Skip to main content

Zie ander topic van @Gorott 

 

@ moderator: aub mijn profiel verwijderen

 

Maar goed Tamzin, blijkbaar heb jij het perfecte idee voor het regionale vervoer in Zeeland dus misschien kan jij even je ideeën komen pitchen?

De Provincie Zeeland krijgt geld om het regionale vervoer te organiseren niet ik. De conclusie is slechts dat Zeeland daarmee veel slechter OV biedt dan andere (dunbevolkte) provincies. 

Ik heb wel een suggestie: besteed niet langer een groot deel van het budget aan prestigeproject Westerschelde Ferry. Zeker als je op je vingers kunt natellen dat het aantal toeristen daar de komende jaren fors zal dalen nu de tunnel tolvrij wordt.

Als het regionale OV in Zeeland volgens u zo slecht is geregeld, is dat dan een goede reden om het vervoer per trein dan ook maar slecht te regelen?

Mag ik vragen waarop uw opmerking gebaseerd is dat de Westerschelde Ferry een prestigeproject is?

In mijn beleving is die ferry heel noodzakelijk, vooral voor de westkant van Zeeuws Vlaanderen. 

En de Westerscheldetunnel gaat blijkbaar ergens in de komende tijd ook voor 4 maanden dicht. Er moet een lekje gedicht worden in 1 buis (van Zeeuws Vlaanderen richting Zuid Beveland). Of er in die andere buis 2 richting-verkeer mogelijk is, wordt onderzocht. 

Kortom: het gaat lekker met de infrastructuur in Zeeland.


En de Westerscheldetunnel gaat blijkbaar ergens in de komende tijd ook voor 4 maanden dicht. Er moet een lekje gedicht worden in 1 buis (van Zeeuws Vlaanderen richting Zuid Beveland. 

Kortom: het gaat lekker met de infrastructuur in Zeeland.

Haha, zeggen we weer hetzelfde 😅.

 

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16881110/reparatie-westerscheldetunnel-niet-voor-2026-oostbuis-vier-maanden-dicht


 

 

De Westerschelde Ferry blijft bestaan vanwege scholieren en al dat soort handel. 

Een tripje omrijden via de Westerscheldetunnel kost zeker een halfuur extra voor mensjes uit Breskens.

Je jaagt echt allemaal mensen weg uit Zeeuws-Vlaanderen door de Westerschelde Ferry te laten verdwijnen.

@Tamzin

Viel me op dat er veel scholieren in Zeeuws Vlaanderen - Brugge waren. Was er dit jaar in Sluis. En er zijn ook een aantal toeristen. Dat gaat echt niet allemaal via (tunnel) Terneuzen. 


Voorlopig wordt de extra snellere Intercity gecompenseerd. Zie rapport Wind in de Zeilen. 

Ja, maar dat valt niet onder hetzelfde compensatiepakketje. We kunnen dus in principe 4 maanden langer 'genieten' van de snellere intercity. Tenzij de kosten voor dit grapje uit dat compensatiepakket wordt gehaald wat me sterk lijkt.


"Van der Maas gaf toe dat het vertrouwen van Zeeland in Den Haag, na het debacle van de misgelopen marinierskazerne, door dit overrompelende treinbesluit "opnieuw een knauw krijgt.". "

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16882049/let-op-rijk-wat-u-doet-gedeputeerde-van-der-maas-beantwoordt-prangende-vragen-over-stilleggen-treinverkeer

 

Die stugge Zeeuwen zijn zeker geen fan van politiek Den Haag, ik denk niet dat daar veel verbetering in zal komen door dit besluit 😁.

 

Eerlijk is eerlijk, zelf ben ik nog nooit zo teleurgesteld in de kameraden van politiek Den Haag geweest als nu.

 

Overigens valt Goes dus niet onder deze test, want de test wordt gedaan van Vlissingen tot de aftakking naar Vlissingen-Oost, het goederenvervoer zal er dus weinig tot geen last van ondervinden (Jottum!).


 

 

De Westerschelde Ferry blijft bestaan vanwege scholieren en al dat soort handel. 

En voor die paar scholieren zijn drie of vier nieuwe boten nodig terwijl de huidige boten pas over 10 jaar zijn afgeschreven? Je kunt ook gewoon de komende 10 jaar met een van de huidige boten een uurdienst varen. Schieten de kosten gelijk omlaag.

