Skip to main content

Zie ander topic van @Gorott 

 

@ moderator: aub mijn profiel verwijderen

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16878371/vier-maanden-geen-treinen-tussen-goes-en-vlissingen-in-2029

Whoopsie 2 keer dezelfde topic 🙈.

 

Waar ik vooral over struikel is:

 

"Volgens staatssecretaris Jansen kan de proef niet in het midden van het land worden gedaan, omdat te veel treinen daar last van zouden hebben."

Prima op elke plek waar je het ook doet zal hinder zijn, maar Zeeland is al lekker bereikbaar met het OV en dan besluit je om die paar forenzen die je hebt weg te jagen door 4 maanden lang de treinen te laten verdwijnen.

 

Naast die 4 maanden geen treinen heb je de rest van het jaar ook nog eens een verhoogde kans op storingen.


@OV reiziger mijn topic is al weg 🙈, gaat lekker dit hihi.


Ik heb het andere topic verwijderd. Ik kan helaas geen inhoudelijke reactie op jouw topic.


Ik vind het eigenlijk wel een goed idee, precies in lijn met de OV-visie van de provincie Zeeland. Goes als centrale hub voor Zeeland, waar reizigers vanuit Vlissingen of Middelburg dan met de deelfiets, deelauto of haltetaxi naartoe kunnen komen. Een voorbeeld voor de rest van Nederland.


Ik vind het eigenlijk wel een goed idee, precies in lijn met de OV-visie van de provincie Zeeland. Goes als centrale hub voor Zeeland, waar reizigers vanuit Vlissingen of Middelburg dan met de deelfiets, deelauto of haltetaxi naartoe kunnen komen. Een voorbeeld voor de rest van Nederland.

Alleen is Goes niet de hoofdstad van Zeeland 😉.

Naar Goes fietsen vanuit Middelburg kost trouwens een uur. En met een deelauto kan je net zo goed gewoon gelijk de auto pakken voor de rest van je reis.

 

Daarnaast heb je nog de aftakking naar Vlissingen-Oost voor goederenvervoer ergens in de buurt van Arnemuiden, dan kan je het spoor natuurlijk net zo goed doortrekken naar Middelburg. 😉

 

Een voorbeeld voor de rest van Nederland is het dus helemaal niet. Tenzij onbereikbaarheid met het OV het doel is.


Ik vind het eigenlijk wel een goed idee, precies in lijn met de OV-visie van de provincie Zeeland. Goes als centrale hub voor Zeeland, waar reizigers vanuit Vlissingen of Middelburg dan met de deelfiets, deelauto of haltetaxi naartoe kunnen komen. Een voorbeeld voor de rest van Nederland.

Alleen is Goes niet de hoofdstad van Zeeland 😉.

Naar Goes fietsen vanuit Middelburg kost trouwens een uur. En met een deelauto kan je net zo goed gewoon gelijk de auto pakken voor de rest van je reis

 

Een voorbeeld voor de rest van Nederland is het dus helemaal niet. Tenzij onbereikbaarheid met het OV het doel is.

Als je naar het busvervoer kijkt, dan lijkt de provincie Zeeland inderdaad onbereikbaarheid met het OV als doel te hebben.


Alleen is Goes niet de hoofdstad van Zeeland 😉.

Naar Goes fietsen vanuit Middelburg kost trouwens een uur. En met een deelauto kan je net zo goed gewoon gelijk de auto pakken voor de rest van je reis

 

Een voorbeeld voor de rest van Nederland is het dus helemaal niet. Tenzij onbereikbaarheid met het OV het doel is.

Als je naar het busvervoer kijkt, dan lijkt de provincie Zeeland inderdaad onbereikbaarheid met het OV als doel te hebben.

Juist, en dus wil je dat laatste stukje bereikbaarheid ook laten verdwijnen?

 

Ik vind het pijnlijk, lekker Zeeland nog verder de grond (of in dit geval de Zee) in willen stampen.

Zeeland is altijd al het afvoerputje geweest van Nederland en het is toch eens tijd dat daar verandering in komt.

