Skip to main content

Niet 3 minuten wachten als bekend is dat de volgende trein uitvalt

  • 1 June 2024
  • 19 reacties
  • 440 Bekeken

Beste medereizigers, zojuist aanschouwde ik een nogal betreurenswaardige situatie, waarbij ik benieuwd ben naar de meningen hierover hier in de community en eigenlijk ook naar de wat duiding vanuit de NS.

Het zit zo: op station Weesp kwam de sprinter naar Lelystad van 18:29 met ruim een half uur vertraging om 18:55 binnen. Op de perronschermen was zichtbaar dat de volgende sprinter van 18:59 uit zou vallen. Desalniettemin vertrok die toch al zwaar vertraagde trein van (eigenlijk) 18:29 vrijwel direct na binnenkomst. Mensen die 18:56 het perron op kwamen lopen zagen hem nog net wegrijden, tientallen reizigers die vanuit de richting Amsterdam Centraal te Weesp (18:57) op de trein naar polder hadden willen overstappen zagen in de verte nog net de achterlichten.

Waarom en door wie wordt zoiets klantonvriendelijks besloten? Had de eerste sprinter vanaf Weesp niet gewoon in het tijdsvenster van de uitgevallen volgende sprinter verder kunnen rijden?

Is de statistiek van een individuele trein (die dus vanaf Weesp 'slechts' 28 minuten vertraging had... ) zó veel belangrijker dan heel eenvoudig tientallen klanten veel overlast te besparen? Dat de volgende trein zou uitvallen moeten machinist, conducteur en sowieso verkeersleiding hebben geweten. Het zal niet zo zijn dat de reizigers in die zwaar vertraagde trein dankzij het inhalen van die luttele minuutjes ineens elders toch wel belangrijke overstappen konden halen.

19 reacties

Vreemd inderdaad. Het enige is dat NS bij 28 minuten geen geld terug hoeft geven en bij 30 minuten wel.

In deze heeft het treinpersoneel en de treindienstleiding gewoon gehandeld zoals dat bij elke vertraging gebeurd, de vertraagde trein zsm door laten rijden en hopen dat de vertraging nog inloopt.

Het zou vreemd zijn om een vertraagde trein nog meer vertraging te laten oplopen om reizigers welke helemaal niet met deze trein zouden gaan reizen, alsnog mee te nemen.

Ander punt wordt dan, hoe lang laat je een (wel/niet vertraagde) trein wachten, als een trein erna niet rijdt.

Reputatie 5

Dat is precies mijn punt! Er is 'gewoon' gehandeld zoals bij iedere vertraging, niemand die kennelijk even logisch en praktisch nadenkt over de actuele situatie. Af en  toe denk ik dat de mensen van de NS een soort robots (geacht worden te) zijn... :-(

Natuurlijk wilden die in-/overstappers te Weesp niet die trein nemen, maar eigenlijk de volgende. Maar wat betreft die volgende sprinter van 18:59 werd dus al aangegeven dat die geheel uitviel. Met die wetenschap reed de sprinter van 18:29 toch om 18:56 weg.

Misschien dat die sprinter zijn naam eer aan heeft gedaan en is er onderweg nog iets ingelopen. Dan zijn die reizigers die aan boord zaten dus wellicht 'slechts' 26 minuten te laat in Almere, Lelystad aangekomen. Maar tegelijkertijd hebben er dus tientallen klanten ruim een half uur op station Weesp moeten wachten op de volgende trein.

Reputatie 5

En het vaak verkondigde excuus dat er geen ruimte is op het spoor om enkele minuten te wachten gaat dus in dit geval zeker niet op. De volgende sprinter reed immers geheel niet, dus het hele tijdsvenster daarvan was vrijgekomen.

Reputatie 7
Badge

Gewoon klantonvriendelijk dus. 

......Af en toe denk ik dat de mensen van de NS een soort robots (geacht worden te) zijn...

Echter niet de vervoerder bepaald hoe een vertraagde trein wordt afgehandeld, dus deze opmerking snap ik niet helemaal @Henkpeetersen ?

In deze heeft het treinpersoneel en de treindienstleiding gewoon gehandeld zoals dat bij elke vertraging gebeurd, de vertraagde trein zsm door laten rijden en hopen dat de vertraging nog inloopt.

