Skip to main content

Treinreizen is soms secondewerk. Overal hangen klokken met secondewijzers die dat benadrukken.   En overal zie je reizigers zich haasten om de beoogde trein nog net te kunnen halen.

En daar gaat het wel eens mis want er is verschil tussen de vertrektijd en de instaptijd. De laatste instaptijd is net voor het fluitsignaal; daarna start de vertrekprocedure die bv nog eens een halve minuut kan duren.

Voor de NS is de vertrektijd het belangrijkst; dan gaat t om de verkeersregeling en zo. Maar voor de reiziger is niet de vertrektijd maar de laatste instaptijd het belangrijkst. Daar moeten immers zijn acties op zijn afgestemd. En daar gaat het nog wel eens mis; reizigers die na het laatste fluitsignaal nog proberen in te stappen en soms de deur even blokkeren om ook bv een partner te laten instappen (eigen ervaring). Voor de reiziger is deze echte vertrektijd niet zo relevant.  

Mijn stelling is dat het de klantvriendelijkheid èn de veiligheid zou dienen als naar de reiziger de laatste instaptijd als de te communiceren vertrektijd zou worden gehanteerd. Mensen weten dan beter waar ze aan toe zijn. Ook dan zal het wel eens voorkomen dat mensen te laat willen instappen maar ik denk aanzienlijk minder dan nu het geval is. 

 

 

Ik heb in een reisplanner, App of websites NS, app of website van derden zoals 9292, op stations nog nooit instaptijden gezien. Lijkt me ook alleen maar verwarring veroorzaken. 

Het is ook precies om die reden dat de aangegeven vertrektijd de tijd moet zijn waarop je ingestapt moet zijn. Al het andere is voor de reiziger niet van belang.


Ik heb in een reisplanner, App of websites NS, app of website van derden zoals 9292, op stations nog nooit instaptijden gezien. Lijkt me ook alleen maar verwarring veroorzaken. 

Het is ook precies om die reden dat de aangegeven vertrektijd de tijd moet zijn waarop je ingestapt moet zijn. Al het andere is voor de reiziger niet van belang.

Met voor reden wil iemand dan bewust verwarring veroorzaken en het moeilijker maken? Terwijl het huidige systeem gewoon goed is. Beter als met OV op de weg. Waar doodleuk "Bij ben benadering" en ook vaak te vroeg/te laat komt(te laat kan nog bij file). 


Ik heb in een reisplanner, App of websites NS, app of website van derden zoals 9292, op stations nog nooit instaptijden gezien. Lijkt me ook alleen maar verwarring veroorzaken. 

Het is ook precies om die reden dat de aangegeven vertrektijd de tijd moet zijn waarop je ingestapt moet zijn. Al het andere is voor de reiziger niet van belang.

Met voor reden wil iemand dan bewust verwarring veroorzaken en het moeilijker maken?

Dat wordt het helemaal niet. Voor de reiziger zal er 1 vertrektijd zijn, net als nu.

Terwijl het huidige systeem gewoon goed is.

Dat is het helaas niet. NS-treinen zijn voor de reiziger immers al vertrokken voordat de gepubliceerde vertrektijd is bereikt.


Meest pragmatische oplossing, waarvoor er niets aangepast hoeft te worden in de systemen, is dat men op knooppunten de vertrektijden zo veel mogelijk op halve minuten probeert te plannen, zodat het voor reizigers die de afgeronde tijden ziet klopt. Dit is echter niet iets wat je eventjes invoert, in feite verschuif je de dienstregeling van 30 seconden waardoor je veel treinen opnieuw conflictvrij moet maken, maar het zou een uitgangspunt kunnen zijn om bij nieuwe dienstregelingen dit zo op te gaan zetten.


Ik heb in een reisplanner, App of websites NS, app of website van derden zoals 9292, op stations nog nooit instaptijden gezien. Lijkt me ook alleen maar verwarring veroorzaken. 

Het is ook precies om die reden dat de aangegeven vertrektijd de tijd moet zijn waarop je ingestapt moet zijn. Al het andere is voor de reiziger niet van belang.

Met voor reden wil iemand dan bewust verwarring veroorzaken en het moeilijker maken?

Dat wordt het helemaal niet. Voor de reiziger zal er 1 vertrektijd zijn, net als nu.

Terwijl het huidige systeem gewoon goed is.

Dat is het helaas niet. NS-treinen zijn voor de reiziger immers al vertrokken voordat de gepubliceerde vertrektijd is bereikt.

Het huidige systeem is goed, wat de tijdsaanduiding betreft. Allerlei extra's in een schema brengen maakt het bewust moeilijker voor de reizigers per spoor. Dus dat "Is het helaas niet" 🤔


Het huidige systeem is goed, wat de tijdsaanduiding betreft. Allerlei extra's in een schema brengen maakt het bewust moeilijker voor de reizigers per spoor. Dus dat "Is het helaas niet" 🤔

Op welke manier zou het tonen van de vertrektijd voor de reizigers (i.p.v. de tijd dat de trein in beweging komt) het bewust moeilijker maken? In Zwitserland bv. is dat altijd al zo.


Het huidige systeem is goed, wat de tijdsaanduiding betreft. Allerlei extra's in een schema brengen maakt het bewust moeilijker voor de reizigers per spoor. Dus dat "Is het helaas niet" 🤔

Op welke manier zou het tonen van de vertrektijd voor de reizigers (i.p.v. de tijd dat de trein in beweging komt) het bewust moeilijker maken? In Zwitserland bv. is dat altijd al zo.

We wonen niet in Zwitserland, daar is de hele samenleving anders dan in Nederland. 


Het huidige systeem is goed, wat de tijdsaanduiding betreft. Allerlei extra's in een schema brengen maakt het bewust moeilijker voor de reizigers per spoor. Dus dat "Is het helaas niet" 🤔

Op welke manier zou het tonen van de vertrektijd voor de reizigers (i.p.v. de tijd dat de trein in beweging komt) het bewust moeilijker maken? In Zwitserland bv. is dat altijd al zo.

We wonen niet in Zwitserland, daar is de hele samenleving anders dan in Nederland. 

Dat is echter geen antwoord op mijn vraag:

Op welke manier zou het tonen van de vertrektijd voor de reizigers (i.p.v. de tijd dat de trein in beweging komt) het bewust moeilijker maken?


Reageer