Skip to main content
beantwoord

Amersfoort Schothorst

  • 3 June 2024
  • 3 reacties
  • 113 Bekeken

Gaat nu de IC vanaf Schothorst via Schiphol, Rotterdam doorrijden naar Breda in 2025 en het andere half uur via Utrecht naar Den Haag blijft vanaf Schothorst?

Het zijn plannen, dat weet ik, maar wel interessant.

 

3 reacties

Badge

Dienstregeling 2025 vanaf december 2024: elk halfuur Schothorst-Schiphol-Breda.

Dienstregeling 2026 vanaf december 2025: elk uur Schothorst-Schiphol-Breda, elk uur Schothorst-Utrecht-Den Haag.

Reputatie 5

Dienstregeling 2025 vanaf december 2024: elk halfuur Schothorst-Schiphol-Breda.

Dienstregeling 2026 vanaf december 2025: elk uur Schothorst-Schiphol-Breda, elk uur Schothorst-Utrecht-Den Haag.

ProRail gaat (waarschijnlijk) in 2025 voor zorgen dat de snelheidsbeperking op HSL Schiphol - Rotterdam zal verdwijnen: 

https://www.spoorpro.nl/spoorreparatie/2024/05/31/prorail-heeft-plannen-om-de-hsl-zuid-in-2025-te-verstevigen/#:~:text=ProRail%20wil%20in%20de%20loop,kilometer%20per%20uur%20te%20rijden.

Hopelijk vanaf dienstregeling 2026 ook doortrekking naar Groningen/Leeuwarden. Want de snelheidsbeperking op HSL en hoeveelheid ICNG zijn de redenen dat ze nog niet doortrekken naar Groningen/Leeuwarden. 

Opmerkelijk dat ProRail de HSL repareert. Infraspeed met een contract tot 2031 is hier toch verantwoordelijk voor? Die voert onderhoud en beheer aan HSL uit. 

Is doortrekking van Intercity Direct naar Groningen/ Leeuwarden in dienstregeling 2026 (onder voorbehoud) ook de reden dat vanaf dienstregeling 2026 1 keer p/u de IC Schothorst - Utrecht - Den Haag gaat rijden? De huidige series 700 en 1800 worden dan vervangen en geïntegreerd tussen Groningen/ Leeuwarden - Schiphol (Den Haag) via Hanzelijn & Flevolijn door ICNG Groningen/Leeuwarden - Schiphol - Breda. 

Ik woon zelf naast station Schothorst en werk in Utrecht. Daarom vroeg ik het me af.

Dus zo te zien vaker met de sprinter i.p.v. de IC naar Utrecht?

Reageer