kamervragen aan mevrouw Heijnen

  • 7 October 2022
  • 13 reacties
  • 322 Bekeken

Reputatie 7

De VVD!! heeft naar aanleiding van de verschraling van de dienstregeling per 15 december kamervragen gesteld. Persoonlijk had ik dit iets meer voor de linkse partijen gevonden maar goed. Heel veel is volgens mij zo'n beetje geknipt en geplakt uit het advies van het Locov, Ik ben het meest benieuwd naar de antwoorden op vraag 8 t/m 11. Door op de vragen te klikken wordt e.e.a. beter leesbaar. (betreft een afbeelding van Twitter).

 

 


13 reacties

De VVD was de vorige keer ook al actief met Kamervragen. Dat is in ieder geval een goede zaak. Wanneer dan de portemonnee getrokken moet worden, geeft de VVD alleen niet thuis. De bezuinigingen van de afgelopen jaren liggen mede ten grondslag aan de chaos.

Deze vragen zijn inhoudelijk in ieder geval ieen stuk sterker dan de vrij onbenullige vragen van GroenLinks een paar dagen geleden.

Wanneer dan de portemonnee getrokken moet worden, geeft de VVD alleen niet thuis. De bezuinigingen van de afgelopen jaren liggen mede ten grondslag aan de chaos.

De HRN concessie is onderhands gegund onder de voorwaarde dat NS die zonder subsidie zou uitvoeren. Dus hoezo had de overheid de portemonnee moeten trekken? En welke bezuinigingen bedoel je?

Het enige wat je de overheid kunt verwijten is de BTW-verhoging en de verhoging van de infraheffing, maar die heeft NS allebei volledig mogen doorberekenen in de ticketprijzen.

Wanneer dan de portemonnee getrokken moet worden, geeft de VVD alleen niet thuis. De bezuinigingen van de afgelopen jaren liggen mede ten grondslag aan de chaos.

De HRN concessie is onderhands gegund onder de voorwaarde dat NS die zonder subsidie zou uitvoeren. Dus hoezo had de overheid de portemonnee moeten trekken? En welke bezuinigingen bedoel je?

Het enige wat je de overheid kunt verwijten is de BTW-verhoging en de verhoging van de infraheffing, maar die heeft NS allebei volledig mogen doorberekenen in de ticketprijzen.

Dat is typisch VVD. We gunnen de concessie onderhands, onder de voorwaarde dat NS die zonder subsidie uit gaat voeren. Wat krijg je dan? Nou, een NS die in de coronatijd personeel ontslaat om financiële tekorten te voorkomen en nu in de problemen zit. Ga die concessie alsjeblieft aanbesteden en stel budget beschikbaar om de problemen op te lossen.

Dieptepunt in het streekvervoer is Noord-Brabant met de VVD-gedeputeerde. Dat kan ook anders. De concessie Regio Utrecht is daarvan een mooi voorbeeld.

Badge +3

Dieptepunt in het streekvervoer is Noord-Brabant met de VVD-gedeputeerde. Dat kan ook anders. De concessie Regio Utrecht is daarvan een mooi voorbeeld.

Niet helemaal mee eens. In Woerden rijden/reden er een tijd terug in het weekend alleen nog maar wat buurtbusjes (door vrijwilligers?) i.p.v. de normale (Syntus, was eerst Connexxion) buslijnen.

Was wel een belevenis ooit, toen er werkzaamheden waren ri. Utrecht en je met zo’n busje met 100 km/u over landweggetjes via Linschoten, Montfoort en De Meern kon (vanaf Montfoort een lijnbus).

Ik denk dat je de concessies Regio Utrecht (Qbuzz) en Provincie Utrecht (Keolis/Syntus) door elkaar haalt, maar ik ben niet zo bekend in Woerden. 

Het OV-beleid in Brabant is echt een dieptepunt. Het opheffen van een buurtbus wegens teveel reizigers en dan geen vervangende streekbus inleggen. Een plaats als Werkendam (10000 inwoners) heeft alleen nog een spitsbus. 

Reputatie 7
Badge

Niet helemaal mee eens. In Woerden rijden/reden er een tijd terug in het weekend alleen nog maar wat buurtbusjes (door vrijwilligers?) i.p.v. de normale (Syntus, was eerst Connexxion) buslijnen.

