Nieuwe dienstregeling vanaf 11 december

  • 12 October 2022
  • 26 reacties
  • 1220 Bekeken

Vanochtend gelezen in de krant: vanaf 11 december reduceert de NS drastisch de dienstregeling in Noord-Brabant. Als gevolg daarvan gaan de sprinters tussen Weert en Tilburg Universiteit, en tussen Deurne en 's-Hertogenbosch nog maar éénmaal per uur rijden! Ik voel alsof ik teruggezet wordt in de jaren 80. Halvering van de dienstregeling betekent verdubbeling van het aantal passagiers per trein. Gaat de NS nu ook driedubbele treinstellen inzetten? Dit is niet uit te leggen! De NS spant het paard achter de wagen: forenzen gaan massaal afhaken en stappen weer de auto in, met alle gevolgen voor files en stikstofproblematiek. Wie grijpt hier in?


26 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Reizen de forensen daar massaal in het weekend dan? De aanpassingen vinden alleen 's avonds en in het weekend plaats. Daarbuiten verandert er niets.

Badge +3

Alleen in het weekend wordt de frequentie verlaagd van twee naar één sprinter per uur. Op werkdagen overdag blijven er twee sprinters per uur rijden.

De wijzigingen zijn onvermijdelijk omdat NS een groot personeelstekort heeft. NS kan simpelweg niet meer hetzelfde aantal treinen blijven rijden. Zie deze brief van NS voor meer informatie.

Reputatie 7

Forenzen zijn al in belangrijke mate afgehaakt. Dit niet vanwege achteruitgang van het treinvervoer maar vanwege het thuiswerken.

Zo blijkt bijvoorbeeld de Rijksoverheid, als grootste klant van NS, de komende jaren nog maar de helft van het gebruikelijk aantal treinkilometers te willen afnemen.

Dat wordt ingegrepen en het vervoersaanbod, hier en daar, qua frequentie en/of capaciteit wordt aangepast aan de vraag, lijkt niet verwonderlijk. Dit nog afgezien van de problematiek mbt het personeelstekort

Ik voel alsof ik teruggezet wordt in de jaren 80. Halvering van de dienstregeling betekent verdubbeling van het aantal passagiers per trein. Gaat de NS nu ook driedubbele treinstellen inzetten? Dit is niet uit te leggen! De NS spant het paard achter de wagen: forenzen gaan massaal afhaken en stappen weer de auto in, met alle gevolgen voor files en stikstofproblematiek. Wie grijpt hier in?

U wordt niet teruggezet naar de jaren 80 maar naar de jaren 60. Vanaf mei 1970 gingen de sprinters in Brabant in het kader van het plan Spoorslag70 de hele week om het halfuur rijden. Helaas zitten de Brabantse politici zoals te doen gebruikelijk weer te snurken. 

Alleen in het weekend wordt de frequentie verlaagd van twee naar één sprinter per uur. Op werkdagen overdag blijven er twee sprinters per uur rijden.

De wijzigingen zijn onvermijdelijk omdat NS een groot personeelstekort heeft. NS kan simpelweg niet meer hetzelfde aantal treinen blijven rijden. Zie deze brief van NS voor meer informatie.

Het probleem is dat NS in Brabant weigert te snijden in het intercityvervoer maar alles afwentelent op het sprintervervoer. De meestal vrijwel lege Intercity's Eindhoven-Venlo blijven bijv. de hele dag om het halfuur rijden. Ook blijft NS doordeweeks hardnekkig vasthouden aan het prestigeproject van de 10-minuten dienst Eindhoven-Utrecht.

Verder lijkt "personeelstekort" in toenemende mate vooral een toverwoord om de dienstregeling op grote schaal in te krimpen vanwege de sterk gedaalde inkomsten.

Het is misschien allemaal nog begrijpelijk ook dat NS afschaalt omdat de reizigers wegblijven maar laten ze daar dan gewoon open kaart over spelen en niet schermen met personeelstekorten. Het zelfde geldt voor de omvang van de afschaling: zet de reizigers niet op het verkeerde been door in persberichten te beweren dat de sprinters vanaf 11 december in het weekend om het halfuur gaan rijden terwijl er op veel plaatsen uurdiensten komen. 

