Skip to main content

https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-2025-grootste-wijziging-in-jaren/

 

Goed nieuws, er worden weer een hoop ritten toegevoegd per de dienstregeling vanaf december!

3600 veranderd bijna elk jaar wel qua welk materieel er rijd.

Waar is dat voor nodig dan? 

Jammer van DDZ op deze lijn, niet de prettigste trein. Liever die VIRM…. En nog liever ICM, maar die gaat er jammer genoeg helemaal uit 🤔


3600 veranderd bijna elk jaar wel qua welk materieel er rijd.

Jammer van DDZ op deze lijn, niet de prettigste trein. Liever die VIRM…. En nog liever ICM, maar die gaat er jammer genoeg helemaal uit 🤔

Liever VIRM dan DDZ????

Daar kan ik me niets bij voorstellen.


3600 veranderd bijna elk jaar wel qua welk materieel er rijd.

Jammer van DDZ op deze lijn, niet de prettigste trein. Liever die VIRM…. En nog liever ICM, maar die gaat er jammer genoeg helemaal uit 🤔

Liever VIRM dan DDZ????

Daar kan ik me niets bij voorstellen.

Kwestie van smaak. Maar heb ook liever V-IRM-M. Het verschil zit vooral in de stoelen van DDZ. Die bevalt me niet. 


De stoelindeling van de DDZ is raar en die vervelende bak met 1 verdieping. 

Toch vind ik hem net iets beter...


De stoelindeling van de DDZ is raar en die vervelende bak met 1 verdieping. 

Toch vind ik hem net iets beter...

Het zijn bepaalde details die ieder treinreiziger zal aanspreken. Of niet. 

Gelukkig is DDZ ten opzichte van DD-AR een forse verbetering. In vergelijking met DD-AR is SNG nog comfortabel.

Comfort van NS trein gaat vooruit. Maar het zal nooit een ICE comfort krijgen. Daar zijn onze treinen met metrosysteem niet op gebouwd. 


3600 veranderd bijna elk jaar wel qua welk materieel er rijd.

Waar is dat voor nodig dan? 

Jammer van DDZ op deze lijn, niet de prettigste trein. Liever die VIRM…. En nog liever ICM, maar die gaat er jammer genoeg helemaal uit 🤔

Geen idee eigenlijk, het zal omloop-technisch wel beter uitkomen op die manier. 

Van DDZ heb ik gehoord dat men die ook liever kwijt is dan rijk, omdat het een lastige trein is qua onderhoud. Heb wel eens horen zeggen dat de DDZ mogelijk nog eerder gaat verdwijnen dan de laatste ICM… 


Liever VIRM dan DDZ????

Daar kan ik me niets bij voorstellen.

Kwestie van smaak. Maar heb ook liever V-IRM-M. Het verschil zit vooral in de stoelen van DDZ. Die bevalt me niet. 

Heb ik ook, geen fan van die stoelen.... VIRM vind ik beter zitten.


Comfort van NS trein gaat vooruit. Maar het zal nooit een ICE comfort krijgen. Daar zijn onze treinen met metrosysteem niet op gebouwd. 

Jammer toch eigenlijk. De ICE vind ik nou echt een intercitytrein. En bijv. die lange-afstandstreinen in het VK ook. NS heeft geen intercitytreinen, het zijn allemaal metro-achtige stellen die doen alsof ze een échte intercity zijn…..


Comfort van NS trein gaat vooruit. Maar het zal nooit een ICE comfort krijgen. Daar zijn onze treinen met metrosysteem niet op gebouwd. 

Jammer toch eigenlijk. De ICE vind ik nou echt een intercitytrein. En bijv. die lange-afstandstreinen in het VK ook. NS heeft geen intercitytreinen, het zijn allemaal metro-achtige stellen die doen alsof ze een échte intercity zijn…..

Tja aanduiding van IC voor serie 3600 bijvoorbeeld. Dat is eigenlijk een sneltrein. Maar destijds vonden de treinreizigers de aanduiding stoptrein, sneltrein en Intercity ook niet kloppen. 

Naar Duitse maatstaven zijn onze Intercity treinen regiotreinen qua stoppatroon en comfort. 


