Skip to main content
beantwoord

ICE Berlijn reservering opeens verplciht binnenland

  • 4 June 2024
  • 26 reacties
  • 1016 Bekeken

De NS app toont in de reisplanner bij ICE Berlijn voor binnenlandse reizen tegenwoordig dat een reservering verplicht is.

Bijvoorbeeld de trein van 15:59 uur Amsterdam - Amersfoort. Dit was tot vorige week niet zo.

De NS biedt geen reguliere binnenlandse IC aan rond 16:00 uur, waarmee er één IC verbinding voor binnenlandse reizigers vanaf Amsterdam  afvalt. Dit is in mijn ogen in strijdt met de vastgestelde dienstregeling (en dus ook de concessie).

Prima als de NS in de zomermaanden de ICE Berlijn alleen voor internationale reizigers wil ‘reserveren’, maar dit kan alleen als aan binnenlandse reizigers wel een alternatief wordt geboden. Dit gebeurde voorgaande jaren wel.

 

Ik vraag me af:

  1. waar blijft de reguliere binnenlandse IC als reizigers niet meer in de IC mogen?
  2. Op grond van welke afspraken mogen binnenlandse reizigers opeens van de ICE Berlijn geweerd worden, terwijl altijd wordt vermeld dat deze trein binnen Nederland een binnenlandse trein is?
  3. Waar blijft de officiële communicatie en oplossing voor binnenlandse reizigers? De app vertoont de reserveringsverplichting gedeeltelijk. Wel in de reisplanner en niet bij actuele vertrektijden.

26 reacties

Reputatie 7
Badge

Deze vraag is meerdere keren gesteld en helaas is het nog steeds zo dat NS dit niet duidelijk communiceert waardoor er veel verwarring is.

Dit is in mijn ogen in strijdt met de vastgestelde dienstregeling (en dus ook de concessie)

Als de IC Berlijn niet meer toefankrlijk is blijven er drie treinen per uur over tussen Amsterdam en Amersfoort. De concessie eist minimaal twee treinen per uur dus dat is niet in strijd met de concessie.

De dienstregeling kan altijd tussentijds veranderd worden zolang maar aan de concessieeisen wordt voldaan.

Bedankt voor de reacties.

Zover ik weet maakt is de IC Berlijn onder van HRN concessie. Daarnaast lijkt het dat in de consessie is afgesproken dat er 2x per uur een ‘intercity’ moet rijden. Er rijden meer treinen op dit traject maar dit zijn stoptreinen. Klopt mijn beeld dat er een ‘harde’ afspraak ligt over het aantal intercity's? 

 

Los van eventuele afspraken blijft het handelen van de NS wereldvreemd. Ja er zijn in de zomer meer reizigers. Alleen deze komen dit uit te lucht vallen en kun je verwachten op een internationale verbinding.

Binnen een bestaande frequentie tussen 2 steden (Amsterdam - Amersfoort) wordt opeens voor enkele maanden gesneden. Dit vind ik niet getuigen van inzicht, aangezien het aantal binnenlandse reizigers niet daalt. Ook staat het haaks op het eerdere beleid in voorgaande jaren om wel een binnenlandse IC te laten rijden naast de ICE Berlijn.

Reizigers worden niet actief geïnformeerd en door deze keuze vervalt weer een reisoptie om de spits te mijden, waarbij t.o.v. de auto met een concurerende reistijd van A naar B gereisd kan worden. Persoonlijk vind ik dit jammer en tevens haaks zijn op alle reclames om aan te moedigen om buiten de spits te reizen. 

 

Er is geen specifieke eis voor intercity's in de concessie. De concessie schrijft wel voor dat de NS de dienstregeling aantoonbaar moet afstemmen op de reizigersvraag, met een minimum van twee treinen per uur (kleine stations 's avonds en in het weekend een keer per uur). Wijzigingen in de dienstregeling moeten ook voorgelegd worden aan de consumentenorganisaties. Ik betwijfel of de NS aan deze voorwaarden heeft voldaan want ik kan het in de adviesaanvragen niet terugvinden.

