Houd er rekening mee dat de perrons van Geldermalsen bij de recente verbouwing door ProRail dermate zijn ingekort dat je maximaal zes intercityrijtuigen kan laten stoppen. In de spits zijn de treinen 8 tot 12 lang, dus past het niet, tenzij je reizigers op het hele traject van Amsterdam tot Eindhoven wil trakteren op staanplaatsen, omdat Geldermalsen te kort is.
De perrons zijn inderdaad iets korter geworden, maar 10 ic-bakken (6+4) passen er in ieder geval met gemak. 2x 6 zie ik hier nooit.
Dat is gewoon niet waar. Geldermalsen is maximaal 6 bakken VIRM met een perron van ongeveer 200 meter. Als je het niet wil geloven, geloof je het niet, maar het blijft echt de waarheid.
De perrons zijn net zo'n 5 meter te kort voor VIRM8, DDZ8 past wel. Maar het duurste van perrons zijn de reizigerstunnel en overkapping, als men echt zou willen zijn de perrons wel te verlengen en seinen te verplaatsen, zeker langs de sporen 1 en 6 (middenperron is wat krapper vanwege de wissels).
Beste Sneltram en Bemined,
Jullie hebben beiden gelijk. De perrons zijn ca. 5m te kort voor 8 ic-bakken en ik heb vanmorgen 1 enkele 10-bakker gezien.
De perrons zullen iig minimaal 5m langer moeten worden. Het is nu de vraag hoe dit op het toch al overvolle wensenlijstje van Prorail te krijgen net nu het vernieuwde station met de stationsomgeving nagenoeg klaar is. Pfffff.
Ik ga het met de politiek communiceren.
Beste Sneltram en Bemined,
Jullie hebben beiden gelijk. De perrons zijn ca. 5m te kort voor 8 ic-bakken en ik heb vanmorgen 1 enkele 10-bakker gezien.
De perrons zullen iig minimaal 5m langer moeten worden. Het is nu de vraag hoe dit op het toch al overvolle wensenlijstje van Prorail te krijgen net nu het vernieuwde station met de stationsomgeving nagenoeg klaar is. Pfffff.
Ik ga het met de politiek communiceren.
Er zijn bij NS helemaal geen plannen om Intercity's te laten stoppen in Geldermalsen en dus zal ook ProRail hier geen tijd en geld (wat ze sowieso niet hebben) in steken. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen maar even bij ProRail kan gaan lobbyen en dat er dan Intercity's bij zijn/haar station gaan stoppen.
Intercity's zijn daarnaast primair bedoeld voor langeafstandsvervoer en niet voor korte stukjes als Geldermalsen-Utrecht of Geldermalsen-Den Bosch.
Als elke gemeente eist dat ze IC-stop worden dan reden er alleen maar stoptreinen.
Er zijn bij NS helemaal geen plannen om Intercity's te laten stoppen in Geldermalsen en dus zal ook ProRail hier geen tijd en geld in steken (wat ze sowieso niet hebben). Het is natuurlijk niet zo dat iedereen maar even bij ProRail kan gaan lobbyen en dat er dan Intercity's bij zijn/haar station gaan stoppen.
Intercity's zijn daarnaast primair bedoeld voor langeafstandsvervoer en niet voor korte stukjes als Geldermalsen-Utrecht of Geldermalsen-Den Bosch.
Den Bosch - Geldermalsen - Utrecht is niet bepaald kort.
22 KM en 26 KM
Vergeleken met de stops voor Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal en Roosendaal - Zwolle is dat een enorme afstand.
In Nederland kennen wij geen langeafstandsvervoer .
Het is wel bijzonder dat men hier voor perrons van circa 210 meter gekozen heeft terwijl alle andere sprinterstations op deze corridor die rond dezelfde tijd vernieuwd zijn in het kader van de spoorverdubbelingen wel perrons van circa 270 meter gekregen hebben. Nu is dit station de beperkende factor van de hele lijn, niet alleen voor intercity's maar ook voor sprinters.
Geldermalsen heeft zelf nog geen 11.000 inwoners en dit moet dan een intercity station worden??
Ik kan eerlijk gezegd geen enkele reden verzinnen om een dorp met minder dan 11.000 inwoners een intercity station te geven. Het station is ook geen belangrijk knooppunt.
