Skip to main content

ervaringen hanzelijn in nieuwe dienstregeling, verandert er iets volgende jaar?

  • 20 May 2024
  • 22 reacties
  • 350 Bekeken

Sinds vorige wijziging eindigt de trein in Lelystad. Je moet nu voor de sprinter`Hoofddorp heen en terug overstappen, van stationszijde wisselen en heen en terug 20 minuten wachten. De IC is voor mij geen optie want ik moet naar Almere parkwijk en dat is een sprinterstation. Door de week gebruik ik de Hanzelijn voor woon-werk Zwolle-Dronten. Het valt mij op dat de trein in de spits slechts een treinstel telt en altijd bomvol is. In het weekend en op rustige tijden zijn er vaak treinstellen. Ik meldde de drukte trouw maar er verandert niets. Ik hoop enorm dat deze rare “knip” op Lelystad volgend jaar wijzigt. En ik snap de sprinter te leeg was, maar liever eenmaal per uur rechtstreeks dan die overstap met w0 minuten wachten. Het verdubbelt bijna de reistijd en is enorm ongemakkelijk. Ik ben benieuwd naar andere ervaringen van reizigers op dit traject.

22 reacties

Sinds vorige wijziging eindigt de trein in Lelystad. Je moet nu voor de sprinter`Hoofddorp heen en terug overstappen, van stationszijde wisselen en heen en terug 20 minuten wachten. De IC is voor mij geen optie want ik moet naar Almere parkwijk en dat is een sprinterstation. Door de week gebruik ik de Hanzelijn voor woon-werk Zwolle-Dronten. Het valt mij op dat de trein in de spits slechts een treinstel telt en altijd bomvol is. In het weekend en op rustige tijden zijn er vaak treinstellen. Ik meldde de drukte trouw maar er verandert niets. Ik hoop enorm dat deze rare “knip” op Lelystad volgend jaar wijzigt. En ik snap de sprinter te leeg was, maar liever eenmaal per uur rechtstreeks dan die overstap met w0 minuten wachten. Het verdubbelt bijna de reistijd en is enorm ongemakkelijk. Ik ben benieuwd naar andere ervaringen van reizigers op dit traject.

U heeft dit al eerder in december aangekaart. Er zal echter weinig aan veranderen omdat het aantal reizigers in de sprinters tussen Zwolle en Lelystad veel en veel minder is dan tussen Lelystad en Amsterdam. Eenmaal per uur rijden mag sowieso niet omdat de concessie vereist dat ieder station doordeweeks twee keer per uur bediend moet worden en dat zou ook heel erg vervelend zijn voor regionale reizigers van Dronten en Kampen naar Zwolle resp. Lelystad. Daarnaast biedt de huidige doorkoppeling van Lelystad naar Leeuwarden voor NS een flink financieel voordeel omdat daarmee een trein wordt uitgespaard. Het uitgespaarde geld heeft NS onder andere gebruikt om meer sprinters tussen Zwolle en Groningen te laten rijden.

Zoals eerder opgemerkt kunt u tussen Lelystad en Almere ook de intercity nemen en dan in Almere met de stadsbus naar Parkwijk gaan als dat snelier is.

Reputatie 6

Klopt , ik heb het eerder aangekaart omdat ik het een enorme verslechtering Suus is geen optie daar geldt je Ns kortingkaart niet. En los van de extra overstap, het is ook nog eens extra wachten en een heel omslachtige overstap naar ander spoor ivm overzijde perron.ik snap dat and keuzes moet maken maar ik hoopte dat er volgend jaar voor een ander traject wordt gekozen. 

Reputatie 7
Badge +1

Deze sprinter is sowieso een beetje een raar verhaal zoals ie nu rijdt. Op Zwolle bijvoorbeeld geeft deze trein op vrijwel alle treinen een belachelijk slechte overstap.

Dat je de complete dienstregeling niet gaat aanpassen op één sprinter is begrijpelijk, maar op deze manier is het reizen per trein van/naar Kampen en Dronten natuurlijk wel erg onaantrekkelijk.

