Skip to main content

Effect modernisering Emmerich - Oberhausen

  • April 28, 2025
  • 7 reacties
  • 232 Bekeken

Hanzeboog

Lees wel eens dat de ICE wordt omgeleid via Venlo vanwege werkzaamheden tussen Emmerich - Oberhausen. 

Als de planning dit keer correct is zal in 2026 de modernisering werkzaamheden afgerond. De prognoses zijn dat het aantal goederentreinen tussen Nederland - Duitsland v.v. meer via Betuweroute en Hollandstrecke (Emmerich - Oberhausen) zal rijden. Weet niet hoeveel capaciteit er dan is. Zullen er dan ook meer passagierstreinen tussen Arnhem - Oberhausen rijden zoals ICNG Duitsland? 

En hoeveel wordt de Brabantroute ontlast? Al een aantal keren meegemaakt dat de ICNG achter een goederentrein moest boemelen totdat het via de verbindingspoorlijn naar HSL eindelijk tempo kon maken. Één van de redenen waarom de verbinding Eindhoven - Den Haag qua punctualiteit slecht scoort. 

Op lange termijn willen ze meer passagierstreinen op de Brabantroute laten rijden. Maar dan zullen eerst wel minder (gevaarlijke) goederentreinen via de Brabantroute moeten gaan rijden: 

https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/projecten/zevenaar-oberhausen/derde-spoor-duitsland---qa-omleidingsroutes---v16.01.pdf

 

7 reacties

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • April 28, 2025

Ik denk niet dat op korte termijn ICNG's gaan rijden naar Keulen. 


Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • April 28, 2025

Ik denk niet dat op korte termijn ICNG's gaan rijden naar Keulen. 

Er zijn inderdaad geen indicaties dat dit zal gebeuren. En het is de vraag of DB daar met hun dure ICE NEO daar baat bij hebben. Vele oude EC werden destijds al geschrapt ten gunste van ICE. 

Het aantal treinreizigers van/naar Köln schijnt wel toe te nemen. 


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 28, 2025

Het aantal treinreizigers van/naar Köln schijnt wel toe te nemen. 

Dat neemt al vele jaren toe maar NS wil geen extra treinen en heeft liever reserveringsplicht en hogere prijzen.


  • Reisleider**
  • April 29, 2025

Brabant route wordt vooral ontlast als de werkzaamheden bij Vught gereed zijn en veel goederentreinen niet meer via Tilburg - Breda - Dordrecht naar de Rotterdamse haven rijden, maar via Vught - Den Bosch - Meteren (en dan via de betuweroute).


  • Reisadviseur**
  • April 30, 2025

Het aantal treinreizigers van/naar Köln schijnt wel toe te nemen. 

Dat neemt al vele jaren toe maar NS wil geen extra treinen en heeft liever reserveringsplicht en hogere prijzen.

De verbinding van Amsterdam met Keulen en verder wordt in open toegang gereden, dit betekent dat er enerzijds geen subsidie wordt verleend voor de exploitatie van deze verbinding en anderzijds dat de spoorwegmaatschappij die de verbinding exploiteert de volledige vrijheid heeft om de verbinding naar eigen inzicht te exploiteren. Het streven van een commerciële partij is maximalisering van de omzet, tegen zo laag mogelijke kosten en daarmee een zo hoog mogelijke winst. Een extra trein inleggen kost geld, daar dienen dan wel voldoende opbrengsten tegenover te staan, daarnaast kan er door het creëren van schaarste hogere tarieven worden gevraagd (de wet van vraag en aanbod).


  • Intercity
  • April 30, 2025

Brabant route wordt vooral ontlast als de werkzaamheden bij Vught gereed zijn en veel goederentreinen niet meer via Tilburg - Breda - Dordrecht naar de Rotterdamse haven rijden, maar via Vught - Den Bosch - Meteren (en dan via de betuweroute).

Is er tussen Den Bosch en Meteren dan zoveel capaciteit over op het spoor?


  • Reisleider**
  • May 4, 2025

Tussen Den Bosch en Meteren rijden minder sprinters dan tussen Geldermalsen en Utrecht ( daar zijn zelfs plannen op 6 keer per uur te gaan rijden in de toekomst ) dus er is nog wel wat ruimte tussen Den Bosch en Meteren.