Sticky News

Dienstregeling 2024

  • 4 December 2023
  • 42 reacties
  • 2103 Bekeken
Dienstregeling 2024

Nieuwe dienstregeling start op 10 december met meer treinen​
​NS gaat meer treinen rijden in de dienstregeling 2024, die op 10 december start. Tussen de grote steden rijden dan weer vier Intercity’s per uur, ook in de weekenden en in de daluren. Veel populaire trajecten die in 2023 nog niet uitgebreid konden worden, krijgen nu weer meer verbindingen. Zo komt de rechtstreekse Intercity Direct over de hogesnelheidslijn tussen Breda en Amsterdam terug. Ook gaat de frequentie van diverse Sprinters omhoog. Op rustige momenten gaan op een aantal trajecten minder Sprinters rijden. In totaal rijdt NS daarmee 1800 extra treinen per week. Een andere belangrijke wijziging: de reistijd naar Berlijn wordt een halfuur korter. ​

De nieuwe dienstregeling past bij het huidige reisgedrag. Na corona zien we op sommige momenten minder reizigers in de trein dan in het verleden, zoals op vrijdag. In daluren en in het weekend tikt het reizigersaantal juist niveaus aan van voor corona. Dinsdagen en donderdagen zijn typische forensendagen geworden. Dit alles vraagt om een andere dienstregeling dan voorheen. Daarnaast heeft NS veel nieuwe conducteurs en machinisten aangenomen om de uitbreiding mogelijk te maken. Daarmee kan NS meer treinen rijden op momenten en trajecten waar zoveel mogelijk reizigers van de verbeteringen kunnen profiteren. Waar mogelijk wil NS in de loop van 2024 meer verbeteringen doorvoeren. ​
 
​Door de succesvolle werving zijn de kantoorcollega’s als op de trein niet meer nodig. De laatste treinassistenten werken op 9 december. De werving van nieuwe collega’s gaat gewoon door met extra aandacht voor het vinden van monteurs. ​
​In 2024 voert ProRail veel werkzaamheden uit, ook doordeweeks. In december en januari bijvoorbeeld op het traject van- en naar Schiphol. NS raadt reizigers daarom altijd aan om de NS-app te raadplegen voor hun deur-tot-deur reis en bijvoorbeeld ‘meldingen’ aan te zetten. Reizigers ontvangen daarmee updates over hun geplande reis.

 

ICNG
In de nieuwe dienstregeling rijdt NS weer twee keer per uur met de IC Direct rechtstreeks over de Hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda. De ritten op dit traject staan vanaf zondag met de nieuwe Intercity (ICNG) van NS gepland. Er rijden nu 14 ICNG’s in het land en daar komen er stapsgewijs meer bij. Komend jaar zien reizigers de nieuwe trein ook steeds vaker op de trajecten Amsterdam-Rotterdam en Den Haag-Eindhoven. In 2024 start NS bovendien met het testrijden met ICNG naar Leeuwarden/Groningen en naar Brussel. 

 

Dienstregeling 2024 
De dienstregeling van 2024 bouwt voort op de dienstregeling 2023. Enkele belangrijke uitbreidingen en verbeteringen:

