Skip to main content

Vandaag/vanavond is er een verstoring tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist. Sprinters rijden er niet, en maar de helft van de Intercities. Er worden bussen ingezet tussen Utrecht Centraal - Bunnik - Driebergen-Zeist.

Waarom laat NS de Intercity niet stoppen in Bunnik (de trein rijdt daar langs het perron, niet op een ‘los’ spoor)? Dat lijkt mij makkelijker (de dienstregeling ligt toch al overhoop) dan bussen regelen, én meer comfort voor de reizigers.

Ik vraag het me ook wel eens af bij andere verstoringen: Sprinters vallen snel uit, maar als Intercities nog wél kunnen rijden, dan maken die amper extra tussenstops.

Is daar een reden voor?

Wellicht zijn sommige IC's te lang voor de perrons in Bunnik.

Wat veel absurder is is dat de reizigers richting Rhenen in Driebergen moeten overstappen en dan een wachttijd van 25 minuten hebben.

Alles bij elkaar is het weer een beschamende vertoning.


Als intercity's extra stoppen op tussenstops dan krijgen deze vertraging en wordt dat weer een probleem.

 

Het gebeurd wel eens dat een intercity een extra stop maakt bij storing. 

bijvoorbeeld de IC Vlissingen - Amsterdam wanneer er een storing is tussen Lage Zaluwe - Roosendaal/Breda stopt deze wel eens extra in Lage Zwaluwe. Maar dat is alleen omdat er de ruimte voor is en er geen enorme vertraging wordt opgelopen.

 

Station Bunnik wordt niet bediend en daarom is dat dus ook geen eindstation.


A) de perrons van Bunnik zijn niet lang genoeg

B) met een extra stop op juist het stuk waar maar over één spoor gereden kan worden (want dat is het geval) past het helemaal niet meer en kan er nog maar één trein per uur per richting rijden...

C) de IC naar Vlissingen stopt bij een verstoringen ten westen van Roosendaal extra in Lage Zwaluwe omdat er anders bij aankomst in Roosendaal Geen spoor vrij zou zijn om aan te komen en te keren. ProRail wil liever niet een trein minutenlang buiten het station voor een rood sein laten wachten.


C) de IC naar Vlissingen stopt bij een verstoringen ten westen van Roosendaal extra in Lage Zwaluwe omdat er anders bij aankomst in Roosendaal Geen spoor vrij zou zijn om aan te komen en te keren. ProRail wil liever niet een trein minutenlang buiten het station voor een rood sein laten wachten.

Dat lijkt me sterk, in beide richtingen wordt er gestopt op Lage Zwaluwe bij verstoringen waarbij Lage Zwaluwe met de normaal rijdende sprinters gedeeltelijk of volledig onbereikbaar is.

 


Als intercity's extra stoppen op tussenstops dan krijgen deze vertraging en wordt dat weer een probleem.

Vertraging levert zo'n storing op een druk traject toch wel op, er moet sowieso al extra op Veenendaal-De Klomp gestopt worden anders komen daar helemaal geen treinen meer. Zag er vanmorgen daar al eentje met +15 voorbij komen, daar zullen de overstappers uit m'n bus blij mee geweest zijn want dat bespaarde ze een kwartier wachten.


Inderdaad, door de beperkte capaciteit en perronlengte in Bunnik denk ik dat stoppen daar door de intercities geen oplossing is.

Wat ik eerder zie is een nooddienstregeling voor zulke situaties (ook in winterweer). Dan op bepaalde drukke trajecten géén intercities maar elke 10 of 15 minuten een stoptrein die overal stopt. Dan heb je niet meer dat een intercity achter een stoptrein aan moet hobbelen, want dat zou anders veel vaker gebeuren in zo’n situatie.

Vergeet niet dat het Nederlands spoorwegnet eigenlijk beter te vergelijken is met een metronet van een grote stad.


Inderdaad, door de beperkte capaciteit en perronlengte in Bunnik denk ik dat stoppen daar door de intercities geen oplossing is.

Wat ik eerder zie is een nooddienstregeling voor zulke situaties (ook in winterweer). Dan op bepaalde drukke trajecten géén intercities maar elke 10 of 15 minuten een stoptrein die overal stopt. Dan heb je niet meer dat een intercity achter een stoptrein aan moet hobbelen, want dat zou anders veel vaker gebeuren in zo’n situatie.

Vergeet niet dat het Nederlands spoorwegnet eigenlijk beter te vergelijken is met een metronet van een grote stad.

Elke 10-15 minuten een stoptrein is geen reële optie en zal niet gebeuren (geen personeel en treinen voor). Er zal sprake zijn van een defect spoor. Dat kan ook bij Bunnik bij het station liggen dus dan gaat dat sowieso niet. Ik zie op het plaatje van vandaag dat er ook 2 defecte treinen zijn. Die zullen dan wel wat sneller zijn opgelost maar is natuurlijk ook niet prettig. Over het verbeterplan van Prorail en NS zullen we het maar even niet hebben.  


Als je over één spoor moet rijden zit een kwartierdienst er meestal niet in, en bij een halfuurdienst in de spits wil je gewoon de langst mogelijke trein in kunnen zetten. Op baanvakken waar de beveiliging dat toestaat zou je een intercity en sprinter vlak achter elkaar kunnen proberen te laten rijden, maar bij Bunnik kan dat niet omdat er geen tussenseinen staan bij rijden over het linker spoor en er zich dan dus maar één trein tegelijk op het hele spoor mag bevinden.


Reageer