Skip to main content

Goedenavond. Kunt U mij uitleggen wat de oorzaak is van de willekeur of de Intercity Schiphol Venlo wel of niet stopt in Blerick? Dat de reis van bijvoorbeeld aankomst in Venlo van 20.58 niet in de app staat maakt dit alleen maar ergerlijker!

Heel vreemd. Volgens de reisplanner stopt de IC van Schiphol naar Venlo ieder half uur in Blerick.

Met uitzondering inderdaad van onderstaande rit. Wat vreemd is want hij staat wel met stop in Blerick in de jaardienst 2020. Het wordt nog gekker want in het nieuwe dienstregelingsjaar vanaf 12 december zit de stop in Blerick er ook niet in.

 
 
 
 

heeft zeer waarschijnlijk met de omgeleide ICE te maken, waardoor er minder treinen op Blerick stoppen. ( Als de ICE via Venlo rijd )

 

zie deze pdf:

https://locov.nl/hsl++internationaal+spoor/dienstregeling+hsl/downloads_getfilem.aspx?id=1253132&forcedownload=true

onderdeel “Dienstregeling ICE als gevolg van werkzaamheden”


Bij werkzaamheden waarbij ICE International niet zijn normale route kan rijden, wordt deze regelmatig omgeleid via Venlo. Bij het ontwikkelen van de dienstregeling voor de omgeleide ICE stuitte NS op een dilemma. Om de omgeleide ICE van Amsterdam naar Duitsland een minimale extra reistijd te geven, is het voor de inpassing binnen de treindienst noodzakelijk om enkele keren per dag een station voorbij te rijden met de Intercity Schiphol – Venlo (serie 3500). Dit betreft vijf treinen per dag.

NS kan kiezen tussen niet stoppen te Horst-Sevenum of niet stoppen te Blerick. Vorig jaar koos NS voor Horst-Sevenum omdat het aantal reizigers van en naar Horst-Sevenum van de vijf specifieke treinen lager is dan van en naar Blerick. Dit jaar koos NS alles afwegende voor het overslaan van station Blerick, onder meer omdat reizigers van Eindhoven naar Blerick via Venlo kunnen terugreizen met een extra reistijd van 13 minuten, terwijl voor Horst-Sevenum een extra reistijd van een half uur ontstaat. Bovendien kunnen reizigers van Blerick naar Venlo nog reizen met een trein van Arriva die een paar minuten later vertrekken en in Venlo alle overstappen bieden.


Dank voor de uitleg, @Tochjo.


Dat overstappen in Venlo kun je op je buik schrijven want 99 van de 100 keer is dat onhaalbaar. Het is ook heel vreemd dat in dezelfde Intercity vaak geadviseerd wordt om in Blerick over te stappen op de Arrivatrein i.v.m. de korte overstaptijd in Venlo! Wie houdt wie hier nu voor de gek. Bovendien is ook de ICE nooit stipt op tijd. Heb regelmatig gezien dat de ICE voor de Intercity door Helmond reed en dat de Intercity dan even zo goed niet stopte in Blerick. Ik blijf het een belachelijke regeling vinden.


15 november 2024. Ben in Helmond opgestapt waar zojuist die ICE voorbij is geraasd. En wat doet deze Intercity? Toch maar niet stoppen in Blerick. Ik snap heel goed dat de NS elk jaar weer geld tekort komt want als alle beslissingen met dezelfde kortzichtigheid worden genomen dan kan dat alleen maar fout gaan!


15 november 2024. Ben in Helmond opgestapt waar zojuist die ICE voorbij is geraasd. En wat doet deze Intercity? Toch maar niet stoppen in Blerick. Ik snap heel goed dat de NS elk jaar weer geld tekort komt want als alle beslissingen met dezelfde kortzichtigheid worden genomen dan kan dat alleen maar fout gaan!

Het maakt niet uit of de ICE voorbij raast of niet, de dienstregeling is leidend en een machinist kan niet zo maar bepalen om op een station te stoppen tenzij dat is aangegeven.

 

Als voorbeeld: De IC Amsterdam - Vlissingen stopt ook wel eens op Lage Zwaluwe wanneer er storing is tussen Breda/Roosendaal - Dordrecht.

Alleen op hoge uitzondering wordt er dus een extra stop toegevoegd.


 

Het maakt niet uit of de ICE voorbij raast of niet, de dienstregeling is leidend en een machinist kan niet zo maar bepalen om op een station te stoppen tenzij dat is aangegeven.

Van een treindienstleider die €78.000 gemiddeld verdiend en dan nog eens 15% loonsverhoging wil (dan praat je over meer dan €90.000 per jaar) mag je toch minstens enig gezond verstand verwachten.

Als een iC niet in Blerick stopt vanwege vanwege een conflict met de ICE en die ICE is er niet dan zou hij/zij toch op het lumineuze idee moeten kunnen komen dat het logisch is de IC in dat geval wel in Blerick te laten stoppen.


De stop stond niet eens in de dienstregeling, dan is het eigenlijk al bizar dat TS toch verwacht dat de trein toch op Blerick zal stoppen omdat de ICE dit keer voorbij raast.

 

Waarom zou deze trein in Blerick stoppen als dit toch niet is aangekondigd? Er zal niemand op station Blerick staan te wachten op deze trein. Degenen die zouden instappen, hadden een andere trein gepland.

Het zou alleen maar voor verwarring zorgen.

 

Gevalletje Onaangekondigde stop in Amsterdam Muiderpoort.

 

 

 


De stop stond niet eens in de dienstregeling, dan is het eigenlijk al bizar dat TS toch verwacht dat de trein toch op Blerick zal stoppen omdat de ICE dit keer voorbij raast.

Gezond verstand nadenken.

 

Waarom zou deze trein in Blerick stoppen als dit toch niet is aangekondigd? Er zal niemand op station Blerick staan te wachten op deze trein. 

Nee, maar in die trein zitten wel mensen uit Eindhoven die naar Blerick gaan. Die moeten als de trein niet in Blerick stopt in Venlo in de trein blijven zitten en dan op de terugrit alsnog in Blerick uitstappen. Het gaat dus om degenen die uitstappen, niet om mensen die instappen. Dat bedoel ik met gezond verstand.


 

Waarom zou deze trein in Blerick stoppen als dit toch niet is aangekondigd? Er zal niemand op station Blerick staan te wachten op deze trein. 

Nee, maar in die trein zitten wel mensen uit Eindhoven die naar Blerick gaan. Die moeten als de trein niet in Blerick stopt in Venlo in de trein blijven zitten en dan op de terugrit alsnog in Blerick uitstappen. Het gaat dus om degenen die uitstappen, niet om mensen die instappen. Dat bedoel ik met gezond verstand.

Zucht...  Gezond verstand is ook begrijpen dat zo maar ergens stoppen omdat het wat leuker uit komt niet kan en niet hoort.

 

De 'omreis' is al gepland, stel de trein stopt dan toevallig wel op Blerick om 1 of andere reden dan is dat fijn. Maar je hoeft het niet te verwachten omdat jij denkt dat het wel mogelijk zou moeten zijn. Als het mogelijk was, was het gedaan en zou dat duidelijk gemaakt worden aan de reiziger.

Nu maar zeggen dat de treindienstleider z'n "gezond verstand" moet gebruiken terwijl jij helemaal niet de situatie weet, is volstrekt idioot.

Och och, de trein stopt niet op een station waar hij helemaal niet hoort te stoppen, het einde van de wereld is hier.


Reageer