Vanuit de sprinter Groningen-Zwolle - 29 minuten.
Vanuit de intercity uit Groningen - 22 minuten.
Vanuit de intercity uit Roosendaal - 27 minuten.
Vanuit de trein uit Enschede - 28 minuten.
Vanuit de trein uit Emmen - 27 minuten
Vanuit de sprinter uit Utrecht - 31 minuten
Vanuit de intercity uit Utrecht - 27 minuten

 

Andersom is dit hetzelfde verhaal.

@JurgenH

Die aansluitingen waren vroeger nauwelijks beter. In feite draait het vanaf Zwolle daarbij ook alleen om Dronten (vooral veel lokaal studentenvervoer) want naar Kampen kun je sowieso beter met BlauwNet gaan gezien de excentrische ligging van Kampen Zuid.

Voor Kampen Zuid en Dronten is verder vooral de aansluiting in Lelystad op de Intercity naar de Randstad van belang en die is nu wel goed.

Per saldo valt het dus wel.mee. Alleen wie van/naar Dronten in Zwolle moet overstappen moet lang wachten. Dat zullen als ik het zo schat vooral reizigers richting Groningen zijn en dan is de wachttijd zo'n 20 minuten.

@JurgenH

Die aansluitingen waren vroeger nauwelijks beter. In feite draait het vanaf Zwolle daarbij ook alleen om Dronten (voornamelijk lokaal studentenvervoer) want naar Kampen kun je sowieso beter met BlauwNet gaan gezien de excentrische ligging van Kampen Zuid.

Voor Kampen Zuid en Dronten is verder vooral de aansluiting in Lelystad op de Intercity naar de Randstad van belang en die is nu wel goed.

Per saldo valt het dus wel.mee. Alleen wie van/naar Dronten in Zwolle moet overstappen moet lang wachten. Dat zullen als ik het zo schat vooral reizigers richting Groningen zijn en dan is de wachttijd zo'n 20 minuten.

Huh? Naar Kampen kun je beter met Blauwnet gaan? Wat ik dat voor onzin? In de buurt van Kampen-Zuid woont niemand? Station Kampen ligt ook excentrisch en wel buiten de stad.

@JurgenH

 

Huh? Naar Kampen kun je beter met Blauwnet gaan? Wat ik dat voor onzin? In de buurt van Kampen-Zuid woont niemand? Station Kampen ligt ook excentrisch en wel buiten de stad.

Ik zeg niet niemand, maar voor de meeste mensen die in Kampen wonen of in het centrum moeten zijn is het BlauwNet station qua ligging toch wat handiger. Tenzij je natuurlijk richting Lelystad moet.

Reputatie 5

Sinds vorige wijziging eindigt de trein in Lelystad. Je moet nu voor de sprinter`Hoofddorp heen en terug overstappen, van stationszijde wisselen en heen en terug 20 minuten wachten. De IC is voor mij geen optie want ik moet naar Almere parkwijk en dat is een sprinterstation. Door de week gebruik ik de Hanzelijn voor woon-werk Zwolle-Dronten. Het valt mij op dat de trein in de spits slechts een treinstel telt en altijd bomvol is. In het weekend en op rustige tijden zijn er vaak treinstellen. Ik meldde de drukte trouw maar er verandert niets. Ik hoop enorm dat deze rare “knip” op Lelystad volgend jaar wijzigt. En ik snap de sprinter te leeg was, maar liever eenmaal per uur rechtstreeks dan die overstap met w0 minuten wachten. Het verdubbelt bijna de reistijd en is enorm ongemakkelijk. Ik ben benieuwd naar andere ervaringen van reizigers op dit traject.

Die knip op Lelystad hebben ze gedaan vanwege de capaciteit op station Zwolle. En op de Flevolijn geven ze de voorkeur aan treinen van/naar Amsterdam Zuid/Schiphol i.p.v. Amsterdam Centraal. De pendeltrein Amsterdam Centraal - Almere Centrum sluit niet op alle treinen aan. Het is meer een capaciteitsprobleem op station Zwolle en op de Flevolijn. Daardoor is de Sprinter Zwolle - Amsterdam vervallen. En wordt tussen Zwolle - Lelystad nu opgevuld door de Sprinter Leeuwarden - Lelystad te verlengen naar Lelystad Centrum. 

