Skip to main content

Ik reis geregeld vanuit Groningen naar het Westen (Amsterdam, Leiden, Den Haag, Rotterdam). Het valt me op dat de ICs uit Leeuwarden en Groningen bijna nooit op elkaar (kunnen en mogen) wachten op Zwolle ondanks dat het missen ervan 30 min extra reistijd betreft voor reizigers. Waarom wordt er geen prioriteit gegeven aan de ICs op de trajecten Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Zwolle? Ik zit geregeld in een IC die met 50 km/uur naar Zwolle kwakkelt om vervolgens net een minuut te laat aan te komen. Misschien nog erger is dat de IC vanuit Leeuwarden vertrekt (en langzaam optrekt met de figuurlijke middelste vinger) op het moment dat de deuren van mijn IC opengaan… Dat je een dag later geld terug bij vertraging kunt aanvragen is een schrale troost.

Verkeerde kant op gelezen 😁

Ze kunnen inderdaad niet op elkaar wachten. Waar vanuit Meppel die vertraging vandaan komt, kan ik even niet verklaren (voor wie mijn originele bericht gelezen heeft, die TSB ligt richting Lelystad en Amersfoort en heeft niets met vertraging vanuit het Noorden te maken), maar als we op elkaar zouden wachten, levert dat beide treinen vertraging op en voor de treinen die daar weer achteraan moeten.

 

Vooral nu die snelheidsbeperking erin ligt op de Hanzebrug is het van belang om op tijd te vertrekken.


je hebt het over een minuut vertraging, is het een vertraging of staat deze overstap niet in de planner?


Dat treinen niet op elkaar kunnen verwachten valt nog goed uit te leggen. En dat is ook begrijpelijk. Maar dat de ICs te pas en onpas op hetzelfde traject een paar minuten vertragen waardoor hij nét te laat op een cruciaal punt (in dit geval Zwolle) arriveert, zegt mij dat óf de algehele planning aangepast moet worden óf andere prioriteiten gelegd moeten worden door de verkeersleiding.


Als ik in de dienstregeling kijk is dit blijkbaar wel een aansluiting maar de overstaptijd is zeer kort en die ga je dus met de minste vertraging niet halen. Voorbeeld is voor maandagochtend 16 september.

 

 


Reageer