Skip to main content

Voordat je de prijzen verhoogt, zorg er tenminste voor dat je treinen rijden.

De huidige prijs-kwaliteitverhouding is alleen mogelijk in een totale monopolie,

gesteund door de overheid.

Voor mij en al mijn kennissen is het OV zo onbetrouwbaar als maar kan.

Het is verbazingwekkend hoe vaak een trein of bus simpelweg gewoon niet kan komen opdagen, zonder enige waarschuwing, verantwoording of communicatie. 

Met de prijstoename is er simpelweg geen enkele reden meer om het OV te pakken.

De auto is sneller, goedkoper en betrouwbaarder, wat jammer is vanwege de potentie die een stabiel OV heeft voor het milieu.

 

De auto is sneller, goedkoper en betrouwbaarder, wat jammer is vanwege de potentie die een stabiel OV heeft voor het milieu.

Helemaal waar. Maar stabiel, snel, betrouwbaar, kwalitatief OV heeft een hoge prijs om te realiseren en dat geld is er niet. En wenst de overheid er ook niet aan uit te geven, klimaat en milieu boeit ze dan niet meer zo. Ondertussen stijgen de tarieven door o.a. steeds stijgende personeelskosten, lopen volbetalende reizigers weg, staan er zoveel files en is het procentuele aandeel van het OV in het totale Nederlandse vervoer marginaal. Kortom een almaar neergaande spiraal.


Van ‘torenhoge tarieven’ is totaal geen sprake. Altijd Vrij kostte in september 2015 € 399 voor één maand of € 333 per maand voor een jaarabonnement. Nu kost Altijd Vrij € 353,80. Als je het abonnement tijdig stop zet in je vakanties (dus 1 maand per jaar geen kosten), dan betaal je nu € 353,80 x 11 = € 3.891,80 per jaar. Dat was in 2015 € 3.996. Ben je slim, dan stop je het abonnement elke maand ook nog in een weekend (vrijdag uit, maandag weer aan) en dan bespaar je nog eens drie dagen per maand, dus 1 maand per jaar. Je totale kosten komen dan uit op € 3.538 per jaar. 

Benzine kostte toen € 1,50 per liter en je had toen een nieuwe auto voor € 8.865.

Dat gezeur over ‘het OV is zo duur geworden’ dat je overal hoort, moet maar eens ophouden. Het enige dat is verdwenen zijn de kruidvat-kaartjes. Daarvoor in de plaats zijn flex-abonnementen gekomen als Weekend Vrij en Dal Vrij. De recreatieve reiziger is overigens en masse teruggekeerd, dus die heeft geen reden tot klagen.


Voordat je de prijzen verhoogt, zorg er tenminste voor dat je treinen rijden.

De huidige prijs-kwaliteitverhouding is alleen mogelijk in een totale monopolie,

gesteund door de overheid.

Voor mij en al mijn kennissen is het OV zo onbetrouwbaar als maar kan.

Het is verbazingwekkend hoe vaak een trein of bus simpelweg gewoon niet kan komen opdagen, zonder enige waarschuwing, verantwoording of communicatie. 

Met de prijstoename is er simpelweg geen enkele reden meer om het OV te pakken.

De auto is sneller, goedkoper en betrouwbaarder, wat jammer is vanwege de potentie die een stabiel OV heeft voor het milieu.

De tariefsverhoging wordt uitsluitend doorgevoerd om de salarisverhogingen van het personeel te kunnen betalen. Het is niet zo dat er daardoor geld beschikbaar komt om de kwaliteit te verbeteren.

Of NS zich met deze tariefsverhoging uit de markt prijst zoals u stelt is een afweging die de directie heeft gemaakt en die vindt kennelijk van niet.


Dat gezeur over ‘het OV is zo duur geworden’ dat je overal hoort, moet maar eens ophouden. Het enige dat is verdwenen zijn de kruidvat-kaartjes. Daarvoor in de plaats zijn flex-abonnementen gekomen als Weekend Vrij en Dal Vrij. De recreatieve reiziger is overigens en masse teruggekeerd, dus die heeft geen reden tot klagen.

De pijn zit natuurlijk ook helemaal niet bij de recreatieve tarieven maar bij de losse kaartjes vol tarief en bij de trajectabonnementen. WeekendVrij is leuk voor wie op zondagmorgen naar een tentoonstelling gaat maar iemand die is aangewezen op de doordeweekse spitsuren heeft daar helemaal niets aan.

Dat u €353 per maand helemaal niet veel vindt mag (ik weet uiteraard uw inkomen niet) maar voor een modale Nederlander is dat toch een zeer fors bedrag. Nu kun je stellen dat veel gebruikers van spitsabonnementen dat gedeeltelijk vergoed krijgen maar voor degenen die zijn aangewezen op de nog duurdere losse kaartjes geldt dat in het algemeen niet.

