Skip to main content
beantwoord

Intercity tussen Almere Centrum en Utrecht

  • 13 May 2024
  • 40 reacties
  • 675 Bekeken

Hallo,

Ik ben op zoek naar informatie over de treinverbindingen in Nederland en vraag me af of er een directe Intercity-trein is tussen Almere Centrum en Utrecht? Kan iemand van de NS bevestigen of er plannen zijn om deze route te introduceren?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

40 reacties

Reputatie 7

Nee, die is er niet. Er rijdt wel een wat snellere sprinter die niet op alle tussengelegen stations stopt (beetje het oude sneltrein-idee). Bij mijn weet zijn er geen plannen voor een intercity.

Er is geen directe IC trein op deze route. Helaas is mijn glazen bol beperkt, maar zo ver ik weet zijn er in 2025 geen plannen voor.

Verder is met name het traject Weesp <>Hiversum zo druk met treinen dat daar geen extra IC trein meer tussen past. Nu al sukkelen de IC treinen daar achter de Sprinters aan, dus eventuele tijdwinst zal nihil zijn, mede omdat de inhaalmogelijkheid te Naarden Bussum is verwijderd.

Reputatie 7
Badge

Opvallend detail is dat de hele Gooiboog is aangelegd om deze verbinding te verbeteren maar dat er doordat deze intercity niet rijdt nooit echt van gekomen is. Over dit mooie, relatief nieuwe stuk spoor rijdt nu alleen af en toe een wat zielig sprintertje.

....Opvallend detail is dat de hele Gooiboog is aangelegd om deze verbinding te verbeteren....

Juist door de aanleg van deze boog is er een goede verbinding ontstaan. Het omreizen en overstappen (naar ander perron) te Weesp is vervallen.

Een halfuursdienst vind ik persoonlijk geen "zielig Sprintertje". Dan zouden bijna alle Sprinterdiensten "zielig" zijn......

Over dit mooie, relatief nieuwe stuk spoor rijdt nu alleen af en toe een wat zielig sprintertje.

Er zijn een heleboel sprinters die een flink deel van de tijd maar om het uur rijden in plaats van om het halfuur zoals deze lijn. Hoe zielig is dat dan wel niet?

Het vervoer tussen Almere en Utrecht bestaat grotendeels uit studenten, die ook nog maar een beperkt deel van het jaar reizen. Dat is geen basis voor een intercityverbinding. Almere is nu eenmaal totaal op Amsterdam gericht.

Bij de aanleg van de Gooiboog is er ook nooit sprake van geweest dat daar een intercity zou gaan rijden. Het was alleen bedoeld om de reizigers de omrit via Weesp met overstap aldaar te besparen.

Een echte intercity zal er niet inzitten de komende jaren, het spoor is te druk en er rijden ook nog goederentreinen tussen Hilversum en Naarden-Bussum. Wel zou de huidige sprinter, die nu al enkele stations overslaat, in de toekomst nog iets sneller moeten worden. Dat kan echter pas zodra de NS de intercity Groningen/Leeuwarden - Schiphol versneld door met 180km/u te gaan rijden tussen Zwolle en Lelystad. Dan schuiven de treinen op de Flevolijn op en kan de sprinter Almere - Utrecht een paar minuten versneld worden door Muziekwijk over te slaan en korter stil te staan in Naarden-Bussum.

Een echte intercity zal er niet inzitten de komende jaren, het spoor is te druk en er rijden ook nog goederentreinen tussen Hilversum en Naarden-Bussum. 

De voornaamste reden is dat er geen markt voor is. Domweg veel te weinig reizigers 

Reputatie 4

Tussen 2007 en 2012 hebben wel intercitys gereden tussen Utrecht en Almere (via Hilversum).

Zie https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinserie_4900_(2007) 

Reputatie 7
Badge +2

Nee, toen reden er geen intercity's maar noemde NS Sprinters die meerdere stations oversloegen nog intercity 😉

Tussen 2007 en 2012 hebben wel intercitys gereden tussen Utrecht en Almere (via Hilversum).

Zie https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinserie_4900_(2007) 

Iedere trein die ergens een station oversloeg werd toen intercity genoemd. Deze trein reed meest met DD-AR of Plan V.en was vergelijkbaar met de huidige treinen alleen reden ze toen op de stille uren maar om het uur 

Reputatie 7
Badge

Juist door de aanleg van deze boog is er een goede verbinding ontstaan. Het omreizen en overstappen (naar ander perron) te Weesp is vervallen.

Uiteraard, maar met een intercity had dat natuurlijk nog een stuk beter kunnen zijn.

