Skip to main content

Integratie HSL in hoofdrailnet

  • May 26, 2025
  • 0 reacties
  • 74 Bekeken

Hanzeboog

In dienstregeling 2025 is de HSL geïntegreerd in hoofdrailnet. Zij het met (2 jaar) vertraging.

Vindt doortrekkking van HSL naar andere delen van het land met Intercity Direct prettig. Al zal daar verschillend over gedacht worden. 

Richting Rotterdam kies ik liever voor overstap op Lelystad Centrum dan via Amersfoort & Utrecht. De ICNG rijdt prettig. Minpunt is het gekraak bij de bak overgangen. Maar die hoor ik onderhand al niet meer. 

Zoals met alle veranderingen zijn er positieve en negatieve effecten. Er zijn wat meer mogelijkheden. Zeker als het straks doorgetrokken is naar Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Dan is er een rechtstreekse verbinding naar Rotterdam. Wat tijdswinst oplevert. 

Nog beter zal het zijn als het richting Breda wordt doorgetrokken. Dan is de Intercity Direct Groningen/Leeuwarden - Breda aanzienlijk sneller dan een Intercity met extra overstap bij Zwolle op IC Zwolle - Roosendaal. 

Op de Flevolijn zie je nu vooral véél enkeldekstreinen. Minder zitplaatsen. Wel meer comfort. Het is een voor - en nadeel. Maar er zijn meer daluren dan spitsuren. 

De serie 1800 is niet een treinverbinding waar de rendementen van de HSL optimaal benut wordt. Er is afhankelijk waar je instapt niet altijd tijdswinst. Die verbinding kan eigenlijk beter op termijn ingekort worden tot Amersfoort Schothorst - Rotterdam. En de huidige serie 2400 kan op termijn beter veranderd worden in Groningen/Leeuwarden - Breda.