Skip to main content

Iemand anders heeft al geconstateerd dat de directe IC verbinding met Utrecht/Den Haag vanuit Schothorst is weggevallen; jammer, maar ik ga er vanuit dat daar weinig aan te veranderen is.

 

Wat mij wel verbaasde was, dat ik gisteren om 22:37 de trein nam, en vervolgens, om 22:50 aangekomen op Amersfoort Centraal de IC naar Scothorst voor mijn neus zag wegrijden. 22 minuten wachten tot de volgende Sprinter naar Schothorst.

 

Na wat uitzoekwerk blijkt: overdag gaat er elk 03/33 een sprinter naar Vathorst. Een OK overstap dus (13 minuten) voor de intercities uit Utrecht die respectievelijk om 50/20 aankomen op Amersfoort CS.

Dit betekent dat de volgende intercities uit Utrecht geen overstapmogelijkheid hebben naar Schothorst:

  • 22:07 (aankomst Amersfoort: 22:20)
  • 22:37 (aankomst Amersfoort: 22:50)
  • 23:07 (aankomst Amersfoort: 23:20)
  • 23:37 (aankomst Amersfoort: 23:50)
  • 00:07 (aankomst Amersfoort: 00:20)

 

Nu heb ik een geweldig idee: de IC Direct uit Hilversum 2 minuutjes langer laten wachten op Amersfoort Centraal. De bovenstaande treinen hebben dan ineens een hele mooie overstap op het perron.

 

De pessimist in mij gaat er vanuit dat van mijn goede idee niets terecht gaat komen, maar ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel! Het lijkt zo’n simpele oplossing...

Dat lukt niet, want dan rijden de treinen elkaar de rails uit. Je kan niet tegelijkertijd van spoor 1 in Amersfoort naar Schothorst vertrekken en van spoor 2 naar Enschede. Eén van beide moet minimaal 2 tot 3 minuten eerder of later dan de ander vertrekken.


Vroeger kon dat wèl, maar ProRail heeft de benodigde wissels verwijderd.


Ook vroeger kon dat niet, want het spoor naar Schothorst ligt nu eenmaal links van dat naar Apeldoorn.

In het verleden werd simpelweg altijd op spoor 1 naar Enschede vertrokken en op spoor 2 naar Schothorst. Dat kan qua wissels nogsteeds, maar de dienstregeling is er nu niet meer op afgestemd om anders dan via de dive under te rijden.


Gelijktijdig vanaf spoor 1 naar Schothorst en vanaf spoor 2 naar Enschede kon inderdaad nooit, maar voor de verbouwing kon je wel gelijktijdig vanuit Utrecht naar spoor 1 en vanuit Hilversum naar spoor 2 (zolang er geen gelijktijdige trein vanaf 4/5/6/7 naar Utrecht gepland was). Dat is nu niet meer mogelijk, je kunt weliswaar nog wel bovenlangs vanuit Hilversum, maar niet gelijktijdig meer met een trein uit Utrecht.

Eigenlijk mist een spoor ten zuiden de dive-under vanuit Utrecht naar spoor 1 en een wissel vanuit de dive-under naar spoor 2, maar dat is niet aan te leggen zonder de nodige particuliere grond aan te kopen.


De Sprinter die de goede overstap biedt rijdt 's avonds na 22u helaas niet verder dan Amersfoort Centraal en niet meer naar Vathorst. Dat scheelt weer een half uur extra personeel...


Iemand anders heeft al geconstateerd dat de directe IC verbinding met Utrecht/Den Haag vanuit Schothorst is weggevallen; jammer, maar ik ga er vanuit dat daar weinig aan te veranderen is.

 

Wat mij wel verbaasde was, dat ik gisteren om 22:37 de trein nam, en vervolgens, om 22:50 aangekomen op Amersfoort Centraal de IC naar Scothorst voor mijn neus zag wegrijden. 22 minuten wachten tot de volgende Sprinter naar Schothorst.

 

Na wat uitzoekwerk blijkt: overdag gaat er elk 03/33 een sprinter naar Vathorst. Een OK overstap dus (13 minuten) voor de intercities uit Utrecht die respectievelijk om 50/20 aankomen op Amersfoort CS.

Dit betekent dat de volgende intercities uit Utrecht geen overstapmogelijkheid hebben naar Schothorst:

  • 22:07 (aankomst Amersfoort: 22:20)
  • 22:37 (aankomst Amersfoort: 22:50)
  • 23:07 (aankomst Amersfoort: 23:20)
  • 23:37 (aankomst Amersfoort: 23:50)
  • 00:07 (aankomst Amersfoort: 00:20)

 

Nu heb ik een geweldig idee: de IC Direct uit Hilversum 2 minuutjes langer laten wachten op Amersfoort Centraal. De bovenstaande treinen hebben dan ineens een hele mooie overstap op het perron.

 

De pessimist in mij gaat er vanuit dat van mijn goede idee niets terecht gaat komen, maar ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel! Het lijkt zo’n simpele oplossing...

Vreemd dat die overstap er niet meer is. Die was er tot 14-12-2024 nog wel in ieder geval om 22.50 en 23.50. Misschien dat de NS dit nog kan terugdraaien? 

Zie ook dit topic over deze overstap in dienstregeling 2024:

 

 


Reageer