Eerlijk gezegd stapelen de frustraties bij mij wel op over het reizen met de trein. Helaas sluiten verbindingen (op het traject Hillegom - Amsterdam) met regelmaat niet op elkaar aan, rijdt de NS vaak op piekmomenten met te korte treinstellen en stoppen treinen met regelmaat niet op het oorspronkelijke eindstation. Ook gaat mijn verbinding in de nieuwe dienstregeling er niet beter op worden, maar vooral onhandiger. Hierbij is er tevens niet gedacht aan mensen die slecht(er) ter been zijn, en moeten reizigers van de ene naar de andere kant van het station zien te komen binnen 5 minuten. Een betrekkelijk korte afstand afleggen in de Randstad wordt zo een dagelijkse ‘wereldreis’. Hoe komt het toch dat er geen logische verbinding is, die alle plaatsen in de Randstad met elkaar verbindt? Een Sprinter tussen Den Haag en Amsterdam moet toch mogelijk zijn? In plaats van 1600 extra treinen per week is het wellicht handiger het huidige aantal treinen op tijd te laten rijden en de knelpunten op te lossen van stations die een minder goede verbinding hebben. Net als vele reizigers ben ik voor een deel gebonden aan het openbaar vervoer dus er zit niets anders op ermee te dealen, de uiteindelijk conclusie is wel dat de treindienst er niet beter op wordt en het tarief ook nog eens omhoog gaat.
In de huidige dienstregeling was het inderdaad voor u handiger want u kon dan in Heemstede-Aerdenhout op hetzelfde perron in 5 minuten overstappen. Nu is dat in Heemstede-Aerdenhout dus 11 minuten wachten geworden of inderdaad via Haarlem te reizen en van spoor 1 naar spoor 3 over te stappen. Moet u inderdaad trap af en de trap weer op. Bij grote veranderingen in de dienstregeling zullen altijd sommige reizigers veel tijdwinst boeken en andere reizigers tijd verliezen. De mensen die veel tijd winnen hoor je meestal niet. Vervelend voor u maar ik denk niet dat hier de eerstkomende tijd veel aan gaat gebeuren. Station Hillegom is overigens één van de meest recente stations. Tot 2000 was er geen station tussen Heemstede en Voorhout.
In plaats van 1600 extra treinen per week is het wellicht handiger het huidige aantal treinen op tijd te laten rijden en de knelpunten op te lossen van stations die een minder goede verbinding hebben. .
Misschien moet u zich realiseren dat een flink deel van die extra treinen ingezet worden op verbindingen waar sinds corona in de avonden en het weekend nog maar eens per uur een trein rijdt. Dat kunt u overbodig vinden maar ik vraag me af wat uw reactie zou zijn als Hillegom jarenlang zou worden afgeschaald naar uurdiensten. Ikke, ikke, ikke is geen maatstaf.
In de huidige dienstregeling was het inderdaad voor u handiger want u kon dan in Heemstede-Aerdenhout op hetzelfde perron in 5 minuten overstappen. Nu is dat in Heemstede-Aerdenhout dus 11 minuten wachten geworden of inderdaad via Haarlem te reizen en van spoor 1 naar spoor 3 over te stappen. Moet u inderdaad trap af en de trap weer op. Bij grote veranderingen in de dienstregeling zullen altijd sommige reizigers veel tijdwinst boeken en andere reizigers tijd verliezen. De mensen die veel tijd winnen hoor je meestal niet. Vervelend voor u maar ik denk niet dat hier de eerstkomende tijd veel aan gaat gebeuren. Station Hillegom is overigens één van de meest recente stations. Tot 2000 was er geen station tussen Heemstede en Voorhout.
Dank voor uw bijdrage. Ik denk ook dat het de komende tijd niet anders is. Via deze weg deel ik in ieder geval maar mijn ervaringen met de NS, en wellicht komt er op een later moment een betere dienst tot stand.
In plaats van 1600 extra treinen per week is het wellicht handiger het huidige aantal treinen op tijd te laten rijden en de knelpunten op te lossen van stations die een minder goede verbinding hebben. .
Misschien moet u zich realiseren dat een flink deel van die extra treinen ingezet worden op verbindingen waar sinds corona in de avonden en het weekend nog maar eens per uur een trein rijdt. Dat kunt u overbodig vinden maar ik vraag me af wat uw reactie zou zijn als Hillegom jarenlang zou worden afgeschaald naar uurdiensten. Ikke, ikke, ikke is geen maatstaf.
Dank voor uw bijdrage. Ik ben blij om te horen dat deze extra treinen andere reizigers kunnen helpen bij hun reis. De laatste zin in uw bijdrage lijkt mij echter niet speciaal nodig. Het leek mij goed om mijn persoonlijke ervaringen hier te delen. Helemaal omdat de NS in haar berichtgeving rondom de nieuwe dienstregeling grote sier maakt. Een eerlijker verhaal had naar mijn idee sympathieker geweest. In mijn bijdrage vraag ik tevens aandacht voor de bijzondere keuze van de NS om reizigers binnen 5 minuten van de ene naar de andere kant van het station te sturen. Niet iedereen is zo lenig en mijn indruk nu is dat daar niet altijd even goed bij stilgestaan wordt. De NS zou er verstandig aan doen om zich niet voortdurend te richten op de snelste tijd van A naar B, maar of de treindienst voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk blijft en daarnaast ook betaalbaar blijft. Dat is immers het hoofddoel van deze openbare dienst. Kortom, mijn ervaring is dat de treindienst vaak anders loopt dan gepland, de trein regelmatig het eindstation niet bereikt, treinen overvol zijn en dat de toegankelijkheid van verschillende stations een probleem is.
Ondanks de juichende verhalen (of propaganda) blijft treinreizen behelpen in Nederland.
Er zijn tientallen stations waar mensen moeten rennen voor hun trein, Roosendaal is daar 1 van. En daar is nog nooit iets positiefs aan veranderd behalve een minuut extra rentijd.
Het kan niet overal perfect lopen.
Het openbaar vervoer draait op snelheid.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.