Tussen Meppel en Leeuwarden zit ook een groot aantal beweegbare bruggen waarvan de bedientijden nauw afgestemd moeten zijn op de dienstregeling.
Tussen Meppel en Leeuwarden zit ook een groot aantal beweegbare bruggen waarvan de bedientijden nauw afgestemd moeten zijn op de dienstregeling.
Dat vergroot het conflict tussen trein - en scheepvaartverkeer. Bij Weesp hebben ze ook een beweegbare brug. Maar dan met een hoge frequentie aan treinen. Er waren al eens voorstellen voor een tunnel die deze brug zou gaan vervangen.
Tussen Meppel - Leeuwarden zullen ze daar niet voor over hebben. Een aantal jaren geleden moest de energievoorziening verhoogd worden om de treinen 3 - 4 keer per uur te laten rijden. Meppel - Leeuwarden heeft lagere prioriteit. Enigszins begrijpelijk vanwege de lage frequentie.
Maar met zoveel storingen wordt het hoog tijd dat het treinverkeer tussen Noord Nederland - Randstad robuuster wordt. Lelylijn zal de spoorverbinding tussen Noord Nederland - Randstad v.v. zoal robuuster maken.
Gezien de aangekondigde maatregelen lijkt het erop dat de overheid op korte termijn alleen pleisters wil plakken. De compensatiemaatregelen na afschaffing van Zuiderzeelijn zijn vooral aan andere zaken besteed.
En dan te bedenken dat Arriva ook extra treinen wilt inzetten tussen Zwolle - Groningen/Leeuwarden..
Ik denk dat in het uit elkaar trekken van de treinen naar Groningen en Leeuwarden op station Meppel wel al een hoop vertraging in de dagelijkse dienstregeling gaat schelen. Wanneer er één van de treinen richting het noorden vertraagd is, dan staat alles rondom Meppel op elkaar te wachten. Zo handel je bijvoorbeeld de treinen naar Leeuwarden af op spoor 1 en 2 en de treinen naar op 3 en 4.
Meppel uit richting het noorden moet alles weer over 2 sporen over een brug, daarna de splitsing naar 4 sporen voor Leeuwarden en Groningen. Zou ook helpen dat die brug verbreed wordt naar 3 of zelfs 4 sporen.
Extra spoorlijnen aanleggen omdat ProRaill de infra niet fatsoenlijk onderhoudt lijkt me onzin. Los van het feit dat ProRail de aanleg van een extra lijn technisch en organisatorisch voorlopig helemaal niet kan behappen.
Daarnaast lopen de financiële tekorten van de overheid de komende jaren toch al flink uit de hand dus geld voor een Lelylijn komt er voorlopig echt niet.
ProRail moet gewoon betere prioriteiten stellen: meer geld naar onderhoud minder naar peperdure prestigeprojecten zoals in Zwolle, Groningen en Nijmegen.
Ik denk dat in het uit elkaar trekken van de treinen naar Groningen en Leeuwarden op station Meppel wel al een hoop vertraging in de dagelijkse dienstregeling gaat schelen. Wanneer er één van de treinen richting het noorden vertraagd is, dan staat alles rondom Meppel op elkaar te wachten. Zo handel je bijvoorbeeld de treinen naar Leeuwarden af op spoor 1 en 2 en de treinen naar op 3 en 4.
Dus dan wil je het noorden afsluiten van de rest van het land? Het klinkt misschien als een goeie oplossing, maar dan worden de mensen uit Leeuwarden en Groningen nog meer genaaid doordat ze een extra (krappe) overstap krijgen.
Meppel uit richting het noorden moet alles weer over 2 sporen over een brug, daarna de splitsing naar 4 sporen voor Leeuwarden en Groningen. Zou ook helpen dat die brug verbreed wordt naar 3 of zelfs 4 sporen.
Die discussie was er ook al over de rode spoorbrug over de IJssel. Toen waren er ook geluiden dat die spoorbrug op betonnen V - vormige pijlers viersporig moest worden in geval van storingen.
Daar is nooit op gereageerd. De spoortraject Meppel - spoorbrug Ijssel is geen Utrecht - Amsterdam Bijlmer. Daar zijn twee bruggen.
Mee eens dat jouw oplossing zal helpen om de storingen te verminderen. Maar ze zullen dat niet willen.
Extra spoorlijnen aanleggen omdat ProRaill de infra niet fatsoenlijk onderhoudt lijkt me onzin. Los van het feit dat ProRail de aanleg van een extra lijn technisch en organisatorisch voorlopig helemaal niet kan behappen.
Daarnaast lopen de financiële tekorten van de overheid de komende jaren toch al flink uit de hand dus geld voor een Lelylijn komt er voorlopig echt niet.
ProRail moet gewoon betere prioriteiten stellen: meer geld naar onderhoud minder naar peperdure prestigeprojecten zoals in Zwolle, Groningen en Nijmegen.