Een halfuursdienst vind ik persoonlijk geen "zielig Sprintertje". Dan zouden bijna alle Sprinterdiensten "zielig" zijn......

Ik doelde hier per se op de frequentie en zeker niet die op de drukste momenten als deze trein inderdaad elk halfuur rijdt. Ik doelde vooral op het enorme aantal stops. Tussen Almere Centrum en Utrecht Centraal stopt deze trein zes keer, waardoor hij 44 minuten onderweg is. Ter vergelijking: van Almere Centrum naar Amsterdam Centraal kost slechts 20 minuten (en in een eerdere dienstregeling zelfs maar 17 minuten) en zo veel dichterbij is dat niet.

Het vervoer tussen Almere en Utrecht bestaat grotendeels uit studenten, die ook nog maar een beperkt deel van het jaar reizen. Dat is geen basis voor een intercityverbinding. Almere is nu eenmaal totaal op Amsterdam gericht.

Ik neem aan dat je de dagelijkse file bij Hilversum in de spits nooit gezien hebt, zeker niet voor de verbreding van de A27? Er is hier echt wel een grote vervoersvraag. Met het huidige aanbod vertaalt die zich echter niet in een grote vraag naar treinvervoer.

Bij de aanleg van de Gooiboog is er ook nooit sprake van geweest dat daar een intercity zou gaan rijden. Het was alleen bedoeld om de reizigers de omrit via Weesp met overstap aldaar te besparen.

Ik kan dit ook niet terugvinden dus heb dit blijkbaar verkeerd in mijn hoofd gehad, dank voor de correctie.

Reputatie 5

Juist door de aanleg van deze boog is er een goede verbinding ontstaan. Het omreizen en overstappen (naar ander perron) te Weesp is vervallen.

Uiteraard, maar met een intercity had dat natuurlijk nog een stuk beter kunnen zijn.

 

 

 

 

 

 

Het is te vergelijken met Hemboog. Daar rijden Sprinters richting Hoorn. Waarom niet een Intercity Direct vanaf 2025 doortrekken naar Alkmaar? 

Zo is het ook met Gooiboog. Het zullen wel afwegingen zijn. Tussen Weesp - Hilversum/Almere Centrum zijn vele IC richting Oost Nederland/Noord Nederland. Sinds de Hanzelijn in gebruik is gaan de IC vanaf Groningen/Leeuwarden richting Schiphol/Den Haag via Hanzelijn & Flevolijn en Zuidtak. 

Reputatie 7
Badge +3

Het blijkt maar weer eens hoe weinig coördinatie er is in het OV. Transdev is voornemens om buslijn 200 (Huizen - Utrecht Science Park via de A27) op te heffen. Er zouden voldoende alternatieven zijn. Terwijl die juist onaantrekkelijk zijn omdat je dan eerst met de trein naar Utrecht Overvecht of Centraal moet en dan met de bus. 

Ik heb regelmatig met lijn 200 gereisd en vond het een fijne en snelle verbinding. Wel veel last van files rond knooppunt Rijnsweerd. Dat lijkt me eerder een argument om de de lijn in de huidige vorm niet meer te laten rijden. Relevantie voor dit topic? De treinen tussen Hilversum en Utrecht worden nog drukker dan ze al zijn.

Reputatie 7

Almere en Utrecht. Twee naar Nederlandse begrippen grote steden. Tenminste 1x per uur een intercity lijkt me niet meer dan normaal. Geen reizigers genoeg.... geloof ik niks van. Er is heus geen Gooiboog aangelegd om een kleine groep reizigers een overstap in Weesp te besparen..... Het ontbreken van een intercity heeft vast andere redenen.

Almere en Utrecht. Twee naar Nederlandse begrippen grote steden. Tenminste 1x per uur een intercity lijkt me niet meer dan normaal. Geen reizigers genoeg.... geloof ik niks van.

Daar heb je het typisch Nederlandse intercity-gedram weer. Een intercity alleen maar als statussymbool en dat enkel omdat sommige studenten zich te goed voelen om met een sprinter te reizen.

Reputatie 7

Almere en Utrecht. Twee naar Nederlandse begrippen grote steden. Tenminste 1x per uur een intercity lijkt me niet meer dan normaal. Geen reizigers genoeg.... geloof ik niks van.

Geen intercity's alleen maar als statussymbool. Enkel omdat sommige mensen zich te goed voelen om met een sprinter te reizen.

Dan kan je op veel plekken wel de intercity's afschaffen, als dat toch een statussymbool is volgens jou. Sprintets doen het toch sowieso al beter dan de veel legere intercity's.

