Skip to main content

Elke ochtend neem ik de vroegste (Arriva) trein die mijn dorp aanbiedt, maar omdat de overstap 2 minuten eerder vertrekt dan ik aankom, moet ik 26 minuten wachten. Kan ik ergens vragen of ze kunnen overwegen om de overstap iets later te laten vertrekken?

U kunt bij Arriva of de opdrachtgever (provincie) een verzoek indienen.

De dienstregeling is mede afhankelijk van personeel planning (met maximale dienst lengte), onderhoudschema (zowel trein als baanvak), brug openingen en andere (goederen)treinen. Dus een aanpassing in de dienstregeling kan lastig zijn.

De dienstregeling van 2025 staat al vast. 

Reken maar van niet... de dienstregeling zal helaas niet veranderen voor jou.

Je kan het natuurlijk wel proberen 😉.

Zulke overstappen zouden er niet mogen zijn. Maar helaas. Mensen die er zelf geen last van hebben kunnen makkelijk wijzen op de onmogelijkheden het iedereen naar de zin te maken.

Maar als je zelf met de situatie te maken hebt, kijk je er anders naar. Zelf jarenlang een paar maal per week een overstap gehad van 24 minuten. En als die trein dan soms uitviel, kwamen er nog 30 minuten bij. Bijna een uur zinloos op een bankje wachten of tig keer het station rondlopen. Dan vergaat je lol wel. Maar als je op OV aangewezen bent moet je wel.

Zonder te weten om welke overstap het gaat is er lastig iets over te zeggen. In sommige gevallen is het inderdaad simpelweg niet mogelijk om alle overstappen aan te bieden omdat langer wachten op station A betekent dat de overstap op station B verloren gaat. Het kan echter ook een bewuste keuze zijn omdat het opstarten van de dienstregeling op deze manier beter verloopt. Een verzoek om er naar te kijken is dus zeker niet bij voorbaat kansloos, maar er is ook geen garantie op dat verbetering mogelijk is.

Zulke overstappen zouden er niet mogen zijn. Maar helaas. Mensen die er zelf geen last van hebben kunnen makkelijk wijzen op de onmogelijkheden het iedereen naar de zin te maken.

Maar als je zelf met de situatie te maken hebt, kijk je er anders naar. Zelf jarenlang een paar maal per week een overstap gehad van 24 minuten. En als die trein dan soms uitviel, kwamen er nog 30 minuten bij. Bijna een uur zinloos op een bankje wachten of tig keer het station rondlopen. Dan vergaat je lol wel. Maar als je op OV aangewezen bent moet je wel.

Dit soort overstappen bestaan overal in het land hoor, dat is een beetje hoe het werkt helaas.

Los je de overstap ergens op dan schuift het probleem op naar een andere plek, je kan helaas niet iedereen gelukkig maken 🤷‍♂️.

Dit soort overstappen bestaan overal in het land hoor, dat is een beetje hoe het werkt helaas.

Los je de overstap ergens op dan schuift het probleem op naar een andere plek, je kan helaas niet iedereen gelukkig maken 🤷‍♂️.

Waar een wil is, is een weg, daar ben ik van overtuigd, wat een ander ook beweert. Ik zeg niet dat het eenvoudig is en dat het snelle overstappen moeten zijn, maar overstappen in de orde van 20 - 30 minuten zouden niet moeten mogen.

Buiten de Randstad heb je veelal geen kwartiersdienst. Dan zou het nogal schelen.

Reageer