Reputatie 7

Reizen de forensen daar massaal in het weekend dan? De aanpassingen vinden alleen 's avonds en in het weekend plaats. Daarbuiten verandert er niets.

Ook in het weekend zijn veel van deze sprinters behoorlijk bezet. Met name zaterdag is een populaire dag. Tussen Breda en Dordrecht is het ook de enige verbinding. 1x per uur is dan heel karig in een dichtbevolkte provincie met enkele grote steden en zorgt dat meer mensen zullen afhaken. Als je de aansluiting mist (niet ondenkbaar tegenwoordig) moet je zomaar even pak 'm beet 55 minuten wachten. Wie wil dat? Dat kan écht niet anno 2022, sprinters op de lijn Breda - Tilburg - Den Bosch - Nijmegen in het weekend reduceren naar 1x per uur.

En die IC Eindhoven - Utrecht blijft om de 10 minuten rijden. Je snapt het gewoon niet.

Reputatie 7

Alleen in het weekend wordt de frequentie verlaagd van twee naar één sprinter per uur. Op werkdagen overdag blijven er twee sprinters per uur rijden.

De wijzigingen zijn onvermijdelijk omdat NS een groot personeelstekort heeft. NS kan simpelweg niet meer hetzelfde aantal treinen blijven rijden. Zie deze brief van NS voor meer informatie.

Het probleem is dat NS in Brabant weigert te snijden in het intercityvervoer maar alles afwentelent op het sprintervervoer. De meestal vrijwel lege Intercity's Eindhoven-Venlo blijven bijv. de hele dag om het halfuur rijden. Ook blijft NS doordeweeks hardnekkig vasthouden aan het prestigeproject van de 10-minuten dienst Eindhoven-Utrecht.

Verder lijkt "personeelstekort" in toenemende mate vooral een toverwoord om de dienstregeling op grote schaal in te krimpen vanwege de sterk gedaalde inkomsten.

Het is misschien allemaal nog begrijpelijk ook dat NS afschaalt omdat de reizigers wegblijven maar laten ze daar dan gewoon open kaart over spelen en niet schermen met personeelstekorten. Het zelfde geldt voor de omvang van de afschaling: zet de reizigers niet op het verkeerde been door in persberichten te beweren dat de sprinters vanaf 11 december in het weekend om het halfuur gaan terwijl er op veel plaatsen uurdiensten komen. 

 

Voor het gemak ben je vergeten dat er 2200 vacatures openstaan en er nu vrijwel dagelijks extra treinen uitvallen vanwege dit personeelstekort. De hoop is door een permanente reductie, in ieder geval de betrouwbaarheid van de treinen die wél rijden te verhogen. Daar heeft de reiziger uiteindelijk meer aan dan regelmatig het last-minute 'rijdt niet’ voor de kiezen te krijgen. 

Alleen in het weekend wordt de frequentie verlaagd van twee naar één sprinter per uur. Op werkdagen overdag blijven er twee sprinters per uur rijden.

De wijzigingen zijn onvermijdelijk omdat NS een groot personeelstekort heeft. NS kan simpelweg niet meer hetzelfde aantal treinen blijven rijden. Zie deze brief van NS voor meer informatie.

.

Voor het gemak ben je vergeten dat er 2200 vacatures openstaan en er nu vrijwel dagelijks extra treinen uitvallen vanwege dit personeelstekort.  

Er staan momenteel 1400 vakatures open, die andere 800 ontstaan pas komend jaar door het verwachte natuurlijke verloop over 2023 door ontslag en pensionering.  

Die 800 voor 2023 zijn bij een personeelsbestand van ongeveer 16.000 man overigens maar 5% en dat is helemaal geen hoog percentage. In het bedrijfsleven geldt 8-10% verloop per jaar (afhankelijk van de arbeidsmarkt) als een normaal cijfer, NS zit daar dus nog fors onder. 

