In de dienstregeling vanaf december 2024 lijkt de laatste intercity van Zwolle naar Groningen niet meer te stoppen op de tussenliggende stations. Als deze Intercity bij aankomst in Zwolle een minuut of wat te laat is (en dat kan heel makkelijk gebeuren) dan mis je de laatste sprinter naar Groningen en kom je dus niet meer in Meppel, Hoogeveen, Beilen of Haren. Dat is een behoorlijke verslechtering voor iedereen die niet naar het eindstation Groningen moet. Gaat de laatste stoptrein wachten op aankomst van de laatste Intercity? Of gaat de NS taxi’s betalen vanaf Zwolle?
In de regel worden laatste aansluitingen overgenomen, zelfs bij enkele minuten vertraging. Daarnaast is het sowieso onwenselijk om als intercity achter een stoptrein aan te moeten rijden want dan zal de vertraging verder oplopen. Zou me hier dus niet al te veel zorgen over maken.
Dat geloof ik direct. Maar bij het instappen in Utrecht in de laatste Intercity is het nu juist zo prettig om te weten dat de trein voorbij Zwolle overal stopt. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de sprinter in Zwolle bij een half uur vertraging gaat staan wachten totdat de laatste Intercity Zwolle uit is gereden. En daar sta je dan . . . De praktijk zal het uitwijzen, maar ik stel me voor dat de NS er niet omheen komt om een vertraagde Intercity overal te laten stoppen. Ik ben benieuwd.
In de dienstregeling vanaf december 2024 lijkt de laatste intercity van Zwolle naar Groningen niet meer te stoppen op de tussenliggende stations. Als deze Intercity bij aankomst in Zwolle een minuut of wat te laat is (en dat kan heel makkelijk gebeuren) dan mis je de laatste sprinter naar Groningen en kom je dus niet meer in Meppel, Hoogeveen, Beilen of Haren. Dat is een behoorlijke verslechtering voor iedereen die niet naar het eindstation Groningen moet. Gaat de laatste stoptrein wachten op aankomst van de laatste Intercity? Of gaat de NS taxi’s betalen vanaf Zwolle?
Dit was mede op verzoek van de provincie Groningen die graag wilde dat de laatste intercity minder vaak ging stoppen. Persoonlijk vraag ik me af of dit het geld wel waard is voor een paar minuten tijdwinst.
Bij kleine vertragingen zal de sprinter wachten ook al omdat anders de intercity achter de sprinter komt te zitten. Bij grote vertragingen zal de sprinter op tijd vertrekken en ligt het voor de hand dat de intercity dan ook overal zal stoppen.
Gaat de laatste stoptrein wachten op aankomst van de laatste Intercity? Of gaat de NS taxi’s betalen vanaf Zwolle?
Als er echt mensen stranden, dan zal NS inderdaad taxi's moeten organiseren.
Als je daadwerkelijk de laatste overstap mist door vertraging moet NS je met vervangend vervoer thuisbrengen. Dat moet je dan wel aanvragen bij een NS-medewerker. Daarom wachten laatste aansluitingen altijd nog 10-15 minuten op elkaar.
Ik woon zelf in Groningen dus vind het natuurlijk dikke prima dat de boel versneld wordt. Maar voor de zekerheid zou ik de laatste IC laten rijden als sprinter om gedoe te voorkomen. Dus de 781, 583 en 785 versneld, de 587 als sprinter. Maar blijkbaar wil de NS zo laat op de avond alles versnellen en extra sprinters inleggen (jaja het mag allemaal wat kosten).
Op vrijdag rijdt er trouwens nog een latere IC 591 en die stopt wel als laatste IC op alle tussengelegen stations boven Zwolle Maar ja, das alleen op vrijdag.
Als je daadwerkelijk de laatste overstap mist door vertraging moet NS je met vervangend vervoer thuisbrengen. Dat moet je dan wel aanvragen bij een NS-medewerker. Daarom wachten laatste aansluitingen altijd nog 10-15 minuten op elkaar.
In dit geval hoeft de sprinter helemaal niet lang te wachten omdat de intercity dan later hetzelfde traject rijdt en zelf overal kan stoppen.
Tamzin schreef
Dit was mede op verzoek van de provincie Groningen die graag wilde dat de laatste intercity minder vaak ging stoppen. Persoonlijk vraag ik me af of dit het geld wel waard is voor een paar minuten tijdwinst.
Inderdaad, de laatste intercity naar Leeuwarden (23:48 vanaf Zwolle) stopt wel op alle tussengelegen stations (op maandag 16 december). Die naar Groningen (00:46 vanaf Zwolle) doet dat niet en daar wordt dus midden in de nacht ingezet op de sprinter die een paar minuten later (om 00:52) uit Zwolle vertrekt.
Het lijkt erop, als ik zo de reacties lees, dat de intercity bij grotere vertragingen toch overal zal moeten stoppen. Maar of dat dan echt gaat gebeuren? En waarom dat dan midden in de nacht niet gewoon altijd kan zoals bij de laatste intercity naar Leeuwarden? Onhandig!
U kunt deze vraag beter aan NS stellen. Doe dit bij voorkeur per Facebook Messenger, X of chat (en dan het gesprek opslaan).
Seinhuis schreef:
U kunt deze vraag beter aan NS stellen. Doe dit bij voorkeur per Facebook Messenger, X of chat (en dan het gesprek opslaan).
Ik heb eerst geprobeerd de vraag te stellen aan de chat robot. Die bakte er helemaal niets van. Ik heb toen de moeite genomen om op dit forum iets te schrijven. Ik hoop dat de NS meekijkt.
Wij kijken uiteraard mee. Ik zal je suggestie om dit mogelijk te maken doorzetten. Ik kan helaas niets beloven.
Even hierop terugkomen,
Op www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/welke-vergoeding-biedt-ns.html staat uitleg.
Korte samenvatting, u moet klantenservice bellen als u de aansluiting dreigt te missen. Klantenservice is 24/7 geopend. NS Klantenservice moet regelen dat u op uw eindbestemming komt.
Kosten die u zelf maakt (zonder overleg) worden niet vergoed.
Wel mijn advies om te bellen zo gauw u weet of vermoedt dat u de aansluiting gaat missen.
Controleer voor vertrek de reisplanner. Indien uw reis langer duurt door geplande werkzaamheden dan moet u eerder vertrekken.
Korte samenvatting, u moet klantenservice bellen als u de aansluiting dreigt te missen. Klantenservice is 24/7 geopend. NS Klantenservice moet regelen dat u op uw eindbestemming komt.
Dank voor deze tips. Ik zal eraan denken als ik een keer in de laatste intercity naar Groningen stap. Die trein komt overigens uit Den Haag (23:10) en rijdt via Utrecht (23:51), Amersfoort (00:05) en Zwolle (00:46). Stopt ook nog op de veluwe (daar wel !!) en in Assen. Genoeg mogelijkheden voor een kwartiertje vertraging!
Bedankt allemaal voor de reacties.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.