Hoe is het mogelijk dat Zeeland in de Goude Eeuw 1 van de belangerijkste provincies in Nederland was en nu veranderd is in een afvoerputje.


@Gorott probeer het anders te zien. ERTMS komt uiteindelijk overal te liggen en nu is Zeeland als een van de eersten aan de beurt 😜


Alleen is Goes niet de hoofdstad van Zeeland 😉.

Naar Goes fietsen vanuit Middelburg kost trouwens een uur. En met een deelauto kan je net zo goed gewoon gelijk de auto pakken voor de rest van je reis

 

Een voorbeeld voor de rest van Nederland is het dus helemaal niet. Tenzij onbereikbaarheid met het OV het doel is.

Als je naar het busvervoer kijkt, dan lijkt de provincie Zeeland inderdaad onbereikbaarheid met het OV als doel te hebben.

Juist, en dus wil je dat laatste stukje bereikbaarheid ook laten verdwijnen?

 

Ik vind het pijnlijk, lekker Zeeland nog verder de grond (of in dit geval de Zee) in willen stampen.

Zeeland is altijd al het afvoerputje geweest van Nederland en het is toch eens tijd dat daar verandering in komt.

Hoe is het mogelijk dat Zeeland in de Goude Eeuw 1 van de belangerijkste provincies in Nederland was en nu veranderd is in een afvoerputje.

Voor alle duidelijkheid: mijn reactie was sarcastisch bedoeld. Maar de provincie huilt wel krokodillentranen nu. Ze gaven geen zier om de bereikbaarheid van Burgh Haamstede, waar alle bushaltes zijn vervangen door één centrale hub en mensen maar met de deelauto of deelfiets naar de halte moeten komen. 


Alleen is Goes niet de hoofdstad van Zeeland 😉.

Naar Goes fietsen vanuit Middelburg kost trouwens een uur. En met een deelauto kan je net zo goed gewoon gelijk de auto pakken voor de rest van je reis

 

Een voorbeeld voor de rest van Nederland is het dus helemaal niet. Tenzij onbereikbaarheid met het OV het doel is.

Als je naar het busvervoer kijkt, dan lijkt de provincie Zeeland inderdaad onbereikbaarheid met het OV als doel te hebben.

Juist, en dus wil je dat laatste stukje bereikbaarheid ook laten verdwijnen?

 

Ik vind het pijnlijk, lekker Zeeland nog verder de grond (of in dit geval de Zee) in willen stampen.

Zeeland is altijd al het afvoerputje geweest van Nederland en het is toch eens tijd dat daar verandering in komt.

Hoe is het mogelijk dat Zeeland in de Goude Eeuw 1 van de belangerijkste provincies in Nederland was en nu veranderd is in een afvoerputje.

Heb het ook te doen met Zeeland. Eerst wilde ze de testritten op Hanzelijn doen. Toen gingen in Flevoland tegen in protest. En ging het niet door. En willen ze de testritten in Zeeland houden. 

Naar mijn mening kunnen ze de testritten beter op de Hanzelijn doen. Gewoon omdat ERTMS als standaard is op Hanzelijn:

https://www.alstom.com/press-releases-news/2009/5/Alstom-to-install-its-Atlas-ERTMS-signalling-system-on-the-new-Hanzelijn-line-in-the-Netherlands-20090525

. En vanaf Zwolle kunnen ze via de Veluwelijn de vervoersstroom afhandelen. Mits er dan tijdelijk 3 keer per uur een Intercity rijden. Of net als voor 2013 hele lange treinen rijden. Tussen Vlissingen - Goes/Roosendaal is geen alternatief. 

De gang van zaken met ERTMS is voortdurend uitstel. Nu geen uitrol van ERTMS vanaf 2027. Maar 2029! En iedereen protesteert. En dan wordt het doorgeschoven. 


