NS wilde aanvankelijk eerst de zeer ambitieuze Intercity Max plannen uitvoeren. Maar vanaf 2025 zal de Intercity Max plannen versoberd worden:
https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/
Er is tegenslag met levering van ICNG en snelheidsbeperking op HSL. Maar ooit zal de oude plannen van NS uitgevoerd worden.
De treinreizigers zullen profiteren van de HSL via tijdswinst vanaf bepaalde delen van het land. Mits de ICNG goed gaat functioneren. Krijg het idee dat het geleidelijk aan beter. Op de series 900, 1000, 1100 is op Treinpositie.nl te zien dat de ICNG al meer wordt ingezet dan Traxx + ICR. En dat de storingen geleidelijk aan minder wordt.
De integratie van HSL is naar mijn mening een goede stap geweest van destijds Minister Schultz. Zie concessie 2015 - 2025. Zoals dat ook gebeurt in andere landen waar treinen op delen van HSL in combinatie met delen van klassieke spoornet. Alleen is de tijdswinst niet overal spectaculair op alle binnenlandse treinverbindingen. Als de ICNG wordt ingezet tussen (Breda) Rotterdam - Schiphol - Amersfoort/Enschede is de tijdswinst richting Rotterdam zoal niet bijzonder. Of geheel niet. Richting Breda is dat anders. In landen zoals Spanje was de tijdswinst op binnenlandse verbindingen spectaculair.
De Fyra concept was al een flop. Alleen de serie 9500 zal vergelijkbaar zijn met de plannen met de Fyra. De HSL zal gefaseerd optimaal benut worden vanaf 2025. De HSL Zuid zal geleidelijk meer gebruikt als een veredelde Intercitylijn dan als HSL richting België/Frankrijk/Engeland/Europa.