Dit is een reiziger helpt reizigerforum en wij hebben geen invloed op de dienstregeling. U zal derhalve uw verzoek op een andere plaats moeten indienen. Hier gaat er echt niets mee gebeuren.
Dit verzoek voor Harderwijk is hardnekkig en is hier al vele malen voorbijgekomen telkenmale met dezelfde uitkomst. De discussie hier opnieuw gaan voeren is volkomen zinloos.
Zie ook dit topic maar ik neem aan dat je dat maar al te goed kent.
Goedemiddag EmielS. Welkom bij de NS Community.
Op de ‘waarom’ heb ik helaas geen antwoord voor je. Ik heb je feedback echter wel doorgezet naar de afdeling die verantwoordelijk is voor de dienstregeling. Bedankt voor je input!
Vooral tijdens de spits staan reizigers vaak opgepropt in de sprinters tussen Zwolle en Utrecht.
NS was in de nieuwe dienstregeling, die in december ingaat, van plan om op maandag tot en met donderdag in de ochtendspits drie extra ritten te rijden, van Harderwijk naar Amersfoort met alleen een stop in Nijkerk. Deze treinen zouden in Amersfoort aansluiting geven op treinen richting Utrecht en Amsterdam. En in de avondspits zouden er drie treinen in de andere richting rijden. Dat gaat echter niet door, omdat er nog maatregelen genomen moeten worden om drukte bij overwegen te verminderen. Maar het is dus wel de bedoeling dat er meer treinen gaan rijden, wat de drukte in de sprinters zal verminderen.
Zie verder dit topic voor een uitgebreide discussie over een intercitystop in Harderwijk.
Ha, daar hebben we Harderwijk weer !
Bedankt voor je reactie! In het verleden hebben deze spitstreinen al eens gereden, maar dit loste het probleem slechts deels op, aangezien ze maar beperkt rijden en alleen pendelen tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort. Reizigers die richting Zwolle moeten, hebben hier helaas niets aan.
Natuurlijk is iets beter dan niets, maar in mijn ogen zou een intercitystop in Harderwijk een veel efficiëntere oplossing zijn. Zo wordt de drukte beter verspreid zonder dat er extra treinen nodig zijn of dat overwegen langer en vaker dicht blijven.
Bedankt voor je reactie! In het verleden hebben deze spitstreinen al eens gereden, maar dit loste het probleem slechts deels op, aangezien ze maar beperkt rijden en alleen pendelen tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort. Reizigers die richting Zwolle moeten, hebben hier helaas niets aan.
De grote drukte is richting Amersfoort. Richting Zwolle zouden twee sprinters per uur qua capaciteit voldoende moeten zijn.
Natuurlijk is iets beter dan niets, maar in mijn ogen zou een intercitystop in Harderwijk een veel efficiëntere oplossing zijn. Zo wordt de drukte beter verspreid zonder dat er extra treinen nodig zijn of dat overwegen langer en vaker dicht blijven.
De bedoeling van intercity's is dat ze (zeker op het middendeel van hun route) niet te vaak stoppen om de snelheid er in te houden. Ze zijn bedoeld voor langeafstandsvervoer tussen wat grotere steden en overstapknooppunten. En met alle respect maar Harderwijk valt natuurlijk niet in die laatste categorie.
Als de NS het wil zouden ze het probleem van de volle treinen kunnen oplossen door vanaf december langere treinen in te zetten. Als het goed is gaat ProRail het laatste weekend van deze maand het laatste korte perron langs deze lijn verlengen.
Als de NS het wil zouden ze het probleem van de volle treinen kunnen oplossen door vanaf december langere treinen in te zetten. Als het goed is gaat ProRail het laatste weekend van deze maand het laatste korte perron langs deze lijn verlengen.
De drukste sprinters rijden nu al met 12 bakken SLT..
Volgens NS waren de spitstreinen eigenlijk niet meer nodig omdat het aantal reizigers op dit traject sinds corona flink gedaald is. Dat er toch enkele treinen terugkomen is onder druk van de regio.
De bedoeling van intercity's is dat ze (zeker op het middendeel van hun route) niet te vaak stoppen om de snelheid er in te houden. Ze zijn bedoeld voor langeafstandsvervoer tussen wat grotere steden en overstapknooppunten. En met alle respect maar Harderwijk valt natuurlijk niet in die laatste categorie.
Merendeel van Zeeland ook niet, toch rijdt dar 2x per uur een intercity die op alle stations stopt (in de avonden en weekend). maar goed er is niet veel keus als het om Zeeland gaat.
Velen noemen het ook een "sprintercity" of noemen de trein tot aan Roosendaal een sprinter die daarna magisch transformeert in een intercity .
Er zullen vast wel meer van dit soort uitzonderlijke sprinterstations zijn. Maar het lijkt me niet dat Harderwijk zich in zo'n uitzonderlijke situatie bevindt.
Er zullen vast wel meer van dit soort uitzonderlijke sprinterstations zijn.
Wat denk je van Bovenkarspel Flora, waar de intercity Maastricht - Amsterdam - Enkhuizen stopt
Merendeel van Zeeland ook niet, toch rijdt dar 2x per uur een intercity die op alle stations stopt (in de avonden en weekend). maar goed er is niet veel keus als het om Zeeland gaat.