Reputatie 7
Badge +1

Bedankt voor de reacties.

Zover ik weet maakt is de IC Berlijn onder van HRN concessie. Daarnaast lijkt het dat in de consessie is afgesproken dat er 2x per uur een ‘intercity’ moet rijden. Er rijden meer treinen op dit traject maar dit zijn stoptreinen. Klopt mijn beeld dat er een ‘harde’ afspraak ligt over het aantal intercity's? 

 

Los van eventuele afspraken blijft het handelen van de NS wereldvreemd. Ja er zijn in de zomer meer reizigers. Alleen deze komen dit uit te lucht vallen en kun je verwachten op een internationale verbinding.

Binnen een bestaande frequentie tussen 2 steden (Amsterdam - Amersfoort) wordt opeens voor enkele maanden gesneden. Dit vind ik niet getuigen van inzicht, aangezien het aantal binnenlandse reizigers niet daalt. Ook staat het haaks op het eerdere beleid in voorgaande jaren om wel een binnenlandse IC te laten rijden naast de ICE Berlijn.

Reizigers worden niet actief geïnformeerd en door deze keuze vervalt weer een reisoptie om de spits te mijden, waarbij t.o.v. de auto met een concurerende reistijd van A naar B gereisd kan worden. Persoonlijk vind ik dit jammer en tevens haaks zijn op alle reclames om aan te moedigen om buiten de spits te reizen. 

 

Het weren van binnenlandse reizigers is volgens mij ook op verzoek van Duitsland gebeurd. Eind volgende week begint het EK-voetbal in Duitsland. Er zullen dan ook veel voetbalsupporters met deze treinen naar Duitsland gaan. Vorig jaar waren de Intercity's naar Berlijn in de zomermaanden al overvol en konden mensen in Amsterdam al bijna niet meer instappen. De stops op Hilversum en Amersfoort zijn toen ook meermaals overgeslagen en dat heeft ook weer vervelende gevolgen.      

Reputatie 7
Badge

Het enige dat NS moet doen is een voor- of natrein inleggen op het moment de ICB niet gebruikt mag worden, in ieder geval tussen Amsterdam en Amersfoort. De reizigers vragen niets vreemds, het is NS die eigenlijk op deze manier van deze maatregel profiteert.

Bijzonder is dat alleen internationale IC’s en ICE’s deze zomer reserveringsplichtig zijn. Maar als je een IC(E) in Duitsland neemt en dus niet de grens over gaat hoef je niet te reserveren. Op het NS traject in NL lijken dan toch weer andere spelregels te gelden.

Reputatie 7
Badge +2

De reserveringsplicht is inderdaad op verzoek van Duitsland. Er geldt deze zomer reserveringsplicht op alle grensoverschrijdende langeafstandstreinen vanuit Duitsland, met uitzondering van de grensovergang naar Basel.

De IC Berlijn is echter dan weer uniek want dat is de enige met reserveringsplicht op het hele traject over de grens (in Nederland dus). Op alle andere trajecten geldt de plicht alleen op het stuk tussen de grensstations.

Dat de IC Berlijn vorig jaar zomer overvol was zal trouwens ook niet zo gek zijn, gezien dat toen juist de reserveringsvrije route Nederland in- en uit was dus ideaal voor interrailers.

Wat dan weer irritant is, is dat reserveren van/naar Nederland via DB ook dit jaar weer nagenoeg onmogelijk is daar waar het verplicht is. Met de ICE gaat het zowaar, maar met de IC Berlijn niet.
Dat moet ook ergens met Nederland te maken hebben, want voor de terugreis van m'n vakantie kon ik Wenen - Hannover probleemloos via DB reserveren (en dat gaat toch echt ook een grens met reserveringsplicht over) terwijl Hannover - Deventer niet mogelijk was via DB.

