Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

185 reacties

En dan te bedenken dat het inmiddels meer dan 10 jaar geleden dat de Fyra-treinstellen uit de dienst werden gehaald. We zitten al die jaren opgescheept met treinen die eigenlijk al waren afgeschreven.

Wat een treurigheid.

Er zit nu wel druk op omdat NS de ICR wilde verkopen. 

Die karren zijn 40 jaar oud dus ik denk niet dat de kopers in de rij staan. Daarnaast zijn er nog maar weinig vervoerders die losse rijtuigen kopen.

Maar misschien wil.Arriva ze nog een tijdje huren als ze toestemming krijgen om op het hoofdnet te gaan rijden.

Reputatie 5

Volgende ICNG is onderweg: 

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=2429159790593802&set=gm.1347594912686928&type=3

De instroom van ICNG zal gefaseerd sneller gaan. Eerste ritten vanaf april? Las dat de 8 grijs/groene Traxx (Bron: Somda/Railhobby) vanaf april er niet meer zijn. 

Alleen de (45) Akiem Traxx voor series 1000, 1100 en 9200 zijn er dan nog. Wordt toch redelijk krap. Tenzij afvoer van Traxx + ICR synchroon gaat met instroom van ICNG. 

Desnoods kan NS leentjebuur doen met NMBS met I - 11 rijtuigen. Mits de I - 11 is aangepast voor het rijden op HSL . Bron: Groot Belgisch Treinen Forum. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik begreep van Somda dat het idee was dat de eerste testinzet met reizigers ergens de komende weken moet gaan plaatsvinden. Hopelijk lukt dat.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd. 🙂

Volgens een inmiddels achterhaalde planning had vanaf 17 april de 900 serie een 50/50 mix van ICNG (gekoppeld) en ICR moeten zijn. Die planning is echter dus al weer achterhaald, laatste wat ik heb gelezen is dat er nu één solo ICNG achtje gaat rijden medio april en de rest volgt op een later tijdstip.

Reputatie 5

Volgens een inmiddels achterhaalde planning had vanaf 17 april de 900 serie een 50/50 mix van ICNG (gekoppeld) en ICR moeten zijn. Die planning is echter dus al weer achterhaald, laatste wat ik heb gelezen is dat er nu één solo ICNG achtje gaat rijden medio april en de rest volgt op een later tijdstip.

Klopt. De vervangen Traxx + ICR als "warme reserve" zullen verhuizen naar een terrein in Arnhem. En dan de overige ICNG op Watersgraafsmeer, Rotterdam, Utrecht Cartesiusweg en Breda als ze instromen? Waar laten ze al die ICNG die instromen? Oppassen dat die graffitispuiters niet kan toeslaan! Irritante gasten. 

Reputatie 7
Badge +2

Waar laten ze al die ICNG die instromen?

Was de nieuwe werkplaats op Amersfoort GE daar niet speciaal voor aangelegd? Daar heb ik sowieso al wel vaker een ICNG op de buitensporen zien staan.

Reputatie 5

Volgens een inmiddels achterhaalde planning had vanaf 17 april de 900 serie een 50/50 mix van ICNG (gekoppeld) en ICR moeten zijn. Die planning is echter dus al weer achterhaald, laatste wat ik heb gelezen is dat er nu één solo ICNG achtje gaat rijden medio april en de rest volgt op een later tijdstip.

Hangt vanaf in welke uren ze de proefperiode met 1 achtdelige ICNG (417 zitplaatsen) willen rijden. Op dit moment is het druk in Intercity Direct i.v.m. treinongeluk bij Voorschoten. 

Ben zoal benieuwd hoe de trein samenstellingen zullen worden. De ICNG is flexibeler dan de huidige Intercity Direct. 1 vijfdelige ICNG zal na 21.00 op werkdagen prima kunnen. Maar in spitsuren heb je 13 - 16 rijtuigen (672/834 zitplaatsen) nodig. 

Materieelinzet zal in het begin nog niet representatief zijn voor wat het uiteindelijk gaat worden. Pas als een hele treinserie met ICNG gereden wordt kan je een efficiënte materieelplanning maken met splitsen en combineren.

Reputatie 5

Materieelinzet zal in het begin nog niet representatief zijn voor wat het uiteindelijk gaat worden. Pas als een hele treinserie met ICNG gereden wordt kan je een efficiënte materieelplanning maken met splitsen en combineren.

Het zal in het begin toch een mix van Traxx + ICR en ICNG zijn. De ICNG 3222 kunnen ze bijvoorbeeld vanaf 19 april na 19:00 en in weekeinden kunnen inzetten. Totdat de proefperiode goed is gegaan. 

