Maak voor de reiziger de laatste instaptijd tot vertrektijd
Treinreizen is soms secondewerk. Overal hangen klokken met secondewijzers die dat benadrukken. En overal zie je reizigers zich haasten om de beoogde trein nog net te kunnen halen.
En daar gaat het wel eens mis want er is verschil tussen de vertrektijd en de instaptijd. De laatste instaptijd is net voor het fluitsignaal; daarna start de vertrekprocedure die bv nog eens een halve minuut kan duren.
Voor de NS is de vertrektijd het belangrijkst; dan gaat t om de verkeersregeling en zo. Maar voor de reiziger is niet de vertrektijd maar de laatste instaptijd het belangrijkst. Daar moeten immers zijn acties op zijn afgestemd. En daar gaat het nog wel eens mis; reizigers die na het laatste fluitsignaal nog proberen in te stappen en soms de deur even blokkeren om ook bv een partner te laten instappen (eigen ervaring). Voor de reiziger is deze echte vertrektijd niet zo relevant.
Mijn stelling is dat het de klantvriendelijkheid èn de veiligheid zou dienen als naar de reiziger de laatste instaptijd als de te communiceren vertrektijd zou worden gehanteerd. Mensen weten dan beter waar ze aan toe zijn. Ook dan zal het wel eens voorkomen dat mensen te laat willen instappen maar ik denk aanzienlijk minder dan nu het geval is.
Bladzijde 1 / 2
Het is juist voor alle mensen die al in de trein zitten heel klantvriendelijk als de trein op tijd vertrekt en een eventuele aansluiting gehaald kan worden. Het is nu overduidelijk, fluiten is niet meer instappen en als het direct er na is, dat is de menselijke maat. Maar de term klantvriendelijk is echt voor alle klanten. Er zijn veel meer mensen die al in de trein zitten dan die er instappen.
Klantvriendelijk is niet alleen voor de klant die op dat moment een belang heeft. Persoonlijk vind ik het prima zo. De treinen zijn in Nederland gemiddeld goed op tijd, wat ook moet bij een intensief treinverkeer op het ten dele drukst bereden spoorwegnet van Europa. Alles is krap berekend en past als een uurwerk in elkaar. Daarom is het ook zo geregeld dat de trein op tijd vertrekt en je een halve minuut eerder in moet stappen.
Klantvriendelijk is niet alleen voor de klant die op dat moment een belang heeft. Persoonlijk vind ik het prima zo. De treinen zijn in Nederland gemiddeld goed op tijd, wat ook moet bij een intensief treinverkeer op het ten dele drukst bereden spoorwegnet van Europa. Alles is krap berekend en past als een uurwerk in elkaar. Daarom is het ook zo geregeld dat de trein op tijd vertrekt en je een halve minuut eerder in moet stappen.
Ik maak regelmatig mee dat het meer dan een halve minuut is. Hét probleem is echter is dat NS (en vele andere spoorwegen) niet communiceert tot welke tijd je kunt instappen. Want dát is de enige tijd die voor de reiziger van belang is: voor de reiziger is dat de vertrektijd. Immers, als je niet meer kunt instappen, dan is de trein vertrokken.
Er bestaat een verschil in interne en gepubliceerde dienstregeling in de achterliggende systemen. NS moet daarvan eindelijk eens op een nuttige manier gebruik van maken. Ik ben echter realistisch en vermoed dat NS zal wachten tot ze door de wet of de rechter daartoe gedwongen worden.
Tot wanneer je kunt instappen wordt op diverse manieren gecommuniceerd. De 1e is het ‘fluiten, niet instappen’. Op grotere stations heb je aftelklokken die de laatste minuut niet aangeven. In de app wordt aangegeven of een overstap haalbaar is. En ervaren reizigers weten dat de vertrekprocedure vanaf een minuut voor vertrek ingezet kan worden. Dit nu wijzigen gaat alleen maar nog meer verwarring zorgen.
Je plant sowieso om voor die tijd in de trein te zitten. Je zorgt er ook niet voor dat je precies om 9:45 bij je tandartsafspraak bent, alleen omdat de afspraak op dat tijdstip staat.
