Skip to main content

 

Hallo community,

Als ik onderstaande tekst lees van de Adviesaanvraag Dienstregeling 2025 op bladzijde 23 lees ik dat er een tienminutentrein gaat rijden op het traject • Twee keer per uur Intercity Nijmegen – Arnhem Centraal – Ede-Wageningen – Utrecht Centraal – Amsterdam Bijlmer ArenA – Amsterdam Zuid – Schiphol Airport – Leiden Centraal – Den Haag Centraal (serie 3100). Dat zou een uitbreiding zijn van alleen in de spits zoals in de Dienstregeling 2024. Maar er rijdt nu toch helemaal geen directe lijn tussen Nijmegen (in mijn geval Arnhem) en Den Haag CS?

 

NS de vraagt gesteld via Messenger, terechte vraag zeggen ze maar wisten het antwoord niet en  verwijzen naar dit forum.

 

In ieder geval ben ik al blij dat er wellicht volgend een directe lijn is tussen Arnhem cs en Den Haag cs. 

 

Wie weet hoe het zit?

 

 

 

 

5 Tienminutentreinen Arnhem/Eindhoven – Utrecht –
Schiphol – Den Haag – Rotterdam

5.1 Tienminutentrein Arnhem – Utrecht – Schiphol – Rotterdam rijdt weer de
hele dag

NS rijdt de tienminutentrein tussen Arnhem, Utrecht, Schiphol, Leiden, Den Haag en
Rotterdam maandag tot en met donderdag weer de gehele dag in plaats van alleen in de
spits, zoals in Dienstregeling 2024.
De basislijnvoering op maandag tot en met donderdag is als volgt:
• Twee keer per uur Intercity Nijmegen – Arnhem Centraal – Ede-Wageningen –
Driebergen-Zeist – Utrecht Centraal – Amsterdam Amstel – Amsterdam Centraal –
Amsterdam Sloterdijk – Zaandam – Castricum – Heiloo – Alkmaar en verder naar Den
Helder (serie 3000).
• Twee keer per uur Intercity Nijmegen – Arnhem Centraal – Ede-Wageningen – Utrecht
Centraal – Amsterdam Bijlmer ArenA – Amsterdam Zuid – Schiphol Airport – Leiden
Centraal – Den Haag Centraal (serie 3100).

Maar de vraag van TS ging over de 3100. Die rijdt nu niet door naar Den Haag Centraal maar gaat het in de plannen van NS in de dienstregeling 2025 wel doen. Dan heeft @edjepetje365 inderdaad een rechtstreeks verbinding tussen Arnhem Centraal en Den Haag Centraal.

Den Haag Centraal levert dan wel de rechtstreekse verbinding met Groningen en Leeuwarden in, daarvoor dus Arnhem in de plaats. 

Den Haag wordt wel rechtstreeks verbonden met Groningen/Leeuwarden via Gouda, Utrecht, Amersfoort, Zwolle. 

In dienstregeling 2025 krijg je grofweg de volgende lijnvoering (onder voorbehoud totdat in het jaar definitief bekend is):

Arnhem - Schiphol - Den Haag/Rotterdam

HSL - Amsterdam Zuid - (Lelystad/Amersfoort): In de loop van dienstregeling 2025

Nijmegen/Limburg - Eindhoven - Utrecht C -  Schiphol/Amsterdam Centraal (Noord Holland)

Groningen/Leeuwarden/Enschede - Utrecht - Den Haag

Groningen/Leeuwarden - Schiphol. Tijdelijk totdat de snelheidsbeperking op HSL Schiphol - Rotterdam voorbij zijn. En daarna ook voldoende ICNG zijn ingestroomd. 


Omdat je van Rotterdam naar Groningen/Leeuwarden straks sneller bent via Schiphol.

Mits de snelheidsbeperking op HSL is opgelost. Dat is aan de staat en Infraspeed. 

Zie eerder gebeuren dat alle 99 ICNG zijn geleverd dan dat de snelheidsbeperking op HSL zijn opgelost. Daar moet nog over gepraat worden. En die ambtelijke molens gaan nogal langzaam en stroperig. 


@treinliefhebbert

Het is kiezen of delen. Of de HSL rijdt door naar het noorden of de trein uit Den Haag. De noordelijke provincies willen graag het eerste omdat de HSL meer prestige heeft.

Enigszins de waarheid. Ja Noord Nederland wil graag verbonden zijn via de HSL. Maar niet vanwege prestige. Maar vanwege snellere reistijden.

Maar dan kunnen ze beter vanaf Groningen/Leeuwarden doortrekken naar Breda. Dan hebben ze bij Breda forse tijdswinst t.o.v. de huidige spoortraject Zwolle - Arnhem - Breda. 