Reputatie 5

Met interesse lees ik ook dit topic over de kwestie die eerder ook al elders in deze community ter sprake is gebracht. Op mijn binnenlandse reizen naar/van Overijssel maak ik vaak gebruik van deze intercity (geen ‘ICE’ overigens). Dat is simpelweg omdat daarmee die reizen véél sneller zijn (dankzij en een betere overstap sprinter in Hilversum, en veel betere aansluiting op de bus scheelt me dat zeker een half uur). Dus zal ik vermoedelijk deze zomer desnoods wel eens een internationale reservering kopen.

Ik neem althans aan dat het wel bijvoorbeeld toegestaan is met een reservering Hilversum-Bad Bentheim slechts tot Deventer te reizen?

Overigens is mijn ervaring dat die internationale IC in de zomermaanden soms inderdaad wel erg druk met toeristen kan zijn, maar heb ik er altijd wel een zitplaats in kunnen vinden (wat ik niet van korte binnenlandse treintjes Enschede<>Amersfoort kan zeggen, daarin ook in de daluren/weekends regelmatig op het balkon moeten staan)

Reputatie 7
Badge

Wat dan weer irritant is, is dat reserveren van/naar Nederland via DB ook dit jaar weer nagenoeg onmogelijk is daar waar het verplicht is. Met de ICE gaat het zowaar, maar met de IC Berlijn niet.
Dat moet ook ergens met Nederland te maken hebben, want voor de terugreis van m'n vakantie kon ik Wenen - Hannover probleemloos via DB reserveren (en dat gaat toch echt ook een grens met reserveringsplicht over) terwijl Hannover - Deventer niet mogelijk was via DB.

Toevallig heb ik afgelopen week geboekt Berlijn>Rotterdam, dus met ICB en dan is de reservering via DB ‘gewoon’ (=gratis) inbegrepen. (Wellicht dat het systeem er even uit lag, dan is een specifieke stoel niet te reserveren, wat heel soms gebeurt.)

 

Ik neem althans aan dat het wel bijvoorbeeld toegestaan is met een reservering Hilversum-Bad Bentheim slechts tot Deventer te reizen?

Dat kost 4,90 (per 9 juni 5,20) maar is alleen geldig icm een internationaal vervoersbewijs.Tsja…...😭

 

Reputatie 3

Het maken van een losse reservering naar Nederland wordt bewust gefrustreerd om te voorkomen dat er reizigers met een Interrail of Eurail-ticket gebruik maken van de IC Berlijn en de ICE. Deze groep reizigers heeft namelijk al een ticket en heeft dus alleen een reservering nodig; NS verkoopt echter liever een Flex Preis-ticket met een veel grotere marge.

Het enige dat NS moet doen is een voor- of natrein inleggen op het moment de ICB niet gebruikt mag worden, in ieder geval tussen Amsterdam en Amersfoort. De reizigers vragen niets vreemds, het is NS die eigenlijk op deze manier van deze maatregel profiteert.

Bijzonder is dat alleen internationale IC’s en ICE’s deze zomer reserveringsplichtig zijn. Maar als je een IC(E) in Duitsland neemt en dus niet de grens over gaat hoef je niet te reserveren. Op het NS traject in NL lijken dan toch weer andere spelregels te gelden.

NS Reizigers profiteert niet van deze maatregel; waarschijnlijk zullen de betalingen voor het vervoer van binnenlandse reizigers aan NS International gewoon doorlopen (ik kan mij niet voorstellen dat NS International er namelijk niet voor betaald wordt), terwijl er wel geteld nul reizigers door NS International vervoerd worden en de dus gebruik maken van de overgebleven treinen. Het is NS International die spekkoper is; wel de inkomsten van de binnenlandse reizigers, maar de stoelen verkopen aan een internationale reiziger.

