Skip to main content
beantwoord

Lage frequentie sprinters Tilburg-Eindhoven-(Weert)


Ik zag in de dienstregeling dat de sprinters tussen Tilburg en Eindhoven/Weert dit weekend nog steeds maar 1x per uur rijden. Ik wist dat tijdens corona op veel trajecten minder treinen reden, maar ik dacht dat met ingang van dit jaar alle uurdiensten van sprinters gewoon weer vervangen zouden worden door halfuursdiensten. Of heeft het met werkzaamheden te maken dat ze nu weer minder rijden?

16 reacties

Ik zag in de dienstregeling dat de sprinters tussen Tilburg en Eindhoven/Weert dit weekend nog steeds maar 1x per uur rijden. Ik wist dat tijdens corona op veel trajecten minder treinen reden, maar ik dacht dat met ingang van dit jaar alle uurdiensten van sprinters gewoon weer vervangen zouden worden door halfuursdiensten. Of heeft het met werkzaamheden te maken dat ze nu weer minder rijden?

Dan heb je verkeerd gedacht. NS heeft weliswaar tot tweemaal toe aangekondigd deze sprinters weer op schalen (eerst per eind 2023, daarna per medio 2024) maar heeft dat beide keren weer geruisloos teruggedraaid..

Deze sprinters zullen nu zeer waarschijnlijk eind dit jaar weer worden opgeschaald. Niet omdat NS dat zo graag wil maar omdat per 1 januari 2025 de nieuwe concessie ingaat en daarin zijn de halfuurdiensten verplicht. Het gedeelte Eindhoven-Weert blijft overigens op zondag (net als voor corona) een uurdienst.

NS is een commercieel bedrijf waarbij de inzet en frequentie vanzelfsprekend wordt afgestemd op de vraag. Blijkbaar is de behoefte aan Sprintervervoer op dit traject dusdanig, dat een uurdienst op dit moment voldoende is.

Men kijkt hier op het forum altijd graag naar het buitenland, daar zijn uurdiensten op onrendabele trajecten heel gewoon.

Dit heeft niets te maken met vervoersvraag. Deze uurdiensten waren het gevolg van personeelstekorten, en de NS heeft aangegeven dat men deze in de loop van 2024 weer wilde herstellen indien er weer voldoende personeel beschikbaar is. De NS heeft dit expliciet gecommuniceerd richting de consumentenorganisaties en zou dit ook waar moeten maken of goed kunnen onderbouwen waarom er van afgeweken wordt. Elders wordt de dienstregeling wel uitgebreid terwijl men had aangegeven eerst de uurdiensten te herstellen.

NS is een commercieel bedrijf waarbij de inzet en frequentie vanzelfsprekend wordt afgestemd op de vraag. Blijkbaar is de behoefte aan Sprintervervoer op dit traject dusdanig, dat een uurdienst op dit moment voldoende is.

Daarom rijdt NS deze treinen in het weekend zeker ook altijd met 7 of 8 bakken. Gelukkig dat NS komend jaar in de nieuwe concessie dus wordt teruggefloten.

Overigens weet je wat pas echt onrendabel is? Iedere 10 minuten zo'n grotendeels lege intercity tussen Utrecht en Eindhoven buiten de spits op ma-do.

 

Men kijkt hier op het forum altijd graag naar het buitenland, daar zijn uurdiensten op onrendabele trajecten heel gewoon.

Het sprintervervoer rond Eindhoven is als je het met bijv. Duitsland vergelijkt vergelijkbaar met een S-Bahn. Die rijden ook geen uurdiensten 

Overigens rijden de sprinters tijdens de beide weekenden van de Tilburgse kermis vanaf het middaguur wel om het halfuur.

.....Overigens rijden de sprinters tijdens de beide weekenden van de Tilburgse kermis vanaf het middaguur wel om het halfuur......

Dat klopt, de vervoersvraag is door dit evenement fors groter. Mooi dat dit zo uitgevoerd kan worden qua capaciteit midden in de vakantieperiode.

Reputatie 5

NS is een commercieel bedrijf waarbij de inzet en frequentie vanzelfsprekend wordt afgestemd op de vraag.

 

Als je de treinen zo infrequent laat rijden, wordt de vraag vanzelf minder. Zeker op kortere trajecten gaan mensen die alternatief vervoer kunnen regelen de trein natuurlijk steeds meer mijden als je voor een ritje van 10-15 minuten minimaal 1 uur moet wachten zou je je trein missen.

Reputatie 7

Vanmiddag naar en van Vught gereisd. 1x per uur een Sprinter. Deze zat goed vol. Ik vind 1x per uur een Sprinter tussen Eindhoven en Den Bosch in het weekend erg karig. Den Bosch is zo goed bezocht en Eindhoven is de 5e stad van het land. Aan de vervoersvraag ligt het niet.