Verder betreffen die huidige 1400 vakatures alle bedrijfsonderdelen, niet alleen rijdend personeel. Zo is het aantal vacatures voor machinisten momenteel 250 en is er bij de inkrimping van de diensten met 13% in december aan machinisten plotseling helemaal geen tekort meer. 

NS strooit met de verhalen over draconische personeelstekorten gewoon iedereen zand in de ogen. Het gaat gewoon om bezuinigingen vanwege de financiële problemen. Begrijpelijk maar zeg dat dan gewoon.

Verder is er natuurlijk terecht kritiek dat er vooral in het weekend en bij het sprintervervoer wordt geschrapt terwijl NS nota bene zelf zegt dat de grote terugloop van het aantal reizigers bij de intercity's doordeweeks zit.

Reputatie 7

Alleen in het weekend wordt de frequentie verlaagd van twee naar één sprinter per uur. Op werkdagen overdag blijven er twee sprinters per uur rijden.

De wijzigingen zijn onvermijdelijk omdat NS een groot personeelstekort heeft. NS kan simpelweg niet meer hetzelfde aantal treinen blijven rijden. Zie deze brief van NS voor meer informatie.

.

Voor het gemak ben je vergeten dat er 2200 vacatures openstaan en er nu vrijwel dagelijks extra treinen uitvallen vanwege dit personeelstekort.  

Er staan momenteel 1400 vakatures open, die andere 800 ontstaan pas komend jaar door het verwachte natuurlijke verloop over 2023 door ontslag en pensionering.  

Die 800 voor 2023 zijn bij een personeelsbestand van ongeveer 16.000 man overigens maar 5% en dat is helemaal geen hoog percentage. In het bedrijfsleven geldt 8-10% verloop per jaar (afhankelijk van de arbeidsmarkt) als een normaal cijfer, NS zit daar dus nog fors onder. 

Verder betreffen die huidige 1400 vakatures alle bedrijfsonderdelen, niet alleen rijdend personeel. Zo is het aantal vacatures voor machinisten momenteel 250 en is er bij de inkrimping van de diensten met 13% in december aan machinisten plotseling helemaal geen tekort meer. 

NS strooit met de verhalen over draconische personeelstekorten gewoon iedereen zand in de ogen. Het gaat gewoon om bezuinigingen vanwege de financiële problemen. Begrijpelijk maar zeg dat dan gewoon.

Verder is er natuurlijk terecht kritiek dat er vooral in het weekend en bij het sprintervervoer wordt geschrapt terwijl NS nota bene zelf zegt dat de grote terugloop van het aantal reizigers bij de intercity's doordeweeks zit.

 

Nou kijk, precies het punt wat ik probeer te maken.

Eerst de boel reduceren, personeelstekorten proberen aan te vullen en van daaruit weer opnieuw opbouwen naar hopelijk hetzelfde aantal treinen als voor corona.

Reputatie 7

Nou kijk, precies het punt wat ik probeer te maken.

Eerst de boel reduceren, personeelstekorten proberen aan te vullen en van daaruit weer opnieuw opbouwen naar hopelijk hetzelfde aantal treinen als voor corona.

Reduceren prima gezien omstandigheden, maar reduceer méér bij de intercity's en laat de sprinters in het drukke Brabant in het weekend en de avonden 2x per uur rijden. Iedere 10 minuten IC Eindhoven - Utrecht kan tegenwoordig ook wel ieder kwartier, ook doordeweeks, en in de avonden ieder half uur. Zo verdeel je de pijn beter.

Reputatie 2

U wordt niet teruggezet naar de jaren 80 maar naar de jaren 60. Vanaf mei 1970 gingen de sprinters in Brabant in het kader van het plan Spoorslag70 de hele week om het halfuur rijden. Helaas zitten de Brabantse politici zoals te doen gebruikelijk weer te snurken. 

Terug naar de dienstregeling van de jaren ‘70 zou, als ik heel eerlijk mijn mening mag geven, tientallen malen beter zijn dan wat NS nu van plan is. Halfuursdiensten op bijna alle trajecten, zelfs op zondag, en robuuste overstapmogelijkheden. Dan heb je ook geen tienminutentrein nodig.

