Als in Limburg, het Spoor van Roermond tot en met Venray verdubbeld is en ook elektronisch. Komt er dan gewoon een IC Venray tot Maastricht, die alleen stopt in tussenliggende steden? Zodat je niet meer met Arriva hoeft en dus ook niet tussendoor hoeft te wisselen van vervoerders?
Nee. Die concessie tussen Nijmegen en Venlo is aan Arriva gegund en daar mag NS geen treinen gaan rijden.
Nee. Die concessie tussen Nijmegen en Venlo is aan Arriva gegund en daar mag NS geen treinen gaan rijden.
Arriva rijdt ook van Roermond naar Maastricht als stoptrein en NS als intercity. Arriva rijdt geen intercity.
Die stoptrein van Roermond naar Maastricht is eveneens een concessie die ze gekregen hebben.
NS zal echter niet gauw toestemming krijgen om een trein in de concessie van Arriva te gaan rijden.
Er komt dus geen rechtstreekse IC Venraij-Maastricht. De krappe overstap in Roermond blijft.
Als in Limburg, het Spoor van Roermond tot en met Venray verdubbeld is en ook elektronisch. Komt er dan gewoon een IC Venray tot Maastricht, die alleen stopt in tussenliggende steden? Zodat je niet meer met Arriva hoeft en dus ook niet tussendoor hoeft te wisselen van vervoerders?
Sowieso heeft een Arriva een concessie en mag NS daar dus voorlopig helemaal niet rijden. Daarnaast is Arriva volgens de concessievoorwaarden verplicht tussen Nijmegen en Venray doordeweeks ieder kwartier een sprinter te laten rijden.
Overigens wordt de lijn slechts op enkele plaatsen dubbelspoor maar blijft verder enkelspoor en dus blijft de capaciteit beperkt.
Een intercity zal er niet gauw komen. In het verleden hebben er sneltreinen van NS gereden die zelfs met een tweewagenstel vaak niet meer dan halfvol waren. Er is gewoon weinig langeafstandsvervoer buiten de Limburgse studenten die in het weekend naar huis gaan.
NS heeft deze lijn in het verleden juist afgestoten omdat ze hem niet rendabel konden krijgen. Dan ligt het niet voor de hand dat NS daar in de toekomst wel weer zal gaan rijden, laat staan ook nog met intercity's.
Arriva kan het goedkoper (omdat die geen vaste conducteurs op de treinen hebben) en dat is nodig omdat op dit traject 60% van alle reizigers studenten zijn waardoor er weinig geld binnenkomt.
In het verleden hebben er sneltreinen van NS gereden
Die overigens in de jaren 80 en begin jaren 90 aan de noordkant doorreden tot aan Arnhem, m.a.w. dat was toen één keer per uur een doorgaande sneltrein Arnhem - Roermond.
Overigens heeft Arriva bij de aanbesteding voor deze concessie wel specifiek een IC Maastricht - Nijmegen voorgesteld, conditioneel op aanvullende financiering van de provincie. Maar toen werd nog uitgegaan van een oplevering van elektrificatie en op plaatsen uitbreiding van dubbelspoor in 2022 o.i.d.
https://www.l1nieuws.nl/nieuws/1335083/arriva-intercity-maastricht-nijmegen-als-paradepaardje
En later nog een keer gepitcht:
In het verleden hebben er sneltreinen van NS gereden
Die overigens in de jaren 80 en begin jaren 90 aan de noordkant doorreden tot aan Arnhem, m.a.w. dat was toen één keer per uur een doorgaande sneltrein Arnhem - Roermond.
Overigens heeft Arriva bij de aanbesteding voor deze concessie wel specifiek een IC Maastricht - Nijmegen voorgesteld, conditioneel op aanvullende financiering van de provincie. Maar toen werd nog uitgegaan van een oplevering van elektrificatie en op plaatsen uitbreiding van dubbelspoor in 2022 o.i.d.
https://www.l1nieuws.nl/nieuws/1335083/arriva-intercity-maastricht-nijmegen-als-paradepaardje
En later nog een keer gepitcht:
Van Nijmegen tot Arnhem rijden geen Arriva treinen, vanaf Arnhem weer wel.