Mee eens dat efficiënte materieel planning mogelijk is als ICNG is ingestroomd. Vooral omdat mijn verwachting dat het aantal treinreizigers op de Intercity Direct zal toenemen vanwege meer comfort (USB, stopcontacten, displays, schonere toiletten, Nomad Digital Wifi), hogere snelheid ( tijdswinst), punctualiteit en betrouwbaarheid. Verwacht niet direct kleinere treinsamenstellingen. Zeker niet in spitsuren.  

Eigenlijk was het de bedoeling om al 4 stellen in te zetten vanaf volgende week, maar daar is blijkbaar wat vertraging in ontstaan. Zolang het een mix ICR en ICNG wordt verwacht ik dat men zo veel mogelijk in vaste samenstellingen blijft rijden zodat materieel makkelijk uitwisselbaar is. Vanaf december zou men tussen Schiphol en Rotterdam met 200km/u moeten gaan rijden en moet alles dus ICNG zijn hier.

Reputatie 5

Eigenlijk was het de bedoeling om al 4 stellen in te zetten vanaf volgende week, maar daar is blijkbaar wat vertraging in ontstaan. Zolang het een mix ICR en ICNG wordt verwacht ik dat men zo veel mogelijk in vaste samenstellingen blijft rijden zodat materieel makkelijk uitwisselbaar is. Vanaf december zou men tussen Schiphol en Rotterdam met 200km/u moeten gaan rijden en moet alles dus ICNG zijn hier.

Naar mijn weten is nu alleen ICNG 3133, 3222 en 3135 helemaal gereed voor het rijden. Maar misschien dat er nog een ICNG binnenkort naar Nederland gebracht wordt. 

Even afwachten of het deel tussen Rijpwetering tot vlak voor Groene Hart tunnel vanaf december 2023 met 200 km p/u te berijden is. Heb daar geen informatie van. 

Reputatie 7
Badge

De 3134 en 3136 staan ook op de planning. Maar met Pasen zijn er geen transporten geweest. Komend weekend verwacht ik weer wat. Misschien weer eens een twee stellen in één keer. 🙂

 

Reputatie 5

Eerste rit zit erop: 

 

Is al bezig met tweede rit. Begin van een nieuw tijdperk. 

 CNG heeft een paar mooie verbeteringen maar er gaan ongetwijfeld problemen ontstaan bij drukte, en ook overlast door de afwezigheid van bruikbare prullenbakjes op de normale plek onder de tafeltjes.

Hopelijk neemt NS een voorbeeld aan de verschillende Scandinavische spoorbedrijven die bij zitplekken plastic zakjes ophangen, waarmee reizigers hun afval zelf mee kunnen nemen uit de trein na hun reis.

De afwezigheid van prullenbakjes bij de zitplaatsen zie ik juist als een positieve ontwikkeling, de kleine prullenbakjes in de huidige treinen zitten altijd stampvol, zijn vies en stinken vaak. In de sprinters gaat het ook goed met prullenbakken op de balkons. Maar, er zijn altijd uitzonderingen uiteraard.

Grote prullenbakken op de balkons werken beter dan die minibakjes.

Reputatie 5

 CNG heeft een paar mooie verbeteringen maar er gaan ongetwijfeld problemen ontstaan bij drukte, en ook overlast door de afwezigheid van bruikbare prullenbakjes op de normale plek onder de tafeltjes.

Hopelijk neemt NS een voorbeeld aan de verschillende Scandinavische spoorbedrijven die bij zitplekken plastic zakjes ophangen, waarmee reizigers hun afval zelf mee kunnen nemen uit de trein na hun reis.

De afwezigheid van prullenbakjes bij de zitplaatsen zie ik juist als een positieve ontwikkeling, de kleine prullenbakjes in de huidige treinen zitten altijd stampvol, zijn vies en stinken vaak. In de sprinters gaat het ook goed met prullenbakken op de balkons. Maar, er zijn altijd uitzonderingen uiteraard.

Grote prullenbakken op de balkons werken beter dan die minibakjes.

Die minibakjes kunnen snel vol raken. De grote prullenbakken is bedoeld voor meerdere reizigers. Wordt bij elke eindpunt/beginpunt de prullenbakken geleegd? 

Reputatie 5

In ICNG gezeten. Met recht kan het een nieuwe generatie treinen genoemd worden. Sneller, comfortabeler, stiller en schoner.

