Skip to main content

Als jullie staken, hoe moet ik dan reizen? Ik ben deels bedlegerig en kan niet lang reizen. En niet weg zonder ov.

 

Groet,

Een lc-patiënt

Het zijn geen NS-medewerkers die gaan staken, maar FNV-leden bij ProRail Verkeersleiding.

De aangekondigde stakingen zijn overigens regionaal en alleen in de ochtenduren. Wellicht kunt u uw reis later maken op de dag dat er bij u in de omgeving gestaakt wordt?


Alleen op Woensdag 13 november tussen 06:00 en 09:00 zal het impact hebben in Regio Amsterdam en Alkmaar

En op Vrijdag 15 november tussen 06:00 en 09:00 zal het impact hebben in Regio Utrecht en Amersfoort.

 

Reis je niet in deze regio's dan zul je er niet veel van merken (mogelijk een treinuitval), reis je wel in deze regio's dan zul je je reis uit moeten stellen naar de middag of een andere dag.

 

Treinen zoals Rotterdam - Utrecht, Utrecht - Uitgeest, Utrecht - Den Haag, Den Bosch - Den Haag zullen bijvoorbeeld niet of gedeeltelijk niet rijden.

Dus mocht jij niet in deze regio's uitstappen, maar gaat jouw trein wel die richting op, dan zou ik alsnog rekening houden met treinuitval.


Regio's kunnen overigens best uitgestrekt zijn. De grens tussen de verantwoordelijkheid van de verkeersleiding Amsterdam en Utrecht ligt bijvoorbeeld tussen Utrecht Zuilen en Maarsen, en de grens tussen Utrecht en Rotterdam ligt bij Nieuwerkerk. Die lijnen kunnen dus door twee stakingen getroffen worden.


Als jullie staken, hoe moet ik dan reizen? Ik ben deels bedlegerig en kan niet lang reizen. En niet weg zonder ov.

Als je afhankelijk bent van OV moet je incalculeren dat er om de paar maanden stakingen zijn omdat OV het speeltje van de FNV is. Dat is mede waarom veel mensen maar liever een auto kopen.


Regio's kunnen overigens best uitgestrekt zijn. De grens tussen de verantwoordelijkheid van de verkeersleiding Amsterdam en Utrecht ligt bijvoorbeeld tussen Utrecht Zuilen en Maarsen, en de grens tussen Utrecht en Rotterdam ligt bij Nieuwerkerk. Die lijnen kunnen dus door twee stakingen getroffen worden.

Utrecht zal sowieso wel bijna het hele land treffen gok ik zo maar... al gaat het maar om 1 of 2 treinen die uitvallen. Er zijn toch veel treinen die via Utrecht (en ook Amersfoort) rijden. Het noorden zal het ook wel lastig gaan krijgen…

 

Wat dat betreft komt het zuiden er dit keer goed van af (gok ik). 😅


Inmiddels is de lijst geupdate en heb ik te vroeg gejuigd

 

Woensdag 13 November: Alkmaar en Amsterdam

Vrijdag 15 November: Utrecht en Amersfoort

Maandag 18 November: Rotterdam, Den Haag en Roosendaal

Woensdag 20 November: Eindhoven en Maastricht

Vrijdag 22 November: Zwolle, Groningen en Arnhem

 

Allemaal tussen 06:00 en 09:00 uur


@Long COVID vechter heeft u al gekeken wat voor gevolgen dit heeft voor uw reizen? Nu ongeveer bekend is waar en hoe laat gestaakt wordt. Hopelijk heeft dit geen grote gevolgen voor u.


Er zal sowieso een dag of 2 zijn waar u er last van ondervind mocht u in de ochtend reizen, misschien zelfs met pech 3...


1 geluk, de treinen tussen Schiphol en Amsterdam blijven wel beperkt rijden 🙃.


@Long COVID vechter heeft u al gekeken wat voor gevolgen dit heeft voor uw reizen? Nu ongeveer bekend is waar en hoe laat gestaakt wordt. Hopelijk heeft dit geen grote gevolgen voor u.

Dat kan nog niet, toch? De reisplanner zegt alleen nog maar: "Voorafgaand aan de staking worden de exacte gevolgen in kaart gebracht. Plan je reis kort voor vertrek." En minder dan vier dagen vind NS blijkbaar niet kort.


@Long COVID vechter heeft u al gekeken wat voor gevolgen dit heeft voor uw reizen? Nu ongeveer bekend is waar en hoe laat gestaakt wordt. Hopelijk heeft dit geen grote gevolgen voor u.

