Skip to main content

Ik had gelezen dat er op 11 september a.s. stakingen in het OV gepland staan, waaronder bij NS. Het is mij niet helemaal duidelijk wat er precies wel en niet rijdt die dag. Rijden er helemaal geen NS treinen of valt slechts een gedeelte uit? Rijden de regionale treinen van andere maatschappijen ook niet? Rijden internationale treinen?

Is hier al meer duidelijkheid over?

De reisplanner is ook helemaal nog niet geüpdate, lekker handig voor de mensen die helemaal niks van de staking af weten of mensen die niet goed opletten.

Tja, als je onder een steen woont.

Ik denk dat ik morgenochtend om 8 uur even naar het station toe ga. Ik ben wel benieuwd of daar mensen staan en daadwerkelijk verwachten dat de trein van 08:05 uur komt voorrijden. Mensen denken helaas hier niet over na en denken om 8 uur is de staking voorbij dus om 08:05 uur komt de eerste trein.

De reisplanner is ook helemaal nog niet geüpdate, lekker handig voor de mensen die helemaal niks van de staking af weten of mensen die niet goed opletten.

Tja, als je onder een steen woont.

Of als je niet zo mee bent met de tijd?

En toch treinen tussen Amsterdam CS en Schiphol

Bij vorige gelegenheden had Schiphol ook al gelijk gekregen dus dit kwam niet onverwacht.

Bij vorige gelegenheden had Schiphol ook al gelijk gekregen dus dit kwam niet onverwacht.

En bij de vorige keren reed er internationaal niets en ook nu dus weer niet. Zelfs de eurostar naar Parijs van 09:08 uur is nog uit de dienstregeling gehaald.

Intussen geeft NS ook iets meer informatie (duidelijk de uitkomst van het kort geding afgewacht) op de website.  https://nieuws.ns.nl/woensdagochtend-geen-treinen-door-vakbondsstaking/

Normaal gesproken beginnen de voorbereidingen voor de opstart van de dienstregeling vroeg in de ochtend. In verband met de vakbondsstaking zal NS pas vanaf 8.00 uur starten met deze voorbereidingen, vanaf dat moment wordt de dienstregeling geleidelijk opgestart. In de loop van de ochtend verwacht NS weer volgens de geplande dienstregeling te rijden. We adviseren reizigers kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen. In de loop van dinsdagavond is de reisplanner bijgewerkt.

Ook is er een e-mail verstuurd.

Wat betreft compensatie, je kunt wel een beroep doen op GtbV

Dan zul je wel een geldig in en uitcheck moeten hebben waaruit dit blijkt. Dus naar het station gaat en inchecken, terwijl je weet dat er nog geen trein rijdt en dan maar wachten. Of als je dicht bij het station woont in de tussentijd naar huis gaan en daar de boel in de gaten houden (wat dan wel lastiger wordt bij stations met poortjes). 

Ook is er een e-mail verstuurd.

Wat betreft compensatie, je kunt wel een beroep doen op GtbV

Dan zul je wel een geldig in en uitcheck moeten hebben waaruit dit blijkt. Dus naar het station gaat en inchecken, terwijl je weet dat er nog geen trein rijdt en dan maar wachten. 

Als je daar al kunt komen, er rijden immers ook geen bussen.

Opvallend dat NS pas om 8.00 uur begint met de opstart, terwijl de busvervoerders volgens de regels die FNV heeft gedeeld al om 7.30 beginnen met uitrukken om vanaf 8.00 uur daadwerkelijk weer reizigers te kunnen vervoeren.

Dan zul je wel een geldig in en uitcheck moeten hebben waaruit dit blijkt. Dus naar het station gaat en inchecken, terwijl je weet dat er nog geen trein rijdt en dan maar wachten. Of als je dicht bij het station woont in de tussentijd naar huis gaan en daar de boel in de gaten houden (wat dan wel lastiger wordt bij stations met poortjes). 

Laat dan maar zitten hé...

Als je daar al kunt komen, er rijden immers ook geen bussen.

Er zijn ook best veel reizigers die lopend of met de fiets naar het station komen. 

Maar je hoeft natuurlijk niet een beroep te doen op GtbV, je kunt ook gewoon thuis wachten tot de boel weer rijdt. Maar als je wel een claim wilt indienen, zul je toch moeten zorgen voor die incheck en dus op het station zien te komen. 

Is het nou echt zo moeilijk om enigszins tijdig je plan met je klanten te delen als je lang vooruit precies weet wanneer je personeel staakt.

Overigens mis ik ook steeds de updates die er wel zijn omdat steeds een nieuwe melding kijkt te worden geplaatst in plaats van een update. Ik zet steeds in de app het vinkje aan dat ik updates wil krijgen, krijg dan niks en als ik dan ga kijken blijkt er wel een update en is dat vinkje weer uit...

Is het nou echt zo moeilijk om enigszins tijdig je plan met je klanten te delen als je lang vooruit precies weet wanneer je personeel staakt.

Dat gaat er vanuit dat er überhaupt een plan is. Ik vrees dat NS morgen gewoon wel bekijkt of en zo ja hoe het vervoer na 8 uur op gang komt. Het grootste probleem zal de personeelsomloop zijn omdat het personeel natuurlijk om 8 uur op de verkeerde plaats is.

