Skip to main content

Vanaf dec 15, 2024 is er een nieuw dienstregeling Adam-Brussel, de zogenaamde Eurocity Direct wordt het.. de trein gaat vanaf Adam Zuid en niet Adam Centraal. Het lijkt erop dat deze treinen worden ook gebruikt voor de snelle service tussen Adam en Rdam. Dus klopt dat als je vanaf 15 december een snelle (directe) trein wilt pakken vanaf Adam naar R’dam moet je bij Adam Zuid instappen, en geen Adam Centraal meer?

Zien wat de toekomst mag brengen als station Amsterdam Centraal geheel verbouwd is. Maar als je de media hierover leest zal de Intercity Direct waarschijnlijk via Amsterdam Zuid blijven rijden. Dat geeft ook de meeste tijdswinst vanuit Noord Nederland - Zwolle - Flevoland. 

Vergeet Groningen niet. De grootste druk voor een sneller verbinding met Amsterdam over de Flevolijn komt daarvandaan, net als voor de (aansluitende) Lelylijn (in studie en ter discussie). Wellicht wordt Amsterdam Centraal voor doorgaande verbindingen weer praktischer als er ooit spoor over de Afsluitdijk wordt aangelegd, maar of we dat nog mee mogen maken...


Trouwens om Centraal nou een mooi visitekaartje te noemen, nee dus. Ik blijft het een beetje ouwe bende vinden en echt moderniseren kan niet door de monumenten status.

De buitenkant is wel mooi, toch? En wellicht de binnenkant na deze verbouwing ook weer (even, tot de volgende). Als het goed is komen de rijtuigkappen aan de voorgevel terug, de Westelijke entree wordt vernieuwd evenals de Cuypershal en de Oostelijke reizigerstunnel.


Amsterdam Zuid zal nóóit de allure krijgen van Centraal, zelfs al gooien ze er een miljard tegenaan en staat Centraal nog twintig jaar in de stijgers. Het is gewoon niet te doen. Zelfs Schiphol en Duivendrecht zijn minder grauw en afschuwelijk. 


Zien wat de toekomst mag brengen als station Amsterdam Centraal geheel verbouwd is. Maar als je de media hierover leest zal de Intercity Direct waarschijnlijk via Amsterdam Zuid blijven rijden. Dat geeft ook de meeste tijdswinst vanuit Noord Nederland - Zwolle - Flevoland. 

Vergeet Groningen niet. De grootste druk voor een sneller verbinding met Amsterdam over de Flevolijn komt daarvandaan, net als voor de (aansluitende) Lelylijn (in studie en ter discussie). Wellicht wordt Amsterdam Centraal voor doorgaande verbindingen weer praktischer als er ooit spoor over de Afsluitdijk wordt aangelegd, maar of we dat nog mee mogen maken...

De noordelijke provincies lobbyen al talloze jaren voor een betere spoorverbinding. 

Als politiek Den Haag met dit kabinet Noord Nederland het gevoel wil geven dat ze erbij horen en "geen achtergebleven gebied" zijn moeten ze de aanleg van Lelylijn goedkeuren.

Al was het om de boze en gefrustreerde Groningers te compenseren voor de gevolgen van de aardbevingen. En dat héél Nederland geprofiteerd hebben van de aardgaswinning. Maar de Groningers het minst. En toen ze de lasten van de aardgaswinning kregen via aardbevingen kregen ze het tot op de dag van vandaag niet alles gefinancierd. 

Dat zit diep. Noord Nederland zou kabinet Schoof steunen als ze de aanleg van Lelylijn zou goedkeuren. Helaas hebben twee PVV bij I & M het vooral voor het zeggen. 


Misschien handig, een draadje op X over de belangrijkste wijzigingen https://x.com/mauritswever/status/1846426280100516291

De grootste wijzigingen zijn op de route Amsterdam-Brussel vv, hier wordt het aantal treinen verdubbeld ten opzichte van de IC-Brussel. De nieuwe EuroCity Direct verbindt Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel elk uur. Daarbij is de reistijd Rotterdam-Brussel een stuk korter.

De huidige IC-Brussel gaat voortaan door het leven als EuroCity en rijdt tussen Rotterdam en Brussel volgens de huidige dienstregeling. Hier worden de comfortabele I11-rijtuigen ingezet (voorlopig nog in combinatie met ICR).

Ook naar Duitsland wijzigt het één en ander: het treinpaar ICE225/224 verbindt Amsterdam en München voortaan direct, met prima aansluitingen naar Oostenrijk en andere bestemmingen in Midden-Europa.


Reageer