Hoi!
Ik kan nergens vinden vanaf hoelaat de treinen op 1 januari weer beginnen met rijden. Ik begrijp dat er rondom de jaarswisseling niks rijdt, maar ik moet wel me weg ooit naar huis terug vinden vanuit Amsterdam Centraal naar Haarlem.
Groetjes
Hoi!
Ik kan nergens vinden vanaf hoelaat de treinen op 1 januari weer beginnen met rijden. Ik begrijp dat er rondom de jaarswisseling niks rijdt, maar ik moet wel me weg ooit naar huis terug vinden vanuit Amsterdam Centraal naar Haarlem.
Groetjes
Half december wordt de nieuwe dienstregeling bekend.
In de voorlopige dienstregeling zoals je die in de DB Navigator kunt vinden staat zowel voor de beide kerstdagen als voor oud en nieuw nog de gewone dienstregeling voor werkdagen. In denk dat een ander pas veel later in de planners aangepast wordt, wellicht omdat er zelfs nog aan gewerkt wordt.
Houd er rekening mee dat er voor een uur of tien alleen op enkele hoofdlijnen wat treinen zullen rijden.
Dienstregelingen rondom feestdagen worden, op internationale treinen na, nooit verwerkt in het jaarplan maar in het dagplan. Vaak is dat zo'n 3 weken van te voren pas in de reisplanner terug te vinden. In de adviesaanvraag benoemt de NS echter wel al dat men voornemens is om op 1 januari later te beginnen dan op een normale zondagsdienstregeling, met uitzonderingen van het nachtnet en enkele treinen richting Schiphol die wel blijven rijden.
Het zal waarschijnlijk gaan zoals elke andere jaar:
Vanaf 31 december 20:00 rijden er geen treinen en op 1 januari om 01:00 zullen de eerste nachtnet treinen weer rijden.
De dienstregeling zal waarschijnlijk zoals op een nornale zondag zijn dus de nornale dienstregeling start later op.
Vorig jaar reed er een extra nachtnettrein tussen Haarlem en Amsterdam.
https://www.rijdendetreinen.nl/serviceberichten/32009-aangepaste-dienstregeling-oud-en-nieuw
De dienstregeling zal waarschijnlijk zoals op een nornale zondag zijn dus de nornale dienstregeling start later op.
Al sinds enkele jaren wordt bij NS op nieuwjaarsdag niet meer de normale zondagsdienst gereden maar een aangepaste dienst waarbij de treinen op enkele uitzonderingen na pas rond 10 uur.gaan rijden. De regionale vervoerders rijden wel een volledige zondagsdienst.
Al sinds enkele jaren wordt bij NS op nieuwjaarsdag niet meer de normale zondagsdienst gereden maar een aangepaste dienst waarbij de treinen op enkele uitzonderingen na pas rond 10 uur.gaan rijden. De regionale vervoerders rijden wel een volledige zondagsdienst.
Tja ik verwoorde het verkeerd, maar bedoel hetzelfde.
Dienstregelingen rondom feestdagen worden, op internationale treinen na, nooit verwerkt in het jaarplan maar in het dagplan. Vaak is dat zo'n 3 weken van te voren pas in de reisplanner terug te vinden.
Inderdaad, NS doet alsof ze hiervoor, net als bij werkzaamheden, elk jaar weer helemaal opnieuw een dienstregeling moeten bedenken, terwijl ze op enkele details na al lang weten wat ze gaan doen. Tegelijk wordt voor 31/12 en 1/1 de gewone dienstregeling gecommuniceerd en kun je vanaf de start van de verkoop voor de nieuwe dienstregeling tickets boeken voor treinen waarvan NS weet dat ze niet zullen rijden. Ik zie dat er dit jaar bij NSI weliswaar een waarschuwing bij staat over de dienstregeling na 20u maar dat is alleen bij NS en niet bij bv. DB of NMBS.
Van Amsterdam naar Haarlem zal tussen 01:00 en 06:00 ieder uur een trein rijden. Daarna start de zondagse dienst op dit traject vanaf 09:00 op. Landelijk wordt inderdaad vanaf 09:30 à `10:00 de zondagse dienst opgestart. Verder rijdt het nachtnet vanaf 00:45 à 01:00 Rotterdam - Delft - Den Haag - Leiden - Schiphol - Amsterdam - Utrecht (met stops op Sloterdijk en Bijlmer). Dit nachtnet blijft rijden totdat rond 09:30 à 10:00 de zondagse dienst start. Vanaf Utrecht gaan de eerste IC's van/naar Den Bosch/Eindhoven, Arnhem en Amersfoort/Zwolle wel al vanaf 06:30 rijden. Verder rijden de vroege sprinters naar Schiphol (1 rit met aankomst voor 06:00) vanuit Lelystad, Amersfoort, Alkmaar, Hoorn en Den Haag zoals iedere zondag. Tenslotte zijn er enkele nachtritten Amsterdam - Zaandam tussen 01:00 en 05:00. En voor de liefhebber rijdt er één hele vroege IC van Amsterdam naar Hengelo. Dit alles is een paar weken van tevoren zichtbaar in de reisplanner.
Op oudejaarsavond houdt alles rond 20:00 uur op, zoals ieder jaar. Nieuw is wel dat de sprinter tussen Schiphol en Amsterdam tot 22:00 uur blijft rijden.
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.