Vele politieke partijen zijn voor aanleg van de Lelylijn. En de politieke partijen inclusief NSC, BBB en andere partijen bepalen.
De discussies over kosten en baten over snellere spoorverbinding tussen Noord Nederland - Randstad werden in andere kabinetten gevoerd. En die keken vooral naar de kosten. En niet naar de baten.
Met deze nieuwe kabinet en regering zijn er nieuwe kansen. Ze hebben waarschijnlijk minder last van de naweeën van HSL & Betuweroute. Zal me niet verbazen dat de sein op groen gaat voor de aanleg van de Lelylijn.
Ik denk dat in het uit elkaar trekken van de treinen naar Groningen en Leeuwarden op station Meppel wel al een hoop vertraging in de dagelijkse dienstregeling gaat schelen. Wanneer er één van de treinen richting het noorden vertraagd is, dan staat alles rondom Meppel op elkaar te wachten. Zo handel je bijvoorbeeld de treinen naar Leeuwarden af op spoor 1 en 2 en de treinen naar op 3 en 4.
Dus dan wil je het noorden afsluiten van de rest van het land? Het klinkt misschien als een goeie oplossing, maar dan worden de mensen uit Leeuwarden en Groningen nog meer genaaid doordat ze een extra (krappe) overstap krijgen.
Voeg daar de aardgasbaten bij. Het zijn bepaalde sentimenten. Maar wel terecht. Want Noord Nederland/Groningen heeft weinig geprofiteerd van de aardgasbaten. Maar eerder last van gehad door de slechte afhandeling van de gedupeerden van de aardbevingen in Groningen.
Daarbij heb je met NSC en BBB in het kabinet twee partijen die voor de aanleg van de Lelylijn zijn. Ze zijn minder gericht op de Randstad. VVD en PVV zijn niet voor aanleg van de Lelylijn. En daarbij zal de Lelylijn toch een behoorlijk effect op de vervoersstroom tussen Noord Nederland - Flevoland/ Randstad.
Kortom het wordt tijd dat Groningen/Noord Nederland gecompenseerd wordt.
Daarbij heb je met NSC en BBB in het kabinet twee partijen die voor de aanleg van de Lelylijn zijn. Ze zijn minder gericht op de Randstad. VVD en PVV zijn niet voor aanleg van de Lelylijn.
Voor zijn en er geld voor uittrekken zijn twee heel verschillende dingen. Zeker als de werkelijke kosten van een Lelylijn uitgevoerd als HSL straks vele malen hoger blijken te zijn dan tot nu toe is voorgespiegeld. Voorlopig zal alle geld overigens naar wapens en naar de Oekraïne gaan
Het klopt dat BBB en NSC meer gericht zijn op de regio maar die denken dan meer aan extra steun voor streekbussen, niet aan grote prestigeprojecten.
Daarbij heb je met NSC en BBB in het kabinet twee partijen die voor de aanleg van de Lelylijn zijn. Ze zijn minder gericht op de Randstad. VVD en PVV zijn niet voor aanleg van de Lelylijn.
Voor zijn en er geld voor uittrekken zijn twee heel verschillende dingen. Zeker als de werkelijke kosten van een Lelylaan straks vele malen hoger blijken te zijn. Voorlopig zal alle geld naar wapens en de Oekraïne gaan
Het klopt dat BBB en NSC meer gericht zijn op de regio maar die denken dan meer aan extra steun voor streekbussen, niet aan grote prestigeprojecten.
Dat is dan jammer. Maar het kabinet beslist niet alleen. De draagvlak voor Lelylijn wordt geleidelijk groter. Voeg daarbij dat EU wil dat Lelylijn voor 2050 is aangelegd.
Zal me niet verbazen dat de aanleg van Lelylijn over niet al te lange tijd goedgekeurd wordt.
Dus dan wil je het noorden afsluiten van de rest van het land? Het klinkt misschien als een goeie oplossing, maar dan worden de mensen uit Leeuwarden en Groningen nog meer genaaid doordat ze een extra (krappe) overstap krijgen.
Wat heeft dit met een krappe overstap te maken en met afsluiten van de rest van het land? Heb je wel gelezen wat ik schreef?
Dat is dan jammer. Maar het kabinet beslist niet alleen. De draagvlak voor Lelylijn wordt geleidelijk groter. Voeg daarbij dat EU wil dat Lelylijn voor 2050 is aangelegd.
Er is wel een verschil tussen wat Groningen wil en wat de EU wil. Groningen wil een lijn waarmee je zo snel mogelijk in Amsterdam kunt zijn, dus met een zo recht mogelijk tracé met zo min mogelijk stations of stations waar je met 200km/u of meer voorbij kunt racen. De EU wil gewoon dat de lijn aangelegd wordt maar stelt niet dit soort prestige eisen. Er zal dus nog wel flink wat discussie gevoerd gaan worden over of de lijn niet goedkoper aangelegd kan gaan worden.