Eigenlijk loopt de display al een aantal seconde (20-30 seconden) voor, deze springt al veel eerder van 3 minuten naar 2 minuten en ik denk ook dat dat is vanwege de vertrekprocedure.
De laatste instaptijd is net voor het fluitsignaal; daarna start de vertrekprocedure die bv nog eens een halve minuut kan duren.
Je vergeet hier nog het effect van het feit dat feitelijk vertrektijden op seconden zijn terwijl naar reizigers op minuten wordt gecommuniceerd waardoor het verschil nog veel groter kan zijn.
Het is juist voor alle mensen die al in de trein zitten heel klantvriendelijk als de trein op tijd vertrekt en een eventuele aansluiting gehaald kan worden.
Maar dat is niet afhankelijk van de tijd die je naar reizigers communiceert.
Het is nu overduidelijk, fluiten is niet meer instappen en als het direct er na is, dat is de menselijke maat.
Hier is niks duidelijks aan. Je spreekt jezelf al tegen: als fluiten niet meer instappen zou zijn, zou (net) daarna instappen niet geaccepteerd moeten worden en moeten conducteurs stoppen hun fluit te misbruiken om mensen aan te sporen om op te schieten. Daarbij heb je als je een perron op komt gehaast voor een trein die bijna vertrekt of er voor jij er was al is gefloten.
Op grotere stations heb je aftelklokken die de laatste minuut niet aangeven.
Dat is toch ook onduidelijk? Er staat geen tijd meer. En wat betekent dat dan? Je wilt juist expliciet zien of je wel of niet nog in mag stappen, en, belangrijker, je wilt niet dat dat afhankelijk is van hoe de pet van de conducteur staat.
In de app wordt aangegeven of een overstap haalbaar is.
Voor een gemiddelde reiziger, als de conducteur niet te vroeg fluit, het niet te druk is op het perron en NS niet vergeten is te verwerken dat je maandenlang aanzienlijk om moet lopen zoals nu op Amsterdam Centraal het geval lijkt. De meeste overstappen die daar worden getoond van spoor xb naar spoor yb zijn nu effectief niet haalbaar omdat je helemaal via de middentunnel moet.
Je plant sowieso om voor die tijd in de trein te zitten. Je zorgt er ook niet voor dat je precies om 9:45 bij je tandartsafspraak bent, alleen omdat de afspraak op dat tijdstip staat.
Mensen stappen ook over en hebben dan vertraging en willen dan bijvoorbeeld op voorhand weten of uitstappen wel slim is of dat je beter kunt blijven zitten als dat een alternatief is en je de overstap niet meer haalt. Je hebt hier garanties nodig.
Overigens vind ik het ook belachelijk dat je in de zorg een kwartier voor je afspraak wordt verwacht. Te vroeg zijn ze nooit dus effectief vragen ze iedereen een kwartier tijd te verspillen.
Tot wanneer je kunt instappen wordt op diverse manieren gecommuniceerd. De 1e is het ‘fluiten, niet instappen’. Op grotere stations heb je aftelklokken die de laatste minuut niet aangeven. In de app wordt aangegeven of een overstap haalbaar is. En ervaren reizigers weten dat de vertrekprocedure vanaf een minuut voor vertrek ingezet kan worden. Dit nu wijzigen gaat alleen maar nog meer verwarring zorgen.
Dat is er allemaal, maar dat betekent niet dat NS je laat weten tot welke tijd je kunt instappen. Dat staat niet in de planner. Overigens hanteren verschillende vervoerders daarvoor verschillende normen. Er zijn er ook waar de concessie zegt dat de deuren niet dicht mogen voor de vertrektijd.
Dit alles is geen enkel probleem. Minimaal 90 seconden voor vertrektijd aan het perron staan en er is geen risico om de trein te missen.
Het probleem is er niet voor de reizigers die naar hun vertrekstation komen. Het probleem zit bij de overstappen, vooral de overstappen op hetzelfde perron van 2 minuten. Als overstapper heb je dan niet in de hand dat je 90 seconden voor vertrek van de trein op het perron aanwezig bent.