Als protocollen logisch nadenken in de weg gaan zitten is er echt iets mis.

Echter niet de vervoerder bepaald hoe een vertraagde trein wordt afgehandeld, dus deze opmerking snap ik niet helemaal @Henkpeetersen ?

Feitelijk juist als je de scope beperkt tot de uitvoering van de dienst op het moment zelf, maar NS heeft een heel dikke vinger in de pap bij het opstellen van deze protocollen en stemt keer op keer toe. 

 

Of ja, om modern te doen moeten we dat tegenwoordig een leidraad noemen.

Feitelijk juist als je de scope beperkt tot de uitvoering van de dienst op het moment zelf...

Gelukkig maar weer, want daar hadden we het in deze over. Of een vervoerder er mee instemt weet ik niet, zie wel dat dit soort regels bij alle vervoerders op dezelfde wijze worden toegepast.

Reputatie 7
Badge +3

Protocollen, leidraden, treindienstleiders, 't zal allemaal best. Ik kan me niet voorstellen dat als NS tegen ProRail zegt: “We hebben nu 26 minuten vertraging, de volgende trein rijdt daardoor niet, is het goed als we over 4 minuten vertrekken, zodat we niet nog veel meer reizigers duperen?” daar negatief op wordt gereageerd. En als dat wel zo is, dan is er iets goed mis met het hele systeem.

Reputatie 5

Wat mij betreft de spijker op z'n kop, @mrfreeze!

Met als aanvulling dat er zelfs niet eens 4 volle minuten gewacht had hoeven worden. De sprinter vanuit Amsterdam CS was stipt en die overstap in Weesp kan cross-platform normaliter binnen enkele seconden worden gedaan.

Protocollen, leidraden, treindienstleiders, 't zal allemaal best. Ik kan me niet voorstellen dat als NS tegen ProRail zegt: “We hebben nu 26 minuten vertraging, de volgende trein rijdt daardoor niet, is het goed als we over 4 minuten vertrekken, zodat we niet nog veel meer reizigers duperen?” daar negatief op wordt gereageerd. En als dat wel zo is, dan is er iets goed mis met het hele systeem.

Ik denk eerder dat hier niet over nagedacht is en iedereen alleen zijn eigen ding heeft gedaan.

Overigens is het maar de vraag of het treinpersoneel zich wel bewust was dat de volgende trein niet zou rijden. De treindienstleider is degene met het overzicht waarvan je verwacht dat die de regie houdt.

Reputatie 7

Dit heb ik ook een keer ervaren met een overstap. Er was een storing tussen Roosendaal- Vlissingen en er reed nog maar 1 trein per uur (die een halfuur vertraging standaard er bij kreeg) en het was al richting de avond. Mijn trein (IC Zwolle-Roosendaal) had vertraging, omdat ie in Roosendaal moest wachten op de vertrek van een andere trein, waardoor ik die trein met half uur vertraging miste. Wat het echt naar maakte was dat ie voor onze neus vertrok.

 

Die 2 minuten extra bovenop die 30 minuten vertraging konden ze zich blijkbaar niet veroorloven wat best gek is want op het Zeeuwse Spoor haal je die vertraging makkelijk in, en al helemaal als er maar 1 trein per uur rijdt.

 

Iedereen natuurlijk woedend, het was winter, extreem koud en er is nou geen lekker warm onderkomen in Roosendaal. Het was nog net niet dat m'n vingertoppen ervan af gevroren waren toen de volgende trein aankwam...

 

De reden waarom de trein niet wachtte? Vertraging inhalen. (Gelukkig wel een goeie GTBV gekregen)

Vraag me dan af, waarom er in dit soort situaties niet gewacht word... Want normaal gebeurd dat vrij vaak in Roosendaal…

 

 

Dan nog een vreselijke regeling: Geen vervangend vervoer als er treinen rijden.

 

In de situatie reden de treinen 1x per uur met een vertraging tussen de 30-60 minuten, hoe besluit je dan nogsteeds om geen vervangend vervoer te regelen.

In de situatie reden de treinen 1x per uur met een vertraging tussen de 30-60 minuten, hoe besluit je dan nogsteeds om geen vervangend vervoer te regelen.