De stoelen zijn prima. Niet te hard. USB, stopcontacten, leeslampjes extra in eerste klasse. Transparant, modern en sfeervol. Kan niet wachten totdat alle saaie ICR vervangen zijn door ICNG. 

Jammer dat 200 km p/u alleen tussen Groene Hart tunnel - Rotterdam Noord gereden kan worden. Hoop dat Infraspeed het deel tussen Aquaduct - Groene Hart tunnel snel geschikt kan maken voor 200 km p/u. 

Geluidsniveau van deze trein is aanzienlijk lager dan bij de rijtuigen. Zelfs bij 200 km p/u is de trein niet lawaaiig. 

Reputatie 7
Badge +3

Het werd dan ook tijd dat NS eindelijk met geschikt materieel gaat rijden. De topsnelheid van dit nieuwe materieel blijft problematisch gezien de baanvaksnelheid van 300 km/u.
 

https://nos.nl/artikel/2472003-ruim-tien-jaar-na-fyra-debacle-rijdt-de-allernieuwste-intercity-op-het-spoor

Het werd dan ook tijd dat NS eindelijk met geschikt materieel gaat rijden. De topsnelheid van dit nieuwe materieel blijft problematisch gezien de baanvaksnelheid van 300 km/u.
 

https://nos.nl/artikel/2472003-ruim-tien-jaar-na-fyra-debacle-rijdt-de-allernieuwste-intercity-op-het-spoor

 En hoeveel kilometer zou de trein op de korte stukken in NL dan 300 km/uur kunnen halen ? Volgens mij zou dat maar heel beperkt zijn als de baan het daadwerkelijk toelaat.

Reputatie 7
Badge +1

Het werd dan ook tijd dat NS eindelijk met geschikt materieel gaat rijden. De topsnelheid van dit nieuwe materieel blijft problematisch gezien de baanvaksnelheid van 300 km/u.
 

https://nos.nl/artikel/2472003-ruim-tien-jaar-na-fyra-debacle-rijdt-de-allernieuwste-intercity-op-het-spoor

 En hoeveel kilometer zou de trein op de korte stukken in NL dan 300 km/uur kunnen halen ? Volgens mij zou dat maar heel beperkt zijn als de baan het daadwerkelijk toelaat.

Volgens mij rijdt de Thalys al heel wat jaren harder dan 200 km/uur dus dat zal best wel bekend zijn. Ik ben blij dat er nu eindelijk weer een trein is die harder dan 160 km/uur kan in Nederland. Ziet er ook wel goed uit. Vindt wel dat het heel lang heeft geduurd na het Fyra-debacle. Sluit mij dan ook aan bij de realistische woorden van iMark.

 

Reputatie 7
Badge

 En hoeveel kilometer zou de trein op de korte stukken in NL dan 300 km/uur kunnen halen ? Volgens mij zou dat maar heel beperkt zijn als de baan het daadwerkelijk toelaat.

 

Tussen Amsterdam en Rotterdam is er genoeg tijd om 300 te rijden. Gewoon sneller optrekken en dan haal je het prima. De Thalys kan het ook.

Dus! Waarom zou NS op zn minst het niet kunnen halen om met de ICNG 200 km te rijden het hele stuk tussen Amsterdam en Rotterdam? 

Sterker nog ..ik zie het nog gebeuren dat NS op het laatste moment er toch voor zal kiezen om minder hard te rijden dan 200 km tussen Amsterdam en Rotterdam. Het lijkt me echt weer zo iets typisch. En dat zou jammer zijn wel, want daar zijn die treinen niet voor bedoelt.

Oh...en op de overige lijnen zou het fijn zijn als er 160 gereden zou worden inplaats van 140. Maar zelfs 140 wordt tegenwoordig al niet eens meer gehaald om🤷‍♂️ wat voor reden dan ook. Het wordt er allemaal niet punctueler op.  

Reputatie 7
Badge +3

Door treinen met grote snelheidsverschillen over hetzelfde baanvak te laten rijden verlies je veel baanvakcapaciteit. Dat kan in de toekomst tot grote capaciteitsproblemen gaan leiden. 

Vergelijken met de huidige krakkemikkige treindienst is dan ook zinloos. Dat is een lapmiddel geweest na het Fyra-fiasco. Je moet het vergelijken met de situatie zoals die had kunnen en moeten zijn na het inzetten van materieel dat 250 km/u per uur kan rijden.