In spitsuren moet minstens een achtdelige SNG rijden tussen Zwolle - Lelystad. Zie de volle Sprinters ook. Hebben ze te weinig Sprinters? Lijk me niet waarschijnlijk. 

Vermoed dat de Sprinters Zwolle - Amsterdam niet terug komt omdat ze prioriteit willen geven aan de IC(NG). 

Reputatie 7
Badge +1

Alleen wie van/naar Dronten in Zwolle moet overstappen moet lang wachten. Dat zullen als ik het zo schat vooral reizigers richting Groningen zijn en dan is de wachttijd zo'n 20 minuten.

Logisch natuurlijk dat reizigers vooral de overstap kiezen met de minste tijd. Al vind ik 20 minuten nog steeds fors. De andere richtingen uit kun je beter de auto kiezen, want een half uur wachten op station Zwolle schiet niet op. Zeker niet als je dat dagelijks moet doen.

Beide stations liggen aan de rand van Kampen, maar gezien de belachelijke overstappen op de NS trein, is de blauwnettrein wel aantrekkelijker. In de tijd dat je staat te wachten op Zwolle kun je ook een tour door kampen doen. 😉

Reputatie 5

@JurgenH

Die aansluitingen waren vroeger nauwelijks beter. In feite draait het vanaf Zwolle daarbij ook alleen om Dronten (voornamelijk lokaal studentenvervoer) want naar Kampen kun je sowieso beter met BlauwNet gaan gezien de excentrische ligging van Kampen Zuid.

Voor Kampen Zuid en Dronten is verder vooral de aansluiting in Lelystad op de Intercity naar de Randstad van belang en die is nu wel goed.

Per saldo valt het dus wel.mee. Alleen wie van/naar Dronten in Zwolle moet overstappen moet lang wachten. Dat zullen als ik het zo schat vooral reizigers richting Groningen zijn en dan is de wachttijd zo'n 20 minuten.

Huh? Naar Kampen kun je beter met Blauwnet gaan? Wat ik dat voor onzin? In de buurt van Kampen-Zuid woont niemand? Station Kampen ligt ook excentrisch en wel buiten de stad.

Tussen Zwolle - Kampen Centrum/IJsselmuiden kun je het best Blauwnet treinen gebruiken. Het is enigszins overdreven om te zeggen dat niemand bij station Kampen Zuid woont. Er worden vele nieuwe woningen rondom de station gebouwd. En alles ten oosten van Kampen Zuid tot Europa - Allee zijn behoorlijk véél woningen. Niet voor niets is er een bus tussen Kampen (Centrum) - Kampen Zuid. 

Het is afhankelijk waar je in Kampen woont. De meesten wonen dichter bij station Kampen. Maar wil je richting Lelystad/Schiphol kun je beter kiezen voor station Kampen Zuid. 

Reputatie 5

Alleen wie van/naar Dronten in Zwolle moet overstappen moet lang wachten. Dat zullen als ik het zo schat vooral reizigers richting Groningen zijn en dan is de wachttijd zo'n 20 minuten.

Logisch natuurlijk dat reizigers vooral de overstap kiezen met de minste tijd. Al vind ik 20 minuten nog steeds fors. De andere richtingen uit kun je beter de auto kiezen, want een half uur wachten op station Zwolle schiet niet op. Zeker niet als je dat dagelijks moet doen.

Beide stations liggen aan de rand van Kampen, maar gezien de belachelijke overstappen op de NS trein, is de blauwnettrein wel aantrekkelijker. In de tijd dat je staat te wachten op Zwolle kun je ook een tour door kampen doen. 😉

Met de bus kun je in 19 minuten van station Kampen naar Kampen Zuid gaan: 

https://www.connexxion.nl/nl/resultaten/dienstregeling?route=%7B%22route_id%22%3A53401%2C%22route_long_name%22%3A%22Station+Kampen+Zuid+-+Station+Kampen+Zuid%22%2C%22route_short_name%22%3A%22510%22%2C%22agency_id%22%3A%22EBS%22%7D&date=21-05-2024&time=11%3A00&direction=1&directionId=0

Maar de fiets is de beste vervoermiddel van/naar Kampen Zuid. Dan kun zelfs vanaf IJsselmuiden redelijk snel naar Kampen Zuid. Mits die ellendige brug over de IJssel geen vertragingen oplevert. 