Bij mij in de buurt wordt gesproken over een Intercity station voor Uitgeest. Dat dorp heeft weliswaar ook maar ruim 13.000 inwoners maar kan dan wel als belangrijke overstapplaats voor Castricum, Beverwijk en Heemskerk dienen (gezamenlijk meer dan 100.000 inwoners). Uitgeest ligt zowel aan de Zaanlijn (richting Zaandam-Amsterdam) als aan de Kennemerlijn (richting Beverwijk-Haarlem). De intercitystatus van Castricum zal dan worden beperkt denk ik. Probleem in mijn regio is vooral Station Castricum waar de overweg over de Beverwijksestraatweg heel vaak dicht is.
Perrons in Uitgeest zijn ook allemaal al op lengte.
Het is wel bijzonder dat men hier voor perrons van circa 210 meter gekozen heeft terwijl alle andere sprinterstations op deze corridor die rond dezelfde tijd vernieuwd zijn in het kader van de spoorverdubbelingen wel perrons van circa 270 meter gekregen hebben. Nu is dit station de beperkende factor van de hele lijn, niet alleen voor intercity's maar ook voor sprinters.
Klopt, we (burgers, politici, ns en prorail) hebben tussen 2010 en 2018 zitten slapen. Ook ik. Zo nam ik maar even aan dat de lengtes van ic-bakken gelijk zijn aan die van de slt-bakken.
Maar dan terug naar de echte achtergrond van mijn betoog. Natuurlijk zou het mooi zijn als ik ca. 2x per maand een snelle verbinding naar Utrecht zou hebben, maar daar gaat het in dit geval niet om.
De hoofdreden is de A2 en met name tijdens de spits. De verbreding van de A2 is op de lange baan geschoven en de files zorgen voor enorme overlast in dorpen van West Betuwe. Wat zou het mooi zijn als er juist uit het filegevoelige gebied rondom Geldermalsen meer automobilisten in de trein gelokt kunnen worden.
Het is dus niet een kwestie van gunstverlening door NS of Prorail, maar een oplossing voor grotere groepen dan de huidige treinreizigers alleen.
Geldermalsen heeft zelf nog geen 11.000 inwoners en dit moet dan een intercity station worden??
Ik kan eerlijk gezegd geen enkele reden verzinnen om een dorp met minder dan 11.000 inwoners een intercity station te geven. Het station is ook geen belangrijk knooppunt.
Bij mij in de buurt wordt gesproken over een Intercity station voor Uitgeest. Dat dorp heeft weliswaar ook maar ruim 13.000 inwoners maar kan dan wel als belangrijke overstapplaats voor Castricum, Beverwijk en Heemskerk dienen (gezamenlijk meer dan 100.000 inwoners). Uitgeest ligt zowel aan de Zaanlijn (richting Zaandam-Amsterdam) als aan de Kennemerlijn (richting Beverwijk-Haarlem). De intercitystatus van Castricum zal dan worden beperkt denk ik. Probleem in mijn regio is vooral Station Castricum waar de overweg over de Beverwijksestraatweg heel vaak dicht is.
Perrons in Uitgeest zijn ook allemaal al op lengte.
Geldermalsen is ook een vrij belangerijke overstapstation.
Geldermalsen heeft zelf nog geen 11.000 inwoners en dit moet dan een intercity station worden??
Ik kan eerlijk gezegd geen enkele reden verzinnen om een dorp met minder dan 11.000 inwoners een intercity station te geven. Het station is ook geen belangrijk knooppunt.
Bij mij in de buurt wordt gesproken over een Intercity station voor Uitgeest. Dat dorp heeft weliswaar ook maar ruim 13.000 inwoners maar kan dan wel als belangrijke overstapplaats voor Castricum, Beverwijk en Heemskerk dienen (gezamenlijk meer dan 100.000 inwoners). Uitgeest ligt zowel aan de Zaanlijn (richting Zaandam-Amsterdam) als aan de Kennemerlijn (richting Beverwijk-Haarlem). De intercitystatus van Castricum zal dan worden beperkt denk ik. Probleem in mijn regio is vooral Station Castricum waar de overweg over de Beverwijksestraatweg heel vaak dicht is.
Perrons in Uitgeest zijn ook allemaal al op lengte.
Geldermalsen is een streekstation en een overstapstation voor reizigers vanuit Tiel en omstreken naar Den Bosch, en Leerdam en omstreken naar richtingen Den Bosch en Utrecht. Vanaf station Geldermalsen reizen mensen in de richting Leerdam/Gorinchem, Tiel/Arnhem, Utrecht/Amsterdam en Den Bosch/Maastricht. Station Geldermalsen mag daarom best een belangrijk knooppunt genoemd worden.
