Skip to main content

Goedemorgen,

 

De reisplanner geeft aan dat de sprinter tussen Utrecht en Den Bosch vandaag maar 1x per uur rijdt. Klopt dit, of ligt het aan een storing in de reisinformatie? Ik zie namelijk nergens een storing of melding die dit ongebruikelijke interval verklaart. Standaard is 2x per uur per richting.

@Marcel Stroo

De vraag is of dat verhaal nog wel waar is. De sprinterreiziger betaalt per kilometer gemiddeld een fors hogere prijs dan de intercityreiziger. Daarnaast zijn veel intercity's buiten de spits momenteel vaak dramatisch slecht bezet terwijl de sprinters veelal wel weer op het pre-corona niveau zitten.

Verder zijn lagere frequenties bij lange afstanden relatief minder een probleem. Een stadsbus die om het uur gaat is een probleem, een vliegtuig dat drie keer per dag naar Wenen gaat niet.

Geloof niet dat deze vergelijking opgaat. Je hebt het over twee verschillende manieren van vervoer. Oftewel appels en peren.


toch klopt het denk ik wel. als je een langere reis maakt is wachten op een trein veel minder irritant dan voor een reis van een paar minuten, omdat het er percentueel minder inhakt. 


Goedemorgen,

De reisplanner geeft aan dat de sprinter tussen Utrecht en Den Bosch vandaag maar 1x per uur rijdt. Klopt dit, of ligt het aan een storing in de reisinformatie? Ik zie namelijk nergens een storing of melding die dit ongebruikelijke interval verklaart. Standaard is 2x per uur per richting.


Dat klopt. Vanwege de Grand Prix in Zandvoort is de dienstregeling in het hele land aangepast. Op veel trajecten rijden minder treinen, zodat er meer personeel en materieel beschikbaar is voor treinen tussen Amsterdam en Zandvoort.


Dat klopt. Vanwege de Grand Prix in Zandvoort is de dienstregeling in het hele land aangepast. Op veel trajecten rijden minder treinen, zodat er meer personeel en materieel beschikbaar is voor treinen tussen Amsterdam en Zandvoort.

Nog steeds absurd dat dit zo slecht gecommuniceerd is met de reiziger…

Fijn dat je wel kan communiceren dat er meer treinen zullen rijden tussen Amsterdam en Zandvoort, maar communiceer dan ook even welke trajecten daar onder zullen lijden.

Vorig jaar was het natuurlijk ook al zo, maar blijkbaar vonden ze het binnen NS wel prima 🤷‍♂️. Nou ja gelukkig zijn we er in 2026 van af 😅.

"Kijk hoe goed wij bezig zijn!!" is de impressie die ik krijg van NS.


Goedemiddag,

 

De reisplanner geeft aan dat de sprinter tussen Den Bosch en Utrecht vandaag maar 1x per uur rijdt. De andere sprinter van het uur rijdt niet verder dan Geldermalsen. Klopt dit, of ligt het aan een storing in de reisinformatie? Ik zie namelijk nergens een storing of melding die dit ongebruikelijke interval verklaart. Standaard is 2x per uur per richting.

 

 


Goedemiddag,

 

De reisplanner geeft aan dat de sprinter tussen Den Bosch en Utrecht vandaag maar 1x per uur rijdt. De andere sprinter van het uur rijdt niet verder dan Geldermalsen. Klopt dit, of ligt het aan een storing in de reisinformatie? Ik zie namelijk nergens een storing of melding die dit ongebruikelijke interval verklaart. Standaard is 2x per uur per richting.

 

 

Ik zie, als ik die rit plan met alleen sprinters, dat er inderdaad maar 1x per uur en rechtstreekse sprinter rijdt, de andere rit (vertrek xx:49 vanuit Utrecht) is met een overstap in Geldermalsen. De reistijd blijft praktisch hetzelfde.

 

Wat hier de reden van is, kan ik ook zo gauw niet achterhalen.


De reistijd blijft praktisch hetzelfde.

Ik zou 17 minuten overstaptijd in Geldermalsen niet “praktisch hetzelfde” willen noemen.


De reistijd blijft praktisch hetzelfde.