Ik was een aantal jaar geleden echt heel blij dat Wijchen op zondag voortaan elk half uur bediend werd. Er was en zijn ook nog altijd genoeg in- en uitstappers om dat te rechtvaardigen, lijkt me. Dat dit nu weer wordt teruggenomen vind ik erg jammer. NS maakt vreemde keuzes. Over aansluitingen op de streekbussen (ook vaak maar eens per uur in het weekend) hebben we het dan nog niet eens gehad. Het wordt daarmee voor de reiziger een koude winter, want op geen enkel station kun je nog verwarmd wachten zoals vijfentwintig jaar geleden, toen ik nog ‘n kind was. Sta je daar een uur te blauwbekken als je je aansluiting bent misgelopen.

Reputatie 7

Nou kijk, precies het punt wat ik probeer te maken.

Eerst de boel reduceren, personeelstekorten proberen aan te vullen en van daaruit weer opnieuw opbouwen naar hopelijk hetzelfde aantal treinen als voor corona.

Reduceren prima gezien omstandigheden, maar reduceer méér bij de intercity's en laat de sprinters in het drukke Brabant in het weekend en de avonden 2x per uur rijden. Iedere 10 minuten IC Eindhoven - Utrecht kan tegenwoordig ook wel ieder kwartier, ook doordeweeks, en in de avonden ieder half uur. Zo verdeel je de pijn beter.

 

De exacte redenering daarachter ken ik niet, maar het zal er wel op neerkomen dat die treinen nou eenmaal meer reizigers (en dus meer geld) opleveren. Ook zal er gekeken zijn op welke standplaatsen de grootste tekorten zijn. Als standplaatsen in het noorden minder tekorten hebben dan zullen treinen daar gewoon kunnen blijven rijden zoals vanouds, waar er in het zuiden dus helaas geschrapt moet worden. 

Reputatie 5

Reizen de forensen daar massaal in het weekend dan? De aanpassingen vinden alleen 's avonds en in het weekend plaats. Daarbuiten verandert er niets.

 

En die IC Eindhoven - Utrecht blijft om de 10 minuten rijden. Je snapt het gewoon niet.

 

Momenteel rijden er daar maar 4 treinen per uur. Ik denk dat dat voldoende is. Helaas rijden ze wel nog in het onpraktische 10-minutenschema, waardoor er 2 treinen vlak na elkaar vertrekken, en dan weer 20 minuten tot de volgende trein.

Reputatie 5

Alleen in het weekend wordt de frequentie verlaagd van twee naar één sprinter per uur. Op werkdagen overdag blijven er twee sprinters per uur rijden.

De wijzigingen zijn onvermijdelijk omdat NS een groot personeelstekort heeft. NS kan simpelweg niet meer hetzelfde aantal treinen blijven rijden. Zie deze brief van NS voor meer informatie.

 

ik dacht dat NS (door allerlei politieke afspraken) verplicht was op alle stations tenminste 2x per uur een trein te laten stoppen. Dat was toch ook de reden dat de uurlijkse ‘Zeeuwse’ IC vervangen moest worden door een halfuurlijkse boemel die op al die verlaten stations moet stoppen om aan de afspraken te voldoen?

Reputatie 7
Badge

Dat dacht ik ook, ja! Maar waarschijnlijk mag NS dit gewoon doen?

Reputatie 6
Badge

Op werkdagen tot 20 uur moet dat. In de avond, het weekend en op feestdagen volstaat 1x/uur.

Badge +3

Die eis geldt alleen op werkdagen tot 20.00 uur.

Reputatie 7
Badge +2

Ook in het weekend zijn veel van deze sprinters behoorlijk bezet. Met name zaterdag is een populaire dag. Tussen Breda en Dordrecht is het ook de enige verbinding. 1x per uur is dan heel karig in een dichtbevolkte provincie met enkele grote steden en zorgt dat meer mensen zullen afhaken.

Uiteraard, maar TS had het expliciet over forensen en studenten.

Dat in het weekend hard wordt gesneden terwijl de reizigersaantallen vooral in de spits achterblijven vond ik zelf ook al erg merkwaardig.