Dat is dan jammer. Maar het kabinet beslist niet alleen. De draagvlak voor Lelylijn wordt geleidelijk groter. Voeg daarbij dat EU wil dat Lelylijn voor 2050 is aangelegd.
Er is wel een verschil tussen wat Groningen wil en wat de EU wil. Groningen wil een lijn waarmee je zo snel mogelijk in Amsterdam kunt zijn, dus met een zo recht mogelijk tracé met zo min mogelijk stations of stations waar je met 200km/u of meer voorbij kunt racen. De EU wil gewoon dat de lijn aangelegd wordt maar stelt niet dit soort prestige eisen. Er zal dus nog wel flink wat discussie gevoerd gaan worden over of de lijn niet goedkoper aangelegd kan gaan worden.
Noch Groningen noch de EU betaalt de kosten. Het is altijd makkelijk met mooie plannen te komen die anderen moeten betalen.
Maar het kabinet beslist niet alleen.
Wie dan?
De Lelylijn is toch toegevoegd aan dat TEN-T netwerk? Het Europees Parlement wil dat Nederland de lijn voor 2050 heeft gerealiseerd en daarmee is Nederland verplicht daarvoor gelden vrij te maken / te reserveren, voor zover ik dat begrijp. En Nederland kan ook verzoeken indienen voor een Europese bijdrage in de kosten.
Over dat soort verplichtingen valt in de praktijk vaak nog wel te onderhandelen. Er zijn ook diverse lijnen in het TEN-T netwerk terecht gekomen die nergens op slaan en waarvan men die eraf wil halen of wil afzwakken tot uitgebreid netwerk i.p.v. kernnetwerk.
Maar het kabinet beslist niet alleen.
Wie dan?
Eindbeslissing is bij kabinet bedoel ik mee te zeggen. Maar er gaat nog heel veel aan vooraf:
https://www.lelylijn.nl/article/724/aanleg-lelylijn-prioriteit-voor-nieuw-kabinet/
En EU heeft wel degelijk invloed. Als tussen Stockholm - Kopenhagen - Hamburg - Bremen - Osnabrück - Köln 200 - 250 km p/u gereden kan worden en Nederland wil geen aansluiting hebben op Hamburg/Scandinavië via Groningen zullen ze het niet zo waarderen.
Dan zal Groningen dat niet waarderen, de rest van Nederland vind het prima om via Osnabrück te rijden want dat hoeft niet langzamer te zijn.
Dan zal Groningen dat niet waarderen, de rest van Nederland vind het prima om via Osnabrück te rijden want dat hoeft niet langzamer te zijn.
Het is aan de Nederlandse politiek om er uiteindelijk over te beslissen. Hopelijk zullen de problemen tussen Zwolle - Groningen/Leeuwarden niet structureel worden.
De Lelylijn is toch toegevoegd aan dat TEN-T netwerk? Het Europees Parlement wil dat Nederland de lijn voor 2050 heeft gerealiseerd en daarmee is Nederland verplicht daarvoor gelden vrij te maken / te reserveren, voor zover ik dat begrijp. En Nederland kan ook verzoeken indienen voor een Europese bijdrage in de kosten.
De EU heeft geen zeggenschap over de Nederlandse infrastructuur, laat staan dat de EU Nederland zou kunnen verplichten op de nationale begroting hier geld voor vrij te maken.
En EU heeft wel degelijk invloed. Als tussen Stockholm - Kopenhagen - Hamburg - Bremen - Osnabrück - Köln 200 - 250 km p/u gereden kan worden en Nederland wil geen aansluiting hebben op Hamburg/Scandinavië via Groningen zullen ze het niet zo waarderen.
Er zijn wel meer dingen die de EU niet kan waarderen. Maar uiteindelijk is het zo dat wie betaalt ook bepaalt en dat is niet de EU.
De EU heeft geen zeggenschap over de Nederlandse infrastructuur, laat staan dat de EU Nederland zou kunnen verplichten op de nationale begroting hier geld voor vrij te maken.
Misschien is het niet zo zwart-wit, maar ik lees her en der dat Nederland wel geld “moet” vrijmaken. De verwachting van Europa is ook dat Nederland dat gaat doen. Nederland kan ook een beroep doen op Europese fondsen, mits er aan wat voorwaarden wordt voldaan.
Natuurlijk moet deze spoorlijn als belangrijke missing link aangelegd worden. En dat kan ook een reguliere spoorlijn zijn. Men moet op heel lange termijn denken (dat gebeurt veel te weinig) en de kosten gaan altijd voor de baat uit. Dat enorme kostenplaatje is linksom of rechtsom op meerdere manieren vast wel bij elkaar te financieren, alleen: je moet het wel willen en je ervoor inzetten.