  • Tussen Amsterdam en Breda rijdt NS weer drie keer per uur een rechtstreekse Intercity Direct over de Hogesnelheidslijn. Dat is nu nog één keer met de Intercity Brussel en twee keer per uur met een overstap. Tussen Amsterdam en Rotterdam blijven er vijf Intercity Direct-treinen per uur rijden. In het weekend gaat NS vijf Intercity Direct-treinen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, in plaats van drie.
  • NS verhoogt in de daluren doordeweeks en in het weekend de frequentie van Intercity’s op diverse trajecten van twee keer per uur naar vier keer per uur. Dit zijn bijvoorbeeld de trajecten tussen Utrecht en Den Haag, Utrecht en Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, Schiphol en Nijmegen en tussen Dordrecht en Schiphol. In de spits is dit nu al vier keer per uur.
  • Tussen Schiphol en Arnhem en tussen Dordrecht en Schiphol verhoogt NS in het weekend de IC-frequentie van twee naar vier keer per uur.
  • In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS extra Intercity’s op het traject van Arnhem via Utrecht en Schiphol naar Rotterdam (v.v.), waardoor hier weer elke tien minuten een Intercity rijdt.
  • De tienminutentreinen rijden in de avonduren en op vrijdag tot en met zondag zoveel mogelijk elk kwartier. Dit biedt de kans om de Sprinters tussen die treinen van vrijdag tot en met zondag te versnellen. Zo is de Sprinter tussen Tiel en Utrecht Centraal op deze dagen zeven minuten sneller met een betere aansluiting in Tiel.
  • In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Dordrecht en Rotterdam extra Sprinters, waardoor hier weer elke tien minuten een Sprinter rijdt.
  • In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Assen en Groningen vier Sprinters per uur. Nu is dat nog twee keer per uur.
  • Tussen Arnhem en Nijmegen verhoogt NS in het dal op werkdagen, het aantal Sprinters naar vier per uur. In de spits was dit al zo.
  • NS rijdt op vrijdag, zaterdag en zondag rechtstreekse Intercity’s tussen Heerlen en de Randstad, op dit moment stappen reizigers op die dagen nog over in Eindhoven.
  • De Sprinter tussen Dordrecht, Breda, ’s-Hertogenbosch en Nijmegen rijdt in de avonduren en in het weekend twee keer per uur, waar dat nu één keer per uur is.
  • De Sprinter van Leeuwarden naar Zwolle, rijdt door naar Lelystad. Daarmee ontstaat een nieuwe verbinding, waarmee de huidige overstap voor reizigers naar Dronten en Kampen Zuid verdwijnt. De reistijd van Meppel naar Dronten wordt daardoor korter.
  • De reistijd met de Intercity Berlijn is een halfuur korter. Dat wordt mogelijk door aanpassingen aan de Nederlandse spoorinfrastructuur en het inzetten van andere locomotieven. Wel stopt deze trein niet meer in Almelo.
  • NS verkort de reistijd van Sprinters tussen Utrecht en Tiel en tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch met ongeveer zeven minuten op vrijdag tot en met zondag.


De trajecten waar NS op rustige momenten minder Sprinters gaat rijden:

Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders gaat het aantal Sprinters tijdens de daluren van vier naar twee per uur.
Tussen Utrecht Centraal en Woerden gaat het aantal Sprinters in de daluren van vier naar twee per uur.
Tussen Utrecht Centraal en Hoofddorp gaat het aantal sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur.
Tussen Hoofddorp en Leiden Centraal gaat het aantal Sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur.

 

Overzicht opschalingen vanaf 10 december 2023
Vergeleken met dienstregeling 2023 (BDu april/juni) 
Let op: in onderstaande tabel worden alleen de wijzigingen ten opzichte van 2023 benoemd. Bijvoorbeeld op Alkmaar-Amsterdam C rijdt in 2023 én 2024 in de spits 4x/uur een IC, dus de spits staat niet benoemd in de tabel.
Wijzigingen 18 oktober 2023: IC 800 Alkmaar-Amsterdam weggehaald. We reden in 2023 al in de daluren 4x/uur, dat blijven we in 2024 doen. Wel verminderen we het aantal treinen op dit traject op 
vrijdag tot 15:00 uur van 4x/uur naar 2x/uur.


 


42 reacties

Reputatie 7
Badge

De trajecten waar NS op rustige momenten minder Sprinters gaat rijden:

Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders gaat het aantal Sprinters tijdens de daluren van vier naar twee per uur.

Wel zo eerlijk ook even te vermelden dat dit ook op vrijdag in de spits geldt. Of vindt NS dat echt geen spits meer en worden daluren abonnementen dan ook geldig?

Ik mag op vrijdag voortaan 19 minuten eerder van huis en met een extra overstap 3 minuten of zonder 20 minuten langer onderweg zijn om op tijd op mijn werk te komen. En in de tabel komt de dan grotendeels geschrapte serie 4600 niet eens voor.

