Skip to main content

Sinds de opening van het tweede perron op station Delft, vertrekken de Intercity’s in de richting Den Haag vanaf spoor 1, de sprinters vanaf spoor 2 en in de richting Rotterdam de Intercity’s van spoor 3 en de sprinters vanaf spoor 4. Heel overzichtelijk dus. 

Alleen geldt voor de Intercity van Den Haag naar Eindhoven een uitzondering: naar Den Haag van spoor 2, naar Eindhoven spoor 4.

Ik ben benieuwd waarom dat is? Iemand enig idee?

De IC Den Haag - Eindhoven rijdt eigenlijk al tijden via die sporen, maar omdat de vier sporen nu zijn doorgetrokken tot na Delft vanaf Den Haag gezien is dit nu ook voor de reizigers zichtbaar.

Volgens mij heeft het met de opvolgtijden te maken tussen treinen op Den Haag HS waardoor dit noodzakelijk is.


Sinds de opening van het tweede perron op station Delft, vertrekken de Intercity’s in de richting Den Haag vanaf spoor 1, de sprinters vanaf spoor 2 en in de richting Rotterdam de Intercity’s van spoor 3 en de sprinters vanaf spoor 4. Heel overzichtelijk dus. 

Alleen geldt voor de Intercity van Den Haag naar Eindhoven een uitzondering: naar Den Haag van spoor 2, naar Eindhoven spoor 4.

Ik ben benieuwd waarom dat is? Iemand enig idee?

Volgens mij heeft het niets te maken of de trein een sprinter of IC is, maar of de trein van/naar Den Haag CS gaat. Alles vanuit Den Haag CS over een eigen spoor, alles uit Leiden over het andere spoor. In Den Haag HS werkt dit al jaren zo.


Lijkt het wel op inderdaad. En dat spoorgebruik is precies zo dat het gebruik van trage wissels op het emplacement Den Haag HS geminimaliseerd wordt. Net als dat het onnodige kruisingen voorkomt: alleen treinen naar Den Haag Centraal hoeven nu te kruisen met treinen uit Laan van NOI, de rest is conflictvrij.

En dat laatste is essentieel voor het huidige dienstregelingsmodel waarin de IC uit Leiden cross-platform op de Sprinter naar Rotterdam aansluit en omgekeerd. Die treinen zitten dus zo dicht op elkaar dat ze bij voorlangs kruisen op elkaar zouden moeten wachten.


Reageer