Daarnaast reizen die scholieren alleen op werkdagen, voor het weekend kun je je afvragen of dat veer überhaupt nog wel zin heeft ook al omdat het personeel (provinciale ambtenaren) in het weekend de hoofdprijs kost.

Politiek is een kwestie van keuzes maken, wat wel en wat niet. 


Daarnaast reizen die scholieren alleen op werkdagen, voor het weekend kun je je afvragen of dat veer überhaupt nog wel zin heeft ook al omdat het personeel (provinciale ambtenaren) in het weekend de hoofdprijs kost.

Dan heb je nog mensen die van het westen van Zeeuws-Vlaanderen naar Walcheren willen, omrijden is geen doen.

 

Je wilt meer bereikbaarheid zien van het Zeeuwse OV maar tegelijkertijd wil je datgene wat de boel nog een beetje bereikbaar houdt laten verdwijnen…

 

Denk er trouwens eens over na, zou de Westerschelde Ferry niet allang verdwenen zijn als daadwerkelijk bijna niemand er gebruik van zou maken?


 

Dan heb je nog mensen die van het westen van Zeeuws-Vlaanderen naar Walcheren willen, omrijden is geen doen.

De Provincie heeft note bene zelf eerder overwogen de veerboot te vervangen door snelbussen via de tunnel.

 

Je wilt meer bereikbaarheid zien van het Zeeuwse OV maar tegelijkertijd wil je datgene wat de boel nog een beetje bereikbaar houdt laten verdwijnen…

Nee, ik suggereert een betere afweging hoeveel geld er naar de Ferry gaat en hoeveel naar de bus. Het is nu een wanverhouding.

 

Denk er trouwens eens over na, zou de Westerschelde Ferry niet allang verdwenen zijn als daadwerkelijk bijna niemand er gebruik van zou maken?

Volgens de provincie gaat het buiten wat drukke dagen in de zomer om bitter weinig reizigers. Dat is ook juist de reden van de mega verliezen.


 

 

De Westerschelde Ferry blijft bestaan vanwege scholieren en al dat soort handel. 

En voor die paar scholieren zijn drie of vier nieuwe boten nodig terwijl de huidige boten pas over 10 jaar zijn afgeschreven? Je kunt ook gewoon de komende 10 jaar met een van de huidige boten een uurdienst varen. Schieten de kosten gelijk omlaag.

Daarnaast reizen die scholieren alleen op werkdagen, voor het weekend kun je je afvragen of dat veer überhaupt nog wel zin heeft ook al omdat het personeel (provinciale ambtenaren) in het weekend de hoofdprijs kost.

Politiek is een kwestie van keuzes maken, wat wel en wat niet. 

Tja je kunt niet alles in geld uitdrukken. Zie in mijn woonplaats regelmatig lege stadsbussen. Is dat kostendekkend? 

Hetzelfde principe heb je met die Westerschelde Ferry. Heb het zelf gezien. Was inderdaad niet druk. Maar dat was voor mij een momentopname omdat het slechts 2 keer mee gevaren hebt. 

Er moet wel OV blijven. Ook tussen Walcheren - Breskens - Brugge. Of dat nou met gewone boten en een ferry. Zal die nieuwe ferry zoveel duurder zijn dan de oude boten? NS heeft ook al oude treinen vervangen door nieuwe treinen. 

 


@Tamzin weet jij een betere manier om de mensen van West Zeeuws-Vlaanderen naar Walcheren te vervoeren zonder onnodig om te moeten reizen?

 

Nieuwe veerboten zijn uiteindelijk investeringen voor later, de huidige veerboten zullen wel om de zoveel tijd een defect hebben en onderdelen krijgen zal ook wel niet zo makkelijk zijn. Het bouwjaar is 2003 ze gaan dus al een tijdje mee.

 

Zo was de serie ICM-I ook nog een prima treinserie voor vervoer en is deze toch terzijde gezet.


Het is niet aan mij om te beslissen waar ERTMS testritten te houden. En wil niet betweterig zijn. 😉 

Maar waarom kiezen ze niet voor Haarlem - Zandvoort? Haarlem heeft ook een rangeerterrein. En het ligt in de Randstad. Weet alleen niet of ze dan station Haarlem bereikbaar kunnen houden. 


