Skip to main content

Zie ander topic van @Gorott 

 

@ moderator: aub mijn profiel verwijderen

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16900181/provincie-heeft-er-niet-alles-aan-gedaan-om-treinloze-maanden-tegen-te-houden

... Hopeloos 🫠


Waar de testritten met ERTMS ook gehouden worden. Het stuit altijd op bezwaren. 

NIMBY is in Nederland vrijwel altijd. Tijdens de aanleg van de Hanzelijn door relatief leeg gebied ging dat tamelijk soepel. Maar ze hadden de Veluwelijn al. En de inwoners van vooral Dronten verheugden zich destijds op de ingebruikname van Hanzelijn. 


De hele linkse oppositie in de Staten staat voor de bühne weer verontwaardigd te doen.

Ze hadden beter kun eisen dat er inzicht gegeven wordt waarom dit in Nederland vier maanden moet duren en in het buitenland niet.


Zeeuwse overheden smeken staatssecretaris: voer spoorproef ergens anders uit

Bron: PZC 21-10-2024


Tja, er kan wel gesmeekt worden maar er is al meerdere malen aangegeven dat de locatie van de proef vast staat.

Er zal vrij weinig beweging in zitten denk ik.

 

Het lijkt me ook dat elke plek in Nederland meerdere malen overwogen is, maar toch bijzonder dat er dsn besloten wordt dat een hoofdstad onbereikbaar wordt met trein. Lijkt mij dat je steden als Vlissingen en Middelburg juist bereikbaar wilt houden…

 

Het enige wat ik nog kan hopen is dat het niet in de toeristenseizoen gedaan wordt, dan loopt er echt een hoop geld mis.

 

Nog steeds onwennig om Huge de Jonge te zien...

 


 

Lijkt mij dat je steden als Vlissingen en Middelburg juist bereikbaar wilt houden…

Waarom zou je juist deze steden bereikbaar moet houden en andere steden niet?

Overigens is het natuurlijk niet zo dat Vlissingen en Middelburg niet meer bereikbaar zouden zijn in deze periode. Mijn zus woon in Uden dat qua grootte vergelijkbaar is met Middelburg en altijd alleen per bus bereikbaar is.


 

Lijkt mij dat je steden als Vlissingen en Middelburg juist bereikbaar wilt houden…

Overigens is het natuurlijk niet zo dat Vlissingen en Middelburg niet meer bereikbaar zouden zijn in deze periode. Mijn zus woon in Uden dat qua grootte vergelijkbaar is met Middelburg en altijd alleen per bus bereikbaar is.

Wel veel minder bereikbaar, Vlissingen - Goes is de enige spoorverbinding die je hebt in Zeeland. Doe het in de Randstad en je hebt meerdere omreis mogelijkheden. Het doet Zeeland niet veel goeds als deze treinverbinding 4 maanden verdwijnt.

 

Oh joepie, we krijgen een loze belofte waarbij er goede vervangend vervoer wordt beloofd terwijl er al vaak is laten zien dat dat heel moeilijk is!!!

 

Dat Zeeland 'afgelegen' ligt betekent nog niet dat het de beste optie is, in tegendeel je brengt juist meer schade.

 

 

 


 

Lijkt mij dat je steden als Vlissingen en Middelburg juist bereikbaar wilt houden…

Mijn zus woon in Uden dat qua grootte vergelijkbaar is met Middelburg en altijd alleen per bus bereikbaar is.

 

Vanuit Uden ben je anders zo in Zeeland! 

 

(heel flauw, sorry 😅)


 

 

Vanuit Uden ben je anders zo in Zeeland! 

Was ook een populair tripje toen Zeeland nog een berucht uitgaanscentrum was.


Kunnen ze het niet tussen Weert en Roermond doen? Vanaf Weert naar Roermond 4 maanden per bus, vanaf Eindhoven naar Limburg 4 maanden via Venlo met overstap.

Of Den Helder - Heerhugowaard? 

Waarom juist weer Zeeland, waar het spoor er de afgelopen jaren al zo vaak heeft uitgelegen? Kijk maar eens terug op dit forum. Waarom is dit volgens de "deskundigen" die zelf waarschijnlijk nooit in Zeeland komen en zeker niet per trein, de enige of de beste optie?