Waarom juist 2 Sprinterlijnen via de grotere steden Eindhoven/Tilburg/Den Bosch 1x per uur terwijl een duidelijk wat minder drukke Sprinter als Zutphen- Wijchen wél het hele weekend 2x per uur rijdt. Vreemde keuzes.

Temeer daar de frequentie van de intercity’s Eindhoven - Utrecht daar wel wat lager kan - juist om geld te besparen.

 

Reputatie 7
Badge

Van Den Bosch naar Eindhoven zou ik dan ook een IC nemen.

Reputatie 7

Van Den Bosch naar Eindhoven zou ik dan ook een IC nemen.

Zeker. Maar het gaat om Vught, Boxtel en Best. De vervoersvraag van daar zal niet minder zijn dan van Rheden, Velp en Arnhem Presikhaaf, om maar wat te noemen.

Reputatie 7

In Nijmegen zijn de vierdaagse feesten begonnen, dus die hele regio is de gehele week versterkt met extra treinen, langere treinen en zelfs een speciaal nachtnet. Een heel vreemde keuze is het dus niet.

Reputatie 7

NS is een commercieel bedrijf waarbij de inzet en frequentie vanzelfsprekend wordt afgestemd op de vraag. Blijkbaar is de behoefte aan Sprintervervoer op dit traject dusdanig, dat een uurdienst op dit moment voldoende is.

Daarom rijdt NS deze treinen in het weekend zeker ook altijd met 7 of 8 bakken. Gelukkig dat NS komend jaar in de nieuwe concessie dus wordt teruggefloten.

Overigens weet je wat pas echt onrendabel is? Iedere 10 minuten zo'n grotendeels lege intercity tussen Utrecht en Eindhoven buiten de spits op ma-do.

 

Men kijkt hier op het forum altijd graag naar het buitenland, daar zijn uurdiensten op onrendabele trajecten heel gewoon.

Het sprintervervoer rond Eindhoven is als je het met bijv. Duitsland vergelijkt vergelijkbaar met een S-Bahn. Die rijden ook geen uurdiensten 

Overigens rijden de sprinters tijdens de beide weekenden van de Tilburgse kermis vanaf het middaguur wel om het halfuur.

Niet helemaal waar. Er zijn steden waar de S-Bahn heel weinig rijdt, waaronder Nürnberg en Hannover.

Reputatie 7
Badge +2

Niet helemaal waar. Er zijn steden waar de S-Bahn heel weinig rijdt, waaronder Nürnberg en Hannover.

De afzonderlijke lijnen wel ja, maar bedenk daarbij ook dat in het gebied wat vergelijkbaar is met de Sprinters rond Eindhoven er vrijwel altijd meerdere lijnen een traject delen.

In Eindhoven houdt het Sprinternetwerk in de omgeving wel bij een kilometer of 30 op, Hannover heeft een S-bahnlijn die z'n eindpunt liefst 112 kilometer vanaf het stadscentrum heeft.

In Nijmegen zijn de vierdaagse feesten begonnen, dus die hele regio is de gehele week versterkt met extra treinen, langere treinen en zelfs een speciaal nachtnet. Een heel vreemde keuze is het dus niet.

De treinen van Zutphen naar Wijchen rijden iedere zaterdag, niet alleen met de vierdaagse.

Tussen Nijmegen en Wijchen is er op zaterdag zelfs een kwartierdienst en iedereen vraagt zich af waarom de extra treinen tussen Nijmegen en Wijchen dan in hemelsnaam rijden . 

Temeer daar de frequentie van de intercity’s Eindhoven - Utrecht daar wel wat lager kan - juist om geld te besparen.

Die 10 minuten diensten zijn buiten de spits grote onzin, een misplaatst prestigeproject. 

Maar goed, in december wordt NS eindelijk gedwongen het sprintervervoer rond Eindhoven weer op te schalen.

Badge +3

Die 10 minuten diensten zijn buiten de spits grote onzin, een misplaatst prestigeproject. 

Maar goed, in december wordt NS eindelijk gedwongen het sprintervervoer rond Eindhoven weer op te schalen.

De 5e (misschien binnenkort wel 4e) stad/metropool ‘verdient’ zoiets natuurlijk.. 😅

Al die HOV busbanen infra en zo, dan ook graag treinen van/naar waar dan ook!

Reputatie 7

Dat sprinters Roosendaal - Dordrecht en Ede- Arnhem in het weekend 1x per uur rijden snap ik. Dat zijn altijd stille sprintertjes, ook in weekenden zijn ze zo goed als leeg. Rondom de drukke regio Eindhoven blijft het voor mij een raadsel waarom de sprinters daar, hieraan gelijk zijn gesteld. Een duidelijke reden wordt niet gegeven. Maar goed, nog een half jaar en dan is het weer 2x per uur, zoals het ook hoort.

Reageer