Lees net dat Dronten-Lelystad minstens tot 15 september eruit ligt door de storing van gisteren. Gaan er snelbussen rijden op dit traject of blijft het omreizen via Amersfoort? Is daar al iets over bekend?
Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is.
Ze hebben in de reacties daar zo te zien ook al een oplossing: Gewoon met stoomlocs of diesels gaan rijden. Die deden het tenminste zonder problemen.
Op Somda wordt ook al gesproken over minimaal eind dit jaar. Sowieso een interessante discussie om te volgen.
Ze hebben in de reacties daar zo te zien ook al een oplossing: Gewoon met stoomlocs of diesels gaan rijden. Die deden het tenminste zonder problemen.
Tuurlijk, want stoomloks hebben geen seinen nodig? En hoe denken die mensen dat de hele boel hersteld moet worden als er nog constant treinen over het spoor gaan?
Ach ja, de nitwits kwaken weer eens wat. Maakt niet uit over welk onderwerp.
Ik denk dat herstel voor 2023 al heel erg optimistisch is. De onderstations zijn beschadigd, alle kabels doorgebrand, alle relaiskasten defect etc, etc. Iemand vatte het aardig samen: het is bijna net zo ingewikkeld als het aanleggen van een nieuw stuk spoor, maar dan zonder planning en voorbereiding. Het bestellen van componenten zal ook nog tegenvallers gaan opleveren.
Zie ook dit topic op nu.nl. Ik ben het eens met
Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is.
Vraag is nu vooral wat de leverbaarheid en voorraad van de onderdelen is, je kunt immers ook niet alles gebruiken op de Hanzelijn omdat je dan geen reserve meer hebt voor de rest van Nederland bij een defect onderdeel dus daar zal goed naar gekeken moeten worden.
Technische materialen zijn na corona nog steeds slechts leverbaar, het zit niet meer op het dieptepunt maar levertijden zijn verdubbeld voor veel artikelen en met het just in time bestelproces bij veel bedrijven zit er gewoon een gat van ca. 4 maanden in voorraden die langzaam weggewerkt wordt door grotere bestellingen. Alleen daardoor loopt de levertijd weer op en dus zitten we in een cirkeltje.
Een maand is ook veel te kort tenzij ze heel veel personeel kunnen vrijmaken en de materialen er ook zijn, wat ik niet verwacht.
Ze hebben in de reacties daar zo te zien ook al een oplossing: Gewoon met stoomlocs of diesels gaan rijden. Die deden het tenminste zonder problemen.
Tuurlijk, want stoomloks hebben geen seinen nodig? En hoe denken die mensen dat de hele boel hersteld moet worden als er nog constant treinen over het spoor gaan?
Die mensen leven sowieso in een parallel universum denk ik.
Beveiliging zou niet nodig zijn en sommigen opperen zelfs dat de Hanzelijn niet nodig is. ♂️
Wat
Ach ja, de nitwits kwaken weer eens wat. Maakt niet uit over welk onderwerp.
Zie ook dit topic op nu.nl. Ik ben het eens met
Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is.
Vraag is nu vooral wat de leverbaarheid en voorraad van de onderdelen is, je kunt immers ook niet alles gebruiken op de Hanzelijn omdat je dan geen reserve meer hebt voor de rest van Nederland bij een defect onderdeel dus daar zal goed naar gekeken moeten worden.
Technische materialen zijn na corona nog steeds slechts leverbaar, het zit niet meer op het dieptepunt maar levertijden zijn verdubbeld voor veel artikelen en met het just in time bestelproces bij veel bedrijven zit er gewoon een gat van ca. 4 maanden in voorraden die langzaam weggewerkt wordt door grotere bestellingen. Alleen daardoor loopt de levertijd weer op en dus zitten we in een cirkeltje.
Een maand is ook veel te kort tenzij ze heel veel personeel kunnen vrijmaken en de materialen er ook zijn, wat ik niet verwacht.
Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.
Tuurlijk, want stoomloks hebben geen seinen nodig? En hoe denken die mensen dat de hele boel hersteld moet worden als er nog constant treinen over het spoor gaan?
Die mensen leven sowieso in een parallel universum denk ik.
Beveiliging zou niet nodig zijn en sommigen opperen zelfs dat de Hanzelijn niet nodig is. ♂️
Gaan die mensen dan ook leven in een huis wat voor een groot deel door brand is verwoest en geen electriciteit, gas en water heeft terwijl er gewerkt wordt om het weer bewoonbaar te maken? Kan toch prima een bed staan, koken op een butaangas stelletje, wassen met een lampetstel en als toilet zo'n campingtoilet. En waarom heb je trouwens een huis nodig?
Zie ook dit topic op nu.nl. Ik ben het eens met
Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is.