Kunnen ze het niet tussen Weert en Roermond doen? Vanaf Weert naar Roermond 4 maanden per bus, vanaf Eindhoven naar Limburg 4 maanden via Venlo met overstap.

Of Den Helder - Heerhugowaard? 

Waarom juist weer Zeeland, waar het spoor er de afgelopen jaren al zo vaak heeft uitgelegen? Kijk maar eens terug op dit forum. Waarom is dit volgens de "deskundigen" die zelf waarschijnlijk nooit in Zeeland komen en zeker niet per trein, de enige of de beste optie?

Limburg hebben zo ook al bekeken, ik weet alleen niet of het om dit specifiek traject gaat. En ik neem aan Den Helder - Heerhugowaard ook wel, maar dan zit je eigenlijk met hetzelfde probleem als in Zeeland.

Den Helder ligt ook in een uithoek...


 

Limburg hebben zo ook al bekeken, ik weet alleen niet of het om dit specifiek traject gaat. En ik neem aan Den Helder - Heerhugowaard ook wel, maar dan zit je eigenlijk met hetzelfde probleem als in Zeeland.

Enkelsporige trajecten worden al in Friesland getest (lijnen naar Harlingen en Stavoren). Het gaat nu om een dubbelsporig elektrisch traject dus de lijnen naar bijv. Den Helder, Kerkrade, Enkhuizen of Emmen vallen af.

Hengelo-Enschede (ook een doodlopend stukje) is wel bekeken maar dat is te kort voor een uitgebreide test.

Wat verder van belang is dat het een stukje met weinig reizigers is zodat het goed met vervangend busvervoer te behappen is.

Overigens is er nog steeds geen antwoord waarom dit vier maanden moet duren. De vraag blijft of ProRail dit niet wat klantvriendelijker kan organiseren.


 

Limburg hebben zo ook al bekeken, ik weet alleen niet of het om dit specifiek traject gaat. En ik neem aan Den Helder - Heerhugowaard ook wel, maar dan zit je eigenlijk met hetzelfde probleem als in Zeeland.

Hengelo-Enschede (ook een doodlopend stukje) is wel bekeken maar dat is te kort voor een uitgebreide test.

 

Vlissingen - Arnemuiden (10km) is niet heel veel langer dan Henglo - Enschede (8km) hoor 🤣.

De test worden in principe niet uitgevoerd tussen de aftakking naar het Sloegebied en Goes.


 

Lijkt mij dat je steden als Vlissingen en Middelburg juist bereikbaar wilt houden…

Overigens is het natuurlijk niet zo dat Vlissingen en Middelburg niet meer bereikbaar zouden zijn in deze periode. Mijn zus woon in Uden dat qua grootte vergelijkbaar is met Middelburg en altijd alleen per bus bereikbaar is.

Wel veel minder bereikbaar, Vlissingen - Goes is de enige spoorverbinding die je hebt in Zeeland. Doe het in de Randstad en je hebt meerdere omreis mogelijkheden. Het doet Zeeland niet veel goeds als deze treinverbinding 4 maanden verdwijnt.

 

Oh joepie, we krijgen een loze belofte waarbij er goede vervangend vervoer wordt beloofd terwijl er al vaak is laten zien dat dat heel moeilijk is!!!

 

Dat Zeeland 'afgelegen' ligt betekent nog niet dat het de beste optie is, in tegendeel je brengt juist meer schade.

 

 

 

Waarom niet Hoorn - Enkhuizen? Dat de IC Enkhuizen - Heerlen en Sprinter Hoorn Kersenboogerd - Amsterdam Sloterdijk - Schiphol (via Hemboog) - Leiden dan ingekort moeten worden is niet zo'n ramp. 

Ken alleen de situatie tussen Enkhuizen - Hoorn (18 - 20 km) niet. Voldoet het om er ERTMS testritten te doen? En bij welke station kan de IC en/of Sprinter tussen Hoorn - Zaandam keren zodat bussen tussen Enkhuizen - Hoorn/bepaalde stations het kunnen overnemen? 

Hopelijk valt het kabinet Schoof snel. Wie weet dan een nieuwe staatssecretaris van I & M. Weet niet of dat de plannen voor ERTMS dan gaan veranderen. In ieder geval niet met staatsecretaris Chris Jansen (PVV). 


De provincie Zeeland kan de bereikbaarheid met het OV helemaal niet schelen.

Als ze beweren van wel liegen ze glashard.