Reputatie 7
Badge +3

De trajecten waar NS op rustige momenten minder Sprinters gaat rijden:

Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders gaat het aantal Sprinters tijdens de daluren van vier naar twee per uur.

Wel zo eerlijk ook even te vermelden dat dit ook op vrijdag in de spits geldt. Of vindt NS dat echt geen spits meer en worden daluren abonnementen dan ook geldig?

Ik mag op vrijdag voortaan 19 minuten eerder van huis en met een extra overstap 3 minuten of zonder 20 minuten langer onderweg zijn om op tijd op mijn werk te komen. En in de tabel komt de dan grotendeels geschrapte serie 4600 niet eens voor.

SRP weekend is op vrijdag al vanaf 12 uur geldig en ook SRP week is de hele dag geldig. Weekend vrij en weekend voordeel zijn op vrijdag vanaf 18.30 uur geldig. Blijkbaar reizen hierdoor minder mensen in de spits.

Reputatie 7
Badge

SRP weekend is op vrijdag al vanaf 12 uur geldig en ook SRP week is de hele dag geldig. Weekend vrij en weekend voordeel zijn op vrijdag vanaf 18.30 uur geldig. Blijkbaar reizen hierdoor minder mensen in de spits.

Dat kan heel goed en waarschijnlijk werken er dan ook nog meer mensen thuis of helemaal niet en ik begrijp best dat NS dan ook minder treinen laat rijden, hoewel ik deze treinen ook op vrijdag in de spits toch niet bepaald rustig zou willen noemen. Ik kan hooguit iets vaker zitten dan op andere werkdagen om deze tijd.

Maar mijn punt was niet de inhoudelijke wijziging maar de communicatie. Ik vind het jammer dat NS dit bericht over laat komen als overzicht van de veranderingen terwijl feitelijk verbeteringen worden vermeld terwijl een belangrijk deel van de verslechteringen die er wel degelijk ook zijn daarbij achterwege blijft. Als je achter je beleid staat, wees er dan ook open over, en, schreef ik wat gechargeerd, als je denkt dat het op vrijdagochtend zoveel rustiger is, noem het dan ook geen spits meer.

Helaas voor mij geen verbetering van de reis op mijn traject in de ochtend. De sprinter van 6:52 Nijmegen Dukenburg-Arnhem Velperpoort is uit de dienstregeling gehaald. Dan is het de keus om met een latere trein ook nog eens een 15 minuten langere reis te hebben of het laatste stuk vanaf Arnhem centraal de bus nemen en dus elke dag meer te gaan betalen. Terwijl deze sprinter normaal gesproken goed bezet is.

Voor mij ook geen verbetering. Ik mis mijn aansluiting vanuit Gouda in Woerden om 6:04 richting Utrecht. Jammer, want vele reizigers met mij hadden deze overstap de laatste 7 jaar. Deze was top. Waarom deze verandering?

 

Reputatie 3

Helaas voor mij geen verbetering van de reis op mijn traject in de ochtend. De sprinter van 6:52 Nijmegen Dukenburg-Arnhem Velperpoort is uit de dienstregeling gehaald. Dan is het de keus om met een latere trein ook nog eens een 15 minuten langere reis te hebben of het laatste stuk vanaf Arnhem centraal de bus nemen en dus elke dag meer te gaan betalen. Terwijl deze sprinter normaal gesproken goed bezet is.

Ik zie nu ook dat de eerste treinen richting Zutphen niet in Wijchen starten maar in Nijmegen. Vanaf 7.22 rijd er wel een trein zonder overstap vanuit Dukenburg.

Helaas voor mij geen verbetering van de reis op mijn traject in de ochtend. De sprinter van 6:52 Nijmegen Dukenburg-Arnhem Velperpoort is uit de dienstregeling gehaald. Dan is het de keus om met een latere trein ook nog eens een 15 minuten langere reis te hebben of het laatste stuk vanaf Arnhem centraal de bus nemen en dus elke dag meer te gaan betalen. Terwijl deze sprinter normaal gesproken goed bezet is.

