Skip to main content

Voordat je de prijzen verhoogt, zorg er tenminste voor dat je treinen rijden.

De huidige prijs-kwaliteitverhouding is alleen mogelijk in een totale monopolie,

gesteund door de overheid.

Voor mij en al mijn kennissen is het OV zo onbetrouwbaar als maar kan.

Het is verbazingwekkend hoe vaak een trein of bus simpelweg gewoon niet kan komen opdagen, zonder enige waarschuwing, verantwoording of communicatie. 

Met de prijstoename is er simpelweg geen enkele reden meer om het OV te pakken.

De auto is sneller, goedkoper en betrouwbaarder, wat jammer is vanwege de potentie die een stabiel OV heeft voor het milieu.

 

De auto is sneller, goedkoper en betrouwbaarder, wat jammer is vanwege de potentie die een stabiel OV heeft voor het milieu.

Helemaal waar. Maar stabiel, snel, betrouwbaar, kwalitatief OV heeft een hoge prijs om te realiseren en dat geld is er niet. En wenst de overheid er ook niet aan uit te geven, klimaat en milieu boeit ze dan niet meer zo. Ondertussen stijgen de tarieven door o.a. steeds stijgende personeelskosten, lopen volbetalende reizigers weg, staan er zoveel files en is het procentuele aandeel van het OV in het totale Nederlandse vervoer marginaal. Kortom een almaar neergaande spiraal.

Dat geld is er wel, er is geld zat in dit rijke land. Maar de politiek wil het er niet voor uitgeven. Ze besteden dat liever aan nog meer en nog bredere snelwegen en groter Schiphol.


Dus het geld is er niet, en over hoe de overheid het zou moeten verdelen, heeft iedereen een andere mening. In het huidige kabinet liggen de prioriteiten niet bij het openbaar vervoer. Als het niet bij het openbaar vervoer ligt dan is het wel zo handig om dat geld wel te investeren in andere vormen van vervoer.

 

 


Doe de prijsverhoging anders

Bevries de prijsverhoging voor abonnement houders, maak ov chipkaart 3% duurder als er geen abonnement op staat. Maak losse kaartjes het meest duurder en OV Pay ook 3% duurder. 


maar daar staat tegenover dat je als abonnementhouder 3 mensen met korting mag meenemen. 

Leuk maar allemaal alleen in de daluren. Het grote probleem zijn de tarieven in de spitsuren.

De forensen blijven massaal de trein mijden ook nu het thuiswerken steeds meer op zijn retour is. Ik woon aan de rand van een kantorenwijk (nota bene vlak bij het station) en vanaf 7.00 uur rollen de auto's inmiddels weer massaal de wijk in en om 8.30 uur staat alles mudvol. Het is inmiddels een stuk drukker met auto's dan voor corona.

Als je in de spits op het station komt zie je inmiddels nog vrijwel uitsluitend studenten want dat is de enige groep die de trein in de spits nog kan betalen. En in de schoolvakanties is het in de ochtendspits net zo druk als op zaterdag- of zondagmorgen .

Werkgevers betalen vaak 100% OV vergoeding als reiskosten vergoeding, veel ook vaak met een business ov card. Dus dat alleen studenten dat kunnen betalen klopt niet (er staat vaak, dat is dan ook niet gelijk aan altijd) 


Reageer