Als instap is Geldermalsen het station voor alle kernen van de gemeente West Betuwe (51.000 inwoners), Buren (30.000 inwoners), Leerdam (21.000 inwoners), Tiel (42.000 inwoners) en zelfs een gedeelte van Culemborg (30.000 inwoners)
Het is wel bijzonder dat men hier voor perrons van circa 210 meter gekozen heeft terwijl alle andere sprinterstations op deze corridor die rond dezelfde tijd vernieuwd zijn in het kader van de spoorverdubbelingen wel perrons van circa 270 meter gekregen hebben. Nu is dit station de beperkende factor van de hele lijn, niet alleen voor intercity's maar ook voor sprinters.
Klopt, we (burgers, politici, ns en prorail) hebben tussen 2010 en 2018 zitten slapen. Ook ik. Zo nam ik maar even aan dat de lengtes van ic-bakken gelijk zijn aan die van de slt-bakken.
Maar dan terug naar de echte achtergrond van mijn betoog. Natuurlijk zou het mooi zijn als ik ca. 2x per maand een snelle verbinding naar Utrecht zou hebben, maar daar gaat het in dit geval niet om.
De hoofdreden is de A2 en met name tijdens de spits. De verbreding van de A2 is op de lange baan geschoven en de files zorgen voor enorme overlast in dorpen van West Betuwe. Wat zou het mooi zijn als er juist uit het filegevoelige gebied rondom Geldermalsen meer automobilisten in de trein gelokt kunnen worden.
Het is dus niet een kwestie van gunstverlening door NS of Prorail, maar een oplossing voor grotere groepen dan de huidige treinreizigers alleen.
Denk niet dat een IC-stop op Geldermalsen de A2 minder druk maakt. Integendeel, ik denk dat iedereen die vanuit Eindhoven of Den Bosch naar Utrecht moet, maar lekker de auto pakt als hun intercity ook nog in Geldermalsen gaat stoppen.
Denk niet dat een IC-stop op Geldermalsen de A2 minder druk maakt. Integendeel, ik denk dat iedereen die vanuit Eindhoven of Den Bosch naar Utrecht moet, maar lekker de auto pakt als hun intercity ook nog in Geldermalsen gaat stoppen.
Mee eens, ik denk dat je met extra stops juist meer mensen wegjaagt. Geldermalsen heeft ieder kwartier een sprinter naar Utrecht en ieder halfuur naar Den Bosch. Dat lijkt me gezien het aantal inwoners in de nabije regio heel redelijk.
Het is een stop van misschien een minuut of 2…
Absurd zwakzwinnig als je om die reden maar naar je auto rent.
Het is wel bijzonder dat men hier voor perrons van circa 210 meter gekozen heeft terwijl alle andere sprinterstations op deze corridor die rond dezelfde tijd vernieuwd zijn in het kader van de spoorverdubbelingen wel perrons van circa 270 meter gekregen hebben. Nu is dit station de beperkende factor van de hele lijn, niet alleen voor intercity's maar ook voor sprinters.
Klopt, we (burgers, politici, ns en prorail) hebben tussen 2010 en 2018 zitten slapen. Ook ik. Zo nam ik maar even aan dat de lengtes van ic-bakken gelijk zijn aan die van de slt-bakken.
Maar dan terug naar de echte achtergrond van mijn betoog. Natuurlijk zou het mooi zijn als ik ca. 2x per maand een snelle verbinding naar Utrecht zou hebben, maar daar gaat het in dit geval niet om.
De hoofdreden is de A2 en met name tijdens de spits. De verbreding van de A2 is op de lange baan geschoven en de files zorgen voor enorme overlast in dorpen van West Betuwe. Wat zou het mooi zijn als er juist uit het filegevoelige gebied rondom Geldermalsen meer automobilisten in de trein gelokt kunnen worden.
Het is dus niet een kwestie van gunstverlening door NS of Prorail, maar een oplossing voor grotere groepen dan de huidige treinreizigers alleen.
Denk niet dat een IC-stop op Geldermalsen de A2 minder druk maakt. Integendeel, ik denk dat iedereen die vanuit Eindhoven of Den Bosch naar Utrecht moet, maar lekker de auto pakt als hun intercity ook nog in Geldermalsen gaat stoppen.