Mijns inziens zijn losse kaartjes en trajectabonnementen te duur en de recreatieve tarieven te goedkoop. De verhoudingen zijn zoek, maar goed dat is mijn persoonlijke mening.


De meeste bussen in mijn omgeving vallen uit vanwege gebrek aan personeel. Of treinen nu nog steeds uitvallen vanwege gebrek aan personeel weet ik niet.

Ik woon in een wijk omringt met snel- en spoorwegen en zie naast het het autoverkeer het fijnstof op mijn kozijnen toenemen. Zelf heb ik nooit een auto gehad en doe alles met OV. Ja, vol tarief kaartjes en bepaalde abonnementen zijn duurder geworden, maar daar staat tegenover dat je als abonnementhouder 3 mensen met korting mag meenemen. Maar veel mensen die klagen over duur OV vergeten dat ook het autorijden duurder is geworden.


maar daar staat tegenover dat je als abonnementhouder 3 mensen met korting mag meenemen. 

Leuk maar allemaal alleen in de daluren. Het grote probleem zijn de tarieven in de spitsuren.

De forensen blijven massaal de trein mijden ook nu het thuiswerken steeds meer op zijn retour is. Ik woon aan de rand van een kantorenwijk (nota bene vlak bij het station) en vanaf 7.00 uur rollen de auto's inmiddels weer massaal de wijk in en om 8.30 uur staat alles mudvol. Het is inmiddels een stuk drukker met auto's dan voor corona.

Als je in de spits op het station komt zie je inmiddels nog vrijwel uitsluitend studenten want dat is de enige groep die de trein in de spits nog kan betalen. En in de schoolvakanties is het in de ochtendspits net zo druk als op zaterdag- of zondagmorgen .


maar daar staat tegenover dat je als abonnementhouder 3 mensen met korting mag meenemen. 

Leuk maar allemaal alleen in de daluren. Het grote probleem zijn de tarieven in de spitsuren.

De forensen blijven massaal de trein mijden ook nu het thuiswerken steeds meer op zijn retour is. Ik woon aan de rand van een kantorenwijk (nota bene vlak bij het station) en vanaf 7.00 uur rollen de auto's inmiddels weer massaal de wijk in en om 8.30 uur staat alles mudvol. Het is inmiddels een stuk drukker met auto's dan voor corona.

Als je in de spits op het station komt zie je inmiddels nog vrijwel uitsluitend studenten want dat is de enige groep die de trein in de spits nog kan betalen. En in de schoolvakanties is het in de ochtendspits net zo druk als op zaterdag- of zondagmorgen .

Dit verklaart niet waarom het aantal spitsreizigers de laatste jaren is afgenomen. De tarieven zijn niet gestegen sinds 2015, de lonen wel. Reizigers die in 2015 een abonnement konden betalen, kunnen dat nu ook. 

Met uitzondering van heel korte treinreizen en de allergoedkoopste autootjes zijn alleen de variabele kosten per kilometer van een auto al hoger dan de kosten van een treinkaartje vol tarief. https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/autokosten/

Dat betekent niet dat ik de trein niet te duur vind, maar de prijs van het OV kan niet de reden zijn voor het verschijnsel dat je waarneemt. 

 


 

 .

Dit verklaart niet waarom het aantal spitsreizigers de laatste jaren is afgenomen. De tarieven zijn niet gestegen sinds 2015, de lonen wel. 

De treintarieven zijn de laatste 10 jaar niet verhoogd??? Ik geloof dat je de weg toch wat kwijt bent.


 

 .

Dit verklaart niet waarom het aantal spitsreizigers de laatste jaren is afgenomen. De tarieven zijn niet gestegen sinds 2015, de lonen wel. 

De treintarieven zijn de laatste 10 jaar niet verhoogd??? Ik geloof dat je de weg toch wat kwijt bent.

Het tarief van Altijd Vrij is sinds 2015 in de praktijk niet verhoogd. Zie mijn onderbouwing in het voorgaande bericht. De prijzen voor losse kaartjes zijn wel gestegen, maar minder dan de inflatie en ook minder dan de gemiddelde loonstijging.


 

Met de prijstoename is er simpelweg geen enkele reden meer om het OV te pakken.

De auto is sneller, goedkoper en betrouwbaarder, wat jammer is vanwege de potentie die een stabiel OV heeft voor het milieu.

 

De trein is in algemene zin geen alternatief voor de auto. Hetgeen niet wegneemt dat in bepaalde gevallen een treinreis aantrekkelijker zou kunnen zijn dan een autorit.

