Skip to main content

Annuleren stop Weert

• May 11, 2025
  • 2 reacties
  • 103 Bekeken

Hoi, 

NS is van plan om sommige treinen aan Weert voorbij te laten rijden zonder stop, als ik het goed begrijp door tijdsproblemen bij Den Bosch ivm buitendienststellingen. 

De betekenis van "betrouwbaarheid" even daargelaten, ik vraag me af waarom het verhaal gaat dat dit een keer per uur zo zou zijn? Als dat klopt impliceert dat, dat het andere half uur wel tijd is om gewoon te stoppen. Wat is in de dienstregeling het verschil tussen deze situaties?

Groet, 

Tonny

2 reacties

• May 11, 2025

Dit komt omdat de NS eens per uur een rechtstreekse trein tussen Heerlen en Amsterdam wil laten rijden. Die moet dan in Eindhoven gekoppeld worden met de intercity van Maastricht naar Amsterdam en dat kost een extra minuut. In het andere halve uur eindigt de intercity uit Heerlen in Eindhoven en moeten de reizigers overstappen, dan is die extra minuut niet nodig en past de stop in Weert dus wel.

• Auteur
  • Reisadviseur*
  • May 11, 2025

ah duidelijk, merci!

Mijn ervaring is wel dat dat koppelen in Eindhoven meestal meer tijd kost dan de dienstregeling toelaat, maar dat is een ander verhaal. 

de situatie in Limburg wordt dus nog complexer, het is eigenlijk niet meer bij te houden wanneer Heerlen een eigen trein naar Amsterdam heeft, wanneer die in Sittard eindigt, of wanneer die in Eindhoven eindigt. Neemt niet weg dat een rechtstreekse trein die verder rijdt toch wel als verbetering klinkt. Maar bij NS zou iemand eens serieus moeten nadenken over het woord "voorspelbaarheid".