Als je de uiterste instaptijd gaat publiceren als vertrektijd zullen alle overstappen van 2 minuten op hetzelfde perron herzien moeten worden. Dat vergt een volledig nieuwe opzet van de dienstregeling. Of een herziening van de vertrekprocedure: er mag niet gefloten worden voor de vertrektijd.
Als je de uiterste instaptijd gaat publiceren als vertrektijd zullen alle overstappen van 2 minuten op hetzelfde perron herzien moeten worden. Dat vergt een volledig nieuwe opzet van de dienstregeling. Of een herziening van de vertrekprocedure: er mag niet gefloten worden voor de vertrektijd.
Hoezo? Haalbaar blijft haalbaar, toch? Allen wordt je eerlijk over het feit dat je voor bijvoorbeeld een korte cross-platform overstap niet de twee minuten hebt die tussen de aankomst- en vertrektijd zitten, maar slechts 30 seconden.
De overstapcriteria zijn vastgelegd waardoor de overstappen wel of niet in de reisplanner getoond worden. Een overstap op hetzelfde perron moet qua plantijden minimaal 2 minuten zijn. Als die naar bijvoorbeeld 90 of 60 seconden gezet zou worden, bestaat de aansluiting niet meer en wordt die in de reisplanner niet meer getoond.
Dit zijn allemaal onbedoelde neveneffecten van de vastgelegde vertrekprocedure.
Op zich werkt het nu prima. Op de grote stations staat er op de vertrekstaten om en om de vetrektijd en het aantal minuten (min een) voor de vertrektijd. Dus het is 16:05 en de trein vertrekt om 16:11 dan staat er '5 minuten' en geen 6. Dus een minuut marge zit er al in. Om 16:10 uur staat er '< 1 minuut'.
Maar toch zijn er een paar verbeterpunten.
* Zoals ik al eerder meldde, vertrekken de treinen soms te ver vooraan het perron vanwege de blauwe borden met cijfer die het aantal bakken aangeeft, wat dus niet klopt voor veel treinen. Doordat de treinen te ver naar voren staan moeten de mensen soms haasten en dan kan zomaar 1 minuut extra kosten. * Omchecken afschaffen. Dat is een andere discussie, maar het kost wéér extra tijd bij een krappe overstap van Arriva/Keolis/weetikwelkevervoeder naar NS of omgekeerd.
De overstapcriteria zijn vastgelegd waardoor de overstappen wel of niet in de reisplanner getoond worden. Een overstap op hetzelfde perron moet qua plantijden minimaal 2 minuten zijn. Als die naar bijvoorbeeld 90 of 60 seconden gezet zou worden, bestaat de aansluiting niet meer en wordt die in de reisplanner niet meer getoond.
Dit zijn allemaal onbedoelde neveneffecten van de vastgelegde vertrekprocedure.
Die minimumoverstaptijden zijn vastgelegd in een tijd waar er max. 10 s voor de vertrektijd werd gefloten, de laatste deur op zijn vroegst op de vertrektijd dicht ging en er niet omgecheckt moest worden. NS is het fluiten en sluiten echter steeds verder gaan vervroegen (en sommige andere spoorwegen ook), waardoor er steeds minder tijd overblijft om over te stappen. En het omchecken op sommige stations helpt ook niet bepaald. Het is dus een door de spoorwegen zelf veroorzaakt probleem, maar helaas erkennen ze maar zelden dat er ook echt een probleem is.
Misschien is de dienstregeling gewoon te krap.
Alle treinreizen met 5-10% in tijdsduur verlengen of halterigstijden op grotere stations met een minuut verlengen. Een reistijd van A naar B van normaal een uur met een paar minuten verlengen heb ik liever dan haasten en rennen bij een overstap.
Maar dat is geen eenvoudige operatie.
Je plant sowieso om voor die tijd in de trein te zitten. Je zorgt er ook niet voor dat je precies om 9:45 bij je tandartsafspraak bent, alleen omdat de afspraak op dat tijdstip staat.