Maar de hele 3600 wordt DDZ? Waar gaat al het VIRM heen dan? En lijkt mij dat het DDZ ook weer uit andere series moet worden genomen. Nu rijdt het in de Noord Oost verbinding.


De IC Nijmegen - Schiphol wordt vanaf december verlengd naar Den Haag Centraal, plus de IC Arnhem - Rotterdam die nu alleen in de spits rijdt gaat ook buiten de spits rijden. Daarvoor zal meer VIRM nodig zijn, plus de IC Groningen - Utrecht - Den Haag wordt geloof ik een mix VIRM/DDZ. De IC Groningen/Leeuwarden - Schiphol - Den Haag wordt op zijn beurt juist ingekort tot Schiphol en Amersfoort - Schiphol wordt ICNG dus daar komt DDZ vrij.


Aha de 500 dus ook VIRM. Tot op heden is het volgens mij beperkt tot de 583 op vrijdagavond, vast als onderhoudsslag. Een idee hoeveel omlopen VIRM er in de 500 komen?


De 583 is zo nu en dan inderdaad met VIRM zodat het na aankomst kan worden onderhouden in Onnen. 


Maar de hele 3600 wordt DDZ? Waar gaat al het VIRM heen dan? En lijkt mij dat het DDZ ook weer uit andere series moet worden genomen. Nu rijdt het in de Noord Oost verbinding.

Ze weten ook niet wat ze willen met die 3600 hé…

VIRM, DDZ en ICM wisselen daar te vaak af 😀.

En dan ook nog uitzonderlijk SNG... 


De IC Nijmegen - Schiphol wordt vanaf december verlengd naar Den Haag Centraal, plus de IC Arnhem - Rotterdam die nu alleen in de spits rijdt gaat ook buiten de spits rijden. Daarvoor zal meer VIRM nodig zijn, plus de IC Groningen - Utrecht - Den Haag wordt geloof ik een mix VIRM/DDZ. De IC Groningen/Leeuwarden - Schiphol - Den Haag wordt op zijn beurt juist ingekort tot Schiphol en Amersfoort - Schiphol wordt ICNG dus daar komt DDZ vrij.

Interessante ontwikkelingen. Bij dienstregeling 2025 gaan niet alleen een aantal verbindingen anders worden. Maar zijn er ook verschuivingen met treinmaterieel. 

Ondanks dat gekeken heb welke veranderingen er zijn bij dienstregeling 2025 zijn alle details me nog niet duidelijk. Alleen in grote lijnen is het duidelijk. 

Waar gaan ze de ICM-M dan inzetten? Nu is de ICM-M vooral in combinatie met DDZ. Of als pendel Intercity tussen Amsterdam Centraal - Almere Centrum. 


Het lijkt mij dat ICM nog wel blijft rijden naar het noorden, bijvoorbeeld in de 700 en 800 (deze laatste serie is vanaf dienstregeling 2025 IC Schiphol - Leeuwarden en niet meer Maastricht - Alkmaar). 


 

Waar gaan ze de ICM-M dan inzetten? 

Deels ook bij de sloper vrees ik. NS zit financieel in de penarie en dan is het erg aantrekkelijk om ICM wat sneller af te voeren. 

Ik las dat NS nog naarstig op zoek is naar zijn aandeel van 40 miljoen om de tariefsverhoging te beperken tot 6%.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1408640660/ns-heeft-geld-voor-goedkoper-treinkaartje-nog-niet-gevonden-spoorgigant-moet-broekriem-aanhalen


 

Waar gaan ze de ICM-M dan inzetten? 

Deels ook bij de sloper vrees ik. NS zit financieel in de penarie en dan is het erg aantrekkelijk om ICM wat sneller af te voeren. 

Ik las dat NS nog naarstig op zoek is naar zijn aandeel van 40 miljoen om de tariefsverhoging te beperken tot 6%.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1408640660/ns-heeft-geld-voor-goedkoper-treinkaartje-nog-niet-gevonden-spoorgigant-moet-broekriem-aanhalen

Moet de verhouding tussen instromende nieuwe treinen en uitstromende treinen goed zijn. En dat is het niet. 

ICNG moet de ICR nog eerst vervangen. En dat is pas in 2025 het geval. Op zijn vroegst worden de eerste ICM-M in 2026 door ICNG vervangen. En later door DD-NG. 

