Het is wel bijzonder dat men hier voor perrons van circa 210 meter gekozen heeft terwijl alle andere sprinterstations op deze corridor die rond dezelfde tijd vernieuwd zijn in het kader van de spoorverdubbelingen wel perrons van circa 270 meter gekregen hebben. Nu is dit station de beperkende factor van de hele lijn, niet alleen voor intercity's maar ook voor sprinters.
Klopt, we (burgers, politici, ns en prorail) hebben tussen 2010 en 2018 zitten slapen. Ook ik. Zo nam ik maar even aan dat de lengtes van ic-bakken gelijk zijn aan die van de slt-bakken.
Maar dan terug naar de echte achtergrond van mijn betoog. Natuurlijk zou het mooi zijn als ik ca. 2x per maand een snelle verbinding naar Utrecht zou hebben, maar daar gaat het in dit geval niet om.
De hoofdreden is de A2 en met name tijdens de spits. De verbreding van de A2 is op de lange baan geschoven en de files zorgen voor enorme overlast in dorpen van West Betuwe. Wat zou het mooi zijn als er juist uit het filegevoelige gebied rondom Geldermalsen meer automobilisten in de trein gelokt kunnen worden.
Het is dus niet een kwestie van gunstverlening door NS of Prorail, maar een oplossing voor grotere groepen dan de huidige treinreizigers alleen.
Helemaal mee eens.
Want de Klomp is wel een intercitystation. Het ligt vlak langs de A12 en veel forenzen stappen daar in. Elk half uur rijdt de Schipholtrein (31xx serie) tussen Nijmegen en Schiphol. Dus waarom Geldermalsen niet ?
Heel dom dat ze die perrons in Gdm ingekort hebben.
Er waren naast algemeen onderhoud volgens mij drie specifieke redenen om de boel te verbouwen: de sprinter uit Tiel moest vroeger het IC spoor kruisen om het middenperron te bereiken wat niet goed samenging met een elke 10 minuten rijdende IC, de stoptrein uit Dordrecht moest een eigen spoor krijgen en er was een extra perronspoor nodig voor de kerende spitssprinter Woerden - Geldermalsen. Die laatste is er echter nog altijd niet waardoor spoor 3 er nu ongebruikt bij ligt en ook de komende jaren nog grotendeels ongebruikt zal blijven.
Inkorten van perrons zal waarschijnlijk ontstaan zijn doordat men langere wissels heeft toegepast, vroeger gebruikte men vooral wissels die afbuigend met maximaal 40km/u bereden mogen worden. Die nemen weinig ruimte in maar het gaat wel ten koste van de snelheid en het zorgt ook voor meer slijtage. Bij nieuwbouw gebruikt men daarom bij voorkeur wissels die voor 80km/u geschikt zijn, maar die zijn langer wat dan ten koste gaat van het aantal wissels en/of de lengte van de perrons als je je emplacement even lang wilt houden.
Want de Klomp is wel een intercitystation. Het ligt vlak langs de A12 en veel forenzen stappen daar in. Elk half uur rijdt de Schipholtrein (31xx serie) tussen Nijmegen en Schiphol. Dus waarom Geldermalsen niet ?
Op Veendendaal-De Klomp stoppen geen sprinters, dat de IC daar stopt is dus uit gebrek van sprinters. Als er ooit eens sprinters gaan rijden naar De Klomp zal die IC stop niet meer nodig zijn.
Als je om :58 aan zou komen en om :00 zou moeten vertrekken, maar je komt om :00 aan en vetrekt gelijk dan haal je je vertraging dus in.
Als je om 58 moet aankomen en pas om 00 weer vertrekken gaat die stop 4 minuten extra kosten. Alleen het afremmen, stoppen en gelijk weer vertrekken kost al twee minuten.
Dit topic komt op mij toch over als het zoveelste topic van iemand die een voor zijn privesituatie geoptimaliseerde dienstregeling wil hebben. En zo werkt het dus niet.