Als je de toekomst van het regionaal ov-vervoer ziet zal je tot de conclusie komen dat het afbreken van het OV topprioriteit is.

Het moet en zal kapot moeten, sterker nog het afbreken ervan kost ook nog enkele miljoenen.


Het is echt jammer om Zeeuws-Vlaanderen (en de rest van de provincie) achteruit te zien gaan. Er is geen hol te zoeken daar voor hoogopgeleiden en die zullen dan ook allemaal naar Rotterdam of Gent/Brugge verkassen. Als gevolg houd je alleen maar GenAOW-mensjes over die toch niet veel doen, en zijn is er nog minder inkomsten voor OV.

In een ideale wereld zou ik de NMBS lief aankijken om daar het treinverkeer naar België te verzorgen, maar dat zal ook voor hen niet veel opleveren.


"Tussen Goes en Vlissingen zullen er tijdens de proef bussen rijden. Maar de staatssecretaris zegt ook dat NS en ProRail inzetten op een maximaal mogelijke bezetting van OV-fietsen in de stallingen van Middelburg, Goes en Vlissingen. Daarnaast zouden er twee nieuwe uitgiftepunten bijkomen: Arnemuiden Vlissingen Souburg."

 

Ofterwijl nog meer onnodige kosten draaien? Hoeveel mensen zullen er daadwerkelijk de OV-fiets pakken in Arnemuiden en Vlissingen Souburg.

Poging tot minder businzet nodig hebben, zo voelt het.


De provincie Zeeland kan de bereikbaarheid met het OV helemaal niet schelen.

Als ze beweren van wel liegen ze glashard.

Als je de toekomst van het regionaal ov-vervoer ziet zal je tot de conclusie komen dat het afbreken van het OV topprioriteit is.

Iedereen van 18+ heeft toch een auto daar, toeristen komen ook allemaal met de auto (voor de vele toeristen in Zeeland het hele jaar door is immers qua handig OV tussen en naar de populairste plekken nauwelijks iets beschikbaar, en in het nieuwe plan helemaal niks, onbestaanbaar voor zo'n toeristische provincie) en de paar auto- en rijbewijslozen moeten zich maar behelpen met een onpraktisch belbusje of de buurman vragen om te rijden. Lekker goedkoop voor de provincie 😆

Van enige ov-ambitie is geen sprake. Het ov lijkt meer een last dan een lust.


Hallo NS, dan wel ook een busdienst van Goes rechtstreeks naar Rotterdam inplannen, want dit is werkelijk onverkoopbaar, en al helemaal voor de Zeeuws-Vlaamse OV-reizigers.

Vanuit Zeeuws-Vlaanderen blijven de bussen naar Goes gewoon rijden en vanaf Goes blijven de treinen naar Rotterdam ook gewoon rijden.

Oeps! Had een artikel erover gelezen waarin min of meer stond dat er “4 maanden geen trein zou zijn in Zeeland”, dat + de grote verontwaardiging van de Provincie deden me denken dat de hele Zeeuwse Lijn eruit zou liggen.

Overigens, eens met degene die het ach en wee van de Staten “krokodilletranen” noemt, want ze breken zelf met droge ogen het OV in de hele provincie af (naast het bizarre willen deugen met nieuwe electrische boten voor die 0.001 % van de totale uitstoot van de scheepvaart op de Westerschelde).

 

 


Treinloze periode in Zeeland door spoorproef kan niet korter: "Groter risico op problemen in veel groter gebied".

Bron: PZC 23-10-2024


De provincie Zeeland kan de bereikbaarheid met het OV helemaal niet schelen.

Als ze beweren van wel liegen ze glashard.

Als je de toekomst van het regionaal ov-vervoer ziet zal je tot de conclusie komen dat het afbreken van het OV topprioriteit is.

Van enige ov-ambitie is geen sprake. Het ov lijkt meer een last dan een lust.

Ik ben ook van mening dat het ov in Zeeland een last is, Zeeland is zo enorm dunbevolkt dat OV regelen eigenlijk niet te doen is. Hoe de provincie het nu doet is niet oké, maar ik verwacht ook niet dat het iets extreem makkelijks is.

 

Er is niets voor niks niemand die de busvervoer wilde overnemen :)


Ik ben ook van mening dat het ov in Zeeland een last is, Zeeland is zo enorm dunbevolkt dat OV regelen eigenlijk niet te doen is. Hoe de provincie het nu doet is niet oké, maar ik verwacht ook niet dat het iets extreem makkelijks is.