Alleen wie van/naar Dronten in Zwolle moet overstappen moet lang wachten. Dat zullen als ik het zo schat vooral reizigers richting Groningen zijn en dan is de wachttijd zo'n 20 minuten.

Logisch natuurlijk dat reizigers vooral de overstap kiezen met de minste tijd. Al vind ik 20 minuten nog steeds fors. 

Wat is het probleem als mensen kiezen voor de overstap met de minste tijd?

Overstappen van 20 minuten zijn er overal, zeker bij de overstap op sprinters die infrequenter rijden. Ik woon zelf in Den Bosch, daar zijn ook aansluitingen van 20 tot zelfs 31 minuten. Als je alles op alles wil laten aansluiten heb je zo'n Zwitsers knooppuntsysteem nodig. Dat kost echter kapitalen aan extra infra en maakt doorgaande verbindingen vaak wat trager.

Reputatie 7
Badge +1

Wat is het probleem als mensen kiezen voor de overstap met de minste tijd?

Ik zeg nergens dat dat een probleem is, alleen is het natuurlijk wel logisch een traject met een redelijke overstap meer reizigers zal trekken dan een traject met waardeloze overstap.

 

Overstappen van 20 minuten zijn er overal, zeker bij de overstap op sprinters die infrequenter rijden. Ik woon zelf in Den Bosch, daar zijn ook aansluitingen van 20 tot zelfs 31 minuten. Als je alles op alles wil laten aansluiten heb je zo'n Zwitsers knooppuntsysteem nodig. Dat kost echter kapitalen aan extra infra en maakt doorgaande verbindingen vaak wat trager.

Dat zal, maar dat maakt een overstap van 20 minuten niet korter. Die vind ik, waar dan ook, fors. Zeker als je die dagelijks moet maken.

Maar ik snap best dat het vrijwel onmogelijk is om alles op alles aan te laten sluiten. Verder is het qua overstappen op Zwolle vrij goed voor elkaar. De overige treinen sluiten vrij goed op elkaar aan.

Dat zal, maar dat maakt een overstap van 20 minuten niet korter. Die vind ik, waar dan ook, fors. Zeker als je die dagelijks moet maken.

Tja, het is niet anders. Schrale troost is dat het meestal om wat minder courante overstappen gaat. Sowieso stapt 80-85% van alle reizigers überhaupt niet over.

Reputatie 6

Ieder praat natuurlijk voor zijn eigen situatie..dat doe ik ook. Toen de Lelylijn begon was het een enorme verbetering, ik heb de interliner nog jaren meegemaakt ( bus Zwolle-Lelystad). Toen de trein eenmaal kwam was dat geweldig. Privé reis ik regelmatig kampen zuid-Almere parkwijk waar familie woont. Dat was rechtstreeks en in het begin meen ik 38 minuten. Daar kan geen auto tegenop. In een latere dienstregeling duurde het langer, wachten op Almere Oostvaarders tot de Ic voorbij was. Prima oplossing, je zat immers al in d etrein. Reistijd werd iets van 43-44 minuten. Maar nu dus driedubbele verslechtering

  • altijd overstappen
  • cross platform overstap kwijt (ook voor de IC)
  • En heen en terug 20 minuten wachten dus nu bijna een uur onderweg (was ooit 38 minuten)

wat betreft station Kampen (ipv kampen zuid), die aansluiting is op papier mooi maar ik heb daar enorm vaak m’n aansluiting gemist. Ivm overstap en vertrekspoor van deze boemel. Komt bij dat Arriva sinds afgelopen winter met personeelstekort kampt dus vaak uitval. 
 

dus op papier heeft kampen het goed voor elkaar maar in de praktijk valt het erg tegen.

mijn mooiste dagen zijn altijd als Zwolle eruit ligt dan is kampen zuid Vertrekpunt van de IC.

andere optie: zouden kampen zuid en Dronten geen Ic stations kunnen worden zoals Olst en Wijhe dat ook zijn? Al is het maar de eerste trein in de ochtend?

zouden kampen zuid en Dronten geen Ic stations kunnen worden zoals Olst en Wijhe dat ook zijn? Al is het maar de eerste trein in de ochtend?

