beantwoord

Intercity Den Haag-Nijmegen

  • 26 February 2024
  • 15 reacties
  • 493 Bekeken

Door werkzaamheden elders rijdt er vandaag (maandag 26 februari) een directe trein van Den Haag naar Nijmegen. Ik wilde graag een topic starten om te vragen of deze erin kan blijven - al is het maar 1 x per uur. Het is top!! 

icon

Beste antwoord door Rene74 26 February 2024, 20:35

Bekijk origineel

15 reacties

Dat zal niet gebeuren kan ik je verzekeren.

Hallo Reiziger09314707 en welkom bij de NS Community,

 

Fijn dat deze trein je goed is bevallen. Ik zal je verzoek doorzetten. Wellicht kan er naar gekeken worden.

Reputatie 7

Per dienstregeling 2025 zal er een directe trein van Den Haag naar Nijmegen zijn. Hierbij moet dan wel worden opgemerkt dat deze via de lange route rijdt: Den Haag - Leiden - Schiphol - Amsterdam zuid - Utrecht - Arnhem - Nijmegen. Dus niet zoals de nu tijdelijke variant via Gouda naar Utrecht.

Fijn dat deze trein je goed is bevallen. Ik zal je verzoek doorzetten. Wellicht kan er naar gekeken worden.

Altijd grappig dit soort antwoorden. De klant is koning, dus altijd doen alsof je het serieus neemt. Maar een dergelijk verzoek zal direct afgewezen worden omdat het niet past in het programma hoogfrequent spoor waarin treinen in vaste corridors rijden omdat de dienstregeling anders onmogelijk complex en de infrastructuur ontiegelijk duur wordt.

Dergelijken verzoeken komen gewoon terecht bij de mensen die hier over gaan. Uiteraard zal 1 verzoek geen verschil maken, maar meerdere suggesties kunnen zeker wel iets uithalen om te kijken of er iets anders mogelijk is.

De mensen die hier over gaan weten als geen ander dat dit geen reële optie is. Het is een leuke optie op momenten dat er door werkzaamheden minder treinen rijden, maar dit kan en wil je niet doen op momenten dat er 6 of meer intercity's per uur rijden.

Reputatie 7

Zouden veel reizigers van de wat grotere steden buiten de Randstad niet de voorkeur geven aan meer directe verbindingen met andere steden, ipv hoge frequentie op één corridor? Liever meer directe bestemmingen en wat minder frequent, dan weinig bestemmingen en hoogfrequent?

TS zegt al: al is het maar 1x per uur…

Wat je er ook van vindt, en ook al is overstappen misschien een kleine moeite, "direct" lijken velen te prefereren boven frequentie. 

De eis dat er dagelijks van 7:00 tot 19:00 hoogfrequent gereden wordt komt vanuit de overheid. Op papier heeft de NS de vrijheid om eigen lijnvoeringen te kiezen, maar in de praktijk valt er met dit beleid weinig te veranderen op cruciale knooppunten als Utrecht Centraal.

Zouden veel reizigers van de wat grotere steden buiten de Randstad niet de voorkeur geven aan meer directe verbindingen met andere steden, ipv hoge frequentie op één corridor? Liever meer directe bestemmingen en wat minder frequent, dan weinig bestemmingen en hoogfrequent?

Ik denk dat zoiets volkomen onbeheersbaar wordt.

Daarbij komt dat de gemiddelde reiziger sowieso maar amper 40 km reist (was in 2019) en vandaag bleek uit cijfers van het CBS dat die gemiddelde afstand sinds corona verder is gedaald. Anders gezegd, het aantal reizigers dat lange afstanden reist is procentueel maar erg klein.

Daarnaast bleek uit een studie van het KiM dat veel reizigers sinds corona niet alleen wegblijven door thuiswerken maar ook door de lagere frequenties.

Er wordt gesproken over 1 keer per uur, ik zou over 1 keer per dag al heel verheugd zijn, ‘s ochtends 1 trein heen, ‘s avonds 1 trein terug.

Volgens mij zijn er veel Nijmegenaren die in Den Haag werken die hier heel blij van zouden worden.

Zeer eens met Rene74. In de vier jaar die ik nu op en neer reis van Ede-Wageningen naar Den Haag zie ik op Utrecht alle treinen leeg en weer vol stromen. Ik zou ook de juiste trein kiezen uit het uur en mijn effectiviteit enorm vergroten (kan een uur goed doorwerken in de trein). Mijn verdenking van NS is geweest dat we bewust worden opgehouden op Utrecht voor de retail daar. Het elke 7 minuten een trein rijden is nooit echt van de grond gekomen. Bovendien zijn al dienpersoonsbewegingen op Utrecht ook een reden voor vertraging (later vertrek etc.). Heel vroeger was er altijd twee keer per uur een verbinding richting Amsterdam en twee keer per uur naar Den Haag. Dat zou voor iedereen perfect zijn die van het oosten naar het westen moet. Rotterdam en Den Haag zou je dan zelfs nog af kunnen wisselen.
 

Reputatie 5

....Mijn verdenking van NS is geweest dat we bewust worden opgehouden op Utrecht voor de retail daar. .......
 

Ja ja, en als je niet voor € 20,- besteed bij de retail op Utrecht mag je niet meer verder mee van de conducteur.

Overigens vandaag wel rechtstreeks Nijmegen <> Den Haag vv, onderandere met capaciteitsklapper VIRM-8.

Heel vroeger was er altijd twee keer per uur een verbinding richting Amsterdam en twee keer per uur naar Den Haag. Dat zou voor iedereen perfect zijn die van het oosten naar het westen moet.

Niet voor iedereen, richting Schiphol moest je destijds op het altijd ongezellige Duivendrecht overstappen. In 2009 werd de directe verbinding tussen Arnhem en Den Haag ingeruild voor een voor een directe verbinding tussen Arnhem en Schiphol. Alle drie de directe verbindingen aanbieden was geen optie.

Reputatie 5

Door werkzaamheden elders rijdt er vandaag (maandag 26 februari) een directe trein van Den Haag naar Nijmegen. Ik wilde graag een topic starten om te vragen of deze erin kan blijven - al is het maar 1 x per uur. Het is top!! 

Er zijn wel meerdere mensen die een directe IC willen met een station, maar die vrijheid is er nou eenmaal niet. Vaak moet er een andere IC opgeofferd worden wil er een nieuwe directe IC bij komen, en als NS dan de keuze moet maken tussen een directe IC en een hele omweg, kiezen ze liever voor die hele omweg want dan kunnen ze meer duitjes vangen.

 

Vroegah, had je bijvoorbeeld een hele directe IC Vlissingen - Amsterdam die alleen stopte op Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag HS, Leiden Centraal, Schiphol Airport, Amsterdam Centraal (en dan had je dus zelfs nog een directe verbinding met Schiphol)

Nu is het bijna om bang van te worden.

 

Stel je voor, elke grote station heeft een directe IC... dat wordt chaos...

Reputatie 7
Badge

Als NS dan de keuze moet maken tussen een directe IC en een hele omweg, kiezen ze liever voor die hele omweg want dan kunnen ze meer duitjes vangen.

Ongefundeerde onzin.

Reageer