 

Wat betreft het inleggen van voor- en natreinen, vanaf de nieuwe concessie is het NS niet meer toegestaan om deze in te leggen op 2 treinen in de middagspits van Amsterdam Centraal naar Deventer na. De dienstregeling in 2025 komt er daarmee als volgt uit te zien tussen Hilversum en Amersfoort Centraal::

 

In het uur dat de IC Berlijn rijdt:

  • 1x per uur een Intercity Amsterdam Centraal - Hilversum - Amersfoort Centraal - Deventer 
  • 2x per uur IC direct Breda - Rotterdam Centraal - Schiphol Airport - Amsterdam Zuid - Hilversum - Amersfoort Centraal - Amersfoort Schothorst
  • 2x per uur Sprinter: Amsterdam Centraal - Hilversum - Amersfoort Centraal - Amersfoort Vathorst
  • 1x per uur IC Berlijn (toegankelijkheid voor binnenlandse reizigers nog onbekend)

In het uur dat de IC Berlijn niet rijdt:

  • 2x per uur Intercity Amsterdam Centraal - Hilversum - Amersfoort Centraal (- Deventer)
  • 2x per uur IC direct Breda - Rotterdam Centraal - Schiphol Airport - Amsterdam Zuid - Hilversum - Amersfoort Centraal - Amersfoort Schothorst
  • 2x per uur Sprinter: Amsterdam Centraal - Hilversum - Amersfoort Centraal - Amersfoort Vathorst

Waarschijnlijk wil men alvast op deze situatie vooruit lopen en legt men nu al geen voor- of natreinen in.

Reputatie 7
Badge +3

Graag wijs ik @Thtc nogmaals op de pagina https://www.nsinternational.com/nl/tickets-kopen/zitplaats-reserveren-ice-intercity-berlijn

Op deze pagina is het eenvoudig om een losste zitplaatsreservering te maken voor reizigers die al een ticket hebben zoals een Eurail of Interrail. Er zijn geen contingenten voor deze plaatsen zoals richting Frankrijk. 

Reputatie 7
Badge +2

 

Toevallig heb ik afgelopen week geboekt Berlijn>Rotterdam, dus met ICB en dan is de reservering via DB ‘gewoon’ (=gratis) inbegrepen. (Wellicht dat het systeem er even uit lag, dan is een specifieke stoel niet te reserveren, wat heel soms gebeurt.)

 

​​​​​

Ja, een ticket kopen incl. reservering gaat maar een losse reservering wil DB niet verkopen.

Wat jammer is, want alleen DB biedt zitplaatskeuze op een plattegrondje aan en de andere opties alleen met globale voorkeur.

 

Wat betreft het inleggen van voor- en natreinen, vanaf de nieuwe concessie is het NS niet meer toegestaan om deze in te leggen op 2 treinen in de middagspits van Amsterdam Centraal naar Deventer na. De dienstregeling in 2025 komt er daarmee als volgt uit te zien tussen Hilversum en Amersfoort Centraal::

Strikt gezien stelt de nieuwe concessie geen eisen aan stoppatronen, ik vermoed dat men dus ook een sprinter zou kunnen laten vervallen. Maar verder is het natuurlijk een belachelijke voorwaarde uit de concessie dat de NS geen voor- of volgtrein mag inleggen bij een IC Berlijn buiten de spits. Enige lichtpuntje is dat er dus wel een volgtrein om 16:04 komt en die ook helemaal tot Deventer gaat rijden.

Reputatie 3

Graag wijs ik @Thtc nogmaals op de pagina https://www.nsinternational.com/nl/tickets-kopen/zitplaats-reserveren-ice-intercity-berlijn

Op deze pagina is het eenvoudig om een losste zitplaatsreservering te maken voor reizigers die al een ticket hebben zoals een Eurail of Interrail. Er zijn geen contingenten voor deze plaatsen zoals richting Frankrijk. 

Mooi dat dit geregeld is.

 

Nog een opmerking over de gelinkte pagina:

 

“Heeft u een treinticket tussen Nederland en Duitsland zonder zitplaatsreservering? En wilt u er zeker van zijn dat u kunt zitten? Dan kunt u online een zitplaats reserveren.”