Ik word heel erg moe van dit soort topics eerlijk gezegd. Er worden allerlei argumenten bijgehaald die uiteindelijk stuk voor stuk niet kloppen, maar men blijft maar door discussiëren. Die stop gaat er nooit en ik herhaal nooit komen alleen om het simpele feit dat de perrons tekort zijn. Ook dat hierboven het geneuzel over Veenendaal-De Klomp wordt door @Momo op simpele wijze ontkracht. Misschien eens wat beter op de materie inlezen alvorens allerlei reacties te plaatsen. Voor mij is het heel eenvoudig als Momo, Tochjo, Thom, MrFreeze, RobertB, iMark of enkele andere veteranen op dit forum een reactie hebben geplaatst dan is de discussie voor mij wel zo'n beetje over.
Want de Klomp is wel een intercitystation. Het ligt vlak langs de A12 en veel forenzen stappen daar in. Elk half uur rijdt de Schipholtrein (31xx serie) tussen Nijmegen en Schiphol. Dus waarom Geldermalsen niet ?
Op Veendendaal-De Klomp stoppen geen sprinters, dat de IC daar stopt is dus uit gebrek van sprinters. Als er ooit eens sprinters gaan rijden naar De Klomp zal die IC stop niet meer nodig zijn.
Hetzelfde verhaal als Olst en Wijhe. Dorpen van nog geen 10.000 inwoners en toch intercitystation. Omdat er geen sprinter rijdt. Kan nergens voorstellen dat je dit als Geldermalsen ook zou willen, maar pech dus dat er wel sprinters rijden.
Dieren is ook maar een kleiner dorp, daar rijden wel sprinters maar óók de intercity stopt er.... dat dorp heeft het dus weer lekker luxe!
Helemaal mee eens.
Want de Klomp is wel een intercitystation. Het ligt vlak langs de A12 en veel forenzen stappen daar in. Elk half uur rijdt de Schipholtrein (31xx serie) tussen Nijmegen en Schiphol. Dus waarom Geldermalsen niet ?
De enige reden dat er intercity's stoppen in De Klomp is omdat er daar geen sprinters rijden. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat er na de verbouwing van Ede-W sprinters Utrecht-Ede-W zouden komen en dan zou de intercitystop in De Klomp vervallen. Omdat NS na corona vier sprinters richting Utrecht te veel vond zijn die nieuwe sprinters voorlopig op de lange baan geschoven.
Dieren is ook maar een kleiner dorp, daar rijden wel sprinters maar óók de intercity stopt er.... dat dorp heeft het dus weer lekker luxe!
Dat is vooral om technische redenen. Omdat de perronruimte in Zutphen minimaal.is zouden die treinen als ze niet in Dieren zouden stoppen voor Zutphen enkele minuten voor een rood staan.
Ik word heel erg moe van dit soort topics eerlijk gezegd. Er worden allerlei argumenten bijgehaald die uiteindelijk stuk voor stuk niet kloppen, maar men blijft maar door discussiëren. Die stop gaat er nooit en ik herhaal nooit komen alleen om het simpele feit dat de perrons tekort zijn. Ook dat hierboven het geneuzel over Veenendaal-De Klomp wordt door @Momo op simpele wijze ontkracht. Misschien eens wat beter op de materie inlezen alvorens allerlei reacties te plaatsen. Voor mij is het heel eenvoudig als Momo, Tochjo, Thom, MrFreeze, RobertB, iMark of enkele andere veteranen op dit forum een reactie hebben geplaatst dan is de discussie voor mij wel zo'n beetje over.
De vraag stellen en er een discussie over voeren moet mogelijk zijn. Het is fijn dat jij geen moeite wilt doen om dit specifieke onderwerp naar voren te brengen, maar je hebt zelf ook meerdere keren eindeloos willen discussiëren omdat je ergens verandering in wilde zien. Op zulke momenten hield niemand jou tegen.
De mensen die deze vragen stellen en er discussie over voeren hebben niet dezelfde informatie zoals jij, ze leven immers niet op dit forum en zijn vaak maar dood normale treinreizigers.
Als je het er niet mee eens bent en het onderwerp 'nutteloos' vindt, zou je eigenlijk niet eens moeten reageren, want daarmee wek je alleen maar reacties op en wordt jouw irritatie alleen maar groter.
