Skip to main content

Zie ander topic van @Gorott 

 

@ moderator: aub mijn profiel verwijderen

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/17086049/regering-moet-kijken-naar-mogelijkheid-openhouden-spoor-tijdens-spoorproef

'T is inmiddels duidelijk dat er geen verandering meer zal komen in waar de proef gedaan wordt, maar wellicht komt er wel verandering in hoe de proef gedaan wordt. Al heb ik er een hard hoofd in.

Dan wordt de proef dus gedaan op 1 spoor, en kunnen er gewoon nog passagierstreinen rijden op het andere spoor.

Er komt in iedergeval een onderzoek :)


Ik verwacht niet dat een enkelsporig proefbedrijf zinvol zal zijn. Vanwege alle veiligheidseisen van tegenwoordig moet tijdens de ombouw de baan toch tweesporig dicht. Dus netto heb je dan misschien een paar weken profijt tegen enorm veel meer kosten en gedoe.


Het is natuurlijk ook een stuk storingsgevoeliger en het zal waarschijnlijk nog meer werk kosten dan nodig.

 

Het is fijn dat het onderzoek er komt, maar ik denk dat ik het antwoord eigenlijk toch al weet...


https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/17086049/regering-moet-kijken-naar-mogelijkheid-openhouden-spoor-tijdens-spoorproef

'T is inmiddels duidelijk dat er geen verandering meer zal komen in waar de proef gedaan wordt, maar wellicht komt er wel verandering in hoe de proef gedaan wordt. Al heb ik er een hard hoofd in.

Dan wordt de proef dus gedaan op 1 spoor, en kunnen er gewoon nog passagierstreinen rijden op het andere spoor.

Er komt in iedergeval een onderzoek :)

De extremistisch veiligheidsmaffia bij I&M en ProRail zal dit met alle geweld tegenwerken.


De extremistisch veiligheidsmaffia bij I&M en ProRail zal dit met alle geweld tegenwerken.

Tja zo zou je het (ongenuanceerd) kunnen verwoorden... 


Waarom niet out of the box denken? En een soort testbaan maken zoals in Velim. Waar testritten met ERTMS gemaakt kan worden. 

Hoop daarom dat de eerste deel van de Lelylijn tussen Lelystad - Emmeloord in gebruik kan. Maar waarschijnlijk zal I & M niet zo creatief denken. Die denken bureaucratisch en financieel. 


Er is een verschil tussen creatieve suggesties en onnozele suggesties. Je legt niet in een paar jaar een compleet nieuwe spoorlijn aan. Je zult eerder moeten zoeken naar manieren om de proef in een kortere periode uit te voeren of in een kleiner gebied. Maar dan moet je eerst duidelijk krijgen wat die proef nou precies omvat, want dat is niet echt terug te vinden. De beveiliging zelf wordt in 2027 al getest in eerst Harlingen en daarna Stavoren. En in 2028 zou ook Delfzijl al aan de beurt moeten komen waar ook goederenvervoer is.


Blijkbaar wilt de regering een 4e trein op het Zeeuwse Spoor na de proef als compensatie.

Er zouden dan 2 sprinters en 2 intercity's (of 3 intercity's en 1 sprinter mocht Vlissingen - Zwolle door gaan) rijden in Zeeland. Persoonlijk vind ik het niet heel erg mocht dat het geval zijn, maar het is wel iets te veel van het goede 😁.

 

Er wordt ook een voorstel gedaan om de proef in de zomervakantie te doen. 


Eerst zien of ze het gaan goedkeuren. De Tweede Kamer wilt 4 treinen per uur na de testperiode: 

https://www.ad.nl/goes/kamer-wil-zeeland-met-vierde-trein-per-uur-tegemoetkomen-voor-treinloze-periode-in-2029~a3b2316e/?sfnsn=wa

Maar zien of kabinet Schoof met o.a. PVV (staatssecretaris) eraan gaat meewerken. 

Waarschijnlijk geen sluiting van bepaalde stations. Als er echt 4 treinen per uur komt zal Zeeland erop vooruit gaan. 

Hoe dat gefinancierd wordt is geen zorg voor de treinreizigers. 


Trouwens... Weet iemand wat er gebeurt met de aangelegde ERMTS na de proef, Blijft het gewoon liggen en wordt er gebruik van gemaakt? Niet dat je er veel uit kan halen, lijkt mij, maar ik ben toch benieuwd.


Trouwens... Weet iemand wat er gebeurt met de aangelegde ERMTS na de proef, Blijft het gewoon liggen en wordt er gebruik van gemaakt? Niet dat je er veel uit kan halen, lijkt mij, maar ik ben toch benieuwd.

Zie deze link: 

https://www.otar.nl/47234-zeeuwse-lijn-nieuwe-locatie-proefbaanvak-ertms/

Negen maanden na de testperiode verwachten ze nog storingen en vertragingen. 

Interpreteer dat ze het laten liggen. Lijk me merkwaardig als ze het gaan weghalen. 

Provincie Zeeland verdient een goede compensatie. Niet alleen vanwege het uitblijven van een kazerne. Waarom niet 4 treinen per uur tussen Goes - Roosendaal tijdens de testperiode en daarna?  


Tot nu toe is er eigenlijk geen compensatie voor de reiziger.

Meer OV-fiets verkooppunten op de Zeeuwse Lijn en dan nog 2 spoorviaducten waar de reiziger niks van zal merken…

Een extra trein zou mooi zijn, maar het zou ook geinvesteerd kunnen worden in bijvoorbeeld de stations of verlenging van het compensatiepakketje van de marinierskazerne 🤷‍♂️.

 

Alles kan, waterkan, theekan, koffiekan, melkkan...


Reageer