Dienstregeling Alkmaar - Utrecht 15 oktober

  • 15 October 2022
  • 10 reacties
  • 247 Bekeken

Reputatie 6

Vandaag ga ik eens met de trein naar Utrecht. Voor een bierfestival. Gisterenavond was er nog niks aan de hand, de afgeschaalde dienstregeling gaf 2x per uur aan. Vanmorgen is gepubliceerd dat er tussen Den Helder en Amsterdam Centraal wordt afgeschaald. Dus naar 1x per uur.

 

 

In de planning is dit vanaf Den Helder ook zo verwerkt. 

 

 

Vanaf Alkmaar zou de trein wel rijden aldus de planner. Volgens NS Online valt deze uit en als je naar het traject kijkt, rijdt deze vanaf Heiloo ?!?!

 

 

Volgens treinposities heeft de trein om 10.14 gereden vanaf Alkmaar. Nu hoor ik mensen denken, waarom neem je niet gewoon die om 13.44 of 14.44? De busverbinding is ook maar 1x per uur en komt om .49 aan op station Alkmaar... Ik zal mij vanavond ook moeten laten halen als er maar 1x per uur een trein rijdt en 2x laten rijden vind ik wel wat te gek ;) 

Wat ik wil zeggen:

- de dienstregeling in de planner klopt niet met het nieuwsbericht

- Bij afschaling gaat men van 2x naar 1x per uur waarmee overige aansluitingen op voor en na transport verdwenen zijn

Ik zal op tijd op station zijn en delen of er vanaf Alkmaar wel 2x een verbinding is of ook maar 1x per uur. Op de reisplanner kan ik niet vertrouwen.


10 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Nee, dat klopt en is al ettelijke keren hier met veel drama en overdaad aan woorden ten toon gespreid.

Evenmin als het objekt van Uw gramschap, die NS, kan vertrouwen dat elke morgen weer het gepand aantal personeelsleden ten dienste verschijnt. Dan kan je niet nog ff snel bellen en wat oproepkrachten op laten draven. Dat blijft in principe een van de grote problems van elke transport-sort. Is in de ons omringende buitenlanden net zo.

In plaats van klaag-klaag zouden echt werkende oplossingen welkomer zijn. En dan niet dat gemakzuchtige ´laten ZE wat meer betalen en dan komme se wel!¨

 

 

Aannemende dat de referentie de dienstregeling 2022 is blijft het verwarrend dat dit soort lijstjes steeds weer niet compleet is. Er zijn treinseries die al een paar weken op zaterdag minder frequent rijden maar er niet op staan. Bijv sprinters Utrecht-Den Bosch, Utrecht-Tiel, Eindhoven-Weert, Zutphen-Wijchen om er maar een paar te noemen. Het blijft tot op de dag zelf via de reisplanner uitproberen wat er rijdt, de reisplanner als verrassingspakket.

Reputatie 6

 

 

Het verwarrende met dit lijstje is dat het niet compleet is. Er zijn treinseries die al een paar weken op zaterdag minder frequent rijden maar er niet op staan. Bijv sprinters Utrecht-Den Bosch, Utrecht-Tiel, Eindhoven-Weert om er maar een paar te noemen. Het blijft daardoor tot op de dag zelf via de reisplanner uitproberen wat er wel en niet rijdt.

Klopt, er rijden al minder treinen op het traject tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal. Met dit lijstje van vanmorgen is er een extra toevoeging gekomen.

Het lijkt er op dat dit het traject Den Helder - Alkmaar betreft (van 2 naar 1 per uur) en vanaf Alkmaar nog 2x wordt gereden. Technisch wordt in de app dat weergegeven door het station waar de trein wel rijdt, "blauwe" tijden te geven maar het lijntje wordt pas vanaf 1e station na vertrekstation blauw. Dat kan grafisch niet anders worden weergegeven.

Ik snap dat je hier mee te dealen kan hebben, maar de communicatie en actuele reisinformatie blijft blijkbaar lastig. 

Reputatie 6

Het betreft inderdaad alleen Den Helder - Alkmaar. Vanaf Alkmaar rijdt het 2x per uur naar Amsterdam CS.

De andere trajecten die worden genoemd in het bericht over afschaling 15 oktober, gaan van 2 treinen naar 1 trein per uur. Uitgangspunt is dus denk ik de reeds afgeschaalde dienstregeling.

De andere trajecten die worden genoemd in het bericht over afschaling 15 oktober, gaan van 2 treinen naar 1 trein per uur. Uitgangspunt is dus denk ik de reeds afgeschaalde dienstregeling.