 


3600 veranderd bijna elk jaar wel qua welk materieel er rijd.

Waar is dat voor nodig dan? 

Jammer van DDZ op deze lijn, niet de prettigste trein. Liever die VIRM…. En nog liever ICM, maar die gaat er jammer genoeg helemaal uit 🤔

Geen idee eigenlijk, het zal omloop-technisch wel beter uitkomen op die manier. 

Van DDZ heb ik gehoord dat men die ook liever kwijt is dan rijk, omdat het een lastige trein is qua onderhoud. Heb wel eens horen zeggen dat de DDZ mogelijk nog eerder gaat verdwijnen dan de laatste ICM… 

Herinner me een bepaalde incident met DDZ: 

https://www.treinreiziger.nl/ns-trein-ddz-ontspoorde-in-januari-door-problemen-remsysteem/

Gelukkig was dat in de coronaperiode. Daardoor kon NS ondanks de uitgevallen DDZ eenvoudig opvangen met overige treinmaterieel. 


Wanneer kunnen wij de definitieve dienstregeling 2025 verwachten? 


Ik verwacht deze of volgende week, de deadline voor het doorgeven van laatste wijzigingen was 14 oktober dus daarna kon de NS aan de slag om de reisinformatie te produceren. Vorig jaar werd het begin november gepubliceerd, het jaar daarvoor eind oktober al.


Wanneer kunnen wij de definitieve dienstregeling 2025 verwachten? 

Die staat al een paar weken in Hafas.

Je kunt de tijden het beste bekijken met DB Navigator, de reisplanner app van DB.


Ik verwacht deze of volgende week, de deadline voor het doorgeven van laatste wijzigingen was 14 oktober dus daarna kon de NS aan de slag om de reisinformatie te produceren. Vorig jaar werd het begin november gepubliceerd, het jaar daarvoor eind oktober al.

Deze link bevat al héél véél informatie: 

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2025

Zien of er nog nieuwe informatie bijkomt. Wat in de link duidelijk wordt is dat er vaste patronen zijn op bepaalde delen in Nederland. En dat er bepaalde treinen zijn op bepaalde verbindingen zijn. ICNG op (Brussel) - HSL - Amsterdam Zuid - Lelystad/Amersfoort, V-IRM -M vooral op (Nijmegen) Arnhem - Schiphol - Den Haag/Rotterdam (Dordrecht), Noord Holland - Utrecht - Limburg/Gelderland. SNG vooral tussen Amsterdam - Hoofddorp. 

En tussen Den Haag - Utrecht - Amersfoort - Groningen/Leeuwarden/Enschede ICM-M in combinatie met DDZ? 

Het is sinds dienstregeling 2013 weer één van de grootste veranderingen. De integratie van HSL is gefaseerd voorbereid. Rob den Besten als voormalig NS directeur verklaarde in Zembla dat integratie van HSL in hoofdrailnet nieuwe kansen geeft om het hoofdrailnet opnieuw in te richten. Het vergroot ook de mogelijkheden. Het heeft na het interview met Rob den Besten wel héél lang op zich laten wachten voordat de HSL echt geïntegreerd zou worden in het hoofdrailnet. Zoals ze dat voor ogen hadden met de Intercity Max plan. 


Wanneer kunnen wij de definitieve dienstregeling 2025 verwachten? 

Die staat al een paar weken in Hafas.

Je kunt de tijden het beste bekijken met DB Navigator, de reisplanner app van DB.

Dat is dus niet de definitieve dienstregeling maar nog altijd de conceptversie. Treinpaden die ProRail al in augustus heeft afgekeurd of die de vervoerder zelf heeft ingetrokken of aangepast staan daar nog tussen in de originele vorm.


Wanneer kunnen wij de definitieve dienstregeling 2025 verwachten? 

Die staat al een paar weken in Hafas.

Je kunt de tijden het beste bekijken met DB Navigator, de reisplanner app van DB.

Dat is dus niet de definitieve dienstregeling maar nog altijd de conceptversie. Treinpaden die ProRail al in augustus heeft afgekeurd of die de vervoerder zelf heeft ingetrokken of aangepast staan daar nog tussen in de originele vorm.

De dienstregeling was blijkbaar wel goed genoeg voor NS om met de wereld te delen en als basis om tickets te boeken...


Reageer