De provincie, Limburg, Brabant en Gelderland zouden beter dit kunnen herzien en zorgen dat het juridisch haalbaar is, dat NS er met IC gaat rijden van Venray tot Maastricht en wellicht België en dat Arriva van Maastricht tot Venray en vanaf Venray tot Arnhem. Als alles dan klaar is dubbel spoor en elektrisch IC Enschede-Maastricht en sprinter van NS idem, Arriva stoptrein van Maastricht tot Zwolle.
Van Venray tot weert dan ook Arriva stoptrein en NS IC, als expiriment door de provincies, rijk, NS en Arriva
Ik snap niet goed waarom er een IC naar Venray zou moeten komen (wegens spoorverdubbeling en elektrificatie), of bedoel je Maastricht - Venlo?
En al helemaal niet waarom Arriva vanuit Maastricht (via Roermond en natuurlijk Venlo en Venray) verder zou moeten rijden dan Nijmegen (tot aan Zwolle zelfs)
Er rijden tussen Nijmegen en Arnhem al meer dan genoeg NS treinen, zowel intercity’s als sprinters.
En als je van Zwolle/Nijmegen naar Maastricht met een IC wilt kan dat ook (via Den Bosch), maar dat is wel duurder.
In het verleden hebben er sneltreinen van NS gereden
Die overigens in de jaren 80 en begin jaren 90 aan de noordkant doorreden tot aan Arnhem, m.a.w. dat was toen één keer per uur een doorgaande sneltrein Arnhem - Roermond.
Die doorgaande ritten naar Arnhem waren (overigens maar voor een paar jaar) toen er nog twee keer per uur een stoptrein met Plan U reed.
De sneltrein is pas later gekomen met de komst van DM90 toen alles al weer was ingekort tot Nijmegen. Dat was geen succes ook al omdat er toen nog maar eens per uur een verbinding van Nijmegen naar Venlo was. De twee andere treinen vanaf Nijmegen eindigden resp. in Boxmeer en in Venray.
I stand corrected. Alhoewel die stoptrein Arnhem - Roermond toen, meen ik, Vierlingsbeek oversloeg. Maar dat maakt het inderdaad geen sneltrein.
L
Als alles dan klaar is dubbel spoor en elektrisch IC Enschede-Maastricht en sprinter van NS idem, Arriva stoptrein van Maastricht tot Zwolle.
Nogmaals de Maaslijn wordt niet dubbelspoor gemaakt. Er worden slechts op enkele plaatsen stukjes dubbelspoor gebouwd zodat treinen elkaar daar kun passeren en de treindienst wat sneller en betrouwbaarder wordt.
En tussen Enschede en Zutphen komen ook helemaal geen intercity's. Twee stoptreinen per uur zoals nu is tussen Hengelo en Zutphen al heel mooi gezien het aantal reizigers.
Er was destijds wel sprake van dat de trein na de opwaardering van de Maaslijn naar Sittard door zou gaan rijden, maar volgens mij wel gewoon als stoptrein (en dan zal waarschijnlijk de stoptrein Roermond - Maastricht juist ingekort worden tot Sittard - Maastricht).
Ik snap niet goed waarom er een IC naar Venray zou moeten komen (wegens spoorverdubbeling en elektrificatie), of bedoel je Maastricht - Venlo?
En al helemaal niet waarom Arriva vanuit Maastricht (via Roermond en natuurlijk Venlo en Venray) verder zou moeten rijden dan Nijmegen (tot aan Zwolle zelfs)
Er rijden tussen Nijmegen en Arnhem al meer dan genoeg NS treinen, zowel intercity’s als sprinters.
En als je van Zwolle/Nijmegen naar Maastricht met een IC wilt kan dat ook (via Den Bosch), maar dat is wel duurder.
De Stoptrein tot aan Venray is regelmatig te vol ook buiten de spits.
Arriva rijdt van Roermond naar Nijmegen, van Nijmegen naar Arnhem NS en in Arnhem weer Arriva, dat zou je door kunnen trekken voor Arriva.
Als ze Arriva en NS dat volledig deel gezamenlijk laden rijden, met een concessie aanpassen dat juridisch uiteraard wel uitgezocht moet worden, creëer je wel concurrentie op het spoor. Arriva is sowieso niet om over naar huis te schrijven.
Sowieso het stuk spoor dat het eerst onder handen wordt genomen is in Limburg niet in Brabant en Gelderland. Dus bij Venray houd het op voorlopig. Weliswaar ligt Ook-Molenhoek in Limburg.
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.