Mensen stappen ook over en hebben dan vertraging en willen dan bijvoorbeeld op voorhand weten of uitstappen wel slim is of dat je beter kunt blijven zitten als dat een alternatief is en je de overstap niet meer haalt. Je hebt hier garanties nodig.
Daar heb je een hele handig app voor, de mensen waar jij het nu over hebt zijn vooral forenzen en weten dus al een beetje hoe de boel werkt.
De dagjesmensen zullen gewoon leuk de reisplanner volgen.
Volgens mij wordt een niet-crossplatform overstap met een overstaptijd korter dan 5 minuten als niet haalbaar gezien in de app. Bij een crossplatform overstap is dat 3 minuten, daarbij wordt de vertrekprocedure als het goed is gewoon meegerekend.
Het is een onbedoeld neveneffect van de door NS zelf gewijzigde vertrekprocedure. Er is al heel veel over geschreven maar tot een aanpassing is het nog niet gekomen. Vooral ook omdat in ieder topic waarin het geschetste probleem besproken wordt er van allerlei kanten wordt ontkend dat er een probleem is. De vertrekprocedure wordt bij overstappen nooit meegerekend in de reisplanner. Zoals een reis van Utrecht naar Deventer met een overstap op hetzelfde perron in Amersfoort: Volgens de reisplanner heb je 2 minuten overstaptijd……...
Een gedachtenexperiment zou kunnen zijn om te kijken of de aankomsttijden vervroegd kunnen worden bij een overstapstation als Amersfoort.
Volgens mij wordt een niet-crossplatform overstap met een overstaptijd korter dan 5 minuten als niet haalbaar gezien in de app. Bij een crossplatform overstap is dat 3 minuten, daarbij wordt de vertrekprocedure als het goed is gewoon meegerekend.
De minimumoverstaptijden in Nederland zijn tussen 2 en 5 minuten. Overstaps naar een ander perron bestaan vanaf 3 minuten in kleinere overstapstations, in Zutphen bv. In Nijmegen is het 4 minuten. Die zijn bij mijn weten in de laatste decennia niet aangepast.
En daar gaan we weer. Dir soort topics zijn hier al vele malen gestart en ook weer beëindigt zonder dat er iets fundamenteels gewijzigd is en ook nu gaat dat niet gebeuren. Ik kan TS onderstaand topic aanbevelen.
Het is een onbedoeld neveneffect van de door NS zelf gewijzigde vertrekprocedure. Er is al heel veel over geschreven maar tot een aanpassing is het nog niet gekomen. Vooral ook omdat in ieder topic waarin het geschetste probleem besproken wordt er van allerlei kanten wordt ontkend dat er een probleem is. De vertrekprocedure wordt bij overstappen nooit meegerekend in de reisplanner. Zoals een reis van Utrecht naar Deventer met een overstap op hetzelfde perron in Amersfoort: Volgens de reisplanner heb je 2 minuten overstaptijd……...
Een gedachtenexperiment zou kunnen zijn om te kijken of de aankomsttijden vervroegd kunnen worden bij een overstapstation als Amersfoort.
Dan is het een goed begin om sowieso een minuut minder te rekenen voor de vertrekprocedure in de app bij overstaps, maar dan krijg je weer gekke gezichten...
Dan is het een goed begin om sowieso een minuut minder te rekenen voor de vertrekprocedure in de app bij overstaps, maar dan krijg je weer gekke gezichten...
Het gaat niet om het rekenen. Het gaat om de werkelijkheid. Als in de reisplanner een overstap van 2 minuten staan dan blijven er in de praktijk maar zo'n 80 seconden over als de vertrekprocedure zo'n 20 seconden voordat de minuut verspringt wordt begonnen. Eigenlijk zou deze overstap niet meer in de reisplanner mogen staan omdat die niet meer voldoet aan het minimum overstapcriterium van 2 minuten.
Een overstap op hetzelfde perron moet qua plantijden minimaal 2 minuten zijn. Als die naar bijvoorbeeld 90 of 60 seconden gezet zou worden, bestaat de aansluiting niet meer en wordt die in de reisplanner niet meer getoond.