Reputatie 5

Het werd dan ook tijd dat NS eindelijk met geschikt materieel gaat rijden. De topsnelheid van dit nieuwe materieel blijft problematisch gezien de baanvaksnelheid van 300 km/u.
 

https://nos.nl/artikel/2472003-ruim-tien-jaar-na-fyra-debacle-rijdt-de-allernieuwste-intercity-op-het-spoor

Je maakt een denkfout. De baanvaksnelheid is 300 km p/u. Maar op welke deel kan echt 300 km p/u gereden worden? Slechts een klein deel. Tussen Schiphol - Rotterdam wordt het verschil in snelheid tussen ICNG en HST op een klein deel gemaakt. De ICNG is 3 minuten sneller dan de 160 km p/u materieel. De uiteindelijke verschil zal 3 - 4 minuten zijn. Zelfs met 6 ICNG keer p/u en 1 keer p/u Thalys & Eurostar is er ruimte genoeg. 

Tussen Rotterdam - Breda zijn de verschillen nog geringer. 

Reputatie 7
Badge +3

De denkfout ligt echt niet bij mij. Je hebt optimale baanvakcapaciteit wanneer alle treinen met dezelfde snelheid worden ingelegd. 
Er is op dit weliswaar op dit moment voldoende capaciteit. Maar toekomstvast is het niet. Zeker niet als er meer capaciteit aangevraagd gaat worden door Eurostar (naar zowel Londen als Parijs). 

Daarom ben ik zeer sceptisch over de aanschaf van treinen die maar 200 km/u kunnen rijden. Het is dan ook totaal niet conform de oorspronkelijke plannen waarvoor de peperdure HSL Zuid is aangelegd. NS levert nog steeds een wanprestatie.

Reputatie 5

De denkfout ligt echt niet bij mij. Je hebt optimale baanvakcapaciteit wanneer alle treinen met dezelfde snelheid worden ingelegd. 
Er is op dit weliswaar op dit moment voldoende capaciteit. Maar toekomstvast is het niet. Zeker niet als er meer capaciteit aangevraagd gaat worden door Eurostar (naar zowel Londen als Parijs). 

Daarom ben ik zeer sceptisch over de aanschaf van treinen die maar 200 km/u kunnen rijden. Het is dan ook totaal niet conform de oorspronkelijke plannen waarvoor de peperdure HSL Zuid is aangelegd. NS levert nog steeds een wanprestatie.

Op HSL Parijs - Lyon/Lille is dat nodig. Dan zou de ICNG de TGV ophouden. 

Natuurlijk is het optimaal als alle treinen 300 km p/u kan rijden. Maar dat is voor NS totaal onrendabel. Alsof je een Ferrari gaat aanschaffen waar je slechts 40 km echt hard kunnen rijden. Terwijl je met een gewone véél goedkopere gezinsauto die afstand iets langzamer aflegt. 

 

Het is vooral qua exploitatie beter voor NS. Eigenlijk wilde NS eerst de Intercity Max. De ICNG heeft meer overeenkomsten met Intercity Max dan met Fyra. 

Reputatie 6
Badge

Daarom ben ik zeer sceptisch over de aanschaf van treinen die maar 200 km/u kunnen rijden. Het is dan ook totaal niet conform de oorspronkelijke plannen waarvoor de peperdure HSL Zuid is aangelegd. NS levert nog steeds een wanprestatie.

Een trein die harder rijdt dan 200 km/u heeft veel smallere deuren en geen gelijkvloerse instap vanwege de extra/strengere (veiligheids)eisen die bij hogere snelheden gelden rondom o.a. luchtdruk. Kijk maar eens wat voor smalle, onpraktische, niet-toegankelijke deuren de Thalys heeft (en ook V250/Fyra had smalle deuren met trappetjes). Thalys staat dan ook langer stil op de stations voor in- en uitstappen. Van de 3 minuten tijdswinst die het rijden op 300 km/u biedt, ben je op Schiphol en op Rotterdam 1 minuut kwijt aan langer in- en uitstappen. Netto heb je dus 1 minuut winst bij 300 km/u rijden ten opzichte van 200 km/u.

 

Je kunt je eerder afvragen of het aanleggen van infrastructuur voor 300 km/u een verstandige keuze was. Het rijden met treinen op 200 km/u is in ieder geval wel goed verdedigbaar. Nu zijn er tenminste treinen waar iedereen gelijkvloers in kan stappen met brede deuren (de eerste rolstoeltoegankelijke intercity in Nederland!) en die in de rest van het land prima ingezet kunnen worden zonder overal hinder te hebben van traag in- en uitstappen door smalle Thalysdeuren. 

Reageer