Reizen de forensen daar massaal in het weekend dan? De aanpassingen vinden alleen 's avonds en in het weekend plaats. Daarbuiten verandert er niets.

 

En die IC Eindhoven - Utrecht blijft om de 10 minuten rijden. Je snapt het gewoon niet.

 

Momenteel rijden er daar maar 4 treinen per uur. Ik denk dat dat voldoende is. Helaas rijden ze wel nog in het onpraktische 10-minutenschema, waardoor er 2 treinen vlak na elkaar vertrekken, en dan weer 20 minuten tot de volgende trein.

Ja, maar dat worden er in december doordeweeks weer 6 per uur. Dat is dus dwaasheid.

Op werkdagen tot 20 uur moet dat. In de avond, het weekend en op feestdagen volstaat 1x/uur.

Ja, maar daarmee blijft het een dwaze vertoning als je doordeweeks wel weer 6 intercity's Eindhoven-Utrecht laat tijden. Uurdiensten zijn de beste methode om reizigers de auto in te jagen.

Reputatie 6
Badge

Niet als er al nauwelijks reizigers in de trein zitten op dat moment. Waarmee ik een sprinter Baarn-Utrecht 1x/uur goed verdedigbaar vind, maar de sprinters in Brabant inderdaad een stuk minder goed.

Reputatie 7

Morgen, zaterdag, alweer een uurdienst op de IJssellijn. De hele week staat er 2x per uur vermeld voor zaterdag, pas één dag tevoren verandert dit dan. Blijft dit voorlopig wekelijks zo? Zet het er dan gewoon standaard in zou ik zeggen. Als dit vanaf 11 december combineert met de uurlijkse sprinters in het weekend, blijft er trouwens bar weinig over in Brabant.

 

Niet als er al nauwelijks reizigers in de trein zitten op dat moment. Waarmee ik een sprinter Baarn-Utrecht 1x/uur goed verdedigbaar vind, maar de sprinters in Brabant inderdaad een stuk minder goed.

De frequentie van de sprinters Den Bosch-Nijmegen is juist twee jaar geleden op zondag verhoogd tot een halfuurdienst na massale klachten van reizigers dat ze permanent moesten staan. Zelf meegemaakt dat je op zondagmorgen tussen 8 en 9 uur al moest staan. En dat terwijl er wel twee Intercity's per uur reden die in het weekend zwaar onderbezet zijn omdat ze vooral studenten vervoeren.

Morgen, zaterdag, alweer een uurdienst op de IJssellijn. De hele week staat er 2x per uur vermeld voor zaterdag, pas één dag tevoren verandert dit dan. Blijft dit voorlopig wekelijks zo? Zet het er dan gewoon standaard in zou ik zeggen. Als dit vanaf 11 december combineert met de uurlijkse sprinters in het weekend, blijft er trouwens bar weinig over in Brabant.

Vorige week reden ze wel weer eens om het halfuur. Overigens worden ze steeds alleen tussen Den Bosch en Roosendaal geschrapt 

Tussen Roosendaal en Vlissingen rijdt zaterdag ook maar een uurdienst alleen is er nu wel voor aansluiting v.v. in Roosendaal gezorgd 

Niet-permanent geschrapte treinseries worden steeds pas de dag van te voren uit de planner gehaald. Schijnt ook vanwege personeelstekort te zijn.

Reputatie 7

Ik hoorde vanmiddag een machinist, die gebeld werd. Hij stond buiten en ik kreeg het gedeeltelijk mee. Of hij na deze rit a.u.b. nog naar Den Bosch kon, begreep ik eruit. Nee doe ik niet, ik vind het wel een keer best. Ik kijk in de planner even later, betreffende trein is geschrapt. Dit gaat dus echt op het allerlaatste moment zo, om nog personeel te vinden dat beschikbaar is. Schrikbarend. Voor reizigers, maar zeker ook voor personeel want daarvan wordt nu echt wel heel veel gevraagd qua aanwezigheid/flexibiliteit lijkt me.

Reageer