Skip to main content

Ik vraag me ten zeerste af waarom Amsterdam Centraal uit de IC Direct dienstregeling is gehaald. De reden om een HSL aan te leggen en daarmee de grote steden van Nederland en België in een directe lijn met elkaar te verbinden wordt hiermee onderuit gehaald. Het is een zwaktebod en een farce. De volgende episode in een langdurig drama rond de HSL.

Heel simpel, de ruimte op Amsterdam Centraal is beperkt. Er is gewoon geen ruimte meer. Ook al door verbouwingen. Het is niet anders. Mooier kunnen we het niet maken.


Ik vraag me ten zeerste af waarom Amsterdam Centraal uit de IC Direct dienstregeling is gehaald. De reden om een HSL aan te leggen en daarmee de grote steden van Nederland en België in een directe lijn met elkaar te verbinden wordt hiermee onderuit gehaald. Het is een zwaktebod en een farce. De volgende episode in een langdurig drama rond de HSL.

Veel reizigers van de IC Direct zijn zakelijke reizigers die de kosten bij hun baas kunnen declareren. Voor zelf-betalers is deze trein door de toeslag al gauw te duur. En voor de zakelijke reizigers is Amsterdam Zuid vaak juist handiger dan Amsterdam Centraal omdat daar de kantoren zijn geconcentreerd.

Verder wordt de capaciteit van Amsterdam Centraal verkleind waardoor er daar minder ruimte is om treinen te laten eindigen/beginnen.

 


Om naar Amsterdam Centraal te komen vanuit Zuid wordt de metro aangemerkt. Ik neem aan dat hier apart voor moet worden afgerekend, of zit dit in de ritprijs inbegrepen?


Is niet inbegrepen. Maar u kunt beter in Schiphol overstappen voor Amsterdam Centraal.


En daarmee is het dus een zwaktebod en een farce.

 


Om naar Amsterdam Centraal te komen vanuit Zuid wordt de metro aangemerkt. Ik neem aan dat hier apart voor moet worden afgerekend, of zit dit in de ritprijs inbegrepen?

Er is in Nederland geen tariefintegratie tussen trein en metro/bus/tram.

Om op Centraal te komen is het advies trouwens om op Schiphol.over te stappen op de Airport Sprinter. Voor elders in het centrum is trein plus metro via Zuid het handigste.


Het gaat erom dat Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal niet met elkaar verbonden zijn in een snelle verbinding, alleen via een verkapte stoptrein. Dat is de farce. Voor de rest kom ik er wel uit via die geweldig vernieuwde NS-app, bedankt.


Overdrijven is ook een vak. 


Het gaat erom dat Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal niet met elkaar verbonden zijn in een snelle verbinding, alleen via een verkapte stoptrein. Dat is de farce. Voor de rest kom ik er wel uit via die geweldig vernieuwde NS-app, bedankt.

Het gaat er niet om om Amsterdam Centraal met Rotterdam Centraal te verbinden maar om Amsterdam met Rotterdam te verbinden. 


Zullen we het woordje ‘Centraal’ dan maar doorstrepen in het bestemmingsbord Amsterdam? Zo centraal is het niet meer.


Zullen we het woordje ‘Centraal’ dan maar doorstrepen in het bestemmingsbord Amsterdam? Zo centraal is het niet meer.

Dat is het inderdaad niet, het is destijds uit nood in het IJ gebouwd. Vandaar dat de Zeedijk ook niet (meer) aan zee ligt.


Het gaat erom dat Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal niet met elkaar verbonden zijn in een snelle verbinding, alleen via een verkapte stoptrein. Dat is de farce. Voor de rest kom ik er wel uit via die geweldig vernieuwde NS-app, bedankt.

Wie weet dat na verbouwing van station Amsterdam Centraal de binnenlandse HSL IC weer beginnen/eindigen op Amsterdam Centraal. Maar gezien de plannen met station Amsterdam Zuid is dat niet helemaal reëel. 

Amsterdam Centraal wordt steeds meer een station voor toeristen. En minder voor forenzen voor NS. Kijk naar de huidige verbindingen tussen Noord Nederland/Flevoland/Oost Nederland - Schiphol. 

HSL was eerst specifiek bedoeld als snelle verbinding. Maar is nu steeds meer een veredelde Intercityspoor geworden waardoor het meer rendement heeft. Wie snel wil reizen tussen Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Brussel/Parijs/Londen kan beter de Eurostar gebruiken. 


Ja het is waar dat Amsterdam Centraal minder perroncapaciteit heeft in de komende jaren, en zelfs in de eindsituatie. Maar dat de IC direct er daardoor niet meer zou kunnen aankomen is een fabeltje. Het is gewoon een politieke en financiële keuze. Politiek omdat al een decennium geleden de dienstregeling met 'Airportsprinter' is verkocht als goed idee. En financieel omdat er door via Amsterdam Zuid te rijden lange lijnvoeringen ontstaan die volgens de modellen veel reiziger trekken (overstappen scoort altijd minder goed dan directe trein). Ook zijn lange lijnen efficiënt voor de inzet van materieel, wat een dure asset is.


Ja het is waar dat Amsterdam Centraal minder perroncapaciteit heeft in de komende jaren, en zelfs in de eindsituatie. Maar dat de IC direct er daardoor niet meer zou kunnen aankomen is een fabeltje. Het is gewoon een politieke en financiële keuze. Politiek omdat al een decennium geleden de dienstregeling met 'Airportsprinter' is verkocht als goed idee. En financieel omdat er door via Amsterdam Zuid te rijden lange lijnvoeringen ontstaan die volgens de modellen veel reiziger trekken (overstappen scoort altijd minder goed dan directe trein). Ook zijn lange lijnen efficiënt voor de inzet van materieel, wat een dure asset is.

Of die modellen kloppen moet nog blijken..... Ze hebben al vaker verkeerde aannames gemaakt. Theorie is anders dan de praktijk. Dat heeft te maken met diverse factoren. 

Directe treinverbinding tussen Groningen/Leeuwarden - Rotterdam via HSL is niet véél sneller en korter dan de huidige route via Zwolle - Utrecht. 


Reageer