Ik zie nu ook dat de eerste treinen richting Zutphen niet in Wijchen starten maar in Nijmegen. Vanaf 7.22 rijd er wel een trein zonder overstap vanuit Dukenburg.

Voor 7.00 uur 's ochtends lijken 4 sprinters tussen Wijchen en Nijmegen me ook wel wat veel, dat is vrijwel nergens in Nederland. Overigens worden de extra sprinters tussen Wijchen en Nijmegen betaald door de Provincie Gelderland en ik neem dus aan dat dit in overleg met de Provincie Gelderland is afgesproken.

Reputatie 6
Badge

Dat contract bestaat al een tijdje niet meer.

Dat contract bestaat al een tijdje niet meer.

Dan is er sowieso geen bezwaar om die vroege treinen op te heffen want er blijven minimaal twee treinen per uur rijden.

Voor 7.00 uur 's ochtends lijken 4 sprinters tussen Wijchen en Nijmegen me ook wel wat veel, dat is vrijwel nergens in Nederland.

Dat is niet waar, bijna overal werden de kwartierdiensten voorheen al vóór 7 uur opgestart. Maar veel reizigers zullen die eerste treinen waarschijnlijk niet getrokken hebben.

Voor 7.00 uur 's ochtends lijken 4 sprinters tussen Wijchen en Nijmegen me ook wel wat veel, dat is vrijwel nergens in Nederland.

Dat is niet waar, bijna overal werden de kwartierdiensten voorheen al vóór 7 uur opgestart. Maar veel reizigers zullen die eerste treinen waarschijnlijk niet getrokken hebben.

We hebben het hier natuurlijk niet over Zaanstreek-Amsterdam of Den Haag-Rotterdam maar over Wijchen-Nijmegen. Je kunt sowieso wel eens vraagtekens zetten bij het nut van een kwartierdienst op dit traject (en al helemaal op zaterdag), zeker vergeleken met wat er op andere trajecten rijdt (kijk bijv. even naar Alkmaar-Haarlem). 

Daar komt bij dat er natuurlijk geen opstelterrein en personeelsstandplaats in Wijchen is waardoor die hele vroege treinen dus ook nog eerst vrijwel leeg van Nijmegen naar Wijchen moesten rijden. Kortom dit valt dan mijns inziens nog wel onder "slimme aanpassingen" om deze inmiddels beruchte NS-term te gebruiken.

Schitterend hoe NS de nieuwe dienstregeling weet te verwoorden.

Al jaren maak ik regelmatig gebruik van de 6:24-trein van Rotterdam naar Goes. Helaas heeft NS uitgerekend die trein geschrapt, maar ‘vergeet’ dat te melden. De klantenservice weet opgewekt het goede nieuws te melden dat ik toch met mijn Dalvrij-abonnement kan blijven reizen, want ik mag binnen 30 minuten na inchecken gewoon elke trein nemen. Dat je een half uur moet staan blauwbekken op een station ‘vergeten’ ze. De andere optie is het dalvrij-abonnement gratis omzetten. Maar dan wel naar een abonnement dat 3x zo duur is. Dat ‘vergaten’ ze ook te melden. En enige coulance of tegemoetkoming is niet mogelijk.

Ik zou bijna denken dat onze vertrekkend premier op dit moment ingewerkt wordt bij NS...

Hallo JG31 en welkom bij de NS Community,

 

Spijtig dat juist jouw trein eruit is gehaald. Ondanks dat de trein van 06:14 niet rechtstreeks gaat en 2 overstappen kent doet deze trein er maar 6 minuten langer over. Is dat geen optie voor jou?

Hallo JG31 en welkom bij de NS Community,

 

Spijtig dat juist jouw trein eruit is gehaald. Ondanks dat de trein van 06:14 niet rechtstreeks gaat en 2 overstappen kent doet deze trein er maar 6 minuten langer over. Is dat geen optie voor jou?

Heb je ook gezien dat een deel van die reis niet mogelijk is?

