Is er al bekend wat de dienstregeling is met oud en nieuw tussen Groningen en Assen?
Misschien denk ik te simpel. Maar het lijkt me toch echt geen raketwetenschap dat alle Nederlandse vervoerders een lijstje indienen met de treinen die op 31/12 en 01/01 niet rijden en dat die uitzonderingen als voetnoot in de jaardienst worden verwerkt.
Over voetnoten bij treinen die een dag in het jaar niet rijden zijn destijds al klachten binnengekomen. Veolia deed dat bijv. vroeger.
Wat was het probleem daarmee dan volgens de klagers?
Dat men geen tickets kan boeken neem ik aan. Ik zou de keuze snel gemaakt hebben als ik moest kiezen tussen wel tickets kunnen boeken met een kans dat m'n reis uitvalt of helemaal geen tickets kunnen boeken.
Over voetnoten bij treinen die een dag in het jaar niet rijden zijn destijds al klachten binnengekomen. Veolia deed dat bijv. vroeger.
Wat was het probleem daarmee dan volgens de klagers?
Dienstregelingen worden door eindeloze aantallen voetnoten onleesbaar. Kijk eens naar een oude Thalys dienstregeling waar vrijwel iedere trein een voetnoot met uitzonderingen heeft.
En trouwens waarom dan ook geen voetnoten bij treinen die bij werkzaamheden uitvallen en waarvan de data ook een jaar van te voren vastliggen. En dat is nog relevanter omdat het dan vaak om veel meer dagen gaat.
Zie de uitleg hierboven waarom dat om dit moment (technisch) nog niet kan.
Maar het is toch duidelijk voor iedere vervoerder dat er op deze dagen vaak een aangepaste dienstregeling geldt? Je hoeft daarvoor de exacte dienstregeling niet te kennen, je zou bij elke trein vooraf kunnen aangeven dat er een kans is op uitval vanwege een (mogelijke) aangepaste dienstregeling.
Mocht dat dan het geval zijn en de reiziger besluit toch een ticket te boeken, dan is dat voor eigen risico.
Zie de uitleg hierboven waarom dat om dit moment (technisch) nog niet kan.
Maar het is toch duidelijk voor iedere vervoerder dat er op deze dagen vaak een aangepaste dienstregeling geldt? Je hoeft daarvoor de exacte dienstregeling niet te kennen, je zou bij elke trein vooraf kunnen aangeven dat er een kans is op uitval vanwege een (mogelijke) aangepaste dienstregeling.
Dat doet NS nu in de eigen informatiemiddelen, maar tegelijk wordt de dienstregeling aan de rest van de wereld doorgestuurd zonder enig voorbehoud.
Volgens mij worden er bezwaren opgeworpen die niet steekhoudend zijn.
Zo zijn de werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen al voor heel 2025 verwerkt voor de ICE’s. Die rijden op dagen dat er werkzaamheden gepland via Venlo. Dit om te voorkomen dat er tickets verkocht worden voor reizen die niet mogelijk blijken te zijn.
Iets vergelijkbaars kun je nu al besluiten om voor de dienstregeling 2026 te doen: de vervoerders geven via Hafas (de Europese reisplanner) door welke treinen er niet rijden op 31/12 of 01/01. Voor andere data is het ook mogelijk om dit te doen.
Het is beslist mogelijk maar iemand zal aan de juiste knop moeten draaien om het geregeld te krijgen.
Meer voetnoten in de dienstregeling is niet een probleem in tijden van reisplanners. Wat wel een probleem is dat de reisplanners niet tijdig gevoed worden met informatie over afwijkingen in de dienstregeling.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.