Skip to main content

Zoals inmiddels bekend is een oude ICM-M verdwenen. Er zijn nog 80 ICM-M . Heb geen totaal overzicht meer hoeveel ICR, ICM-M en DDZ er zijn. 

Tot 2030 (en daarna):zal de ICM-M verdwijnen. De ICNG, DD-NG en Sprinters die deels als Intercity zal kunnen worden ingezet zullen ICM-M en DDZ gefaseerd vervangen. 

Zie dat de afvoer van oude Intercity's nu iets sneller gaat dan de instroom van nieuwe Intercity's. 

Is dat op te vangen qua treinreizigers? ICNG is nu  bezig om Traxx + ICR te vervangen. De 109 ICNG zullen instromen. Maar niemand die weet hoe lang dat gaat duren. Vervanging van ICM-M door ICNG zal later gebeuren. Zullen daar nog extra ICNG besteld worden bovenop de 109 ICNG? 

En over DD-NG weten we alleen dat er 30 vierdelige en 30 zesdelige DD-NG geleverd zullen worden. 

 

Zie dat de afvoer van oude Intercity's nu iets sneller gaat dan de instroom van nieuwe Intercity's. 

Is dat op te vangen qua treinreizigers? ICNG is nu  bezig om Traxx + ICR te vervangen. De 109 ICNG zullen instromen. Maar niemand die weet hoe lang dat gaat duren. Vervanging van ICM-M door ICNG zal later gebeuren. Zullen daar nog extra ICNG besteld worden bovenop de 109 ICNG? 

En over DD-NG weten we alleen dat er 30 vierdelige en 30 zesdelige DD-NG geleverd zullen worden. 

Het aantal intercityreizigers is na corona flink lager gebleven dan daarvoor. Een inkrimping bij het intercitymaterieel is dan ook niet anders dan wat je logischerwijs kunt verwachten. Er zal bij de intercity's geleidelijk toegewerkt worden naar een nieuw evenwicht tussen de hoeveelheid materieel en de hoeveelheid reizigers.


......... Er zal bij de intercity's geleidelijk toegewerkt worden naar een nieuw evenwicht tussen de hoeveelheid materieel en de hoeveelheid reizigers.......

Vooralsnog blijkt dat helemaal niet uit de toekomstplannen van NS.

Wel zal er voorlopig enig Sprintermaterieel als IC rijden, beter dan nutteloos aan de kant laten staan. Hierdoor kunnen qua onderhoud duurste treinen buiten dienst.


Volgens de laatste berichtgeving die ik kan vinden zijn er in totaal 109 besteld. De laatste 10 worden uiterlijk in 2026 geleverd.


Zie dat de afvoer van oude Intercity's nu iets sneller gaat dan de instroom van nieuwe Intercity's. 

Is dat op te vangen qua treinreizigers? ICNG is nu  bezig om Traxx + ICR te vervangen. De 109 ICNG zullen instromen. Maar niemand die weet hoe lang dat gaat duren. Vervanging van ICM-M door ICNG zal later gebeuren. Zullen daar nog extra ICNG besteld worden bovenop de 109 ICNG? 

En over DD-NG weten we alleen dat er 30 vierdelige en 30 zesdelige DD-NG geleverd zullen worden. 

Het aantal intercityreizigers is na corona flink lager gebleven dan daarvoor. Een inkrimping bij het intercitymaterieel is dan ook niet anders dan wat je logischerwijs kunt verwachten. Er zal bij de intercity's geleidelijk toegewerkt worden naar een nieuw evenwicht tussen de hoeveelheid materieel en de hoeveelheid reizigers.

Dat idee heb ik inmiddels ook. Voor de coronacrisis had je de plannen die uitging van extra treinreizigers. 

Na de coronacrisis is de werkelijkheid anders. 


Zoals inmiddels bekend is een oude ICM-M verdwenen. Er zijn nog 80 ICM-M . Heb geen totaal overzicht meer hoeveel ICR, ICM-M en DDZ er zijn. 

Volgens treinposities zijn er nog 88 ICM's (van de oorspronkelijk 137) en 45 DDZ's (van de oorspronkelijk 50) inzetbaar. Van ICR heb ik geen idee hoeveel stammen er beschikbaar waren en nog zijn.

En over DD-NG weten we alleen dat er 30 vierdelige en 30 zesdelige DD-NG geleverd zullen worden. 

Op Wikipedia is beschreven dat basisorder inderdaad uit 30 vier- en 30 zesdelige treinen zou bestaan. Goed voor circa 30.000 zitplaatsen, met als optie om uit te breiden tot een order van 80.000 zitplaatsen. Ik vermoed, om zo ook een deel ICM of misschien zelfs VIRM te kunnen vervangen. Die lopen tegen die tijd ook richting de 40 jaar. 

Als ik dit artikel goed begrijp, zal de trein worden gebouwd volgens het Civity platform van CAF, wat we ook van de SNG's kennen.


Van ICR zijn er voor zover ik kan achterhalen nog 16 voor binnenlandse dienst waarvan er 11 ingezet hadden moeten worden op een gemiddelde dag (let op: dit is nog van voor de afschaling van de ICD Amsterdam - Breda tot een uurdienst, in dagplan zijn het er dus mogelijk minder geworden).


......... Er zal bij de intercity's geleidelijk toegewerkt worden naar een nieuw evenwicht tussen de hoeveelheid materieel en de hoeveelheid reizigers.......

Vooralsnog blijkt dat helemaal niet uit de toekomstplannen van NS.

Die toekomstplannen hebben sowieso altijd een hoog politiek gehalte en het zou niet de eerste keer zijn dat ambitieuze plannen van NS uiteindelijk in stilte in het halfronde archief verdwijnen.

Eerst maar eens kijken wat er in augustus bij de definitieve aanvraag voor de dienstregeling 2025 over blijft van de in februari gepresenteerde plannen. 


Reageer