 

Deze bovenstaande tekst strookt niet met de tekst over het verplicht reserveren. De tekst “En wilt u er zeker van zijn dat u kunt zitten?” mag wel weg.

 

Wat betreft het inleggen van voor- en natreinen, vanaf de nieuwe concessie is het NS niet meer toegestaan om deze in te leggen op 2 treinen in de middagspits van Amsterdam Centraal naar Deventer na. De dienstregeling in 2025 komt er daarmee als volgt uit te zien tussen Hilversum en Amersfoort Centraal::

Strikt gezien stelt de nieuwe concessie geen eisen aan stoppatronen, ik vermoed dat men dus ook een sprinter zou kunnen laten vervallen. Maar verder is het natuurlijk een belachelijke voorwaarde uit de concessie dat de NS geen voor- of volgtrein mag inleggen bij een IC Berlijn buiten de spits. Enige lichtpuntje is dat er dus wel een volgtrein om 16:04 komt en die ook helemaal tot Deventer gaat rijden.

Ook in de ochtendspits vertrek om 8:00 uur  mag er geen voor- of natrein worden ingezet.

De nieuwe concessie voorziet alleen in voor- of volgtreinen in de spitsrichting, dus in de ochtend richting Amsterdam. Maar omdat de eerste internationale trein pas om 10:00 in Amsterdam aankomt zijn er geen voortreinen nodig. Althans dat is de redenatie uit de concessie, reizigers die om 8:00 Amsterdam willen verlaten zullen het er niet mee eens zijn dat ze tegen de spitsrichting in reizen en daardoor maar en langzamere sprinter moeten nemen.

Reputatie 7
Badge +1

Het maken van een losse reservering naar Nederland wordt bewust gefrustreerd om te voorkomen dat er reizigers met een Interrail of Eurail-ticket gebruik maken van de IC Berlijn en de ICE.

Dat DB hier nog geen losse reserveringen kan maken, daar moet je niets anders achter zoeken dan een technisch probleem. Tot vorig jaar kon je via DB geen enkele losse reservering online boeken als die verplicht was. Daar is dit jaar verandering in gekomen, maar het werkt nog lang niet overal. Misschien dat het volgend jaar een keer werkt, geen idee. DB heeft nog genoeg andere bugs op te lossen.

Reputatie 2

Nouja ik vermeed die trein toch meestal al. Vaak was toch alles gereserveerd (ik moest van Almelo naar Amsterdam) en om dan potentieel bij iedere stop op te moeten staan, dan neem ik wel een latere. Ohja, ik heb ooit eens in zon fietsenwagon gezeten. Maar dat was van korte duur. Defecte trein.

Reputatie 7
Badge +1

Nouja ik vermeed die trein toch meestal al. Vaak was toch alles gereserveerd

De BahnComfort-zitplaatsen zijn nooit gereserveerd, maar je moet weten in welk rijtuig die zijn.

Inmiddels ook geëscaleerd via Rover. Uitkomst, zij hebben geïnformeerd en het blijkt een fout van de NS. Goed om te horen en super fijn dat Rover oog heeft voor het belang van de reiziger.

Wel uitermate teleurstellend dat de NS niet zelf handelt als klanten signalen afgeven. Zegt in mijn ogen iets over de organisatie. Mijn persoonlijke ervaring is dat de klant niet op 1 staat. Klantenservice is een soort firewall. Ze nemen klachten in ontvangst en stoppen ze diep weg in een la, in plaats van actief de eigen interne collega’s te informeren. Althans dit is wat ik ervaar ;)

 

Reactie Rover:

[…]
“Nadat Rover hoorde dat de internationale trein naar Berlijn alleen nog gebruikt zou mogen worden met een reservering hebben we er gelijk actie op ondernomen. Het bleek een fout van enkele NS medewerkers waardoor het o.a. verkeerd in de reisplanner is gezet en dit wordt hersteld. Binnenlandse reizen met intercity Berlijn, zoals tussen Amsterdam en Amersfoort zijn dus gewoon mogelijk zonder reservering. Reservering is in de zomer alleen verplicht voor reizigers van/naar Duitsland.” 
[…]

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Sorry de reactie van NS is mede gezien de gebeurtenissen ook met allerlei andere treinen momenteel (IC Brussel) volstrekt ongeloofwaardig. Dat je als bedrijf de schuld neerlegt bij individuele medewerkers vind ik ook behoorlijk treurig.