Kan je ook bijv. ook de intercity van Eindhoven naar Venlo afschaffen (nu eigenlijk een soort sneltrein) en vervangen door het sprintertje naar Deurne gewoon door te trekken.

 

Almere en Utrecht. Twee naar Nederlandse begrippen grote steden. Tenminste 1x per uur een intercity lijkt me niet meer dan normaal. Geen reizigers genoeg.... geloof ik niks van.

Geen intercity's alleen maar als statussymbool. Enkel omdat sommige mensen zich te goed voelen om met een sprinter te reizen.

Kan je ook bijv. ook wel de intercity van Eindhoven naar Venlo afschaffen en vervangen door een sprintertje. Ik denk dat Almere - Utrecht populairder is dan Eindhoven - Venlo.

Mee eens, de huidige intercity Eindhoven-Venlo is gezien het reizigersaanbod waanzin, gemiddeld zal de bezetting tussen Helmond en Venlo rond de 10-15% liggen. Als in 2026 de Duitse trein als sneltrein gaat doorrijden naar Eindhoven is dat aangevuld met twee sprinters Eindhoven-Venlo als basis voldoende. De intercity uit Schiphol kun je dan naar Heerlen laten rijden en de tienminutendienst Utrecht-Eindhoven terugbrengen tot een kwartierdienst.

Als het intercityvervoer de komende tijd niet alsnog aantrekt zal NS er uiteindelijk niet aan ontkomen het hele intercitynet kritisch te gaan bekijken. NS kan gezien de financiële situatie niet eeuwig op de huidige voet doorgaan.

Reputatie 5

Almere en Utrecht. Twee naar Nederlandse begrippen grote steden. Tenminste 1x per uur een intercity lijkt me niet meer dan normaal. Geen reizigers genoeg.... geloof ik niks van.

Geen intercity's alleen maar als statussymbool. Enkel omdat sommige mensen zich te goed voelen om met een sprinter te reizen.

Kan je ook bijv. ook wel de intercity van Eindhoven naar Venlo afschaffen en vervangen door een sprintertje. Ik denk dat Almere - Utrecht populairder is dan Eindhoven - Venlo.

Mee eens, de huidige intercity Eindhoven-Venlo is gezien het reizigersaanbod waanzin, gemiddeld zal de bezetting tussen Helmond en Venlo rond de 10-15% liggen. Als in 2026 de Duitse trein als sneltrein gaat doorrijden naar Eindhoven is dat aangevuld met twee sprinters Eindhoven-Venlo als basis voldoende. De intercity uit Schiphol kun je dan naar Heerlen laten rijden en de tienminutendienst Utrecht-Eindhoven terugbrengen tot een kwartierdienst.

Als het intercityvervoer de komende tijd niet alsnog aantrekt zal NS er uiteindelijk niet aan ontkomen het hele intercitynet kritisch te gaan bekijken. NS kan gezien de financiële situatie niet eeuwig op de huidige voet doorgaan.

Wat ligt er tussen Almere en Utrecht? Alleen Hilversum. Met alle respect. Tussen Hilversum - Utrecht via Hollandsche Rading of Soest is geen enorme vervoersstroom. Niet vergelijkbaar met Utrecht - Gouda - Rotterdam/Den Haag/Eindhoven/Amersfoort/Arnhem. 

Tussen Eindhoven - Venlo is het ook relatief rustig. Maar ligt wel op route richting Mönchengladbach/Düsseldorf. Vandaar dat START in dienstregeling (2026) tussen Eindhoven - Düsseldorf rijdt. 

Mee eens dat PHS tussen Eindhoven - Utrecht - Schiphol/Amsterdam veranderd kan worden in 4 keer per uur. Zien of NS IC Schiphol - Venlo gaat inkorten tot Eindhoven. Gaan de tussenliggende gemeentes daar mee akkoord? 

NS zet al minder treinen in. En de frequentie is al enigszins afgeschaald op bepaalde verbindingen. 2 keer per uur een trein is een basisvoorwaarde. Betekent dat op de drukste vervoersstromen de frequentie enigszins afgeschaald moet worden. 

 

Reputatie 7
Badge

Almere en Utrecht. Twee naar Nederlandse begrippen grote steden. Tenminste 1x per uur een intercity lijkt me niet meer dan normaal. Geen reizigers genoeg.... geloof ik niks van.

Daar heb je het typisch Nederlandse intercity-gedram weer. Een intercity alleen maar als statussymbool en dat enkel omdat sommige studenten zich te goed voelen om met een sprinter te reizen.