Naar mijn mening kunnen ze de testritten beter op de Hanzelijn doen. Gewoon omdat ERTMS als standaard is op Hanzelijn:

De bestaande ERTMS implementatie op de Hanzelijn is niet dezelfde die straks landelijk uitgerold gaat worden. Daarnaast liggen er geen emplacementen op de Hanzelijn waarop men kan testen met rangeren. Ook de Hanzelijn had dus flink verbouwd moeten worden, en Lelystad opstelterrein zou ook bij de proef gevoegd moeten worden. Dus de impact daarvan was wel iets groter dan die twee stations op de Hanzelijn.


De bestaande ERTMS implementatie op de Hanzelijn is niet dezelfde die straks landelijk uitgerold gaat worden. 

Kun je afvragen waarom ze eerst 4 maanden testritten wilde rijden op Hanzelijn. 

Mee eens dat op de Hanzelijn ook aanpassingen nodig zouden zijn vanwege ERTMS. De ERTMS versie op Hanzelijn is inmiddels ook al weer verouderd. Dan zal er ook een upgrade van ERTMS level 2 Baseline nodig zijn. 

Bijkomend voordeel op Hanzelijn is dat er eventueel snelheid testritten tot 200 km p/u uitgetest kan worden. Al kan dat eventueel later. Weet niet of het spoortraject Vlissingen - Goes geschikt is voor 160 km p/u. Al zal dat niet de eerste prioriteit zijn om 160 - 200 km p/u te rijden. 


@Gorott probeer het anders te zien. ERTMS komt uiteindelijk overal te liggen en nu is Zeeland als een van de eersten aan de beurt 😜

Niet Zeeland, maar Vlissingen, Middelburg, Arnemuiden en Goes. Hah de rest van Zeeland moet er nog bij komen dus reken nog maar een aantal maanden zonder treinen mocht ERTMS daadwerkelijk in heel Nederland geintroduceerd worden.

Maar goed dan zijn we weer tientallen jaren verder.

 

Het bespaart NS in iedergeval weer wat centjes voor die 4 maandjes, want die verdomde Zeeuwse Lijn kost ze alleen maar een hoop geld.

Doe het op een plek waar het openbaar vervoer niet volledig uitgekamd is of zo, Amsterdam Centraal klinkt wel geinig.

 

Protesteren is trouwens niet eens mogelijk, het wordt er gewoon in geduwd of we het willen of niet.


Wat heb je aan snellere treinen als het spoor half in elkaar stort trouwens?


https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16880621/hz-university-wil-zeeuws-verzet-tegen-treinenplan-de-zeeuwse-leeuw-moet-weer-gaan-brullen

 

Ik heb zo'n gevoel dat dit nog een staartje gaat krijgen...


"Het ministerie heeft Zeeland voor in totaal 7 miljoen euro aan maatregelen toegezegd. Er is afgesproken dat er vervangende bussen komen die eerder starten en later eindigen dan de huidige treindiensten. Er komt een expressdienst per bus Vlissingen- Middelburg – Goes en er komt apart vervangend vervoer voor scholieren. Ook worden de fietsenstallingen en het aanbod aan OV-fietsen uitgebreid."

https://www.treinreiziger.nl/zeeuws-spoor-straks-testtraject-bittere-pil/

 

Klinkt allemaal super leuk maar vraag me af de uitwerking ook zo leuk is, waar plaats je die extra fietsenstallingen en hebben ze zelf wel eens gekeken naar de afstand die gefietst moet worden?

Bussen die eerder starten en later eindigen dan de huidige dienstregeling klinkt iets te mooi om waar te zijn... En apart vervangend vervoer voor scholieren?


Kun je afvragen waarom ze eerst 4 maanden testritten wilde rijden op Hanzelijn. 

Het idee was dan ook om de Hanzelijn om te bouwen voorafgaand aan die testritten.

 

Bijkomend voordeel op Hanzelijn is dat er eventueel snelheid testritten tot 200 km p/u uitgetest kan worden. Al kan dat eventueel later. Weet niet of het spoortraject Vlissingen - Goes geschikt is voor 160 km p/u. Al zal dat niet de eerste prioriteit zijn om 160 - 200 km p/u te rijden. 

Ik denk niet dat snelheid echt van belang is voor deze testen. Veel belangrijker is het rangeren met treinen.