Ik zou 17 minuten overstaptijd in Geldermalsen niet “praktisch hetzelfde” willen noemen.

Welke overstap van 17 minuten hebben we het over?

 


Ah, ik plan van Den Bosch naar Utrecht 😉

 


Ah, ik plan van Den Bosch naar Utrecht 😉

En dat had ik niet gedaan, zie nu ook dat dat inderdaad een pittige overstap is……

Zo te zien omdat de sprinter naar Utrecht vanaf spoor 1 vertrekt en dan heb je veel meer tijd nodig om over te stappen.

Cross-platform gaat in die richting waarschijnlijk niet omdat dan de sprinter naar Tiel of die naar Den Bosch in de weg staat.


Blijft wel vreemd dat er helemaal geen reden voor te vinden is. Vaak heb je nog wel eens werkzaamheden elders waardoor de dienstregeling ook op andere trajecten wijzigt, maar ook die kan ik niet vinden.


Zo te zien gaat de 6000 nu vanaf Utrecht 1 keer per uur naar Tiel ipv Den Bosch. In Tiel is vandaag en morgen Appelpop.

Volgens de website worden daarvoor extra (lange) treinen ingezet door NS en Arriva.

 

 


Vreemd dat er 3 treinen per uur naar Tiel gaan voor Appelpop. Ik zou zeggen of 2 of 4 maar een 15-15-30 ritme is niet erg logisch.


Dit is elk jaar met Appelpop: meer treinen naar Tiel en nul communicatie over de gevolgen.
 

Vreemd dat er 3 treinen per uur naar Tiel gaan voor Appelpop. Ik zou zeggen of 2 of 4 maar een 15-15-30 ritme is niet erg logisch.

Vier treinen per uur naar Tiel zal wel niet lukken vanwege het deels enkelspoor tussen Geldermalsen en Tiel. Daar rijden de treinen ook niet in een 15-15-30 interval, maar meer rond de 20-20-20. Tussen Geldermalsen en Utrecht zal een kwartierdienst wel beter maakbaar zijn.


Goedemorgen,

De reisplanner geeft aan dat de sprinter tussen Utrecht en Den Bosch vandaag de gehele dag niet rijdt vanwege herstelwerkzaamheden. Klopt dit, of ligt het aan een storing in de reisinformatie? Ik zie namelijk nergens informatie over de achterliggende oorzaak.


Hoi @Melake,

Het gaat blijkbaar om het traject tussen Geldermalsen en 's-Hertogenbosch.

Op de website van ProRail kon ik het volgende vinden:

  • Geldermalsen / Zaltbommel / S Hertogenbosch : woensdag 16 oktober 2024 - donderdag 17 oktober 2024

    Oorzaak:

    door herstelwerkzaamheden

    Advies:

    Houd rekening met drukte en langere wachttijden bij de bus tijdens de spitsuren. er rijden stop- en snelbussen

    Effect:

    Door herstelwerkzaamheden: tussen Geldermalsen en 's-Hertogenbosch rijden er bussen. De extra reistijd kan oplopen tot 30 minuten.

 

Inmiddels staat het ook vermeld bij NS:

Werkzaamheden

Utrecht C.Geldermalsen's-Hertogenbosch

Wanneer

t/m morgen 02:00 uur

Gevolg

Door herstelwerkzaamheden: tussen Geldermalsen en 's-Hertogenbosch rijden er bussen.

Extra reistijd

Tot 30 minuten

Alternatief vervoer

Er rijden stopbussen tussen Geldermalsen, Zaltbommel en 's-Hertogenbosch.

Bekijk de bushaltes

Advies

woensdag 16 oktober 04:00 t/m donderdag 17 oktober 02:00 uur

Houd rekening met drukte en langere wachttijden bij de bus tijdens de spitsuren.

Tussen Tilburg en Eindhoven C./Amsterdam C. reis via Rotterdam C.

Tussen Utrecht C. en 's-Hertogenbosch reis via Arnhem C.


Ja, wat ik mij afvraag is wat er is gebeurd. Je zou meer berichtgeving verwachten als sprake is van een verstoring met zo'n grote impact (=de hele dag geen treinen).


Reageer