Sorry de reactie van NS is mede gezien de gebeurtenissen ook met allerlei andere treinen momenteel (IC Brussel) volstrekt ongeloofwaardig. Dat je als bedrijf de schuld neerlegt bij individuele medewerkers vind ik ook behoorlijk treurig.

Niets ongeloofwaardigs aan, als je ervan uitgaat dat de ‘enkele’ NS-medewerkers waarschijnlijk de directeur, de betreffende onderdirecteur en twee werknemers zijn. 

Badge +3

Inmiddels ook geëscaleerd via Rover. Uitkomst, zij hebben geïnformeerd en het blijkt een fout van de NS. Goed om te horen en super fijn dat Rover oog heeft voor het belang van de reiziger.

Oke, hoeft https://voorbeterov.nl (Rikus) daar in ieder geval verder geen werk van te maken… 🤣

https://x.com/mijvoorbeterov/status/1800544983138934825


“Nadat Rover hoorde dat de internationale trein naar Berlijn alleen nog gebruikt zou mogen worden met een reservering hebben we er gelijk actie op ondernomen. Het bleek een fout van enkele NS medewerkers waardoor het o.a. verkeerd in de reisplanner is gezet en dit wordt hersteld. Binnenlandse reizen met intercity Berlijn, zoals tussen Amsterdam en Amersfoort zijn dus gewoon mogelijk zonder reservering. Reservering is in de zomer alleen verplicht voor reizigers van/naar Duitsland.”

 

 

 

Iemand enig idee hoe dit zit met binnenlandse reizen met ICE International? Of is dat voorlopig sowieso uitgesloten. Ik had bedacht om dan maar een stoelreservering van Amsterdam naar Oberhausen aan te schaffen, in combinatie met mijn NS abonnement. Geen idee of dat dan wel is toegestaan. 

Reputatie 7
Badge +1

Iemand enig idee hoe dit zit met binnenlandse reizen met ICE International? Of is dat voorlopig sowieso uitgesloten. Ik had bedacht om dan maar een stoelreservering van Amsterdam naar Oberhausen aan te schaffen, in combinatie met mijn NS abonnement. Geen idee of dat dan wel is toegestaan. 

Je mag binnenlands met de ICE reizen. Er worden toeslagen voor verkocht en de voorwaarden daarvoor vermelden niets over reserveringen. Maar NS doet zijn uiterste best om de treinen voor de binnenlandse reiziger verborgen te houden.

Reputatie 3

 

Iemand enig idee hoe dit zit met binnenlandse reizen met ICE International? Of is dat voorlopig sowieso uitgesloten. Ik had bedacht om dan maar een stoelreservering van Amsterdam naar Oberhausen aan te schaffen, in combinatie met mijn NS abonnement. Geen idee of dat dan wel is toegestaan. 

Het is in principe niet toegestaan om een stoel te reserveren voor een verbinding die niet geheel gedekt wordt door een vervoersbewijs; hoewel technisch gezien niet onmogelijk.

Tot en met 1 september 2024 is het instappen in de richting Amsterdam en het uitstappen in de richting Duitsland niet toegestaan, hoewel het formeel niet verboden is om er in te zitten binnen Nederland met een geldig NS vervoersbewijs of abonnement al dan niet met toeslag. Vanaf 2 september staat de ICE weer normaal in dienstregeling en is het op de Nederlandse stations weer in beide richtingen toegestaan om in- en uit te stappen. Wat er vanaf de dienstregeling 2025 met de ICE gaat gebeuren met betrekking tot het reizen binnen Nederland is nog niet bekend.

Reageer