De trein wordt in de daluren (80% van de week) tot heel ver onder de kostprijs aangeboden: (spot)goedkoop.


 

 

De trein wordt in de daluren (80% van de week) tot ver onder de kostprijs aangeboden: (spot)goedkoop.

Hallo, het probleem zijn de tarieven in de spitsuren als de meeste mensen reizen. Dat schijnen sommige mensen maar niet te willen begrijpen.


Goedemiddag, zie jij dan tegenwoordig lege treinen in de spits rijden ?


 

 .

 

 

De prijzen voor losse kaartjes zijn wel gestegen, maar minder dan de inflatie en ook minder dan de gemiddelde loonstijging.

Niet iedereen heeft een inkomen uit een CAO-loon. De bijna vier miljoen bejaarden hebben bijv. al bijna 15 jaar nauwelijks indexatie van hun pensioen gehad. Ook de inkomens van zzp'ers zijn gemiddeld fors achtergebleven bij de CAO-lonen. Alleen refereren aan de CAO-lonen is toch wat te simpel.

Maar goed, als Koolmees c.s. vinden dat de prijzen best nog flink verhoogd kunnen worden zijn ze daar vrij in. Het is hun oordeel en ook hun verantwoordelijkheid. En uiteindelijk is niemand verplicht om de trein te nemen.


 

 .

 

 

De prijzen voor losse kaartjes zijn wel gestegen, maar minder dan de inflatie en ook minder dan de gemiddelde loonstijging.

Niet iedereen heeft een inkomen uit een CAO-loon. De bijna vier miljoen bejaarden hebben bijv. al bijna 15 jaar nauwelijks indexatie van hun pensioen gehad. Ook de inkomens van zzp'ers zijn gemiddeld fors achtergebleven bij de CAO-lonen. Alleen refereren aan de CAO-lonen is toch wat te simpel.

Maar goed, als Koolmees c.s. vinden dat de prijzen best nog flink verhoogd kunnen worden zijn ze daar vrij in. Het is hun oordeel en ook hun verantwoordelijkheid. En uiteindelijk is niemand verplicht om de trein te nemen.

We hadden over de prijzen van treinen voor forensen. Drie minuten voor jij deze bijdrage plaatst, lever je commentaar op BrunoEst die goedkope dal-abonnementen noemt en vervolgens komt u nu met gepensioneerden aanzetten.

Voor gepensioneerden (bij wie de AOW-uitkering overigens fors is gestegen i.v.m. koppeling aan het minimumloon) is nog steeds een goedkoop Dal Vrij voor € 54,95 beschikbaar.


Goedemiddag, zie jij dan tegenwoordig lege treinen in de spits rijden ?

Niet op schooldagen want dan zitten ze vol met studenten (die vrijwel niets betalen). Wel tijdens de schoolvakanties want dan zijn ze inderdaad vaak voor driekwart leeg.

Verder heeft NS de treinen in de spits de laatste jaren korter en korter gemaakt en veel spitstreinen zijn na corona definitief verdwenen.


Dat gezeur over ‘het OV is zo duur geworden’ dat je overal hoort, moet maar eens ophouden. Het enige dat is verdwenen zijn de kruidvat-kaartjes. Daarvoor in de plaats zijn flex-abonnementen gekomen als Weekend Vrij en Dal Vrij. De recreatieve reiziger is overigens en masse teruggekeerd, dus die heeft geen reden tot klagen.

Helemaal mee eens. Daarnaast is alles duur in Nederland maar daar hoor je ze niet over hier op het forum. Ja er zijn verbeterpunten, maar de prijs/kwaliteit voor het OV in Nederland is gewoon prima, zeker als je kijkt naar de hoge frequenties waar het in heel veel andere landen aan ontbreekt.  


Dat gezeur over ‘het OV is zo duur geworden’ dat je overal hoort, moet maar eens ophouden. Het enige dat is verdwenen zijn de kruidvat-kaartjes. Daarvoor in de plaats zijn flex-abonnementen gekomen als Weekend Vrij en Dal Vrij. De recreatieve reiziger is overigens en masse teruggekeerd, dus die heeft geen reden tot klagen.

Helemaal mee eens. Daarnaast is alles duur in Nederland maar daar hoor je ze niet over hier op het forum. Ja er zijn verbeterpunten, maar de prijs/kwaliteit voor het OV in Nederland is gewoon prima, zeker als je kijkt naar de hoge frequenties waar het in heel veel andere landen aan ontbreekt.  

Eens. Het OV heeft niet het probleem dat het daadwerkelijk duur is, maar het probleem dat niet-OV-gebruikers de perceptie hebben dat het duur is.

