Een aantal jaren geleden ben ik naar Assen verhuisd. Ik werk in Leiden en zocht een woonplek met tenminste een rechtstreekse verbinding. Die was er - perfect - tussen Assen en Leiden. Zoiets zou toch niet verdwijnen? Wat schetst mijn verbazing: In de nieuwe dienstregeling is de rechtstreekse lijn tussen Assen (vanaf Groningen) en Leiden (naar Den Haag) verdwenen! Dit heeft ten gevolge dat ik niet meer rechtstreeks kan reizen (heel erg jammer) en 1 a 2 keer moet overstappen (nog vervelender). De trein was mijn werkplek, maar nu moet ik continu opletten waar ik moet overstappen (Zwolle, Amsterdam Zuid en/of Schiphol) en is die overstap vaak maar enkele minuten, wat betekent dat ik die vaak niet haal. De reistijd is op zijn gunstigst 10 minuten langer (2x per dag), vaak 25 minuten (!!!; dus 50 minuten per dag) en mocht ik een overstap missen (wat nu bijna zonder regel voorkomt) gemakkelijk meer dan een uur per dag! Wat een ellende. Lieve, lieve NS denk ook eens aan de mensen in het Noorden en geef ons de rechtstreekse trein van Groningen - Leiden - Den Haag weer terug.
Dit gaat niet gebeuren denk ik. De dienstregeling staat vast. Wellicht dat na vele klachten er iets in de daarop volgende dienstregeling gedaan kan worden. Maar ik zou er niet op rekenen.
Een aantal jaren geleden ben ik naar Assen verhuisd. Ik werk in Leiden en zocht een woonplek met tenminste een rechtstreekse verbinding.
Als je in Leiden werkt en dan in Assen gaat wonen moet je je wel afvragen of dat nou heel verstandig is.
Er is geen enkele garantie dat dienstregelingen bij het OV nooit zullen veranderen. Je moet beslissingen t.a.v. wonen en werken daar dus ook niet op baseren, althans niet bij dit soort enorme afstanden.
Hallo NoordLeiden en welkom bij de NS Community,
Heel vervelend dat de nieuwe dienstregeling voor jou ongunstig uitpakt. Ik zal je signaal doorzetten. Zoals aangegeven staat de nieuwe dienstregeling voor dit jaar al vast en zal deze waarschijnlijk niet meer gaan veranderen. Hopelijk kan dit volgend jaar terug worden gedraaid, maar daar kan ik niets in beloven. Wij waarderen het wel enorm dat je dit aangeeft.
Dat gaat inderdaad niet gebeuren omdat men de ICs uit het noorden over de HSL wil hebben. De ICs uit het noorden die via Amersfoort C. naar de Randstad gaan komen uiteraard ook niet Leiden C.
Overigens mist het noorden ook een rechtstreekse verbinding met Rotterdam C. En mist Twente een rechtstreekse verbinding met Schiphol. Er zijn dus veel meer mensen niet happy dan alleen uit Leiden. Het wordt ook heel lastig om iedereen een rechtstreekse verbinding te geven dus er moeten keuzes gemaakt worden.
Voor nu kon het niet anders omdat de IC Direct niet meer naar Amsterdam C. kan vanwege werkzaamheden aldaar. Tegelijkertijd is er te weinig ICNG nog + zijn er snelheidsbeperkingen op de HSL. De dienstregeling moest hoe dan ook aangepast worden dus zijn er meerdere rechtstreekse verbindingen opgeofferd. Dit wordt wel weer hersteld zodra het kan, maar hierdoor zal Leiden C. de komende jaren niet meer met Assen verbonden zijn.
Wie weet op de lange termijn als er bijvoorbeeld een 3e en 4e IC van/naar Groningen zou rijden. Er zijn wel plannen in die richting, maar totaal nog niet concreet. Tevens moet eerst het knelpunt Meppel - Zwolle aangepakt worden.
En dan te bedenken dat deze wijziging juist onder andere komt doordat men "eens aan de mensen in het Noorden" wilde denken. Er moest een betere verbinding van Groningen met de Randstad komen door treinen vanaf daar door te laten rijden via Amsterdam (Zuid) over de HSL naar Rotterdam. Die treinen rijden echter uiteindelijk maar vanaf Lelystad door te trage levering van de ICNG en tijdelijke snelheidsbeperkingen op de HSL door constructiefouten. TS zal er echter hooguit beperkt winst van ondervinden als die treinen ooit echt door gaan rijden, want Leiden ligt niet aan de HSL.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.