Opzich is snelheid wel een leuke toevoeging maar volgens mij kan de Zeeuwse Lijn dit absoluut niet aan.

De 2 VIRM's per uur + goederentreinen eisen al hun tol, extra snelheid erboven op en je kan het spoor blijven vervangen.

 

Daarnaast denk ik ook niet dat de extra snelheid veel toegevoegde waarde heeft voor de sprintercity en sprinter, wellicht kan de 'snelle' IC wat tijd winnen, maar goed het gaat om Vlissingen - Goes, het enige stuk waar je dus echt tijd kan winnen is Middelburg - Goes.


 

Als je naar het busvervoer kijkt, dan lijkt de provincie Zeeland inderdaad onbereikbaarheid met het OV als doel te hebben.

Ik vind het pijnlijk, lekker Zeeland nog verder de grond (of in dit geval de Zee) in willen stampen.

Zeeland is altijd al het afvoerputje geweest van Nederland en het is toch eens tijd dat daar verandering in komt.

De verontwaardigde kritiek vanuit Zeeland op dit plan is sowieso wat hypocriet als je ziet wat voor pulnhoop Zeeland zelf van zijn eigen regionale OV maakt. Eerst ook maar eens de hand in eigen boezem steken.

Overigens in het persbericht van ProRail staat "De provincie Zeeland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakten onder meer goede afspraken over alternatief vervoer voor de reizigers tijdens de buitendienststellingen". Ofwel de Provincie Zeeland is nauw betrokken geweest bij het opstellen van dit plan en speelt nu de vermoorde onschuld.

 

Hoe is het mogelijk dat Zeeland in de Goude Eeuw 1 van de belangerijkste provincies in Nederland was en nu veranderd is in een afvoerputje.

Tja, sommige landen en regio's missen de boot als de tijden veranderen.

Honderd jaar geleden was Argentinië een van de rijkste landen ter wereld, de Hanzesteden waren ooit de machtigste handelscentra van Europa, Twente was ooit een internationaal centrum van de textielindustrie, etc.

Andersom gebeurt ook. Singapore was 50 jaar geleden een straatarm derdewereldland, Eindhoven was honderd jaar geleden een achtergebleven boerendorp, etc.

Overigens vraag ik me wel af waarom spoorlijnen maanden stilgelegd moeten worden voor de introductie van ERTMS. Dat gebeurt in het buitenland immers ook niet. Je krijgt toch de indruk dat ProRail doodsbang is dat ze dit project technisch helemaal niet aan kunnen.


Overigens in het persbericht van ProRail staat "De provincie Zeeland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakten onder meer goede afspraken over alternatief vervoer voor de reizigers tijdens de buitendienststellingen". Ofwel de Provincie Zeeland is nauw betrokken geweest bij het opstellen van dit plan en speelt nu de vermoorde onschuld.

Het plan stond al vast en de provincie heeft daar nooit inspraak op gehad. Het enige wat de provincie dus kon doen is de schade beperken door compensatie te eisen, al is deze compensatie niks vergeleken met hoeveel schade er opgelopen zal worden. En het is ook nog maar de vraag of beloftes daadwerkelijk worden nagekomen. Vervangende vervoer is altijd al een enorm probleem geweest op het Zeeuwse Spoor.

 

Zeeland haalt hier op geen enkele manier iets positiefs uit dus waarom zou de provincie hier zonder boe of bah mee instemmen?

 

Ik dacht dat je wel beter wist.


De verontwaardigde kritiek vanuit Zeeland op dit plan is sowieso wat hypocriet als je ziet wat voor pulnhoop Zeeland zelf van zijn eigen regionale OV maakt. Eerst ook maar eens de hand in eigen boezem steken.

 

Misschien kunnen NS en ProRail eens het goede voorbeeld laten zien, zodat de provincie dat als voorbeeld kan gebruiken voor het regionale vervoer.

In principe ligt het treinvervoer precies op niveau met het regionale vervoer door de hoeveelheid treinuitval en storingen de afgelopen jaren.