In de praktijk weten mensen gewoon niet wat er allemaal qua abonnementen mogelijk is, dat is een stukje marketing vooral waar het aan ontbreekt.

Hoe zou je anders verklaren dat ik als OV-forens geld over houd van m'n reiskostenvergoeding, terwijl directe collega's die met de auto komen aangeven dat ze voor dat bedrag geen auto kunnen rijden. De vergoeding is precies hetzelfde: ik krijg ook gewoon 21 cent per kilometer via de kortste autoroute (en per januari gaat dat naar het nieuwe maximum van 23 cent meen ik te herinneren)


Goedemiddag, zie jij dan tegenwoordig lege treinen in de spits rijden ?

Niet op schooldagen want dan zitten ze vol met studenten (die vrijwel niets betalen).

(Nagenoeg) gratis vervoer aanbieden gaat onvermijdelijk ten koste van de kwaliteit.

Wel tijdens de schoolvakanties want dan zijn ze inderdaad vaak voor driekwart leeg.

Dan zou men toch echt de spitsuren tenminste tijdens de schoolvakanties dienen op te heffen

Verder heeft NS de treinen in de spits de laatste jaren korter en korter gemaakt en veel spitstreinen zijn na corona definitief verdwenen.

Aanbod afstemmen op de vraag, daar is toch niets mis mee.


 

In de praktijk weten mensen gewoon niet wat er allemaal qua abonnementen mogelijk is, dat is een stukje marketing vooral waar het aan ontbreekt.

 

Als je zelf aan anderen de verschillende mogelijkheden met bijbehorende voorwaarden tracht uit te leggen, dan merk je dat het een bijna onmogelijke opgave is en dat men vroeg of laat afhaakt.

Kortom: ook al is de marketing te verbeteren, het ligt toch vooral aan de complexiteit van het aanbod. Reizen met het ov, zou juist zo eenvoudig mogelijk moeten zijn.


Ik moet ook zeggen dat ik weinig snap van dat flex gedoe. 


Het is flexibel ✨️

- Je kan maandelijks je abonnement wijzigen

- en je betaalt pas aan het einde van de maand

 

Niet zo moeilijk, toch?


Het is flexibel ✨️

- Je kan maandelijks je abonnement wijzigen

- en je betaalt pas aan het einde van de maand

Een van de dingen die mensen juist niet snappen is dat je niet betaald aan het einde van de maand maar op een of andere dag in de maand waarop ooit in een lang verleden Flex is aangegaan. Daardoor kunnen veel mensen geen touw aan de facturen vastknopen.


Als je zelf aan anderen de verschillende mogelijkheden met bijbehorende voorwaarden tracht uit te leggen, dan merk je dat het een bijna onmogelijke opgave is en dat men vroeg of laat afhaakt.

Absoluut waar. Zelf al vaak mensen voorgelicht over OV- gebruik met allerlei abonnementen, maar is vaak te complex. Wat de meesten willen zijn betaalbare/lage tarieven zonder zich vast te leggen met abonnementen, zonder allerlei franje en voorwaarden. Zo uit de automaat of simpel op saldo /met bankpas betalen. Zodat je zo spontaan betaalbaar wegkunt maar nergens aan vast zit.


Helemaal mee eens. Daarnaast is alles duur in Nederland maar daar hoor je ze niet over hier op het forum. Ja er zijn verbeterpunten, maar de prijs/kwaliteit voor het OV in Nederland is gewoon prima, zeker als je kijkt naar de hoge frequenties waar het in heel veel andere landen aan ontbreekt.  

De meeste mensen gaat het helemaal niet om hoge frequenties, maar betrouwbaarheid: je op het OV kunnen verlaten. Dat ontbreekt er nogal aan vaak.

Liever lagere frequentie, met een lange trein die altijd (99% van de gevallen) robuust en betrouwbaar rijdt, dan hoge frequentie met veel uitval en storing (waardoor betrouwbaarheid flink keldert). Dit is o.a in Zwitserland het geval: Frequentie wat lager, treinen lang, betrouwbaarheid hoog.


Het is flexibel ✨️

- Je kan maandelijks je abonnement wijzigen

- en je betaalt pas aan het einde van de maand

Een van de dingen die mensen juist niet snappen is dat je niet betaald aan het einde van de maand maar op een of andere dag in de maand waarop ooit in een lang verleden Flex is aangegaan. Daardoor kunnen veel mensen geen touw aan de facturen vastknopen.

En als je met een andere vervoerder reist betaal je ook aan NS en als je ook een ander abonnement hebt werkt dat niet, en als je wat verkeerd dowt krijg je zonder dat iemand wat zegt en je je kunt verweren een boete... Heel makkelijk allemaal inderdaad.


Reageer