Het probleem is dat nergens een lijst te vinden is welke treinseries eerder "semi-permanent" zijn afgeschaald. Er zijn treinseries die een paar weken achter elkaar niet rijden op zaterdag en dan plotseling weer wel.

Reputatie 6

Het was vandaag weer een dag van passen en meten. Vanochtend vroeg moest ik met de trein van Middelburg naar Veenendaal Centrum. Uurdienst tussen Vlissingen en Roosendaal. Trein van 5.59 uur reed niet, dus dat werd 6.29 uur. Overstap van 27 minuten op Rotterdam Centraal, want intercity rijdt elk half uur naar Utrecht Centraal. Overstap van 32 minuten op Utrecht Centraal, want de trein naar Rhenen heeft ook een uurdienst. Als alternatief de intercity naar Nijmegen genomen en uitgestapt op station Veenendaal-de Klomp en verder met de OV-fiets. Reistijd was anders 3 uur en 44 minuten.

Het was vandaag weer een dag van passen en meten. Vanochtend vroeg moest ik met de trein van Middelburg naar Veenendaal Centrum. Uurdienst tussen Vlissingen en Roosendaal. Trein van 5.59 uur reed niet, dus dat werd 6.29 uur. Overstap van 27 minuten op Rotterdam Centraal, want intercity rijdt elk half uur naar Utrecht Centraal. Overstap van 32 minuten op Utrecht Centraal, want de trein naar Rhenen heeft ook een uurdienst. Als alternatief de intercity naar Nijmegen genomen en uitgestapt op station Veenendaal-de Klomp en verder met de OV-fiets. Reistijd was anders 3 uur en 44 minuten.

Als er maar overal te hooi en te gras treinen worden geschrapt in een bestaande dienstregeling krijg je overal overstappen die niet meer aansluiten. Dat is qua wachttijd nog te overzien bij terugschaling van kwartierdiensten naar halfuurdiensten maar bij terugschaling naar uurdiensten worden de wachttijden links en rechts wel erg extreem.

Dat wordt overigens na 11 december niet beter want ook dan blijft het bij schrappen op basis van de oorspronkelijke dienstregeling 2022.

Omdat het vooral op zaterdag speelt vraag ik me af NS voor de duidelijkheid niet beter op zaterdagen een zondagsdienst kan gaan rijden.

Reputatie 7

Omdat het vooral op zaterdag speelt vraag ik me af NS voor de duidelijkheid niet beter op zaterdagen een zondagsdienst kan gaan rijden.

Mee eens. Trek beide dagen gelijk. Wees voorspelbaar.

Ook doordeweeks want dat gedoe met treinen die bijvoorbeeld straks op een of twee specifieke enkele weekdagen niet rijden is vragen om verwarring en irritatie. Reizigers varen wel bij eenvoud, voorspelbaarheid en overzichtelijkheid. Ook als er geschrapt moet worden.

Reputatie 6

Het was vandaag weer een dag van passen en meten. Vanochtend vroeg moest ik met de trein van Middelburg naar Veenendaal Centrum. Uurdienst tussen Vlissingen en Roosendaal. Trein van 5.59 uur reed niet, dus dat werd 6.29 uur. Overstap van 27 minuten op Rotterdam Centraal, want intercity rijdt elk half uur naar Utrecht Centraal. Overstap van 32 minuten op Utrecht Centraal, want de trein naar Rhenen heeft ook een uurdienst. Als alternatief de intercity naar Nijmegen genomen en uitgestapt op station Veenendaal-de Klomp en verder met de OV-fiets. Reistijd was anders 3 uur en 44 minuten.

Bizar eigenlijk dat een reis voor 59 minuten uit wachttijd bestaat.

Ik wil best vaker de trein pakken maar met deze dienstregeling is het soms in combinatie met voor en na transport zoveel wachten, dat de auto aantrekkelijker blijft. 

Omdat het vooral op zaterdag speelt vraag ik me af NS voor de duidelijkheid niet beter op zaterdagen een zondagsdienst kan gaan rijden.

Ook doordeweeks want dat gedoe met treinen die bijvoorbeeld straks op een of twee specifieke enkele weekdagen niet rijden is vragen om verwarring en irritatie. 

Dat wordt natuurlijk sowieso een flop (wie verzint dit?). Gewoon ma-vr en za-zo zoals in België is in ieder geval heel duidelijk.

Reageer