Velen noemen het ook een "sprintercity" of noemen de trein tot aan Roosendaal een sprinter die daarna magisch transformeert in een intercity .
Er zullen vast wel meer van dit soort uitzonderlijke sprinterstations zijn. Maar het lijkt me niet dat Harderwijk zich in zo'n uitzonderlijke situatie bevindt.
De voorbeelden die jij en @Rene74 geven zijn (veelal onrendabele) uitlopers van intercitylijnen waar onvoldoende reizigers zijn voor 4 treinen per uur. Bij Harderwijk rijden naast intercity's gewoon sprinters.
Het alternatief in Zeeland is om de intercity's uit Amsterdam in Roosendaal te laten eindigen en de reizigers daar te laten overstappen op een sprinter naar Vlissingen zoals bijv. gebeurt op de lijn naar Emmen.
Het alternatief in Zeeland is om de intercity's uit Amsterdam in Roosendaal te laten eindigen en de reizigers daar te laten overstappen op een sprinter naar Vlissingen zoals bijv. gebeurt op de lijn naar Emmen.
Tja, Zwolle - Emmen hoort ook niet bij het HRN, dus een intercity verbinding is daar überhaupt al niet mogelijk.
Weet je hoe je de Zeeuwse Lijn nog onrendabeler maakt? Door de treinen te ontkoppelen, het jaagt niet alleen de Zeeuwse reiziger weg maar het kost ook nog eens meer personeel en materieel.
De voorbeelden die jij en @Rene74 geven zijn (veelal onrendabele) uitlopers van intercitylijnen waar onvoldoende reizigers zijn voor 4 treinen per uur.
Waarom eigenlijk een halfuurlijkse intercity naar Enkhuizen? Dat is ook maar een klein stadje van 19.000 inwoners. Ik gun het Enkhuizen natuurlijk, maar de intercity kan ook tot Hoorn rijden met vervolgens een overstap op een sprinter. Het laatste stuk is niet zo lang, maar Arnhem - Ede-Wageningen is nog korter en daar rijdt ook een losse sprinter.
Tja, Zwolle - Emmen hoort ook niet bij het HRN, dus een intercity verbinding is daar überhaupt al niet mogelijk.
Dat was ook al zo toen de lijn nog wel onder NS viel. Bij de elektrificatie in 1987 had NS wel degelijk het plan om een intercity uit Emmen in Zwolle eens per uur te combineren met die uit Groningen maar dat is er uiteindelijk nooit van gekomen omdat men het gedeeltelijke enkelspoor toch te kwetsbaar vond.
De grote drukte is richting Amersfoort. Richting Zwolle zouden twee sprinters per uur qua capaciteit voldoende moeten zijn.
Bedankt voor je antwoord en ik begrijp volledig het doel van een intercity: efficiënt langeafstandsvervoer zonder te vaak te stoppen. Toch denk ik dat Harderwijk in dit geval een intercitystop zou kunnen rechtvaardigen.
In Harderwijk en omliggende dorpen wonen veel studenten die ’s ochtends naar Zwolle reizen voor onderwijsinstellingen als Windesheim en Deltion. Daarnaast heeft Harderwijk ook een ‘hubfunctie’ voor de regio. Denk aan voorzieningen zoals het ziekenhuis, een druk busstation met verbindingen naar omliggende dorpen, Landstede, de Veiligheidsacademie, een AZC en het Dolfinarium. Voor veel reizigers vormt Harderwijk een belangrijk vertrek- en aankomstpunt.
Volgens mij is het traject Zwolle-Amersfoort na Zwolle-Assen het langste zonder intercitystop. Op zichzelf geen probleem, maar gezien de drukte en de functie van Harderwijk denk ik dat een intercitystop hier goed zou passen. Er is voldoende rijtijd tussen Amersfoort en Zwolle, dus een korte stop van maximaal 2 minuten lijkt haalbaar zonder de doorstroom nadelig te beïnvloeden.
Daarnaast heeft Harderwijk ook een ‘hubfunctie’ voor de regio. Denk aan voorzieningen zoals het ziekenhuis, een druk busstation met verbindingen naar omliggende dorpen, Landstede, de Veiligheidsacademie, een AZC en het Dolfinarium.
Vergeet ook de McDonald's niet
Daarnaast heeft Harderwijk ook een ‘hubfunctie’ voor de regio. Denk aan voorzieningen zoals het ziekenhuis, een druk busstation met verbindingen naar omliggende dorpen, Landstede, de Veiligheidsacademie, een AZC en het Dolfinarium. Voor veel reizigers vormt Harderwijk een belangrijk vertrek- en aankomstpunt.
Je vergeet Walibi Holland nog
Je vraag is logisch; immers als er een intercity stopt in plaatsen van vergelijkbare grootte of zelfs kleiner, waarom zou dat dan in Harderwijk niet kunnen? Waarom stopt er bijvoorbeeld een intercity in een dorp als Dieren, terwijl daar óók 2x per uur een sprinter rijdt? Zie de andere topics hierover, daar valt veel te lezen, anders vallen we hier in herhaling.