Hallo JG31 en welkom bij de NS Community,

 

Spijtig dat juist jouw trein eruit is gehaald. Ondanks dat de trein van 06:14 niet rechtstreeks gaat en 2 overstappen kent doet deze trein er maar 6 minuten langer over. Is dat geen optie voor jou?

Die vertrekt van Centraal. Dat is dat 10 minuten verder fietsen, vertrekt 10 minuten eerder en ik kom 13 minuten later aan. Toch een half uur langere reistijd.  
De trein gebruik ik om te werken en elke 20 minuten overstappen helpt niet. Werken in een Sprinter zonder klaptafeltjes ook niet. 

Vanaf welk station wil je dan opstappen in Rotterdam?

Vanaf welk station wil je dan opstappen in Rotterdam?

Rotterdam Blaak

Dan snap ik je teleurstelling wel. Ik zal dit onder de aandacht brengen, maar ik ben bang dat er op korte termijn geen verbetering zal komen. Alleen de trein van 6:05 of nog eerder blijft dan over, maar dan ben je wel heel erg vroeg op pad.

Reputatie 6

‘De reistijd tussen Dronten en Meppel wordt korter” leuke manier om te noemen dat je vanaf Dronten en kampen zuid altijd moet overstappen in Lelystad en vervolgens 18 min moet wachten op de sprinter die de andere almerense stations bediend. Echt wat een gigantische achteruitgang dit.

Bedankt voor het signaal, Sim70. Dat is inderdaad geen verbetering. Ik zal er een melding van maken.

Dan snap ik je teleurstelling wel. Ik zal dit onder de aandacht brengen, maar ik ben bang dat er op korte termijn geen verbetering zal komen. Alleen de trein van 6:05 of nog eerder blijft dan over, maar dan ben je wel heel erg vroeg op pad.

En dan heb je vast ook wel gezien dat die trein nog een 3e overstap heeft. Misschien is het een idee om een coulanceregeling te treffen voor reizigers die benadeeld worden door de “verbeteringen” in de dienstregeling.

Reputatie 7
Badge

Een coulanceregeling? Wat houdt dat in?

Een coulanceregeling? Wat houdt dat in?

In mijn geval zou NS uit coulance een korting kunnen geven op een duurder abonnement, zodat de nadelen van de wijziging in de dienstregeling beperkt blijven: dus niet onnodig een half uur wachten, ongestoord kunnen werken in de trein en een reistijd die ongeveer gelijk blijft.

Maar aangezien het al bijna 24 uur lang stil blijft, vrees ik dat NS moeite heeft om benadeelde klanten tegemoet te komen.

Badge +3

onder de aandacht brengen  heeft vaak (heel) veel tijd nodig… daar moeten sterke plasjes over gedaan worden hoor 🤣

En coulance is gewoon een loterij (het ligt eraan wie je spreekt, wie het begrijpt en wat diegene voor je kan/mag betekenen) dus ‘vooruit dan, vandaag een keertje wel maar morgen niet’ (of misschien toch wel, bel dan nog maar eens) 😥

Mijn motto is ‘de aanhouder wint’ dus klaag je rot (dat lucht soms op), maar aan de dienstregeling zal op korte termijn weinig wijzigen.

Alsof iemand bij ProRail zegt “oh wacht, dat hadden we nog niet gezien of zelf bedacht! We gaan dat aanpassen (ooit).

Huilen maar… van ruim 3 jaar geleden, terwijl de oplossing voor de hand ligt! 😭

 

Reputatie 6

Bedankt voor het signaal, Sim70. Dat is inderdaad geen verbetering. Ik zal er een melding van maken.

Dank je Erryt! Je moet nu ook in Lelystad van spoor 1-2 wisselen naar spoor 3-4. Ook als je overstapt naar de IC wat eerst cross platform was. In Lelystad betekent dat ook extra in en uitchecken. Het is echt een enorme verslechtering. Als de sprinter iets te laat is ga je de overstap op de Ic nu niet eens halen ben ik bang. 

Reageer