Vraag is nu vooral wat de leverbaarheid en voorraad van de onderdelen is, je kunt immers ook niet alles gebruiken op de Hanzelijn omdat je dan geen reserve meer hebt voor de rest van Nederland bij een defect onderdeel dus daar zal goed naar gekeken moeten worden.
Technische materialen zijn na corona nog steeds slechts leverbaar, het zit niet meer op het dieptepunt maar levertijden zijn verdubbeld voor veel artikelen en met het just in time bestelproces bij veel bedrijven zit er gewoon een gat van ca. 4 maanden in voorraden die langzaam weggewerkt wordt door grotere bestellingen. Alleen daardoor loopt de levertijd weer op en dus zitten we in een cirkeltje.
Een maand is ook veel te kort tenzij ze heel veel personeel kunnen vrijmaken en de materialen er ook zijn, wat ik niet verwacht.
Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.
Je zou toch verwachten dat met de tekst “Komende week wordt een nieuwe prognose verwacht” wel duidelijk is dat er nog een hoop kan veranderen.
De schade aan de infrastructuur van het spoor tussen Dronten en Lelystad is enorm. Hierdoor is er tot tenminste begin oktober 2022 geen treinverkeer mogelijk. In week van 12 september volgt een nieuwe prognose. De verwachting is dat deze prognose vanwege de omvang van de schade verder verschuift. Inspecteurs van ProRail onderzoeken momenteel samen met onderhoudsaannemer Strukton de exacte schade.
Update | 07-09-2022
Er wordt hard gewerkt om de schade van de stroomstoring in Swifterbant in kaart te brengen en een prognose te geven voor de periode van herstel. We kunnen op dit moment nog geen realistische prognose geven. We weten dat in ieder geval tot begin oktober geen treinen zullen rijden op het traject Lelystad - Dronten, maar de verwachting is dat dit langer duurt.
De periode van begin oktober, die sinds vandaag te zien is in reisplanners, is bedoeld om bij het plannen van reizen in de toekomst geen verkeerde verwachtingen te geven. In de week van 12 september verwachten we een eerste prognose te kunnen geven over hoe lang het herstel gaat duren.
Zie ook dit topic op nu.nl. Ik ben het eens met
Ik lees in de commentaren dat vooral het verkrijgen van de elektrische componenten een probleem gaat worden. Eén van de reageerders stelt dat het misschien wel december wordt voordat het opgelost is.
Vraag is nu vooral wat de leverbaarheid en voorraad van de onderdelen is, je kunt immers ook niet alles gebruiken op de Hanzelijn omdat je dan geen reserve meer hebt voor de rest van Nederland bij een defect onderdeel dus daar zal goed naar gekeken moeten worden.
Technische materialen zijn na corona nog steeds slechts leverbaar, het zit niet meer op het dieptepunt maar levertijden zijn verdubbeld voor veel artikelen en met het just in time bestelproces bij veel bedrijven zit er gewoon een gat van ca. 4 maanden in voorraden die langzaam weggewerkt wordt door grotere bestellingen. Alleen daardoor loopt de levertijd weer op en dus zitten we in een cirkeltje.
Een maand is ook veel te kort tenzij ze heel veel personeel kunnen vrijmaken en de materialen er ook zijn, wat ik niet verwacht.
Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.
Je zou toch verwachten dat met de tekst “Komende week wordt een nieuwe prognose verwacht” wel duidelijk is dat er nog een hoop kan veranderen.
Nee ben ik niet met je eens, Mensen scannen tegenwoordig veelal alleen de koppen en zien dus 3 oktober staan. Die datum lijkt mij inmiddels volstrekt niet meer reëel dus moet je die ook weghalen en prognose onbekend neer zetten.
Nee ben ik niet met je eens, Mensen scannen tegenwoordig veelal alleen de koppen en zien dus 3 oktober staan. Die datum lijkt mij inmiddels volstrekt niet meer reëel dus moet je die ook weghalen en prognose onbekend neer zetten.
De manier van vermelden zou al een hoop verschil uitmaken.
Zo staat op de website direct in de storingsmelding vermeld dat er later een nieuwe prognose wordt verwacht:
Maar moet je er in de app wel voor doorklikken en scrollen:
Het overzicht van storingen en werkzaamheden vind ik daardoor op de website een stuk overzichtelijker en duidelijker.
Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.
Die vraag moet gesteld worden aan Prorail, ze kunnen beter een andere aanduiding geven in mijn ogen.
Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.
Die vraag moet gesteld worden aan Prorail, ze kunnen beter een andere aanduiding geven in mijn ogen.