Er zijn veel treindiensten die tegenwoordig in het weekend nog maar om het uur rijden en daarbij ook regelmatig geconfronteerd worden met grote vertragingen en uitval zodat er soms gaten van twee uur in de dienstregeling vallen. Ook daar geen vervangend vervoer omdat NS anno 2024 vrijwel niet meer in staat is om bij niet-geplande uitval bussen te regelen. Het is de realiteit. 

Reputatie 5

Protocollen, leidraden, treindienstleiders, 't zal allemaal best. Ik kan me niet voorstellen dat als NS tegen ProRail zegt: “We hebben nu 26 minuten vertraging, de volgende trein rijdt daardoor niet, is het goed als we over 4 minuten vertrekken, zodat we niet nog veel meer reizigers duperen?” daar negatief op wordt gereageerd. En als dat wel zo is, dan is er iets goed mis met het hele systeem.

Ik denk eerder dat hier niet over nagedacht is en iedereen alleen zijn eigen ding heeft gedaan.

Overigens is het maar de vraag of het treinpersoneel zich wel bewust was dat de volgende trein niet zou rijden. De treindienstleider is degene met het overzicht waarvan je verwacht dat die de regie houdt.

Men kan zich afvragen wat ernstiger is: opdrachten/protocollen gedwongen moeten volgen of überhaupt niemand die even breder nadenkt.

Het kan niet anders dan dat tenminste de conducteur ook dat perrondisplay heeft gezien. Daarop stond dus duidelijk dat de volgende trein zou uitvallen. Wat is het nut van een menselijke conducteur op iedere trein als die niet dit soort situaties kan zien en persoonlijk beoordelen?

Ik reis vaak met Blauwnet in het oosten des lands. Zelfs daar, waar er geen permanente conducteurs aan boord zijn kijkt de machinist doorgaans even uit z'n raampje om rekening te houden met aansluitende treinen en overstappende reizigers.

 

 

Ik reis vaak met Blauwnet in het oosten des lands. Zelfs daar, waar er geen permanente conducteurs aan boord zijn kijkt de machinist doorgaans even uit z'n raampje om rekening te houden met aansluitende treinen en overstappende reizigers.

Ik heb altijd het gevoel dat bij regionale vervoerders het treinpersoneel wat meer vrijheid heeft om op basis van eigen inzicht te improviseren dan bij NS waar de regelgeving vaak wel erg verstikkend is.

Wel geldt dat je bij een vertraging van 27 minuten op een enkelsporig baanvak natuurlijk sowieso wordt gedwongen om in het treinpad van de volgende trein te gaan rijden.

Reputatie 7

In de situatie reden de treinen 1x per uur met een vertraging tussen de 30-60 minuten, hoe besluit je dan nogsteeds om geen vervangend vervoer te regelen.

Er zijn veel treindiensten die tegenwoordig in het weekend nog maar om het uur rijden en daarbij ook regelmatig geconfronteerd worden met grote vertragingen en uitval zodat er soms gaten van twee uur in de dienstregeling vallen. Ook daar geen vervangend vervoer omdat NS anno 2024 vrijwel niet meer in staat is om bij niet-geplande uitval bussen te regelen. Het is de realiteit. 

Reden #90385 waarom de gemiddelde mens liever de auto pakt.

 

Het verschil is is dat het bij mij een gemiddelde vrijdag avond was met dus veel mensen die in het weekend naar hun ouders gaan, dit speelde zich trouwens ook al heel de dag af.

Reputatie 7

 

Overigens is het maar de vraag of het treinpersoneel zich wel bewust was dat de volgende trein niet zou rijden. De treindienstleider is degene met het overzicht waarvan je verwacht dat die de regie houdt.

Tja, het treinpersoneel zou eens meer moeten doen dan ze gevraagd wordt... soms is datgene wat van ze gevraagd wordt zelfs al heel moeilijk, laat staan dat ze ook nog eens voor zichzelf logisch na denken…

 

 

Op stations zoals Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal snap ik heus wel dat je niet gaat kijken welke treinen allemaal vertraagd zijn, maar op van die kleine stations is dat een kleine moeite en het kan voor veel mensen heel veel tijd minder kosten.

Feitelijk juist als je de scope beperkt tot de uitvoering van de dienst op het moment zelf...

Of een vervoerder er mee instemt weet ik niet

Ik wel, 12 jaar naar gekeken.

Reageer