In verband met werkzaamheden bij station Amsterdam Centraal knopen ze de Intercity Direct aan de IC richting Lelystad (Groningen/Leeuwarden)/ Amersfoort (Enschede). Ook logischer omdat richting Zwolle - Groningen/Leeuwarden meer tijdswinst geboekt kan worden. 

​​​​


@treinliefhebbert

 

Waar die prestige op gebaseerd is heb ik nooit begrepen. Tot nu toe is de HSL al sinds jaren de slechtst presterende verbinding van Nederland.

Politici (van wie de meesten zelf nooit met de trein reizen) zien de HSL als de flitsende supersnelle verbinding die hun regio ook internationaal opstuwt in de vaart der volken. Dat de HSL (als hij gezien de vele storingen überhaupt rijdt) niet sneller is dan een gewone intercity doet niet ter zake. Groningen is de ultieme provincie van dit Calimero denken.

Sinds de Fyra debacle zijn ze allang uit die droom geholpen. In beginfase was dat onder leiding van Minister Netelenbos dat zo. 

NS wilde de Intercity Max. Maar de minister veegde die plan van tafel. Daarna kwam de Fyra (debacle). Zie Fyra enquête. 

High Speed Alliance ging failliet. Minister Schultz zette de eerste goede stap. In de nieuwe concessie 2015 - 2025 werd bepaald dat de HSL geïntegreerd zou worden in het hoofdrailnet.

De HSL Schiphol - Antwerpen wordt net als HSL in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje vooral door binnenlandse HSL treinen bereden. Daar is de ICNG ook uit voortgekomen. NS wilde de Fyra niet. De ICNG is meer vergelijkbaar met de gewenste Intercity Max. 


De aflevering van ICNG gaat natuurlijk gewoon door gedurende 2025. Elk jaar in februari, april, juni, september en oktober zijn er tussentijdse wijzigingen in de dienstregeling waarop men aanpassingen kan doorvoeren als de NS dat wil. Enige voorwaarde is dat de aanpassingen conflictvrij zijn met andere vervoerders (of die vervoerders moeten willen meewerken aan de aanpassing), maar dat is hier niet zo'n probleem. Het is op papier mogelijk om vanaf april 2025 bijvoorbeeld wel weer naar Enschede door te rijden vanaf Schiphol als er tegen die tijd voldoende ICNG ingestroomd is.

De Beneluxtrein via HSL gebeurde in april 2018 . Zien of in de loop van 2025 genoeg ICNG zijn ingestroomd om ICNG Breda/Rotterdam - Schiphol - Amsterdam Zuid door te trekken naar andere bestemmingen. Desnoods eerst Almere Centrum. Daar keert nu de Sprinter Almere C - Utrecht C. 


NS in spagaat over HSL toeslag: 

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/ns-besluit-later-dit-jaar-of-ic-direct-toeslag-tussen-schiphol-en-rotterdam-vervalt

Dilemma. NS zal goede service leveren als ze de toeslag afschaffen. Dit omdat de HSL Schiphol - Rotterdam voorlopig nog niet gereed is voor volle snelheid met 200 - 250 km p/u tussen Hoofddorp - Groene Hart tunnel. 

Maar aan de andere kant kan je te volle treinen krijgen als de vervoersstromen tussen Schiphol - Rotterdam meer kiest voor de snellere HSL Intercity's i.p.v. de IC via Schiphol - Leiden - Den Haag - Rotterdam Centraal. NS kan dat via NS Reisplanner managen. Maar hoe dat in de praktijk uitpakt. 

De ICNG zal in de dienstregeling 4 keer per uur op HSL Schiphol - Rotterdam rijden. En de PHS Schiphol - Den Haag - Rotterdam heb je ook nog. 

Gezien de snelheidsbeperking op HSL en grotere kans op vertragingen lijkt afschaffing van toeslag de beste optie. Dan is dat in geval een soort compensatie. 

 


Maar dan krijg je veel drukte. Beter omlaag naar ongeveer 50-75 cent zodat het wel omlaag gaat, maar er ook niet veel drukte ontstaat. Of gewoon de treinen langer maken.


De snelheidsbeperking levert vooral imagoschade op, het daadwerkelijke reistijdverlies valt mee. Zeker zodra men (eindelijk) volledig met ICNG kan gaan rijden zal de HSL met snelheidsbeperking niet veel trager zijn dan de HSL met TRAXX+ICR. Dus rationeel gezien kan men de toeslag gewoon handhaven in de nieuwe dienstregeling, maar voor het imago zou enige compensatie wel wenselijk zijn.

Het zou een ander verhaal worden als er in december nog altijd onvoldoende ICNG is natuurlijk. Grove schatting van mijn kant is dat er vanaf nu maandelijks 3 ICNG stellen geaccepteerd moeten worden om in december voldoende materieel te hebben. Er moet dus wel echt op korte termijn schot in die zaak komen.


Reageer