In Woerden rijdt in het weekend maar één reguliere buslijn, de stadsbus daar is een flexsysteem geworden. Maar dat is de reguliere dienstregeling. En zoals @Jan Haverkamp al opmerkt is dat inderdaat de concessie provincie Utrecht.

Regio Utrecht is inderdaad wel een van de betere concessies. Ook nu met de personeelstekorten hebben ze daar de uitval wat meer onder controle. Bij Syntus in de provincie Utrecht zijn ze juist alle controle daarover verloren en kan je gerust ergens 2,5 uur geen bus hebben in één richting.

Reputatie 7

In Woerden rijdt in het weekend maar één reguliere buslijn, de stadsbus daar is een flexsysteem geworden. 

Een recept voor nog verdere afbraak. 

OV in mijn provincie Brabant is inderdaad een dieptepunt. Vervoer naar en in de grootste steden lukt nog goed, maar daarbuiten is het zeer matig beperkt. Zeker op zondag. Met de uurlijkse sprinters er straks nog bij is ov eigenlijk geen alternatief meer in de avond en in het weekend. Straks a.u.b. niet klagen dat het veel drukker is geworden op toch al enorm volle Brabantse (snel)wegen.

Wanneer dan de portemonnee getrokken moet worden, geeft de VVD alleen niet thuis. De bezuinigingen van de afgelopen jaren liggen mede ten grondslag aan de chaos.

De HRN concessie is onderhands gegund onder de voorwaarde dat NS die zonder subsidie zou uitvoeren. Dus hoezo had de overheid de portemonnee moeten trekken? En welke bezuinigingen bedoel je?

Dat is typisch VVD. We gunnen de concessie onderhands, onder de voorwaarde dat NS die zonder subsidie uit gaat voeren. 

Wat u wil (onderhands gunnen en toch subsidiëren) mag volgens de wet niet. Zodra er subsidies gegeven worden is aanbesteden wettelijk verplicht.

 Het OV-beleid in Brabant is echt een dieptepunt. Het opheffen van een buurtbus wegens teveel reizigers en dan geen vervangende streekbus inleggen. Een plaats als Werkendam (10000 inwoners) heeft alleen nog een spitsbus. 

Ook Gelderland heeft nu aangekondigd het mes in het OV te moeten gaan zetten. Doordat het aantal reizigers flink is teruggelopen en de uitgaven sterk stijgen (hogere lonen, brandstof) stapelen de financiële verliezen bij het OV zich op terwijl de Provincie zelf ook nog eens kampt met teruglopende inkomsten. Wat dat betekent voor het treinvervoer is nog onduidelijk.

 Het OV-beleid in Brabant is echt een dieptepunt. Het opheffen van een buurtbus wegens teveel reizigers en dan geen vervangende streekbus inleggen. Een plaats als Werkendam (10000 inwoners) heeft alleen nog een spitsbus. 

Ook Gelderland heeft nu aangekondigd het mes in het OV te moeten gaan zetten. Doordat het aantal reizigers flink is teruggelopen en de uitgaven sterk stijgen (hogere lonen, brandstof) stapelen de financiële verliezen bij het OV zich op terwijl de Provincie zelf ook nog eens kampt met teruglopende inkomsten. Wat dat betekent voor het treinvervoer is nog onduidelijk.

Dat zou kunnen. De nieuwe plannen voor de noordelijke helft van de Veluwe zijn in ieder geval prima. Er gaan meer bussen rijden dan vroeger. 

Wanneer dan de portemonnee getrokken moet worden, geeft de VVD alleen niet thuis. De bezuinigingen van de afgelopen jaren liggen mede ten grondslag aan de chaos.

De HRN concessie is onderhands gegund onder de voorwaarde dat NS die zonder subsidie zou uitvoeren. Dus hoezo had de overheid de portemonnee moeten trekken? En welke bezuinigingen bedoel je?

Dat is typisch VVD. We gunnen de concessie onderhands, onder de voorwaarde dat NS die zonder subsidie uit gaat voeren. 

Wat u wil (onderhands gunnen en toch subsidiëren) mag volgens de wet niet. Zodra er subsidies gegeven worden is aanbesteden wettelijk verplicht.

Ik wil niet onderhands gunnen, ik wil aanbesteden en subsidiëren. 

@Jan Haverkamp 

Dat kan dan in de toekomst maar niet onder de huidige, onderhandse HRN concessie 

Reageer