Dit zijn allemaal onbedoelde neveneffecten van de vastgelegde vertrekprocedure.
Dat moet je dan natuurlijk ook aanpassen. Nu 2 minuten inclusief vertrekprocedure wordt dan zonder vetrekrprocedure bijvoorbeeld 30s als grens. Of je gaat inderdaad ook eens evalueren of dat jiet te kort is, maar dat is een andere vraag.
Die vertrekprocedure mag inderdaad ook wel wat korter, nu kan de trein bijvoorbeeld pas vertrekken zodra de conducteur binnen is gestapt en de eigen deur (apart) heeft gesloten. Sommige conducteurs lossen dit ook door hun vertrekprocedure vanuit een cabinedeur te doen, maar het snelste zou zijn als de trein meteen mag vertrekken zodra de conducteur de deursleutel heeft gedraaid. De conducteur heeft dan nog een open deur, die sluit tijdens het vertrek.
Bij de NMBS was dit altijd de norm, en bij sommige spoorbedrijven zoals PKP neemt men het nog makkelijker: de conducteur doet een deel van de vertrekprocedure terwijl de trein al in beweging is. Per stop kan dit moeiteloos 10-15 seconden besparen.
Weer 1 van die vele kleine dingetjes die bij NS inefficiënt worden gedaan om onduidelijke redenen.
Die vertrekprocedure mag inderdaad ook wel wat korter, nu kan de trein bijvoorbeeld pas vertrekken zodra de conducteur binnen is gestapt en de eigen deur (apart) heeft gesloten. Sommige conducteurs lossen dit ook door hun vertrekprocedure vanuit een cabinedeur te doen, maar het snelste zou zijn als de trein meteen mag vertrekken zodra de conducteur de deursleutel heeft gedraaid. De conducteur heeft dan nog een open deur, die sluit tijdens het vertrek.
Bij de NMBS was dit altijd de norm, en bij sommige spoorbedrijven zoals PKP neemt men het nog makkelijker: de conducteur doet een deel van de vertrekprocedure terwijl de trein al in beweging is. Per stop kan dit moeiteloos 10-15 seconden besparen.
Weer 1 van die vele kleine dingetjes die bij NS inefficiënt worden gedaan om onduidelijke redenen.
Dat is in Nederland ook vele jaren de norm geweest, maar is veranderd om veiligheidsredenen. Het meeste moderne materieel pikt dat ook niet meer, al rijden terwijl er nog een deur open staat (denk aan uitschuiftredes die niet blij worden als de afstand van de perronrand opeens veranderd).
Die vertrekprocedure mag inderdaad ook wel wat korter, nu kan de trein bijvoorbeeld pas vertrekken zodra de conducteur binnen is gestapt en de eigen deur (apart) heeft gesloten. Sommige conducteurs lossen dit ook door hun vertrekprocedure vanuit een cabinedeur te doen, maar het snelste zou zijn als de trein meteen mag vertrekken zodra de conducteur de deursleutel heeft gedraaid. De conducteur heeft dan nog een open deur, die sluit tijdens het vertrek.
Bij de NMBS was dit altijd de norm, en bij sommige spoorbedrijven zoals PKP neemt men het nog makkelijker: de conducteur doet een deel van de vertrekprocedure terwijl de trein al in beweging is. Per stop kan dit moeiteloos 10-15 seconden besparen.
Weer 1 van die vele kleine dingetjes die bij NS inefficiënt worden gedaan om onduidelijke redenen.
10-15 seconden... het is geen wedstrijd hé. Wat mij betreft heb ik liever dat het traag en altijd goed verloopt dan haastig en soms goed.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een vertrekprocedure waar alles perfect loopt langer dan 30 seconden duurde, joepie 15 seconden tijdswinst!
Ik heb in een reisplanner, App of websites NS, app of website van derden zoals 9292, op stations nog nooit instaptijden gezien. Lijkt me ook alleen maar verwarring veroorzaken.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.