Maar goed Tamzin, blijkbaar heb jij het perfecte idee voor het regionale vervoer in Zeeland dus misschien kan jij even je ideeën komen pitchen?


https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16880597/we-zijn-woest-politici-stellen-vragen-aan-bestuur-over-treinloze-maanden

 

De verontwaardiging komt met name omdat de Statenleden twee weken terug een ontmoeting hadden met NS en ProRail, vertelt Van Hertum. Volgens hem is er gevraagd naar de toekomstplannen wat Zeeland betreft. "Ze zeiden: 'Er kan nog wel eens een storinkje komen, maar de bedoeling is dat het echt beter gaat worden.' " Daarom is Van Hertum teleurgesteld met dit nieuws. "Wij hadden willen zien dat ze dat op dat moment hadden aangegeven."

😂 Verbazend is het niet.


 

Maar goed Tamzin, blijkbaar heb jij het perfecte idee voor het regionale vervoer in Zeeland dus misschien kan jij even je ideeën komen pitchen?

De Provincie Zeeland krijgt geld om het regionale vervoer te organiseren niet ik. De conclusie is slechts dat Zeeland daarmee veel slechter OV biedt dan andere (dunbevolkte) provincies. 

Ik heb wel een suggestie: besteed niet langer een groot deel van het budget aan prestigeproject Westerschelde Ferry. Zeker als je op je vingers kunt natellen dat het aantal toeristen daar de komende jaren fors zal dalen nu de tunnel tolvrij wordt.


@Gorott probeer het anders te zien. ERTMS komt uiteindelijk overal te liggen en nu is Zeeland als een van de eersten aan de beurt 😜

Niet Zeeland, maar Vlissingen, Middelburg, Arnemuiden en Goes. Hah de rest van Zeeland moet er nog bij komen dus reken nog maar een aantal maanden zonder treinen mocht ERTMS daadwerkelijk in heel Nederland geintroduceerd worden.

Maar goed dan zijn we weer tientallen jaren verder.

 

Het bespaart NS in iedergeval weer wat centjes voor die 4 maandjes, want die verdomde Zeeuwse Lijn kost ze alleen maar een hoop geld.

Doe het op een plek waar het openbaar vervoer niet volledig uitgekamd is of zo, Amsterdam Centraal klinkt wel geinig.

 

Protesteren is trouwens niet eens mogelijk, het wordt er gewoon in geduwd of we het willen of niet.

Voorlopig wordt de extra snellere Intercity gecompenseerd. Zie rapport Wind in de Zeilen. 

Testritten met ETCS in Zeeland ook compenseren in provincie Zeeland? 


 

Maar goed Tamzin, blijkbaar heb jij het perfecte idee voor het regionale vervoer in Zeeland dus misschien kan jij even je ideeën komen pitchen?

De Provincie Zeeland krijgt geld om het regionale vervoer te organiseren niet ik. De conclusie is slechts dat Zeeland daarmee veel slechter OV biedt dan andere (dunbevolkte) provincies. 

Ik heb wel een suggestie: besteed niet langer een groot deel van het budget aan prestigeproject Westerschelde Ferry. Zeker als je op je vingers kunt natellen dat het aantal toeristen daar de komende jaren fors zal dalen nu de tunnel tolvrij wordt.

De Westerschelde Ferry blijft bestaan vanwege scholieren en al dat soort handel. 

Een tripje omrijden via de Westerscheldetunnel kost zeker een halfuur extra voor mensjes uit Breskens.

Je jaagt echt allemaal mensen weg uit Zeeuws-Vlaanderen door de Westerschelde Ferry te laten verdwijnen.

Zeeland heeft het een stuk moeilijker om het OV te organiseren dan alle andere dunbevolkte provincies, omdat het om een boel eilanden gaat die verbonden zijn met een paar bruggen, je hebt dus al vrij snel weinig opties.

 

Oh, en als toevoeging @Tamzin 

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16881110/reparatie-westerscheldetunnel-niet-voor-2026-oostbuis-vier-maanden-dicht

Las ik net :)


Reageer