Het eindeloze gezeur over de overstap in Roosendaal richting Breda is hier ook al tientallen keren besproken, en daar komt uiteindelijk in 2026 (eindelijk) een goede verandering in. Door te blijven zeuren over een onderwerp heeft dus zeker wel effect.
Vanmorgen nog even op station Geldermalsen rond gelopen. De A2 file-ellende in sommige dorpen (niet mijn dorp) blijft me bezig houden. Mensen kunnen hun deur niet uit tijdens de spits. Hulpdiensten kunnen de dorpen niet in.
In mijn optiek is het aantrekkelijker maken van het gebruik van Geldermalsen met haar 7 perrons en enorme parkeergelegenheid één van de mogelijke kansen om automobilisten uit de files tussen de Waalbrug bij Zaltbommel en knooppunt Everdingen uit de auto te krijgen.
De perrons van station Geldermalsen zijn nu idd 215m lang, maar er is juist bij de middenperrons 3 en 4 in zuidelijke en noordelijke richting ruimte voor verlenging van 60 resp. 80m. En daarmee zouden treinen van 12 bakken ruimschoots kunnen landen.
Ik ben dus niet erg onder de indruk van uitlatingen dat Geldermalsen intercity nooit zal gebeuren. Met die instelling zou er nu zelfs geen spoorweg bestaan. Waar een wil is, is een weg. Er is 108 miljoen door het Rijk beschikbaar gesteld om het fileleed voor de dorpen in West Betuwe te verzachten. Het verlengen van de perrons in Geldermalsen zou daar mee bekostigd kunnen worden.
Dat onderhandelingen met Prorail of NS nu niets op zullen leveren is me inmiddels duidelijk. Dat moet hen opgedragen worden door de politiek.
Ik dank een ieder voor zijn of haar bijdrage aan deze discussie. Mooi te zien dat er zo veel kennis over dit onderwerp gedeeld werd. Ik ben een ervaring rijker, maar nog geen illusie armer.
In mijn optiek is het aantrekkelijker maken van het gebruik van Geldermalsen met haar 7 perrons en enorme parkeergelegenheid één van de mogelijke kansen om automobilisten uit de files tussen de Waalbrug bij Zaltbommel en knooppunt Everdingen uit de auto te krijgen.
Het overgrote deel van automobilisten, hoe hard ze ook klagen over files, wil helemaal de auto niet uit en zeker de trein niet in. Die willen gewoon 's morgens in hun auto die voor de deur geparkeerd staat stappen en weer uit stappen waar ze werken. Die willen niet eerst met andere vervoer naar het station komen en ook weer met ander vervoer van het station naar de werklocatie waardoor de totale reistijd vaak langer is dan met de auto, files meegerekend. Geldermalsen (of een ander station) tot intercity station upgraden gaat daar niets aan veranderen.
Het overgrote deel van automobilisten, hoe hard ze ook klagen over files, wil helemaal de auto niet uit en zeker de trein niet in. Die willen gewoon 's morgens in hun auto die voor de deur geparkeerd staat stappen en weer uit stappen waar ze werken.
Mijn persoonlijke ervaring is dat de meeste automobilisten graag willen dat andere automobilisten met de trein gaan zodat zij dan zelf sneller kunnen doorrijden met hun auto.
Mijn persoonlijke ervaring is dat de meeste automobilisten graag willen dat andere automobilisten met de trein gaan zodat zij dan zelf sneller kunnen doorrijden met hun auto.
Dat dus. Stel eens aan iemand die met de auto naar werk gaat eens voor om met de trein te gaan. Grote kans dat je keihard in je gezicht wordt uitgelachen.
Ik ben zelf 5 jaar lang met de trein naar werk gegaan nadat het bedrijf waar ik werkte verhuisd was. Alleen een paar mensen die geen auto/rijbewijs hadden kwamen met de trein, de rest met de auto. Als je dan eens voorstelde om ook met de trein te komen keken ze je aan alsof je compleet gek was geworden. En eerlijk gezegd gaf ik ze geen ongelijk ook, met de trein was ik inclusief voor en natransport ongeveer 2 keer zo lang onderweg (grofweg een uur enkele reis tegenover bijna een half uur met de auto). Dat was nog zonder de vele ellende met vertragingen, uitgevallen treinen, extra reistijd door werkzaamheden enzo. En dan woon ik nog op 6 minuten lopen van een station, voor collega's (intussen oud collega's) die verder van een station woonden zou de extra reistijd nog groter zijn geweest.