Dan zul je wel een geldig in en uitcheck moeten hebben waaruit dit blijkt. Dus naar het station gaat en inchecken, terwijl je weet dat er nog geen trein rijdt en dan maar wachten.

Dat is niet volledig waar, die voorwaarde is al eerder onredelijk en dus nietig bevonden in de situatie dat je kon weten dat je niet kon reizen. Je moet aannemelijk kunnen maken dat je van plan was die reis te maken, maar dat mag ook anders. Dat vinden NS alleen niet leuk dus zijn de voorwaarden nooit aangepast na deze uitspraak.

Reisplanner is gedeeltelijk geupdate, er wordt zo te zien gewoon verwacht dat de boel weer volledig zal draaien om 08:15 🤣.

Of ze moeten nog verder updaten 😉.

Na nog een keer kijken ziet het er naar uit dat de dienstregeling weer zoals normaal is om 11 uur.

Reisplanner is gedeeltelijk geupdate, er wordt zo te zien gewoon verwacht dat de boel weer volledig zal draaien om 08:15 🤣.

Waarschijnlijk zijn alle ritten geschrapt die sowieso niet rijden. Dat betekent echter niet dat de rest wel rijdt.  

Er wordt mogen ook niets vergoed zie deze reactie op X.

Dat is natuurlijk een wel erg beperkte interpretatie van de bepaling uit artikel 6.4 AVR-NS dat het gaat om wanneer door een staking "uw vervoer per trein door NS (...) daardoor in het geheel niet mogelijk" is. Dat gaat niet alleen om in het hele land geen treinen. De vraag is maar net wanneer je mag concluderen dat jóuw vervoer geheel niet mogelijk is. Daar lijkt mij redelijkerwijs al sprake van als je bijvoorbeeld niet met minder dan een uur vertraging aan kunt komen en je reis daardoor zinloos is geworden, zoals NS als criterium hanteert om recht te hebben op GTBV als je een reis staakt. En van een georganiseerde staking als oorzaak lijkt me evident wel sprake gezien de berichten hierover van meerdere vakbonden.

Of ze moeten nog verder updaten 😉.

Na nog een keer kijken ziet het er naar uit dat de dienstregeling weer zoals normaal is om 11 uur.

In het nieuwsbericht in de app staat i.i.g. dat de reisplanner nog wordt bijgewerkt.

Warschijnlijk zijn alle ritten geschrapt die sowieso niet rijden. Dat betekent echter niet dat de rest wel rijdt.  

Gewoon de verwachting hebben dat (bijna) alles weer soepel verloopt om 11 uur, tot die tijd is een trein die rijdt geen zekerheid 😉. (Wow wat kan ik rijmen zeg)

Overigens mis ik ook steeds de updates die er wel zijn omdat steeds een nieuwe melding kijkt te worden geplaatst in plaats van een update. Ik zet steeds in de app het vinkje aan dat ik updates wil krijgen, krijg dan niks en als ik dan ga kijken blijkt er wel een update en is dat vinkje weer uit...

Oh, de reisplanner is eindelijk bijgewerkt en ik kreeg zowaar wel een notificatie van die update van de storingsmelding nu.

Voorbeeldje natuurlijk maar de eerst trein vanaf Almere Centrum richting Amsterdam Centraal is gepland voor 9:32.

Waarom rijden daar wel treinen? Dat is toch ook ns?

Waarom rijden daar wel treinen? Dat is toch ook ns?

Het gaat om de vakbonden (specifiek FNV) tegen de overheid, NS is eigenlijk geen partij.

Maar goed, Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer hebben via een kort geding afgedwongen dat er toch wat rijdt tussen Schiphol en Amsterdam.

Zie https://www.metronieuws.nl/onderweg/ov/2024/09/rechter-steunt-minimale-treindienst-ov-staking-schiphol-br/

Ja want je kan natuurlijk wel in Amsterdam komen met het OV 🤡.

er veranderd precies niks behalve dat de mensen in Amsterdam nu naar Schiphol kunnen en andersom. Als ik een taxi zou moeten nemen zou ik die nemen naar Schiphol en niet Amsterdam Centraal.

Het is niet dat die treinen die nu wel rijden ook maar iets van significante waarde zullen hebben.

Oh, de reisplanner is eindelijk bijgewerkt en ik kreeg zowaar wel een notificatie van die update van de storingsmelding nu.

Er worden steeds meer treinen geschrapt. Ik zag dat op veel plaatsen de eerste treinen nu pas tegen 9.30 uur gaan rijden. En heel extreem,van Middelburg naar Vlissingen gaat de eerste trein nu pas om 11.00 uur.

Het lijkt er op dat NS niet goed weet hoe ze de dienstregeling zonder logistieke chaos moet opstarten en dat er de hele ochtend (en wellicht ook nog in de middag) weinig treinen zullen rijden.

Volgens de reisplanner rijden de treinen vanaf / tot Hoofddorp. Dat zal practischer zijn vanwege het opstelterrein daar. 

Reageer