Dat is wat kort door de bocht. De idee is 2 van de 6 intercity's per uur een korte stop te laten maken. Als reizigers voor 1 op de 3 verbindingen ineens de auto zouden gaan pakken, dan is dat wel heel erg consumentengedrag. Elke 10 min. is er trein voor hen, 4 zonder en 2 met stop in Geldermalsen.
En misschien zou het de NS wel uitkomen om 2 treinen per uur een reguliere stop te laten maken. Nu lopen de intercity's regelmatig vertraging op, maar dan op plaatsen waar geen station is.
De reizigers die vanaf knooppunt Geldermalsen naar Utrecht gaan krijgen nu 5 tussenstops voor de kiezen. Daarom pakken zoveel reizigers uit deze regio met een achtergebied van 150.000+ inwoners nu juist niet de trein.
Ik wou net ook al zeggen, vertragingen zijn op dit traject veel voorkomend, een stop op Geldermalsen zou die vertraging best kunnen inperken.
Ik wou net ook al zeggen, vertragingen zijn op dit traject veel voorkomend, een stop op Geldermalsen zou die vertraging best kunnen inperken.
Lijkt mij vrij bizar dat met een extra stop vertragingen worden ingeperkt. De reden van de vertragingen aldaar is vooral de slappe bodem waardoor snelheidsbeperkingen zijn ingelegd. Heeft dus niets te maken met te druk verkeer aldaar.
Geldermalsen; het nieuwe Harderwijk
Het is een stop van misschien een minuut of 2…
Absurd zwakzwinnig als je om die reden maar naar je auto rent.
Het heeft meer consequenties. De tienminuten dienst wordt onregelmatig omdat sommige intercity's dan een langere rijtijd krijgen dan andere, dezelfde ellende als nu tussen Utrecht en Arnhem.
Daarnaast roomt het de sprinters af met het risico dat die in frequentie verlaagd moeten worden wat weer negatieve consequenties heeft voor veel andere stations als bijv. Houten, Culemborg, Zaltbommel of Tiel.
Ik wou net ook al zeggen, vertragingen zijn op dit traject veel voorkomend, een stop op Geldermalsen zou die vertraging best kunnen inperken.
Lijkt mij vrij bizar dat met een extra stop vertragingen worden ingeperkt. De reden van de vertragingen aldaar is vooral de slappe bodem waardoor snelheidsbeperkingen zijn ingelegd. Heeft dus niet te aken met te druk verkeer aldaar.
Voor de snelheidsbeperkingen was een vertraging ook al vrij normaal.
Als je om :58 aan zou komen en om :00 zou moeten vertrekken, maar je komt om :00 aan en vetrekt gelijk dan haal je je vertraging dus in.
Als je om :58 aan zou komen en om :00 zou moeten vertrekken, maar je komt om :00 aan en vetrekt gelijk dan haal je je vertraging dus in.
Als je om 58 moet aankomen en pas om 00 weer vertrekken gaat die stop 4 minuten extra kosten. Alleen het afremmen, stoppen en gelijk weer vertrekken kost al twee minuten.
Dit topic komt op mij toch over als het zoveelste topic van iemand die een voor zijn privesituatie geoptimaliseerde dienstregeling wil hebben. En zo werkt het dus niet.
Het heeft meer consequenties. De tienminuten dienst wordt onregelmatig omdat sommige intercity's dan een langere rijtijd krijgen dan andere, dezelfde ellende als nu tussen Utrecht en Arnhem.
Die is al onregelmatig omdat 2 van de 6 intercity's nu langzaam moeten rijden omdat er een trage goederentrein voor zit. Alleen zijn dat juist de IC's die vlak voor de sprinter uit Tiel rijden en dus niet later uit Geldermalsen weg kunnen.
Houd er rekening mee dat de perrons van Geldermalsen bij de recente verbouwing door ProRail dermate zijn ingekort dat je maximaal zes intercityrijtuigen kan laten stoppen.
Ik heb ook geen idee wat het motief is geweest om die perrons daar in te korten. Er zijn weliswaar extra perrons bijgebouwd, maar wat extra capaciteit behouden (in de oude situatie pasten 2 treinen achter elkaar langs het perron) in geval van calamiteiten of eventuele uitbreiding van de dienstregeling had wel praktisch geweest. Bovendien zal het inkorten van de perrons ook onnodige extra kosten met zich meegebracht hebben.