Het is een NS ontwerpkeuze om een einddatum te vereisen. Er was vooraf best te voorzien dat er incidenteel behoefte zou zijn aan verstoringen waar een melding kan staan dat de einddatum nog onbekend is, eventueel inclusief “houd minimaal rekening met dd-MM-yyyy”. Maar helaas.
Dat is toch eiegenlijk wat er nu staat
Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.
Die vraag moet gesteld worden aan Prorail, ze kunnen beter een andere aanduiding geven in mijn ogen.
Het is een NS ontwerpkeuze om een einddatum te vereisen. Er was vooraf best te voorzien dat er incidenteel behoefte zou zijn aan verstoringen waar een melding kan staan dat de einddatum nog onbekend is, eventueel inclusief “houdt minimaal rekening met dd-MM-yyyy”. Maar helaas.
Ok, dan vraag je je toch af of degene die de ontwerpkeuzes maakt voldoende zicht heeft op hoe het buiten langs het spoor werkt.
Maar waarom zet je dan niet tijdsduur onbekend. Nu schep je toch weer verwachtingen.
Die vraag moet gesteld worden aan Prorail, ze kunnen beter een andere aanduiding geven in mijn ogen.
Het is een NS ontwerpkeuze om een einddatum te vereisen. Er was vooraf best te voorzien dat er incidenteel behoefte zou zijn aan verstoringen waar een melding kan staan dat de einddatum nog onbekend is, eventueel inclusief “houdt minimaal rekening met dd-MM-yyyy”. Maar helaas.
Ok, dan vraag je je toch af of degene die de ontwerpkeuzes maakt voldoende zicht heeft op hoe het buiten langs het spoor werkt.
De vraag stellen is hem beantwoorden ;)
Dat is toch eiegenlijk wat er nu staat
Ja, in principe wel, maar gezien de verwachtingen die het kweekt zou een iets abstractere omschrijving beter zijn imo. Het gaat nu al snel over een verschil van 2.5 maand.
NS zou natuurlijk ook aan de veilige kant kunnen gaan zitten en een datum als 31 december 2022 kunnen noemen. Valt het mee en is het eerder klaar dan is dat mooi meegenomen.
Verder is het natuurlijk niet zo slim om het alleen over defecte bovenleiding te hebben wanneer behalve de bovenleiding ook het beveiligingssysteem, kilometers bekabeling, onderstations en relaiskasten moeten worden vervangen of hersteld. Vast een ontwerpeis van NS om maar één storingsoorzaak te kunnen geven.
Een verstoring heeft één oorzaak inderdaad. Gelukkig kan men daar tegenwoordig wel, naast vooraf gedefinieerde opties, kiezen voor vrije tekst. Hier niet gedaan.
Ze blinken bij NS niet bepaald uit in communicatie. Juist omdat er zo onwaarschijnlijk veel stuk is, moet je dat in de communicatie heel breed uitmeten. Dan kan zelfs de grootste leek zich een beetje een voorstelling maken van de enorme hoeveelheid werk die ProRail moet laten uitvoeren.
De ten minste datum komt bij ProRail vandaan, NS neemt die alleen maar over. Dan moet ProRail een latere datum communiceren, wat ongetwijfeld gaat gebeuren volgende week.
Sorry maar nee, NS kan echt zelfstandige beslissingen nemen over dit soort zaken. Zoals de keuze om de mogelijkheid te maken om (in deze fase) geen datum te communiceren. Dat ProRail in Spoorweb andere dingen doet is haar aangelegenheid.
Is dat niet juist verwarrender voor de reiziger? Dan zegt ProRail dit en NS zegt weer wat anders.
NS heeft reisinformatie van ProRail overgenomen omdat NS dat beter kon, dus dan moet NS ook het voortouw nemen. Misschien met ProRail afspraken maken over gezamenlijk, consistent communiceren. Noem het dan een “MiddelenMix”, “Format als hulpmiddel om reisinformatieberichten overzichtelijk vast te leggen tijdens de uitvoering van treindienstscenario’s bij bijzondere omstandigheden”. Grap: het bestaat al. Hosted by ProRail, overigens.
Ik zie niet in waarom “We weten het nog niet, de verantwoordelijke partij voor de infrastructuur denkt x/y/z” onduidelijker is dan “3 oktober, ProRail zegt dat tegen ons, maar zegt toch iets anders tegen de NOS om het voor u extra duidelijk te maken en haha dat is geen 3 oktober”.
Is dat niet juist verwarrender voor de reiziger? Dan zegt ProRail dit en NS zegt weer wat anders.
Ik denk dat alleen een paar ingewijden hier kijken op websites van Prorail, De overgrote meerderheid van de reizigers kijkt alleen naar wat NS communiceert en denkt dus nu dat het begin of half oktober wel is geklaard met deze klus.
Ik ben het met
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.