beantwoord

Constante vertraging internationale trein

  • 5 April 2022
  • 6 reacties
  • 1273 Bekeken

Goeienavond,

Kan iemand mij vertellen waarom de internationale trein uit Berlijn zo vaak en zo veel vertraging heeft? Ik mik vaak op deze trein voor het laatste stukje in Hilversum, maar elke week heeft deze trein wel 45 minuten of meer vertraging. Waardoor ik alsnog in de veel te kleine en daardoor overvolle Sprinter terechtkom. 

Overigens staat deze vertraging (vandaag) ook niet aangegeven op de app en site, waardoor ik er pas op het station achterkwam.

Mvg, Peter

icon

Beste antwoord door Robert B 5 April 2022, 19:15

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7

Van de keren dat ik vanuit Duitsland met deze trein naar Nederland reed, weet ik nog dat deze vaak oplopende vertraging had door allerlei situaties die in Duitsland plaatsvonden (o.a. storingen, werkzaamheden, kruisende treinen, trage goederentreinen, problemen met locomotief wisselen in Bad Bentheim). Het een heeft al snel weer invloed op het ander, zeker op spoor dat gedeeld wordt met tal van andere treinen, waardoor de vertraging almaar oploopt. Internationaal lange-afstandsverkeer staat helaas bekend om de regelmatige (grote) vertragingen. Zeker in Duitsland komt dat de laatste jaren veelvuldig voor in het Fernverkehr.

Badge +3

De vertraging kan je eventueel wel zien op spoorkaart.mwnn.nl (zie screenshot).

Die vertraging wordt (zoals @Rene74 al zegt) eigenlijk altijd al opgelopen buiten NL, waardoor er (in dit geval in Hengelo/Almelo, is me ook niet helemaal duidelijk) nog een boel vertraging bij komt.

De trein die je misschien bedoelt (IC144) hoef je vandaag dus niet vóór 19:28 te verwachten in Hilversum.

 

Deze vertragingen ontstaan veel in Duitsland omdat het daar allemaal wat anders geregeld is op trajecten waar de IC Berlijn rijdt, Vaak komt dit door werkzaamheden aan het spoor en daardoor andere routes en ook geregeld door goederentreinen die de IC Berlijn dan een stuk van het traject hinderen qua snelheid.

Reputatie 3

Waarom verwacht de NS dat deze IC Berlijn de serie 1500 Amsterdam - Amersfoort eens in de twee uur kan vervangen? Als de internationale trein altijd te laat is...

Reputatie 7
Badge +3

Het is een ordinaire bezuinigingsmaatregel geweest om de IC Berlijn in het pad van de 1500-serie te laten rijden. NS bespaart een aantal composities voor de binnenlandse treindienst uit en hoeft bovendien geen eigen paden te plannen voor de IC Berlijn.

Er zitten wel wat nadelen aan dit concept. De vele vertragingen voor binnenkomende trein zijn daar een deel van. Maar ook dat op sommige dagen de IC Berlijn tjokvol grensoverschrijdende reizigers zit. Daar is in ieder geval wat aan gedaan door sommige zeer drukke treinen na een extra IC te laten rijden.

Reputatie 7
Badge +1

Omgekeerde richting-in de drukke zomerperiode, doen ze daar al niet meer aan. Dan zou het te vol worden.

Aan van die heilige afspraken INtern tussen die grote staats-spoor-mijen mag niet gewtijfeld worden-al bestaan er wel afstrafregelingen, maar heel vaak vallen die tegen elkaar weg.

Enkele jaren gelden kon deze trein dus van voorheen om de 4 naar 2 uur-en weer naar Ams CS ipv Lufthafen sjiephool, mede door het wegvallen van enkel binnenl. IC. Maar dat is dus al weer door de feiten ingehaald. Deze koppeling zal overigens pas echt vervallen als ooit die grootse droomplannen van gevoelige versnelling, nieuw Duits IC-materieel etc. verwerkelijkt worden-duurt nog wel 4-5-6 jaartjes

Reageer