Welja, Etten-Leur en B̶o̶x̶t̶e̶l̶
Daar stoppen soms ook intercity's (geheel volgens dienstregeling, altijd dus op die tijden)
Dus waarom niet (soms) in Geldermalsen of Harderwijk eigenlijk?
Want vooral in Harderwijk is van alles te doen!
En ja, in Dieren altijd, en De Klomp…
Welke intercity stopt er in Boxtel?
Ik schrap Boxtel (je hebt gelijk, al was die stop er ooit misschien wel)
Maar als Etten-Leur soms een IC stop heeft, waarom Geldermalsen en Harderwijk dan niet?
Ironie en sarcasme terzijde.. Waarom zou je daar willen stoppen met een IC
Ik schrap Boxtel (je hebt gelijk)
Maar als Etten-Leur soms een IC stop heeft, waarom Geldermalsen en Harderwijk dan niet?
Etten-Leur heeft natuurlijk altijd een IC-stop... Puur geluk dat er geen sprinter is tussen Roosendaal en Breda.
Zoals dat stoppen in Dieren om technische redenen is (te weinig perronruimte in Zutphen), laat dit ook weer zien dat wel/geen IC-stop hebben aan tal van (soms onvermoede) factoren ligt. Naast dat kleine dorpen soms een IC hebben, zijn er ook weer véél grotere plaatsen die juist géén IC hebben (bijv. Zoetermeer).
Maar voor de gewone reiziger die de redenen hiervoor allemaal niet specifiek kent, komt het erg raar over.... "intercity" associeer je met grote steden/de grootste plaatsen van een land... De benaming is eigenlijk verkeerd. Nederland is geen "intercityland". In theorie zouden alleen de grootste 15 of 20 plaatsen van het land een intercity moeten hebben om nog enigzins aan de benaming recht te doen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je tussen Zwolle en Groningen non-stop rijdt en Assen overslaat. Tussen Amersfoort en Enschede zou alleen nog maar gestopt worden in Apeldoorn. Zeeland zou helemaal geen intercity hebben. En Oss en Steenwijk zouden alleen sprinterstation zijn.
En Harderwijk vanzelfsprekend ook nog altijd!
We hebben gewoon veel plaatsen die ongeveer even groot zijn, dicht bij elkaar liggen en vaak niet zo klein, maar ook weer niet heel groot zijn. Te klein voor tafellaken, te groot voor servet.
Goed verhaal @Rene74 en dat dus!
Oh ja Zoetermeer en zo (tafellaken-servet)
In mijn optiek is het aantrekkelijker maken van het gebruik van Geldermalsen met haar 7 perrons en enorme parkeergelegenheid één van de mogelijke kansen om automobilisten uit de files tussen de Waalbrug bij Zaltbommel en knooppunt Everdingen uit de auto te krijgen.
Het overgrote deel van automobilisten, hoe hard ze ook klagen over files, wil helemaal de auto niet uit en zeker de trein niet in. Die willen gewoon 's morgens in hun auto die voor de deur geparkeerd staat stappen en weer uit stappen waar ze werken. Die willen niet eerst met andere vervoer naar het station komen en ook weer met ander vervoer van het station naar de werklocatie waardoor de totale reistijd vaak langer is dan met de auto, files meegerekend. Geldermalsen (of een ander station) tot intercity station upgraden gaat daar niets aan veranderen.
Goede morgen,
Allereerst een correctie. Station Geldermalsen, en daar gaat dit onderwerp over, heeft 7 sporen (5 perrons en 2 inhaalsporen)
En dan de automobilist. Ik ben het met je eens dat veel, vaak de oudere automobilisten, niet uit hun auto te krijgen zijn. Dat moet je ook niet willen, want als die één keer met een trein reizen, dan gaat er direct iets goed mis op het spoor.
