Treinreizen is soms secondewerk. Overal hangen klokken met secondewijzers die dat benadrukken. En overal zie je reizigers zich haasten om de beoogde trein nog net te kunnen halen.
En daar gaat het wel eens mis want er is verschil tussen de vertrektijd en de instaptijd. De laatste instaptijd is net voor het fluitsignaal; daarna start de vertrekprocedure die bv nog eens een halve minuut kan duren.
Voor de NS is de vertrektijd het belangrijkst; dan gaat t om de verkeersregeling en zo. Maar voor de reiziger is niet de vertrektijd maar de laatste instaptijd het belangrijkst. Daar moeten immers zijn acties op zijn afgestemd. En daar gaat het nog wel eens mis; reizigers die na het laatste fluitsignaal nog proberen in te stappen en soms de deur even blokkeren om ook bv een partner te laten instappen (eigen ervaring). Voor de reiziger is deze echte vertrektijd niet zo relevant.
Mijn stelling is dat het de klantvriendelijkheid èn de veiligheid zou dienen als naar de reiziger de laatste instaptijd als de te communiceren vertrektijd zou worden gehanteerd. Mensen weten dan beter waar ze aan toe zijn. Ook dan zal het wel eens voorkomen dat mensen te laat willen instappen maar ik denk aanzienlijk minder dan nu het geval is.