Het is niet aan mij om te beslissen waar ERTMS testritten te houden. En wil niet betweterig zijn. 😉 

Maar waarom kiezen ze niet voor Haarlem - Zandvoort? Haarlem heeft ook een rangeerterrein. En het ligt in de Randstad. Weet alleen niet of ze dan station Haarlem bereikbaar kunnen houden. 

Omdat het in de Randstad ligt, dat verdomde stuk land beschermen ze met hun leven. De Randstad zal niet eens is aan de orde zijn geweest is mijn gok.


Of omdat 300 treinen per dag vervangen door bussen veel onhandiger is dan 50 treinen per dag. Niet alles is een complot tegen de provincies.


Of omdat 300 treinen per dag vervangen door bussen veel onhandiger is dan 50 treinen per dag. Niet alles is een complot tegen de provincies.

Die 300 treinen zullen vast dagelijks bomvol zitten tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee.

 

Hoe je aan 300 komt is trouwens een mysterie want er rijden maar 38 treinen tussen Zandvoort aan Zee en Haarlem.

Vergeleken met Middelburg met rond de 100 treinen is dat dus niks.

Dan nog het aantal kilometers

Vlissingen - Goes = 25km

Zandvoort aan Zee - Haarlem = 8km


Je kunt niet Zandvoort - Haarlem ombouwen zonder Haarlem zelf plat te leggen. Dus alle treinen van en naar Haarlem zouden dan door bussen vervangen moeten worden.


.


@Tamzin weet jij een betere manier om de mensen van West Zeeuws-Vlaanderen naar Walcheren te vervoeren zonder onnodig om te moeten reizen?

Daar had de Provincie Zeeland zelf dus snelbussen voor bedacht.


@Tamzin weet jij een betere manier om de mensen van West Zeeuws-Vlaanderen naar Walcheren te vervoeren zonder onnodig om te moeten reizen?

Daar had de Provincie Zeeland zelf dus snelbussen voor bedacht.

Onnodig omrijden dus 👍.


 

Omdat het in de Randstad ligt, dat verdomde stuk land beschermen ze met hun leven. De Randstad zal niet eens is aan de orde zijn geweest is mijn gok.

Lang leve Calimero.


 

Omdat het in de Randstad ligt, dat verdomde stuk land beschermen ze met hun leven. De Randstad zal niet eens is aan de orde zijn geweest is mijn gok.

Lang leve Calimero.

https://www.elkeregiotelt.nl/


@Tamzin weet jij een betere manier om de mensen van West Zeeuws-Vlaanderen naar Walcheren te vervoeren zonder onnodig om te moeten reizen?

 

Onnodig omrijden dus 👍.

De Provincie zelf zag dat niet als een groot probleem, dus wie ben ik om dat tegen te spreken.


De Provincie zelf zag dat niet als een groot probleem, dus wie ben ik om dat tegen te spreken.

Sorry maar waar haal je dit allemaal vandaan? De Provincie heeft duidelijk voor een andere optie gekozen (waar jij overigens opeens wel tegenspraak op hebt), dus blijkbaar zag de Provincie wel een probleem.

Of ben ik nu te logisch bezig?

 

Lees het advies en de opties anders nog een keer door, misschien zie ik wat over het hoofd.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/14418815/nieuwe-duurzame-veerboten-of-een-snelbus-door-de-tunnel-provincie-onderzoekt-toekomst-westerschelde-ferry

Hoor het graag van je.


Hallo NS, dan wel ook een busdienst van Goes rechtstreeks naar Rotterdam inplannen, want dit is werkelijk onverkoopbaar, en al helemaal voor de Zeeuws-Vlaamse OV-reizigers.


Hallo NS, dan wel ook een busdienst van Goes rechtstreeks naar Rotterdam inplannen, want dit is werkelijk onverkoopbaar, en al helemaal voor de Zeeuws-Vlaamse OV-reizigers.

Hoezo?


Hallo NS, dan wel ook een busdienst van Goes rechtstreeks naar Rotterdam inplannen, want dit is werkelijk onverkoopbaar, en al helemaal voor de Zeeuws-Vlaamse OV-reizigers.

Vanuit Zeeuws-Vlaanderen blijven de bussen naar Goes gewoon rijden en vanaf Goes blijven de treinen naar Rotterdam ook gewoon rijden.


Reageer