Nieuwe dienstregeling start op 10 december met meer treinen
NS gaat meer treinen rijden in de dienstregeling 2024, die op 10 december start. Tussen de grote steden rijden dan weer vier Intercity’s per uur, ook in de weekenden en in de daluren. Veel populaire trajecten die in 2023 nog niet uitgebreid konden worden, krijgen nu weer meer verbindingen. Zo komt de rechtstreekse Intercity Direct over de hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam terug. Ook gaat de frequentie van diverse Sprinters omhoog. Op rustige momenten gaan op een aantal trajecten minder Sprinters rijden. In totaal rijdt NS daarmee 1800 extra treinen per week. Een andere belangrijke wijziging: de reistijd naar Berlijn wordt een halfuur korter.
De nieuwe dienstregeling past bij het huidige reisgedrag. Na corona zien we op sommige momenten minder reizigers in de trein dan in het verleden, zoals op vrijdag. In daluren en in het weekend tikt het reizigersaantal juist niveaus aan van voor corona. Dinsdagen en donderdagen zijn typische forensendagen geworden. Dit alles vraagt om een andere dienstregeling dan voorheen. Daarnaast heeft NS veel nieuwe conducteurs en machinisten aangenomen om de uitbreiding mogelijk te maken. Daarmee kan NS meer treinen rijden op momenten en trajecten waar zoveel mogelijk reizigers van de verbeteringen kunnen profiteren. Waar mogelijk wil NS in de loop van 2024 meer verbeteringen doorvoeren.
Door de succesvolle werving zijn de kantoorcollega’s als op de trein niet meer nodig. De laatste treinassistenten werken op 9 december. De werving van nieuwe collega’s gaat gewoon door met extra aandacht voor het vinden van monteurs.
In 2024 voert ProRail veel werkzaamheden uit, ook doordeweeks. In december en januari bijvoorbeeld op het traject van- en naar Schiphol. NS raadt reizigers daarom altijd aan om de NS-app te raadplegen voor hun deur-tot-deur reis en bijvoorbeeld ‘meldingen’ aan te zetten. Reizigers ontvangen daarmee updates over hun geplande reis.
ICNG
In de nieuwe dienstregeling rijdt NS weer twee keer per uur met de IC Direct rechtstreeks over de Hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda. De ritten op dit traject staan vanaf zondag met de nieuwe Intercity (ICNG) van NS gepland. Er rijden nu 14 ICNG’s in het land en daar komen er stapsgewijs meer bij. Komend jaar zien reizigers de nieuwe trein ook steeds vaker op de trajecten Amsterdam-Rotterdam en Den Haag-Eindhoven. In 2024 start NS bovendien met het testrijden met ICNG naar Leeuwarden/Groningen en naar Brussel.
Dienstregeling 2024
De dienstregeling van 2024 bouwt voort op de dienstregeling 2023. Enkele belangrijke uitbreidingen en verbeteringen:
- Tussen Amsterdam en Breda rijdt NS weer drie keer per uur een rechtstreekse Intercity Direct over de Hogesnelheidslijn. Dat is nu nog één keer met de Intercity Brussel en twee keer per uur met een overstap. Tussen Amsterdam en Rotterdam blijven er vijf Intercity Direct-treinen per uur rijden. In het weekend gaat NS vijf Intercity Direct-treinen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, in plaats van drie.
- NS verhoogt in de daluren doordeweeks en in het weekend de frequentie van Intercity’s op diverse trajecten van twee keer per uur naar vier keer per uur. Dit zijn bijvoorbeeld de trajecten tussen Utrecht en Den Haag, Utrecht en Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, Schiphol en Nijmegen en tussen Dordrecht en Schiphol. In de spits is dit nu al vier keer per uur.
- Tussen Schiphol en Arnhem en tussen Dordrecht en Schiphol verhoogt NS in het weekend de IC-frequentie van twee naar vier keer per uur.
- In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS extra Intercity’s op het traject van Arnhem via Utrecht en Schiphol naar Rotterdam (v.v.), waardoor hier weer elke tien minuten een Intercity rijdt.
- De tienminutentreinen rijden in de avonduren en op vrijdag tot en met zondag zoveel mogelijk elk kwartier. Dit biedt de kans om de Sprinters tussen die treinen van vrijdag tot en met zondag te versnellen. Zo is de Sprinter tussen Tiel en Utrecht Centraal op deze dagen zeven minuten sneller met een betere aansluiting in Tiel.
- In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Dordrecht en Rotterdam extra Sprinters, waardoor hier weer elke tien minuten een Sprinter rijdt.
- In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Assen en Groningen vier Sprinters per uur. Nu is dat nog twee keer per uur.
- Tussen Arnhem en Nijmegen verhoogt NS in het dal op werkdagen, het aantal Sprinters naar vier per uur. In de spits was dit al zo.
- NS rijdt op vrijdag, zaterdag en zondag rechtstreekse Intercity’s tussen Heerlen en de Randstad, op dit moment stappen reizigers op die dagen nog over in Eindhoven.
- De Sprinter tussen Dordrecht, Breda, ’s-Hertogenbosch en Nijmegen rijdt in de avonduren en in het weekend twee keer per uur, waar dat nu één keer per uur is.
- De Sprinter van Leeuwarden naar Zwolle, rijdt door naar Lelystad. Daarmee ontstaat een nieuwe verbinding, waarmee de huidige overstap voor reizigers naar Dronten en Kampen Zuid verdwijnt. De reistijd van Meppel naar Dronten wordt daardoor korter.
- De reistijd met de Intercity Berlijn is een halfuur korter. Dat wordt mogelijk door aanpassingen aan de Nederlandse spoorinfrastructuur en het inzetten van andere locomotieven. Wel stopt deze trein niet meer in Almelo.
- NS verkort de reistijd van Sprinters tussen Utrecht en Tiel en tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch met ongeveer zeven minuten op vrijdag tot en met zondag.
De trajecten waar NS op rustige momenten minder Sprinters gaat rijden:
Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders gaat het aantal Sprinters tijdens de daluren van vier naar twee per uur.
Tussen Utrecht Centraal en Woerden gaat het aantal Sprinters in de daluren van vier naar twee per uur.
Tussen Utrecht Centraal en Hoofddorp gaat het aantal sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur.
Tussen Hoofddorp en Leiden Centraal gaat het aantal Sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur.
Overzicht opschalingen vanaf 10 december 2023
Vergeleken met dienstregeling 2023 (BDu april/juni)
Let op: in onderstaande tabel worden alleen de wijzigingen ten opzichte van 2023 benoemd. Bijvoorbeeld op Alkmaar-Amsterdam C rijdt in 2023 én 2024 in de spits 4x/uur een IC, dus de spits staat niet benoemd in de tabel.
Wijzigingen 18 oktober 2023: IC 800 Alkmaar-Amsterdam weggehaald. We reden in 2023 al in de daluren 4x/uur, dat blijven we in 2024 doen. Wel verminderen we het aantal treinen op dit traject op
vrijdag tot 15:00 uur van 4x/uur naar 2x/uur.