Dat lijnennet klopt gewoon niet. Is veel praktischer en voor de reiziger gunstig te organiseren denk ik. Ieder gehucht een bus is niet nodig, maar 1x per uur een aantal wat grotere dorpen met een onderling doorgaande (kleinere) bus aandoen die goed aansluit op de trein, moet mogelijk zijn. Zeker de dorpen die toeristen aantrekken, moet je hierin faciliteren. En het bij inwoners en toeristen onder de aandacht brengen vind ik (wat tot nu toe nooit actief gebeurt). 

Als ik aankom in Middelburg, moet ik altijd 20 minuten op de bus wachten. Na toch al een flinke reis. Ik doe dat, maar veel mensen zullen hiervoor passen. Omgekeerd kom ik regelmatig aan op het station als de trein net weg is. 25 minuten wachten.

Het is inderdaad erg stil in de Zeeuwse bus (tenminste die op Walcheren). Ik reis er regelmatig mee en zit soms alleen, soms met 3 of 4 anderen nog, maar veel meer is het nooit. En dat komt niet alleen maar door de relatieve dunbevolktheid.

Belbussystemen zorgen alleen maar voor nog minder reizigers. Zodra het gemak van spontaan in kunnen stappen eraf is, haken nog meer mensen af. Tenzij je écht geen enkele andere optie hebt.


Ik ben ook van mening dat het ov in Zeeland een last is, Zeeland is zo enorm dunbevolkt dat OV regelen eigenlijk niet te doen is. Hoe de provincie het nu doet is niet oké, maar ik verwacht ook niet dat het iets extreem makkelijks is.

Het is inderdaad erg stil in de Zeeuwse bus (tenminste die op Walcheren). Ik reis er regelmatig mee en zit soms alleen, soms met 3 of 4 anderen nog, maar veel meer is het nooit. En dat komt niet alleen maar door de relatieve dunbevolktheid.

De bussen van Middelburg/Goes - Terneuzen en lijn 56 en 58 (een beetje in de buurt van de stations pas) zijn meestal wel goed gevuld maar voor de rest heb ik inderdaad nog niet veel volle bussen gezien. Maar goed ik ben ook beter af door te fietsen, vaak ben je zelfs dan nog sneller voor kleine afstanden.

De scholierenbussen zullen ook wel oke gevuld zijn gok ik.

Bijvoorbeeld Middelburg station - ADRZ Ziekenhuis Vlissingen, 23 minuten met de fiets en 25 minuten met de bus...

 

Met de bus van Middelburg naar Goes moet je bijvoorbeeld via de stops bij de Westerscheldetunnel, idioot ver omreizen... Opzich begrijpelijk want je hebt een trein maar toch, of je moet de scholierenbus nemen 🤷‍♂️.


Heb een voorstel. Bouw de eerste deel van Lelylijn tussen Lelystad - Emmeloord (inclusief opstelterrein). Installeer de nieuwste versie van ERTMS Level 2 Baseline... 

Kan je onbeperkt testen. Niemand wordt gehinderde. Er komt geen verkeersinfarct. 

Hoop dat dit plan goedgekeurd wordt door kabinet. Wacht op vervolg. 😉


Heb een voorstel. Bouw de eerste deel van Lelylijn tussen Lelystad - Emmeloord (inclusief opstelterrein). Installeer de nieuwste versie van ERTMS Level 2 Baseline... 

Kan je onbeperkt testen. Niemand wordt gehinderde. Er komt geen verkeersinfarct. 

Hoop dat dit plan goedgekeurd wordt door kabinet. Wacht op vervolg. 😉

Dan kun je het beste eerst wachten tot dit kabinet valt, en zelfs daarna is de kans nog klein.

Maar goed het is een idee. Ik dacht hier zelf ook nog aan, waarom test je het niet gewoon op een stuk spoor waar niemand hinder ondervindt al moet je er een nieuw stuk spoor bij plakken, het is ideaal. Je kunt onbeperkt zo lang als je wilt testen zonder ook maar iemand te hinderen, het kost dan wel geld maar dat extra stuk spoor zou je later kunnen gebruiken voor andere doeleinden zoals een nieuwe spoorlijn.


Reageer