Qua aantal reizigers zou je dat kunt overwegen en Lelystad-Zwolle kunnen terugbrengen tot een halfuurdienst. Alleen passen de aansluitingen in Zwolle dan niet meer en begint men in het hoge Noorden dan hard te jammeren over het extra stoppen.

De oorspronkelijke dienstregeling op de Flevolijn was achteraf gezien met 4 doorgaande treinen per uur 7.dagen per week duidelijk te ambitieus opgezet. De bezetting van de sprinters is altijd variërend van  matig tot zeer slecht gebleven.

Ik denk dat het dus bij de huidige situatie zal blijven. Het vervoer naar de kleine stationnetjes in Almere is daarnaast vanuit de richting Zwolle vrees ik ook erg beperkt. Die stationnetjes zijn ook allemaal op Amsterdam/Schiphol gericht, Almere is per saldo nog steeds een verre buitenwijk van Amsterdam.

Overigens rijdt Arriva helemaal niet tussen Zwolle en Kampen.

Cruciaal verschil is dat Zwolle - Deventer nauwelijks wordt gebruikt door doorgaande IC-reizigers, in tegenstelling tot Zwolle - Lelystad. Bijvoorbeeld Zwolle - Maastricht reis je over Utrecht.

Dat maar 15-20% van de reizigers overstapt, kan onmogelijk juist zijn. 

Cruciaal verschil is dat Zwolle - Deventer nauwelijks wordt gebruikt door doorgaande IC-reizigers, in tegenstelling tot Zwolle - Lelystad. Bijvoorbeeld Zwolle - Maastricht reis je over Utrecht.

De verbinding tussen het oosten en het noorden loopt grotendeels via Deventer. Die lijn via Deventer wordt dus wel degelijk door veel doorgaande reizigers naar het noorden gebruikt.

Wat wel speelt is dat deze lijn deels enkelspoor is en dat er te weinig reizigers zijn voor vier treinen per uur. Maar dat laatste is in feite ook het probleem tussen Zwolle en Lelystad. 

Reputatie 5

Komt bij dat Arriva sinds afgelopen winter met personeelstekort kampt dus vaak uitval. 

dus op papier heeft kampen het goed voor elkaar maar in de praktijk valt het erg tegen.

mijn mooiste dagen zijn altijd als Zwolle eruit ligt dan is kampen zuid Vertrekpunt van de IC.

andere optie: zouden kampen zuid en Dronten geen Ic stations kunnen worden zoals Olst en Wijhe dat ook zijn? Al is het maar de eerste trein in de ochtend?

Keolis voert de verbindingen uit tussen Zwolle - Kampen/Enschede. En die hebben geen personeelstekort sinds eind 2023. 

De perrons van de stations Dronten en Kampen Zuid zijn berekend op lange Intercitytreinen. Maar schat in dat voorlopig geen IC gaan stoppen op Kampen Zuid en Dronten. Want de capaciteit op station Zwolle is niet toereikend met een aantal treinseries die Zwolle als begin/eindpunt hebben. Tenzij NS en ProRail daarmee gaan schuiven. Zie Sprinter Leeuwarden - Zwolle die is doorgetrokken naar Lelystad. 

Reputatie 6

Het is inderdaad Keolis, excuses. 
jammer dat het voorlopig zo blijft, eens dat het begin van de Hanzelijn wat te ambitieus was. 
die w0 minuten overstap blijft gevoelsmatig enorm lang en nogmaals, het is een grote achteruitgang. Het maakt dat ik mijn weekend vrij binnenkort op zeg, de auto is dan toch sneller helaas. 