Ah, en daar hebben we het typische "studenten hebben geen rechten en moeten niet zeuren omdat de overheid hun reisproduct betaalt-gedram" weer ;-)

Reputatie 7

Wat ligt er tussen Almere en Utrecht? Alleen Hilversum. Met alle respect. Tussen Hilversum - Utrecht via Hollandsche Rading of Soest is geen enorme vervoersstroom. 

Een intercity hoeft ook niet te eindigen in Utrecht of te starten in Almere. Dan zit er op het traject gewoon een wat rustiger stuk. De IC Roosendaal - Zwolle kent bijv. ook z'n rustige deeltrajecten. 

Mij maakt het verder niet uit, maar ik snap wel dat een stad van 200.000 inwoners graag een IC heeft naar het drukke kloppende hart van Nederland op spoorgebied, Utrecht CS. 

Zo zouden Breda en Tilburg dat eigenlijk ook wel moeten hebben, niet alleen maar Eindhoven. Bijv. 1x per uur Roosendaal - Zwolle en 1x per uur Roosendaal - Breda - Tilburg - Den Bosch - Utrecht - Almere - Zwolle - Groningen bijvoorbeeld. Heeft Groningen direct ook meerdere direct bereikbare bestemmingen. Misschien geen grote vervoersstromen nee.... maar ook Maastrichtenaren gaan niet massaal naar Alkmaar, Nijmegenaren niet naar Den Helder, toch is de verbinding er.

De IC Roosendaal - Zwolle kent inderdaad rustige deeltrajecten, maar niet geheel toevallig stopt deze op die trajecten ook vaker dan een IC zou stoppen. Dus dat levert geen echte IC op maar een IC die als sprinter rijdt. Verder maak je het probleem van inpasbaarheid alleen maar groter met dit soort voorstellen. Dat zie je bij diezelfde IC Roosendaal - Zwolle, die staat meermaals 5 minuten stil om deze IC passend te krijgen in de dienstregeling.

Reputatie 7

De IC Roosendaal - Zwolle kent inderdaad rustige deeltrajecten, maar niet geheel toevallig stopt deze op die trajecten ook vaker dan een IC zou stoppen. Dus dat levert geen echte IC op maar een IC die als sprinter rijdt. Verder maak je het probleem van inpasbaarheid alleen maar groter met dit soort voorstellen. Dat zie je bij diezelfde IC Roosendaal - Zwolle, die staat meermaals 5 minuten stil om deze IC passend te krijgen in de dienstregeling.

Tja, waarom noemen ze het dan een IC.... hadden ze het beter bij sneltrein kunnen houden he. En waarom is die directe verbinding er dan als het kennelijk zo lastig inpasbaar is... Prioriteit heeft deze lijn ook niet. Sowieso lijken verbindingen die niet naar/van de Randstad gaan geen prioriteit te hebben. Terwijl deze óók van belang zijn, niet iedereen gaat altijd maar naar Utrecht en Amsterdam... ik niet tenminste...

In zo'n complexe treinendienst in zo'n klein landje moet je af en toe consessies doen. Dan heet een IC soms een Sprinter, of een Sprinter een IC.

Heel de dienstregeling is zo verweven met elkaar dat er af en toe iets niet helemaal past. Dan moet de dienstregeling wat worden uitgezogen om het complete landelijke plaatje passend te krijgen.

Beter af en toe wat smokkelminuutjes dan hele treindiensten maar op te heffen..…

Het idee om IC diensten tot een uursdienst te degraderen om maar zo veel mogelijk rechtstreekse IC verbindingen te krijgen zal de gemiddelde reiziger niet echt waarderen, al is het maar dat er dan veel meer moet worden overgestapt.....

 

 

Ah, en daar hebben we het typische "studenten hebben geen rechten en moeten niet zeuren omdat de overheid hun reisproduct betaalt-gedram" weer ;-)

Studentenvervoer is geen basis voor een extra intercityverbinding. Dat behelst voornamelijk spitsvervoer op slechts zo'n 190 dagen per jaar en is sinds corona ook nog eens gedaald omdat meer lessen online worden gevolgd. 

Verder geldt dat NS gezien de financiële status en gezien de sterke terugloop van het aantal intercityreizigers sinds corona eerder aan inkrimpingen dan aan uitbreidingen zal denken.

Reputatie 7

Het idee om IC diensten tot een uursdienst te degraderen om maar zo veel mogelijk rechtstreekse IC verbindingen te krijgen zal de gemiddelde reiziger niet echt waarderen, al is het maar dat er dan veel meer moet worden overgestapt.....

Dat betwijfel ik zeer. Ik denk dat veel mensen liever méér rechtstreekse bestemmingen hebben, ook al is de directe frequentie per bestemming dan lager.

Reageer