Het gaat hier om de reizigers die de afweging kunnen maken of zij vandaag de trein of de auto zullen pakken.
Ik schrap Boxtel (je hebt gelijk, al was die stop er ooit misschien wel)
Maar als Etten-Leur soms een IC stop heeft, waarom Geldermalsen en Harderwijk dan niet?
Ironie en sarcasme terzijde.. Waarom zou je daar willen stoppen met een IC
Waarom rijdt er een Intercity in Zeeland is een nog betere vraag! 10 stations waarvan allen niet groter dan Harderwijk of Geldermalsen en toch 2 intercity's per uur!?
En in 2026 zelfs 3 intercity's overdags en doordeweeks . Sjonge jonge, wat een gekte en oneerlijkheid.
Voor sommige stations (en regio's) is het gewoon een gevalletje geluk (en pech) doordat de boel zo afgelegen ligt.
In mijn optiek is het aantrekkelijker maken van het gebruik van Geldermalsen met haar 7 perrons en enorme parkeergelegenheid één van de mogelijke kansen om automobilisten uit de files tussen de Waalbrug bij Zaltbommel en knooppunt Everdingen uit de auto te krijgen.
Het overgrote deel van automobilisten, hoe hard ze ook klagen over files, wil helemaal de auto niet uit en zeker de trein niet in. Die willen gewoon 's morgens in hun auto die voor de deur geparkeerd staat stappen en weer uit stappen waar ze werken. Die willen niet eerst met andere vervoer naar het station komen en ook weer met ander vervoer van het station naar de werklocatie waardoor de totale reistijd vaak langer is dan met de auto, files meegerekend. Geldermalsen (of een ander station) tot intercity station upgraden gaat daar niets aan veranderen.
Goede morgen,
Allereerst een correctie. Station Geldermalsen, en daar gaat dit onderwerp over, heeft 7 sporen (5 perrons en 2 inhaalsporen)
En dan de automobilist. Ik ben het met je eens dat veel, vaak de oudere automobilisten, niet uit hun auto te krijgen zijn. Dat moet je ook niet willen, want als die één keer met een trein reizen, dan gaat er direct iets goed mis op het spoor.
Het gaat hier om de reizigers die de afweging kunnen maken of zij vandaag de trein of de auto zullen pakken.
De meest voor de hand liggende manier om het OV aantrekkelijk te maken is door fors te investeren in een betrouwbare en frequente busverbinding tussen de Geldermalsen-dorp en de plaatsen eromheen en station Geldermalsen, die ook goed aansluit op de trein. Dit kan eventueel worden gecombineerd met het minder aantrekkelijk maken van de auto, bijvoorbeeld door nieuwbouwwijken autovrij te maken en betaald parkeren uit te breiden.
Op dit moment zijn reizigers vanuit Geldermalsen aangewezen op een buurtbus die 1x/uur rijdt De eerste bus komt pas om 7.55 aan op station Geldermalsen. Dat is natuurlijk weinig aantrekkelijk voor de gemiddelde reiziger. Als je al met de auto naar het station moet, kun je net zo goed meteen doorrijden.
Voordeel van zo'n busverbinding is dat de lokale politiek het gewoon kan regelen door te overleggen met Arriva Achterhoek-Rivierenland. Opvallend is hier dat de auto-overlast de reden is om dit topic te starten. De problemen van de gemeente West-Betuwe worden afgewenteld op ProRail/NS, die maar (gratis) moet zorgen voor meer treinen. Het is de gemeente zelf die de afgelopen jaren steeds meer parkeerplaatsen heeft aangelegd en auto's geen strobreed in de weg wil leggen. Tja, dan krijg je deze situatie.
Waarom rijdt er een Intercity in Zeeland is een nog betere vraag! 10 stations waarvan allen niet groter dan Harderwijk of Geldermalsen en toch 2 intercity's per uur!?
Omdat er in Zeeland zo weinig reizigers zijn dat twee sprinters per uur eigenlijk voldoende is. Om de reizigers het steeds overstappen in Roosendaal te besparen laat men daarom de intercity uit Amsterdam als stoptrein uitrollen naar Vlissingen.