Reputatie 5

Het is inderdaad Keolis, excuses. 
jammer dat het voorlopig zo blijft, eens dat het begin van de Hanzelijn wat te ambitieus was. 
die w0 minuten overstap blijft gevoelsmatig enorm lang en nogmaals, het is een grote achteruitgang. Het maakt dat ik mijn weekend vrij binnenkort op zeg, de auto is dan toch sneller helaas. 

Hanzelijn is vooral verbonden met de Flevolijn/Randstad en richting Noord Nederland. Er gebeurt meer op de Flevolijn. Die spoorlijn is bepalend met de hoogste frequentie. 

En dat zie je ook met de inzet van ICNG richting Lelystad. En later naar Groningen/Leeuwarden. Het valt vooral op dat de rechtstreekse treinverbinding naar Amsterdam vanaf Lelystad/Zwolle er niet meer zijn. Dit i.v.m. de werkzaamheden bij station Amsterdam Centraal. 

 

Het valt vooral op dat de rechtstreekse treinverbinding naar Amsterdam vanaf Lelystad/Zwolle er niet meer zijn. 

Die zijn er nog wel alleen tegenwoordig van/naar Amsterdam Zuid. Groningen en Leeuwarden hebben rechtstreekse verbindingen naar zowel Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Schiphol als Amsterdam.

De verbindingen naar zowel Lelystad als Dronten zijn wat afgeschaald omdat die oorspronkelijk waren gebaseerd op een forse groei van het aantal inwoners in beide plaatsen. Lelystad groeit echter al jaren nauwelijks en de voorspelde grote groei van Dronten door de opening van Hanzelijn is uitgebleven.

Zag gisteren cijfers over het aantal inwoners van Dronten en sinds de opening van Hanzelijn is de groei van Dronten juist minder geworden. Er zijn in Dronten nu wel grote plannen in de maak maar wat daarvan ooit gerealiseerd gaat worden is afwachten. Daarnaast komt een deel van die geplande groei niet in de kern Dronten maar in Biddinghuizen en Swifterbant zodat de trein daar niets aan heeft.

Reputatie 5

 

Het valt vooral op dat de rechtstreekse treinverbinding naar Amsterdam vanaf Lelystad/Zwolle er niet meer zijn. 

Die zijn er nog wel alleen tegenwoordig van/naar Amsterdam Zuid. Groningen en Leeuwarden hebben rechtstreekse verbindingen naar zowel Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Schiphol als Amsterdam.

De verbindingen naar zowel Lelystad als Dronten zijn wat afgeschaald omdat die oorspronkelijk waren gebaseerd op een forse groei van het aantal inwoners in beide plaatsen. Lelystad groeit echter al jaren nauwelijks en de voorspelde grote groei van Dronten door de opening van Hanzelijn is uitgebleven.

Zag gisteren cijfers over het aantal inwoners van Dronten en sinds de opening van Hanzelijn is de groei van Dronten juist minder geworden. Er zijn in Dronten nu wel grote plannen in de maak maar wat daarvan ooit gerealiseerd gaat worden is afwachten. Daarnaast komt een deel van die groei niet in de kern Dronten maar in Biddinghuizen en Swifterbant zodat de trein daar niets aan heeft.

Voorspellingen komen vaker niet uit. Zowel negatief als positief. Desondanks is Dronten er wel op vooruit gegaan. Lelystad is echter niet véél beter op geworden. Almere is toch belangrijker als voorstad van Amsterdam. Dronten en Lelystad zijn niet zo groot dat NS daar zich op gaan richten. Die zijn onderdeel van de as Noord Nederland - Flevoland - Randstad. 

Zal me benieuwen wat de effecten zullen zijn als de ICNG richting Breda/Rotterdam - Lelystad - Zwolle - Groningen/Leeuwarden zullen rijden. De Airport Sprinters zullen dan de ICNG tussen Amsterdam Centraal - Schiphol gaan vervangen. Je krijgt  Intercity verbindingen tussen Noord Nederland - Zwolle - Flevoland - HSL, Arnhem - Utrecht - Schiphol - Den Haag - Rotterdam, Noord Holland - Utrecht - Gelderland/Noord Brabant/Limburg. Dat worden de belangrijkste verbindingen. 

Reageer