Dat kan nog niet, toch? De reisplanner zegt alleen nog maar: "Voorafgaand aan de staking worden de exacte gevolgen in kaart gebracht. Plan je reis kort voor vertrek." En minder dan vier dagen vind NS blijkbaar niet kort.

Je kan het wel inschatten natuurlijk. (Bijna) Elke trein komt langs 1 van deze regio's.

 

Maastricht - Enkhuizen wordt bijvoorbeeld 3 keer geraakt door deze stakingen 😁.


De reisplanner wordt in dit soort gevallen in de praktijk pas een dag van te voren bijgewerkt met welke treinen er opgeheven worden. Ik denk dat je echter wel vanuit kunt gaan dat de boel geheel stilgelegd zal worden in de getroffen gebieden. Hoewel er per verkeersleidingspost meerdere treindienstleiders werkzaam zijn en die niet allemaal mee zullen doen, vinden vakbonden het niet leuk als je bij een staking het werk gaat herverdelen onder collega's die niet staken.


Herverdelen mag inderdaad niet zomaar. Medewerkers verbieden wel te werken echter ook niet dus of een deel van de mensen wel zal werken is vooral afhankelijk van de stakingsbereidheid, die in het ov helaas meestal groot is. Maar dan nog hangt de impact erg af van wat NS met de dienstregeling doet. Geen treinen in de getroffen gebieden is één ding, maar schrap je elke trein die tijdens de staking door dat gebied had moeten komen volledig of rijd je waar dat passend te maken is wel tot aan de rand van dat gebied? Dat maakt nogal wat uit. En als reiziger zku ik trouwens ook niet weten waar ik kan zijn welke trajecten precies vanuit welke post worden aangestuurd.


Ik neem aan dat niet alle treinen geschrapt worden die door de getroffen regio's moeten, maar ik neem ook aan dat er niet genoeg personeel of materieel is om alles op te vangen.


Ik neem aan dat niet alle treinen geschrapt worden die door de getroffen regio's moeten, maar ik neem ook aan dat er niet genoeg personeel of materieel is om alles op te vangen.

Ik neem aan dat als de treinverkeersleiding (of hoe het ook heet) in een regio staakt, de NS daar alles bij voorbaat schrapt (behalve Amsterdam - Schiphol) en er hooguit wat goederen- of internationale treinen zullen rijden.

Herverdelen (personeel uit andere posten ‘inlenen’ om toch een beperkte dienstregling te kunnen rijden) zal inderdaad niet mogen, als dat al zou kunnen.


Ik zou er vanuit gaan dat er in de getroffen regio's niet meer rijdt, ook geen internationale treinen, goederentreinen of leeg materieel. Ook binnen één post zal waarschijnlijk sprake zijn van dat men geen werk van collega's over zal willen nemen. Dus als de treindienstleider die Utrecht Centraal die dag als taak had staakt kan er geen enkele trein van, naar en via Utrecht Centraal rijden die paar uur, de seinbediening van Utrecht kan dan niet eventjes door een collega overgenomen worden en de boel op automatisch laten staan terwijl er niemand zit om in te grijpen bij een noodsituatie kan uiteraard ook niet.

In theorie zou je nog tussen Rotterdam en Woerden kunnen pendelen als de treindienstleider die Gouda en Woerden bedient nog wel werkt, maar volgens mij kun je werknemers niet verplichten om van te voren aan te geven of ze mee doen met een staking of niet dus daar kan je niet op plannen. En als er naast treindienstleiders ook ander personeel staakt die vanwege veiligheidsredenen wel inzetbaar dienen te zijn dan zal het ook stilgelegd worden.


Ik neem aan dat niet alle treinen geschrapt worden die door de getroffen regio's moeten, maar ik neem ook aan dat er niet genoeg personeel of materieel is om alles op te vangen.

Ik neem aan dat als de treindienstleiding in een regio staakt, de NS daar alles schrapt (behalve Amsterdam - Schiphol) en er hooguit wat goederen- of internationale treinen zullen rijden.

Herverdelen (personeel uit andere posten ‘inlenen’ om toch een beperkte dienstregling te kunnen rijden) zal inderdaad niet mogen, als dat al zou kunnen.

Ja ik bedoel eigenlijk de gehele trein, de trein wordt sowieso in die regio geschrapt. Maar de gehele trein lijkt me sterk.

Al zal het soms onvermijdelijk zijn.


Reageer